Доступний матеріал! Цікавий урок, діти з легкістю зрозуміли та засвоїли новий матеріал, до даного уроку є змістовна та видовищна презентація))
Тема: Випаровування і конденсація рідин. Температура кипіння. Питома теплота пароутворення.
«Радость видеть и понимать есть величайший дар природы»
А.Эйнштейн
Мета уроку:
навчальна - закріпити знання учнів про зміну агрегатного стану речовини; познайомити учнів з процесами випаровування, конденсації та кипіння; ввести поняття питомої теплоти пароутворення;
розвиваюча - формувати вміння спостерігати фізичні явища та аналізувати їх; формувати навички розв’язувати задачі з даної теми;розвивати рефлексійну культуру;
виховна – прищеплювати культуру розумової праці; виховувати творче мислення та уяву, інтерес до навчання.
План уроку:
Хід уроку:
Отже, ми продовжуємо вивчати розділ «Теплові явища». І перед тим, як приступити до вивчення нової теми, нам необхідно повторити ключові моменти з даного розділу. Але спочатку перевіримо виконання домашнього завдання.
Запитання класу:
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку : 9 слайд
Випаровування і конденсація рідин . Температура кипіння. Питома теплота пароутворення.
10 слайд Мета уроку: вивчити процеси – випаровування, кипіння, конденсації та засвоїти поняття питомої теплоти пароутворення і конденсації.
Послухайте такий вірш:
Вода появляется из ручейка,
Ручьи по пути собирает река.
Река полноводно течет на просторе,
Пока, наконец, не вливается… в море.
Моря пополняют запас океанов,
Над ним формируются клубы тумана.
Они поднимаются выше, пока
Не превращаются в облака.
А облака проплывая над нами,
Дождем проливаются, сыплют снегами.
Весной соберется вода в ручейки,
Они потекут до ближайшей реки.
– Как весь процесс называют в народе?
Верно, круговорот воды в природе.
11 слайд Отже, рідина перетворюється на газ в результаті пароутворення. Пароутворення відбувається 2 способами: випаровуванням та кипінням. В свою чергу газ перетворюється на конденсат. Так відбувається кругообіг води у природі.
Слайд 12 Пароутворення - це перехід з рідкого стану в газоподібний. (запис.)
Рідина отримує енергію і відбувається пароутворення в результаті внутрішня енергія пари стає більшою ніж у рідині.
Слайд 13 Як відбувається випаровування : найшвидші молекули під впливом різних чинників вириваються із рідини та утворюють водяну пару. Енергія рідини при цьому зменшується. При випаровуванні рідина охолоджується!
Слайд 14 Випаровування – пароутворення, що відбувається з поверхні рідини:
Давайте перевіримо, що ви запам’ятали:
Слайд 15 Перевір себе:
1. Чи кожна молекула може покинути рідину?
2. Чому при випаровуванні температура рідини знижується?
3.Чому випаровування відбувається при будь якій температурі?
Слайд 16 Від чого залежить швидкість випаровування?
Слайд 17
3.Від площі поверхні;
4. Від наявності вітру.
Слайд 18 Отже, швидкість випаровування залежить від роду речовини, температури, площі поверхні,яка випаровується та від наявності вітру.
Перевіремо засвоєне:
Слайд 19 Перевір себе:
1. Від чого залежить швидкість випаровування?
2. Чому бензин, спирт, одеколон швидко випаровуються?
3.Чому рідина з більшою температурою випаровується швидше?
4. Як випаровування залежить від площі поверхні?
5.Як вітер впливає на швидкість випаровування? Чому?(вітер зносить молекули пари, позбавляючись їх можливості конденсуватися).
Слайд 20 Спробуй пояснити:
1.В ясну, чи похмуру погоду швидше висохне білизна?
2.В стакані, чи в чашці швидше остигне чай?
3. Яке призначення віяла?
Слайд 21 Дайте відповіді на питання:
1. Чому вода з тарілки випарується швидше?
2. Чому порушилася рівновага терезів?
3. Чому через декілька днів рівень різних рідин став різним?
Існує зворотній процес випаровуванню – конденсація!
Слайд 22 Конденсація – перехід із газоподібного стану в рідкий при цьому пара віддає свою енергію, а внутрішня енергія рідини зростає.(запис)
Слайд 23 Як відбувається конденсація? Молекули пари повертають в рідину збільшуючи її внутрішню енергію.
Слайд 24 Конденсація в природі: роса, хмари, туман, дощ.
Слайд 25 Існує процес, коли тверде тіло випаровується минуюючі рідкий стан, він називається – сублімацією. Прикладом є випаровування льоду та нафталіну, а ще за допомогою сублімації наносять різні малюнки на вироби.
Слайд 26 Ще один вид пароутворення - процес кипіння.
Слайд 27 Механізм кипіння води:
Слайд 28 Перевіримо вивчене:
1. Який процес називається кипінням?
2. Яка сила змушує бульки підніматися на поверхню?
3.На що витрачається енергія, яку одержує рідина під час кипіння?
Слайд 29 З досвіду ви знаєте, що різні речовини мають свою температуру кипіння! До вашої уваги таблиця температур кипіння різних речовин.
Слайд 30 Якщо відбувається процес пароутворення, то рідині треба надати деяку кількість теплоти, а якщо пара перетворюється в рідину, то кількість теплоти виділяється. Питома теплота пароутворення - кількість теплоти , необхідна для того, щоб повністю перетворити в пару 1 кг рідини взятої при температурі кипіння.
Кількість теплоти необхідна для пароутворення і конденсації обчислюється за формулою!
Слaйд 31 Математичний запис формули кількості теплоти та пояснення її складових.
Q = Lm
Q – кількість теплоти, що необхідна для перетворення в пару рідини будь-якої маси, взятої при температурі кипіння.
L – питома теплота пароуворення.
m – маса рідини.
Слайд 32 Питому теплоту пароутворення ми беремо з таблиці, яка перед вами.
Слайд 33 Розглянувши таблицю скажіть: що означає твердження питома теплота пароутворення спирту дорівнює 0.9 МДж/кг?
5.
Слайд 34 Давайте розв’яжемо задачу: скільки енергії необхідно щоб при температурі кипіння перетворити на пару 2 кг ртуті?
Слайд 35 задача Яка кількість теплоти необхідна для перетворення води масою 200 г у пару при температурі 100 С?
6.
Слайд 36 Отже нашою метою на уроці було: вивчити процеси випаровування, кипіння,конденсації.
Засвоїти поняття питомої теплоти пароутворення.
Домашнє завдання на дошці.
7.
Слайд 37 Отже, ми виконали все що запланували?Подивіться будь ласка на слайд і продовжіть дані речення.