Незвиська Людмила Володимирівна – вчитель музичного мистецтва Білоцерківської гімназії-початкової школи № 22
Тема. Виражальне та зображальне в музиці. Казкові герої в музиці.
Мета. Вчити слухати, розуміти музику; розвивати здібності щодо розмірковування про почуту музику, вокально-хорові навички, акторську майстерність, логічне мислення, зв’язне мовлення; зацікавлювати дітей музикою, сприяти активності учнів на уроці; вдосконалювати практичні вміння і навички; виховувати у дітей естетичні смаки; прищеплювати любов до музики та співу
Музичний та літературний матеріал. «Пісня Лисички» укр. нар пісня , Кабалевський «Монтер», Чайковський «Баба Яга», Ровенко «Непосиди», вірш «Баба Яга», Казка «Про Бабу Ягу» Кирила Назирова.
Обладнання. Музичний інструмент, програвач, грамзаписи, діти в костюмах казкових героїв
Тип уроку. Поглиблення в тему.
Хід уроку.
І Організаційний момент: музичне вітання.
- Всi почули ви дзвiнок.
Вiн покликав на урок.
Кожен з вас приготувався.
На перервi постарався.
В класi гостi в нас зiбрались,
З ними дружньо привiтались.
Їм голiвками кивнем.
I урок свiй розпочнем.
- Добрий день, вам діти!
- Добрий день, вам вчитель!
- Тихо всі сідайте.
- Тихо всі сідаєм.
ІІ Актуалiзацiя опорних знань.
Вч.- Як називається людина, яка пише для нас музику? (відповіді дітей)
- Якою мовою композитор з нами спілкується? (відповіді дітей)
- Про що розповідає композитор в своїх музичних творах? (відповіді дітей)
III Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми та мети уроку.
Вч. – Сьогодні на урок до нас завітають деякі казкові герої. А хто це буде, нам розкаже музика, яка звучатиме на уроці. Ви дізнаєтесь дещо нового про цих казкових героїв і це буде для вас сюрпризом. Отже, ваше завдання уважно слухати та аналізувати.
Вч.- Що можна сказати про характер цього персонажа?
- З яких музичних звуків складається мелодія з гострих чи плавних? Вони розташовані близько чи далеко?
- Про яку рису характеру казкового персонажу говорить поєднання гострих та плавних звуків? (відповіді дітей)
- Відгадайте загадку.
Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа -
В них таке смачненьке м’ясо.
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене … (лисиця)
Виконання пісні ученицею у костюмі лисички.
- Що нового ми дізналися про Лисичку? (відповіді дітей)
- Ми запрошуємо Лисичку сісти за парту і послухати наступний музичний твір, який познайомить нас з наступним персонажем.
Вч. – Діти, чи знаєте хто такий монтер? Чим він займається? (відповіді дітей)
До класу заходить учень в костюмі ведведика-монтера і виконує пісню «Монтер».
Вч. - Що хотів зробити ведмедик? Чи здійснився його задум? Який настрій був у ведмедика на початку пісні і на кінець? Повторне виконання пісні. (відповіді дітей)
Вч. – Чи приємна музика була? В казках ми зустрічаємо позитивних і негативних героїв. А на вашу думку це хтось добрий чи злий? (відповіді дітей)
- Я пропоную вам відгадати загадку.
Я- красуня лісова,
Вмію гарно я свистати
І на мітлі, мов птах літати (Баба Яга)
До класу заходить дитина в костюмі Баби Яги.
Виконання пісні «Баба Яга».
Вч. – Бабусю, ми звикли, що ти завжди зла, добра від тебе не діждешся. То ти подарунки забереш у діток під Новий рік, то якусь підлість утнеш. А може ти хочеш змінитись, стати доброю і щоб тобою не лякали маленьких дітей?
Баба Яга. – Так, хочу бути доброю і щоб мене не боялися, а навпаки, щоб зі мною всі товаришували., допоможіть мені! Я навіть віршик вам приготувала.
Звучить вірш Баби Яги.
Ой, самотньо Бабусі Ягусі,
Поряд з нею нема її друзів,
Ні сови, а ні кішки Мартусі.
Всі бояться бабусю зустріти
Щоб не довелося їм в пічці сидіти.
І задумалась Ягуся:
Дуже хочеться їй друзів.
Не водитися б їй з чортом,
А зайнятись краще б спортом,
І сусідів запросити
Випить чаю з тортом.
І тоді їй на доріжці
В танок пішли б курині ніжки,
Заспівали б гості всі,
І сова, і кішка!
Вч. – А ми зараз покажемо казочку,
Як наша Бабуся Ягуся хоче стати доброю.
Інсценізація казки
Бабі Язі надокучило бути поганою. І вирішила вона втекти з казок. Зібрала свої речі, скочила на мітлу і вилетіла через вікно.
- Ура-а! – зраділи діти- вже не буде ким нас лякати.
- Стривай-но, Баба Яго, куди ти?- наздогнали її казки. - На кого ти нас покидаєш? Без тебе ми загинемо.
Баба Яга полетіла. Несподівано перед нею спалахнула ясна зірка.
- Куди це ти так рано розігналася? – запитала здивовано Світанкова Зоря.
- Зібралась оце втекти з казок, а казки зграями женуться за мною.
Світанкова Зоря схилилась на ясний промінчик і замислилась.
- Від написаних казок ти вже ніколи не зможеш втекти. Але коли ти вирішила бути доброю – будь! Коли ти прославиш себе добрими вчинками, заслужиш довіру дітей, толі підеш до письменника і попросиш написати нову, добру казку про себе.
- Дякую,Світанкова Зоре!
Баба Яга повернула свою мітлу на Землю. За нею летів шумливий рій казок. Всі були дуже раді, що повертаються до дітей. Баба Яга теж.
Вч. - Як ви думаєте, діти, чим закінчиться казка? Допоможемо стати нашій Бабусі доброю? Проявіть фантазію, творчість і придумайте віршики, казки, оповідання про добрі справи Баби Яги.
ІV Підсумок.
Вч. – Чи зрозумілою була музика, яка звучала на уроці? Які персонажі побували у нас на уроці? Якими ми побачили Лисичку, Ведмедика-монтера, Бабу Ягу? (відповіді дітей).
- А про кого ми ще забули згадати сьогодні? (награти мелодію пісні Ровенка «Непосиди»). (відповіді дітей).
Виконання пісні Ровенка «Непосиди»