Урок "Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу"

Про матеріал
Мета: узагальнити поняття числового та буквеного виразу; сформувати вміння виконувати завдання, у яких передбачено складання та обчислення значень числових і буквених виразів; сформувати поняття формули; сформувати вміння використовувати формули для обчислення відповідних величин
Перегляд файлу

Урок №

Математика

Клас: 5           Дата: ____________

 

Тема: Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу.

Мета: узагальнити поняття числового та буквеного виразу; сформувати  вміння виконувати завдання, у яких передбачено складання та обчислення значень числових і буквених виразів; сформувати поняття формули; сформувати вміння використовувати формули для обчислення відповідних величин

 

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання

3. Актуалізація опорних знань (опитування усно)

Як знайти:

1)S, ЯКЩО ВІДОМІ v і t?

  1. v, ЯКЩО ВІДОМІ S і t?
  2. t, ЯКЩО ВІДОМІ v і S?
  1. вартість, якщо відомі ціна та кількість?
  2. площу прямокутника, якщо відомі його сторони а і b?


Дидактична гра «Лото "Величини"»

Спосіб гри

  1. Учитель показує плакати із запитаннями. Запитання одинакові для двох
    варіантів. На кожну відповідь відводиться 30 секунд. Учні
    повинні закреслити ті клітинки, числа в яких є відповідями
    на питання. Слід зазначити, що не всі відповіді є у картках.
  2. Здійснюється взаємоперевірка в парах,
  1. Максимальний бал за всі правильні відповіді — 10.
     
  2. Вигляд карток для гри

І варіант

 

3хв

10 м 20 см

15 т 4 ц

500 дм

120 см

200 м/хв

 

13 кг 200 г

 

12 кг 200 г

 

7 дм 1 см

3 год

200 мм

7 м  7 дм

 

(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися три клітинки: 3 хв, 120 см, 13 кг 200 г.)

 

 

 

 

II варіант

 

50 м

12 кг 800 г

7дм 10 мм

7 м 70 см

200 м/с

180 хв

8 м 3 дм

10 м 2 дм

 

120 см2

 

15 т 400 кг

 

50 км

2дм

 

(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися три клітинки: 200 м/с, 8 м 3 дм, 50 км.)

 

Питання для лото

  1. v = 10м/с, t  = 5с, s=?
  2. v = 5 км/год, s = 15 км, t =?
  3. t = 15 хв, s = 3000 м, v =?
  4. a = 6 см, b = 20 см, Sпрям =?
  5. Sпрям=24дм2, а = 12 дм; b =?
  6. 3 м 40см * 3 = ?
  7. 2 дм 3 см + 4 дм 8 см =?
  8. 11 м 4 дм - 3 м 7 дм =?
  9. 15 кг 400 г - 2 кг 600 г =?
  1. 4 кг 800 г + 7 кг 400 г =?
  2. 2 т 200 кг * 7= ?

 

 

Правильні відповіді

Варіант II

50 м

180 хв

Відповіді в картці немає

120 см2

2 дм

10 м 2 дм

7 дм 10 мм

7 м 70 см

12 кг 800 г

Відповіді в картці немає

15 т 400 кг

Варіант І

  1. 500 дм
  2. 3год
  3. 200 м/хв
  4. Відповіді в картці немає
  5. 200 мм
  6. 10 м 20 см
  7. 7 дм 1 см
  8. 7 м 7 дм
  9. Відповіді в картці немає
  1. 12 кг 200 г
  2. 15т4ц

 

4.   Мотивація навчання

У всьому світі люди передають різноманітні відомості, виража­ють свої думки й почуття, тобто обмінюються інформацією за допо­могою мови. На сьогодні існує багато — близько 2000 — різних мов, якими пишуть, говорять та читають різні народи. Ці мови — при­родні, бо вони виникли й розвивалися разом з народами.

Вивчаючи математику, ви поступово знайомитеся з мовою ма­тематики, яка вважається штучною мовою, бо вона створювалася і розвивається разом із самою наукою. Основою математичної мови є цифри та математичні знаки: *,  :,  =,  > <,  +,  —, ( ) тощо.

У математичній мові також використовуються латинські букви. Наприклад, говорять: «Візьмемо число а ». Це значить, що деякому числу — неважливо якому — дали ім'я « а » і далі з цим числом мож­на поводитися так, неначе воно повністю визначене.

Наприклад, можна записати його суму з числом 7: а + 7.

Можна помножити його на 100; буде а100.

Записи а+ 7; а 100 — математичні вирази, це «слова» математичної мови, і їх складають із чисел, букв, знаків дій і дужок.

Ось приклади виразів (учитель пише на дошці, учні копіюють записи в зошитах):

(24-11)*7;    а*6 + к;    99 : 9 + b.

Правила запису буквених виразів для дії множення такі. За­мість а * 6 можна записати: 6а, тобто числовий множник пишуть перед буквеним і точку між ними не ставлять. Так само і з дужками: (16 +х)*10 можна записати як 10(16 + х). Замість а* b* 12 пишуть 12аb. У той же час ніколи не пишуть k2 — у цьому випадку слід ставити точку: к * 2.

Із математичних «слів» складають математичні «речення», бо вони теж стверджують закінчену думку:

7 + 5 = 12;

17<20;

а + b = b + а;

(а + b) + с = а + (b + с);

аb = bа;

b)с = а(bс);  

а*0 = 0;    а*1 = а;    b + 0 = b.

Ці «речення» можна «перекласти» українською мовою по-різ­ному. Наприклад, «близько до тексту» маємо: «а + b = b + а — від зміни місць доданків сума не змінюється» (це переставний закон додавання). А можна і так: «Щоб отримати суму чисел, можна до першого додати друге, а можна до другого додати перше». Перший варіант перекладу містить тільки факт, а другий варіант повідомляє, як математичний факт можна використати при об­численнях.

Математичні «речення», на відміну від речень природними мовами, зрозумілі всім людям, адже до природних мов у тому чи іншому вигляді входять математичні знаки.

5.  Вивчення нового матеріалу  

Сьогодні тема уроку «Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу», отже ми розгля­немо декілька завдань на закріплення поняття «вирази».

Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідовність дій:

  1. число 10 помножити на 2 і до добутку додати 6;
  2. число 45 поділити на 9 і від частки відняти 3;
  3. до числа 1200 додати 705 і суму помножити на 100;
  4. від числа 623 відняти 103 і різницю поділити на 2.
    Вирази, які ви щойно записали, містять тільки числа та

математичні знаки. А тепер розглянемо вирази, які містять і числа, і букви. Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідов­ність дій:

  1. число к помножити на 9 і до добутку додати 6;
  2. число п помножити на 10 і від добутку відняти число р;
  3. число 42 помножити на число Ь і цей добуток відняти від
    числа 200;
  4. до числа х додати 41 і цю суму помножити на 1000;
  5. до числа у додати число z і цю суму поділити на с;

6) від числа z відняти число d і на цю різницю поділити число s.
 

6. Фронтальне опитування(записати на дошці)

1. Прочитайте математичні вирази:

1) х + у + 7; 5) 4(с + 9);

2) 5k - 3; 6) а:(b-с);

3) 4 + 3х; 7) 200-(z-3);

4) (7-t)(2 + с); 8) (4q):2-р.

2. Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різни­
ця», «добуток», «частка»:

1)  (46 + 4)*40; 5) 7b + 2;

2) 5*9 + 4; 6) (х + 5): у;

3) (16 + 2)*(16-2); 7) k (2 - s);

4) 23 - (10 + 5); 8) (а + b)(а - b).

 

7. Закріплення матеріалу

Розвязування вправ з підручника

 

8. Підведення підсумку уроку

1) Якою мовою спілкуються математики?

2) Вирази бувають числові та які іще?

3) Як знайти значення числового виразу?

9. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І варіант

3хв

10 м 20 см

15 т 4 ц

500 дм

120 см

200 м/хв

 

13 кг 200 г

 

12 кг 200 г

 

7 дм 1 см

3 год

200 мм

7 м  7 дм

 

 

II варіант

50 м

12 кг 800 г

7дм 10 мм

7 м 70 см

200 м/с

180 хв

8 м 3 дм

10 м 2 дм

 

120 см2

 

15 т 400 кг

 

50 км

2дм

 

 

І варіант

3хв

10 м 20 см

15 т 4 ц

500 дм

120 см

200 м/хв

 

13 кг 200 г

 

12 кг 200 г

 

7 дм 1 см

3 год

200 мм

7 м  7 дм

 

 

II варіант

50 м

12 кг 800 г

7дм 10 мм

7 м 70 см

200 м/с

180 хв

8 м 3 дм

10 м 2 дм

 

120 см2

 

15 т 400 кг

 

50 км

2дм

 

 

І варіант

3хв

10 м 20 см

15 т 4 ц

500 дм

120 см

200 м/хв

 

13 кг 200 г

 

12 кг 200 г

 

7 дм 1 см

3 год

200 мм

7 м  7 дм

 

 

II варіант

50 м

12 кг 800 г

7дм 10 мм

7 м 70 см

200 м/с

180 хв

8 м 3 дм

10 м 2 дм

 

120 см2

 

15 т 400 кг

 

50 км

2дм

 


Питання для лото

1) v = 10м/с, t  = 5с, s=?

2) v = 5 км/год, s = 15 км, t =?

3) t = 15 хв, s = 3000 м, v =?

4) a = 6 см, b = 20 см, Sпрям =?

5) Sпрям=24дм2, а = 12 дм; b =?

6) 3 м 40см * 3 = ?

7) 2 дм 3 см + 4 дм 8 см =?

8) 11 м 4 дм - 3 м 7 дм =?

9) 15 кг 400 г - 2 кг 600 г =?

10) 4 кг 800 г + 7 кг 400 г =?

11) 2 т 200 кг * 7= ?

 

 

 

 

 

1. Прочитайте математичні вирази:

1) х + у + 7; 

2) 5k - 3; 

3) 4 + 3х; 

4) (7-t)(2 + с);

5) 4(с + 9); 

6) а:(b-с);

7) 200-(z-3);

8) (4q):2-р.

 

2. Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різни­ця», «добуток», «частка»:

1)  (46 + 4)*40; 

2) 5*9 + 4; 

3) (16 + 2)*(16-2); 

4) 23 - (10 + 5); 

5) 7b + 2;

6) (х + 5): у;

7) k (2 - s);

8) (а + b)(а - b).

 

 

doc
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
846
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку