Урок виробничого навчання

Про матеріал
Комплектування транспортного агрегату трактор ЮМЗ-6, причіп 2ПТС-4, проведення щозмінного технічного обслуговування агрегату і підготовка до роботи
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ

 уроку виробничого навчання

 

Тема уроку: Переведення трактора для руху на автомобільних шляхах і підготовка до виконання транспортних робіт. Комплектування транспортного агрегату трактор ЮМЗ-6, причіп 2ПТС-4, проведення ЩТО агрегату і підготовка до роботи .

Мета уроку:

Навчальна:  Сформувати в учнів уявлення про техніку, яка використовується для виконання транспортних робіт, навчити  учнів  самостійно і послідовно  виконувати  роботи по комплектуванню агрегату трактор ЮМЗ-6 –причіп 2ПТС-4;

 

Розвиваюча :  придбати навички по комплектуваню транспортних агрегатів,проведення ЩТО і виконання транспортних робіт;.

 

Виховна : виховувати в учнів добросовісне ставлення до роботи,бережливе ставлення до техніки, паливо-мастильних матеріалів.

 

Тип уроку: Бесіда, пояснення;  наглядно – демонстраційний – показ трудових прийомів і операцій. Практичні – вправи з використанням трудових прийомів і операцій; методи розвитку самостійного і творчого підходу

 

Метод проведений: групова робота.

 

Комплексно-методичне забезпечення: трактор ЮМЗ-6; причіп ПТС-4; набір ключів,  інструменти і пристосування необхідні для виконання роботи, медична аптечка,  інструкційно-технологічні карти

 

Місце проведення: - лабораторія "Сільськогосподарські машини"

 

Час проведення: 6 годин

 

Хід уроку:

І. Організаційна частина(5хв.)

Перевірити наявністьучнів, їх готовність до уроку виробничого  

навчання, зовнішній вигляд.

 

ІІ. Вступний інструктаж (40хв.)

1. Повідомлення теми та мети уроку.

На цьому занятті у нас тема: «Переведення трактора ЮМЗ-6 для руху на автомобільних щляхах. Комплектування  транспортного агрегату трактор ЮМЗ-6 причіп 2ПТС-4», а мета навчитися самостійно і послідовно виконувати роботи по   комплектуванню транспортного агрегату і підготовка до роботи, дотриманням правильно організації робочого місця та правил  безпеки праці.

 

2. Перевірка знань учнів, пов’язаних з матеріалом

 

- Які є типи причіпів і для чого вони призначені?

- Охарактеризуйте відомі вам транспортні прічіпи?

- Які автомобільні причіпи використовуються для перевезення сільськогосподарських вантажів?

-Заходи з охорони праці при виконанні роботи з приціпами?

-Викладання нового матеріалу: 

 

Вимоги безпеки при експлуатації тракторів і тракторних причепів:

 

1.  Зчіпка трактора з навісними і причіпними механізмами повинна, як правило, проводитися на спланованою і утрамбованої майданчику без ухилів.

 

2.  Під зчеплення трактор слід подавати на нижчій передачі.  При цьому забороняється будь-кому знаходитися близько зчіплюються механізму (причепа) і в зоні руху трактора.

 

3.  При з'єднанні причіпних пристроїв механізмів (причепів) трактор повинен бути поставлений на гальмо.

 

4.  Забороняється під час руху переходити з трактора на причіпні машини і назад.

 

5.  Забороняється включати швидкість (починати рух) при наявності людей між трактором і причіпний машиною.

 

6.  Перш ніж зійти з трактора необхідно поставити важіль перемикання швидкостей в нейтральне положення і включити гальмо.

 

7.  При зустрічному роз'їзді тракторів необхідно дотримуватися інтервалу між ними не менше 2 м.

 

8.  Все тракторні причепи повинні мати керовані з кабіни трактора гальма, що забезпечують гальмування причепа на ходу.

 

Якщо конструкцією причепа не передбачені гальма, то причіп повинен бути забезпечений гальмівними башмаками.  Застосовувати такий причіп дозволяється тільки з гусеничним трактором.

 

9.  Поворотний пристрій тракторних причепів повинно вільно повертатися в обидві сторони.

 

10.  Всі кріпильні деталі коліс причепів повинні бути надійно затягнуті, підшипники відрегульовані, а тиск в шинах коліс відповідати даним технічного паспорта.

 

11.  Трактори, зайняті на транспортних роботах, причепи та напівпричепи повинні бути обладнані стоп-сигналом і покажчиком по ворота.

 

12.  На бортах причепів і самохідних шасі повинна бути напис "Перевезення людей заборонена".

 

13.  Гідравлічна система самосвальних причепів, напівпричепів і самохідних шасі з причепом кузовом повинна забезпечувати надійну фіксацію кузова в будь-якому положенні.  Працювати під піднятим кузовом без наполегливої ​​пристосування забороняється.

 

14.  Тракторні потяги повинні відповідати наступним вимогам:

- кількість причепів у тракторному поїзді визначається тягової потужністю трактора і дорожніми умовами;

 

- гідравлічна система підйому кузовів самоскидних причепів підключається до гідравлічної системи трактора (тягача), управління якої здійснюється з робочого місця тракториста;

- електрообладнання причепів підключається до системи електрообладнання трактора.

 

15.  Причіп, поставлений під навантаження (вивантаження), слід надійно загальмувати, двигун трактора заглушити і включити нижчу передачу.  У зимових умовах двигун можна не глушити, але при цьому під гусениці трактора і колеса причепа повинні бути встановлені гальмівні башмаки.

 

16.  Відкривати і закривати борти кузовів причепів дозволяється не менше, ніж двом робітникам.  Перед відкриванням бортів слід перевірити стан кріплення вантажу і при необхідності усунути можливість самовільного падіння його з кузова.

 

17.  Перевезення довгомірних матеріалів тракторним поїздом слід виконувати з дотриманням таких вимог:

- довгомірні матеріали (труби, опори ПЛ, профільний прокат, секції металоконструкцій і т.і.) повинні бути надійно закріплені на тракторному поїзді;

- передній і задній кінці довгих предметів повинні бути закріплені обмежувачами для запобігання поздовжнього зміщення.

 

18.  Забороняється наближатися кому-небудь до рухомого тракторному поїзду ближче, ніж на 2 м.

 

19.  Як виняток, в умовах зимового бездоріжжя, з дозволу адміністрації допускається перевезення людей на тракторних санях, що транспортуються гусеничним трактором.

 

20.  На кожен рейс, пов'язаний з перевезенням людей, виділяються (із записом у дорожньому листі) два відповідальних особи, які поряд з водієм відповідають за безпеку перевезення.  Один з відповідальних повинен перебувати в санях, інший - в кабіні трактора.

 

Тракторні причіпи бувають транспортні(універсальні)і спеціальні. Транспорні призначені для перевезення різних сільськогосподарських і будівельних вантажів.Спеціальні причепи–це такі ,на шасі яких установлені цистерни,рефрижератори.

 

image

 Мал.1 – Причіп 2ПТС-4

 

image

 

 

Мал.2. Шасі:

 

 1 - рама;  2 візок поворотна;  3 - гідроциліндр;  4 - підвіска задня;  5 - скоба для витягування;  6 - бризговики;  7 - вісь задня з колесами; 8 - стійка запобіжна;  10 - гальмівна система; 11 - пневмосистема;  12 - система електроустаткування;  13 - гідросистема

До шасі входять: рама 1, візок поворотна 2, скоба для витягування 5, підвіска задня з колесами 4, вісь задня з колесами 7, пневмосистема 11, гальмівна система 10,

 гідросистема 13, система електрообладнання 12, стійка запобіжна 8,

бризковики 6, гідроциліндр 3.

  • image

 

 

 

Мал.3 Рама.

 

1 - уловлювачі стопора;  3, 6, 8, 9, 13 - поперечки;  4 - кронштейн кола поворотного;  5 - кронштейни трубопроводів;  7- лонжерон;  10 - кронштейн ресори;  11 - кронштейн приладу буксирного;  14 - кронштейн опорний;  15 - кронштейн стійки запобіжної.

 

image

 

Мал.4 Візок поворотний.

Поворотний візок складається з рами 2, поворотного круга 9, стопора поворотного пристрою 12, дишла 1, пружини 4, осі передньої з колесами і гальмами 6, передньої підвіски 5.

Рама поворотного візка служить для установки поворотного круга, передньої підвіски, дишла і представляє зварену конструкцію з гнутих профілів.

Поворотний круг - кульковий однорядний, складається з верхнього і нижнього кілець з спецпрофилю, несучих кульок і заглушки 1

 

imageВерхнє кільце кріпиться до рами причепа, нижнє - до рами поворотного візка за допомогою болтів 10.

 

Стопор пристрою поворотного (мал.5) служить для блокування поворотного пристрою при маневруванні тракторного поїзда заднім ходом і складається з корпусу 7, стопора 2, пружини 1, рукоятки 6 і уловлювоча стопора 8.

 

 

 

Мал.5 Стопор поворотного пристрою

Для включення стопора:

Встановіть причіп в положення для руху по прямій.

Переведіть рукоятку 6 в крайнє ліве положення.  При цьому стопор 2 під дією пружини 1 увійде в гніздо уловлювча 8, розташованого на рамі причепа, і поворотна візок заблокується.

Після закінчення маневрування стопор включається поворотом рукоятки в крайнє праве положення.  Залишати рукоятку в проміжних положеннях не допускається, так як може статися автоматичне блокування візки причепа під час руху.

 

Дишло причепа зварне, має вигляд жорсткої трикутної рами, що складається з двох основних балок, з'єднаних між собою поперечинами.  Зчіпна петля 13 (див. мал.4) кріпиться до дишла за допомогою зварювання.

Врівноважує механізм пружинного типу утримує дишло на необхідній висоті, полегшуючи зчеплення причепа з трактором.

Підвіска (мал.6)  Підвіски причепа виконані на листових напівеліптичних ресорах.  Ресори одноушковимі, ​​кріпляться до передніх кронштейнів рами за допомогою пальців і вільно спираються на вкладиші задніх кронштейнів.

 

image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.6 Підвіска.

 

Своєю середньою частиною ресори кріпляться до балки осі з допомогою драбин.

Вісь з колесами і гальмами (мал.8).  Балки осей виконані звареної конструкції з труб, з обох торців яких уварені цапфи.  Колеса дискові моделі 152F-406.  Шини 9.00-16 моделі Я-324А з тиском повітря 0,35 МПа (3,5 кгс / см2).  Маточини 6 коліс встановлені на двох конічних роликопідшипників (внутрішній 7611А і зовнішній 7609А0, закріплених на цапфах. Передня вісь обладнана

 колодковими гальмами.  Гальмівний механізм кожного колеса барабанного типу з двома розтискними колодками, до яких прикріплені фрикційні накладки: один кінець накладок спирається на нерухому опору, інший кінець притискається до ексцентрикової поверхні разжимного кулака через ролик.

При гальмуванні колодки розсовують розтискні кулаки і притискаються до внутрішньоїповерхні гальмівного барабана.

В процесі експлуатації підшипники ступиці коліс і колісні гальма повинні піддаватися регулювань.

Регулювання підшипників маточин коліс (мал.7) проводиться за наявності люфту в підшипниках або при тугому затягуванні підшипників.

Підшипники регулюйте в наступній послідовності:

Підніміть домкратом колесо, підшипники якого необхідно відрегулювати.

Зніміть кришку 1 маточини 6.

Зігніть краю замкової шайби 3, відверніть гайку 2, зніміть замкову шайбу 3 і замкову шайбу 4, відверніть гайку 5 і зніміть колесо з маточиною.

Промийте підшипники і внутрішню порожнину маточини і огляньте з метою виявлення можливих пошкоджень.

Підшипники маточини змастіть мастилом, при цьому проміжки між роликами, сепараторами і кільцями обох підшипників, а також кишені маточини повинні бути заповнені мастилом.

Робочу поверхню гумових сальників маточин перед установкою на місце змастіть тонким шаром мастила.

Встановіть колесо на цапфу.

Провертаючи весь час рукою колесо, затягуйте гайку 5 до тих пір, поки колесо не почне обертатися туго.

 Повертати колеса необхідно для забезпечення правильного положення роликів в бігових доріжках підшипників.  Затягування робите зусиллям однієї руки плавно, без ривків.  Встановіть замкову шайбу 4, відпустіть гайку 5 на 1 / 6-1 / 8 обороту до збігу стопорного штифта гайки 5 з найближчим отвором у замковій шайбі 4. Встановіть замкову шайбу 3 і загорніть гайку 2.

 

 

 

 

image    Мал. 7. Вісь з колесами і гальмами.

    1 кришка маточини;  2 - контргайка; 

3 – шайба замкова;  4 шайба замкова;  5 - гайка;

    6 - маточина;  7 - камера гальмівна;

    8 - важіль  регулювальний;  9 - кулак розжимний
 

При експлуатації причіпа необхідно враховувати, що причіп призначений для перевезення насипних сільськогосподарських вантажів, і пристрій платформи розраховане на вантаження і вивантаження саме таких вантажів.

Допускається перевезення інших вантажів, в тому числі і штучних.

Під час навантаження та перевезення вантажів повинні бути вжиті заходи, що виключають можливість пошкодження платформи як самим вантажем, так і засобами завантаження.  Штучні вантажі необхідно надійно закріплювати від переміщень.

 

Гальмівна система.  Гальмівна система призначена для загальмування причепа на стоянці.  Привід ручний, механічний.  Основними частинами приводу є натяжний механізм 1, встановлений на передній поперечині рами поворотного візка, трос 3, відвідні пружини 6, напрямні ролики 4, важелі (мал.8).

Для загальмування причепа рукоятку натяжного механізму обертайте за годинниковою стрілкою.  При цьому ролик приводу переміщається в сторону рукоятки і тягне за собою трос, який натягується, і через напрямні ролики повертає регулювальні важелі гальм.

Для розгальмовування причіпа обертайте рукоятку ручного гальма протигодинникової стрілки до упору.

image

Схема з'єднань гідравлічна (мал.9).  Гідросистема перекидного механізму служить для підйому платформи при розвантаженні.  Складається з розривної муфти 1, гнучких шлангів 2, гідроциліндра 4, трубок 3, крана обмеження кута перекидання платформи 6, ланцюги 7.

image

Муфта розривна (мал.10) служить для запобігання шлангів від руйнування при випадковому від'єднанні причепа від трактора і для запобігання витікання масла з шлангів в роз’єднаному стані.  Розривна муфта складається з двох корпусів 6, 8, з'єднаних між собою фіксують кульками 7. У замкнутому положенні кульки 9 відходять від своїх седел і з'єднують порожнини корпусів між собою.

 В роз'єднаному стані кульки запобігають витіканню масла з шлангів, сідаючи на свої сідла.

 Для з'єднання корпусів між собою правий корпус 8 перемістіть в сторону лівого корпусу 6, натиснувши на шланг, приєднаний до корпусу 8. Стуліть напівмуфти між собою, після чого пересуньте обидві напівмуфти в сторону кронштейна до перекриття фіксують кульок 7 запірної втулки 2.

Для роз'єднання напівмуфти перемістіть ліву полумуфту в сторону трактора для виходу кульок з-під запору втулки

 

.image

Мал.10 Муфта розривна

1,5-пружина; 2-втулка запорна; 3-втулка опорна; 4-хрестовина;6-корпус лівий; 7-шарик фіксуючий; 8-корпус правий; 9-шарик запорний;

Стійка запобіжна (див.мал.11).image

Призначена для утримання порожньої платформи в піднятому положенні при проведенні технічного обслуговування.

 

 Для установки платформи на запобіжну стійку повністю підніміть платформу назад, встановіть рукоятку гідророзподільника в положення «нейтраль» і, поставивши стійку в робоче положення, повільно опустіть платформу на стійку.  При цьому стежте, щоб стійка потрапила в призначений для неї кишеню, що знаходиться на платформі.  При опусканні платформи на стійку направляти стійку і перебувати під платформою забороняється.

 

 Слідкуйте за справністю стійки і кронштейном її кріплення.  Стійка не повинна бути погнута.  Кронштейн не повинен мати тріщин зі зварювання або цілому металу.  Палець стійки повинен бути надійно зашплінтувати.

image

Платформа (мал.12).

Платформа причепа прямокутної форми.  Конструкція платформи передбачає можливість установки надставних бортів: передніх, задніх і двох бічних.  Наявність задніх кутових стійок забезпечує шарнірну навішення бічних і заднього надставних бортів.  При установці надставних бортів ємність платформи збільшується до 11,8 м3.У нижній частині основи платформи є чотири опорних кронштейна, за допомогою яких платформа шарнірно закріплюється запірними пальцями на рамі причепа.  При перекиданні платформи назад вийміть запірні пальці передніх опор, а при перекиданні на сторону вийміть два запірних пальця з боку, протилежного перекидання.  Передній основний борт платформи нерухомий.

Особливості експлуатації.  Тракторний потяг має значні габарити і вага, тому при русі дотримуйтесь особливої ​​обережності.  Рух поїзда повинно бути рівномірним, без різких гальмувань і ривків, особливо на слизькій дорозі, так як при різкому гальмуванні може статися занос причепа.

Управління тракторним поїздом, особливо при русі заднім ходом, вимагає від тракториста спеціальних навичок.

Необхідно стежити за станом причепа в період обкатки на протязі перших 20 годин.  Особлива увага при цьому зверніть на стан регулювання підшипників коліс і гальм, на своєчасну підтяжку ослаблених різьбових з'єднань.

Для забезпечення випередження спрацьовування гальм причепа щодо гальм трактора відрегулюйте хід педалі гальма трактора і проведіть перевірку шляхом пробних гальмувань.

ІІІ. Поточний інструктаж  (300хв).

Розподіл учнів за робочими місцями.

Під моїм наглядом учні приступають до виконання завдання, відповідно до інструкційних карток. Під час виконання завдання здійснюю цільові обходи робочих місць, перевіряю чи всі учні приступили до роботи, якщо ні то що заважає цьому. Слідкую за дотриманням учнями правил з ОП.

  З’ясовую правильність організації робочих місць, ступінь засвоєння учнями послідовності виконання показаних прийомів. Раціональне використання інструментів, матеріалів.

  Фіксую увагу на роботі кожного учня, але особливо на діяльності слабших. Виявивши помилки в діях навідними запитаннями, допомагаю учням самим знайти їх і відшукати шляхи виправлення.

  Якщо однакових помилок припускається значна частина учнів проводжу додатковий інструктаж. Зупиняю роботу всіх учнів і додатково пояснюю не зрозуміле. Допущення помилки, причини і способи їх усунення аналізую разом з учнями.

 На завершальному етапі обходу приділяю увагу правильній технологічній послідовності здійснення роботи учнями, і якості, додержання правил ТБ.

 

ІV. Заключний інструктаж (15 хв).

   Аналізую урок в цілому: яких навчальних результатів досягла ланка і окремі учні; які були допущені помилки, порушення трудової та технологічної дисципліни. Основна мета зорієнтувати учнів на закріплення успіхів і подолання допущених недоліків у наступній роботі. Значну увагу при підведенні підсумків заняття приділяю аналізу дотримання учнями ТБ. Виставлені учням оцінки обов’язково аргументую. Дякую за самостійність виконання завдань. Підводячи підсумки уроку пропоную учням домашнє завдання на повторення матеріалу пов’язаного з темою наступного заняття (Комплектування транспортного агрегату для перевезення сільськогосподарських вантажів).

 

 


 

Інструкційно-технологічна карта

 Технічне обслуговування причіпа 2ПТС-4

Послідовність виконання завдання

Технічні умови і вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю

Обладнання та інструменти

1. Провести ЩТО причепа 2ПТС- 4

- очистити від пилу і бруду, перевірити стан зовнішніх кріплень вузлів причепа

- перевірити тиск повітря в шинах і при необхідності підкачати

- перевірити кріплення зчіпний петлі

- перевірити регулювання підшипників маточин коліс, при наявності люфту в підшипниках відрегулювати

- причіп повинен бути чистим, зовнішні кріплення затягнуті

- тиск повітря в шинах повинен бути 0,35 МПА      (3,5 Кгс / см кв.)

- гайка зчіпний петлі повинна бути затягнута до кінця

- підняти колесо і встановити підставку, зняти кришку маточини, відвернути регулювальну гайку, зняти колесо, промити підшипники і маточину, підшипники змастити на 2/3 об'єму

- колесо встановлюють на маточину і затягують без ривків.  Гайку затягують поки колесо туго повертає від поштовху, потім відпускають на 1,5-2,0 межі для прироблених і 2,0-2,5 нових підшипників

- встановлюють замкову шайбу і затягують контргайку

- під кришку заповнюють мастилом

Ганчір'я, ПММ, слюсарний інструмент, манометр, домкрат, контрольна лампочка.

2. Перевірити роботу приладів світлової сигналізації причепа 2ПТС - 4

-При включенні освітлення на причепі повинні горіти габаритні вогні і висвітлюватися номерний знак.

- при натисканні на гальмо трактора повинні загорятися стоп-сигнали причепа.

- при включенні тумблерів повороту на причепі повинні горіти миготливі вогні лівого і правого ліхтарів відповідно

Викрутка, тестер.

3. Перевірити справність і герметичність гідравлічної системи причепа 2ПТС - 4

- не допускається підтікання масла в гидроцилиндре і гідромагістралі.

Слюсарний інструмент.

 

 

 

 

Інструкційно - технологічна карта

Підготовка причепа до виконання транспортних робіт

 

Перелік виконуваних робіт

 

Технічні вимоги

Обладнання,      пристосування, інструмент

1. Поставити причіп, напівпричіп на спеціально оболаднаний  майданчик для чистки від пилу і забруднень.

Прицеп-емкость (ПСЕ-Ф-12,5Б) - АгроБаза

 

Трактор, причеп.

2. Очистити причіп від  забруднень і обдути стисненим повітрям.

Прицеп-емкость (ПСЕ-Ф-12,5Б) - АгроБаза

 

Чистик, обтиральний матеріал, компресор

 3. Переверіти справність:

 причепа, кріплення коліс, прижими  стремянок ресор, стопорних болтів, пальців ресор, тягово-счіпний пристрій  (при наявності повітряних балонів.

image10

При необхідності підтягнути кріплення

 

Набір інструменту  до причепа, обтиральний матеріал

4. Перевірити  наявність штирів шарнірів перекидання кузова, і місця їх установки.

Прицеп самосвальный тракторный 2ПТС-4

Штирі повинні бути встановлені на стороні на яку будемо перекидати вантаж

 

 

       Візуально

5. Перевірити стан механізмів запирання бортів.

 

Запори бортів повинні надійно

 втримувати борти в зачиненому стані

Ключі 12х14, обтиральний матеріал

6. Перевірити стан врівноважуючих механізмів бокових бортів.

При необхідності регулюють механізми, перевіряють стан пружинних помічників бокових бортів

 

 

       Візуально

7. Перевірити люфт в опорних колесах при необхідності провести  регулювання підшипників коліс причепа.

ТО-2

 

Колесо повинно вільно обертатись, без замітного люфту

Домкрат, підставки, ключ гайковий 10х12, ключ торцовий 55, зубило, молоток, обтиральний матеріал

8. Перевірити тискв повітря в шинах причепа. Шини причепа повинні бути однакові за розміром і з однаковим тиском

Тиск у шинах коліс 3,5 кг/м2.

 

Манометр, компресор

9. Під’їхати до причепа заднім ходом. Установити зчіпну вилку навіски на рівні петлі причіпного пристрою.  За допомогою пальця з’єднати вилку з петлею

 

10. Зашплінтувати швидкоз’ємним шплінтом з’єднувальний палець. З’єднати страхувальний ланцюг

 

  https://pp.userapi.com/c627320/v627320425/187f4/NuWGUmbG1MA.jpg

 

11. З’єднати трубопроводи гідросистеми трактора з причепом

http://proizvodstvo.s-zemlz-cha.edusite.ru/images/paste59.jpg

 

12. Підключити вилку до розетки електрообладнання трактора.

Вилка розетка ПС-300 для прицепа 12 В для трактора МТЗ-80/82https://tsm-co.ru/wp-content/uploads/dt-75-foto_15.jpg

 

13. Перевірити роботу гідрообладнання  і роботу електросигналізації

 

Візуально

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
23 серпня 2023
Переглядів
1740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку