Урок №
Математика
Клас: 5 Дата: ____________
Тема: Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу.
Мета: узагальнити поняття числового та буквеного виразу; сформувати вміння виконувати завдання, у яких передбачено складання та обчислення значень числових і буквених виразів; сформувати поняття формули; сформувати вміння використовувати формули для обчислення відповідних величин
Хід уроку:
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань (опитування усно)
Як знайти:
1)S, ЯКЩО ВІДОМІ v і t?
Дидактична гра «Лото "Величини"»
Спосіб гри
І варіант
3хв |
10 м 20 см |
15 т 4 ц |
500 дм |
120 см |
200 м/хв |
|
13 кг 200 г |
|
12 кг 200 г |
|
7 дм 1 см |
3 год |
200 мм |
7 м 7 дм |
(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися три клітинки: 3 хв, 120 см, 13 кг 200 г.)
II варіант
50 м |
12 кг 800 г |
7дм 10 мм |
7 м 70 см |
200 м/с |
180 хв |
8 м 3 дм |
10 м 2 дм |
|
120 см2 |
|
15 т 400 кг |
|
50 км |
2дм |
(Підказка для учителя: якщо учень правильно відповість на всі питання, незакресленими мають залишитися три клітинки: 200 м/с, 8 м 3 дм, 50 км.)
Питання для лото
Правильні відповіді
Варіант II
50 м
180 хв
Відповіді в картці немає
120 см2
2 дм
10 м 2 дм
7 дм 10 мм
7 м 70 см
12 кг 800 г
Відповіді в картці немає
15 т 400 кг
Варіант І
4. Мотивація навчання
У всьому світі люди передають різноманітні відомості, виражають свої думки й почуття, тобто обмінюються інформацією за допомогою мови. На сьогодні існує багато — близько 2000 — різних мов, якими пишуть, говорять та читають різні народи. Ці мови — природні, бо вони виникли й розвивалися разом з народами.
Вивчаючи математику, ви поступово знайомитеся з мовою математики, яка вважається штучною мовою, бо вона створювалася і розвивається разом із самою наукою. Основою математичної мови є цифри та математичні знаки: *, :, =, > <, +, —, ( ) тощо.
У математичній мові також використовуються латинські букви. Наприклад, говорять: «Візьмемо число а ». Це значить, що деякому числу — неважливо якому — дали ім'я « а » і далі з цим числом можна поводитися так, неначе воно повністю визначене.
Наприклад, можна записати його суму з числом 7: а + 7.
Можна помножити його на 100; буде а100.
Записи а+ 7; а 100 — математичні вирази, це «слова» математичної мови, і їх складають із чисел, букв, знаків дій і дужок.
Ось приклади виразів (учитель пише на дошці, учні копіюють записи в зошитах):
(24-11)*7; а*6 + к; 99 : 9 + b.
Правила запису буквених виразів для дії множення такі. Замість а * 6 можна записати: 6а, тобто числовий множник пишуть перед буквеним і точку між ними не ставлять. Так само і з дужками: (16 +х)*10 можна записати як 10(16 + х). Замість а* b* 12 пишуть 12аb. У той же час ніколи не пишуть k2 — у цьому випадку слід ставити точку: к * 2.
Із математичних «слів» складають математичні «речення», бо вони теж стверджують закінчену думку:
7 + 5 = 12;
17<20;
а + b = b + а;
(а + b) + с = а + (b + с);
аb = bа;
(аb)с = а(bс);
а*0 = 0; а*1 = а; b + 0 = b.
Ці «речення» можна «перекласти» українською мовою по-різному. Наприклад, «близько до тексту» маємо: «а + b = b + а — від зміни місць доданків сума не змінюється» (це переставний закон додавання). А можна і так: «Щоб отримати суму чисел, можна до першого додати друге, а можна до другого додати перше». Перший варіант перекладу містить тільки факт, а другий варіант повідомляє, як математичний факт можна використати при обчисленнях.
Математичні «речення», на відміну від речень природними мовами, зрозумілі всім людям, адже до природних мов у тому чи іншому вигляді входять математичні знаки.
5. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні тема уроку «Вирази. Числові та буквені вирази. Числове значення буквеного виразу», отже ми розглянемо декілька завдань на закріплення поняття «вирази».
Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідовність дій:
математичні знаки. А тепер розглянемо вирази, які містять і числа, і букви. Запишіть у зошитах вирази, які відбивають таку послідовність дій:
6) від числа z відняти число d і на цю різницю поділити число s.
6. Фронтальне опитування(записати на дошці)
1. Прочитайте математичні вирази:
1) х + у + 7; 5) 4(с + 9);
2) 5k - 3; 6) а:(b-с);
3) 4 + 3х; 7) 200-(z-3);
4) (7-t)(2 + с); 8) (4q):2-р.
2. Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різни
ця», «добуток», «частка»:
1) (46 + 4)*40; 5) 7b + 2;
2) 5*9 + 4; 6) (х + 5): у;
3) (16 + 2)*(16-2); 7) k (2 - s);
4) 23 - (10 + 5); 8) (а + b)(а - b).
7. Закріплення матеріалу
Розв’язування вправ з підручника
8. Підведення підсумку уроку
1) Якою мовою спілкуються математики?
2) Вирази бувають числові та які іще?
3) Як знайти значення числового виразу?
9. Домашнє завдання
І варіант
3хв |
10 м 20 см |
15 т 4 ц |
500 дм |
120 см |
200 м/хв |
|
13 кг 200 г |
|
12 кг 200 г |
|
7 дм 1 см |
3 год |
200 мм |
7 м 7 дм |
II варіант
50 м |
12 кг 800 г |
7дм 10 мм |
7 м 70 см |
200 м/с |
180 хв |
8 м 3 дм |
10 м 2 дм |
|
120 см2 |
|
15 т 400 кг |
|
50 км |
2дм |
І варіант
3хв |
10 м 20 см |
15 т 4 ц |
500 дм |
120 см |
200 м/хв |
|
13 кг 200 г |
|
12 кг 200 г |
|
7 дм 1 см |
3 год |
200 мм |
7 м 7 дм |
II варіант
50 м |
12 кг 800 г |
7дм 10 мм |
7 м 70 см |
200 м/с |
180 хв |
8 м 3 дм |
10 м 2 дм |
|
120 см2 |
|
15 т 400 кг |
|
50 км |
2дм |
І варіант
3хв |
10 м 20 см |
15 т 4 ц |
500 дм |
120 см |
200 м/хв |
|
13 кг 200 г |
|
12 кг 200 г |
|
7 дм 1 см |
3 год |
200 мм |
7 м 7 дм |
II варіант
50 м |
12 кг 800 г |
7дм 10 мм |
7 м 70 см |
200 м/с |
180 хв |
8 м 3 дм |
10 м 2 дм |
|
120 см2 |
|
15 т 400 кг |
|
50 км |
2дм |
Питання для лото
1) v = 10м/с, t = 5с, s=?
2) v = 5 км/год, s = 15 км, t =?
3) t = 15 хв, s = 3000 м, v =?
4) a = 6 см, b = 20 см, Sпрям =?
5) Sпрям=24дм2, а = 12 дм; b =?
6) 3 м 40см * 3 = ?
7) 2 дм 3 см + 4 дм 8 см =?
8) 11 м 4 дм - 3 м 7 дм =?
9) 15 кг 400 г - 2 кг 600 г =?
10) 4 кг 800 г + 7 кг 400 г =?
11) 2 т 200 кг * 7= ?
1. Прочитайте математичні вирази:
1) х + у + 7;
2) 5k - 3;
3) 4 + 3х;
4) (7-t)(2 + с);
5) 4(с + 9);
6) а:(b-с);
7) 200-(z-3);
8) (4q):2-р.
2. Прочитайте вирази, використовуючи слова «сума», «різниця», «добуток», «частка»:
1) (46 + 4)*40;
2) 5*9 + 4;
3) (16 + 2)*(16-2);
4) 23 - (10 + 5);
5) 7b + 2;
6) (х + 5): у;
7) k (2 - s);
8) (а + b)(а - b).