Урок виробничого навчання "Обпилювання"

Про матеріал
Цей матеріал містить методичну розробку уроку виробничого навчання з теми "Обпилювання", що стане в пригоді майстрам виробничого навчання та викладачам спецдисциплін під час підготовки до уроків.
Перегляд файлу

Структура уроку

 

  1.               Вступний груповий інструктаж ………………..………………… 45 хв.

 

  1.           Організаційна частина ……………………………………………..  5 хв.
  • перевірка явки учнів на урок;
  • перевірка готовності учнів до уроку (зовнішній вигляд);
  • повідомлення теми, мети і завдань  уроку

 

  1.           Повторення пройденого матеріалу ……………………………… 7 хв.

Активізація знань учнів на основі повторення матеріалу попереднього уроку. Використання інтерактивних вправ «Продовж речення», «Встанови відповідність» (Додаток 1).

 

  1.           Пояснення й показ нового матеріалу …………………………… 20 хв.

Пояснення нового матеріалу з використанням презентації  «Обпилювання». Показ прийомів роботи та послідовності виконання вправ з обпилювання.

 

  1.           Закріплення матеріалу ……………………………………………. 13 хв.

Повторення правил з охорони праці (використання інтерактивної вправи «Ланцюжок»). Перевірка засвоєння нових знань за допомогою інтерактивних вправ на платформі LearningApps. Відтворення практичних прийомів роботи.

 

  1. Самостійна робота учнів і поточний інструктаж ……………........ 200 хв.
    1.           Цільові обходи робочих місць учнів з метою перевірки:
  • організації робочого місця учнів;
  • правильність виконання прийомів роботи;
  • дотримання правил з охорони праці;
  • уміння користуватись інструкційно-технологічними картами (Додаток 2).
    1.           Індивідуальна робота з учнями:
  • надати допомогу невстигаючим учням;
  • видати і пояснити додаткове завдання найбільш встигаючим учням.

 

  1. Прибирання робочих місць ………………………………………… 10 хв.

 

  1. Заключний інструктаж ……………………………………………… 15 хв.
    1.           Підбити підсумки роботи учнів групи:
  • аналіз діяльності учнів у процесі роботи;
  • оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування;
  • аналіз причин помилок учнів та способи їх усунення.
    1.           Видача домашнього завдання.

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

  1. Вступний груповий інструктаж (45 хв.).
    1.        Організаційна частина (5 хв.):
  • перевірити наявність учнів, готовність до уроку (зовнішній вигляд, стан здоров’я);
  • перевірити готовність робочих місць;
  • повідомити тему і мету уроку.

Сьогодні на уроці вивчимо тему «Обпилювання плоских і криволінійних поверхонь». Нашою метою є навчитись виконувати обпилювання різних поверхонь  з дотриманням правильної організації робочого місця та правил з охорони праці.

 

  1.        Повторення пройденого матеріалу (7 хв.).

Активізація знань учнів на основі повторення матеріалу попереднього уроку. Використання інтерактивних вправ «Продовж речення», «Встанови відповідність» (Додаток 1).

 

  1.         Пояснення й показ нового матеріалу провести за планом, використовуючи презентацію «Обпилювання» (20 хв.):
  1. Призначення та суть процесу обпилювання (слайд № 2).

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Пристосування, які будуть використовуватись (слайди № 3-7).

 

  

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота напилком (слайди № 8-10).

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підготовка заготовки до обпилювання.

Заготовку очищають металевими щітками від бруду, мастила, формової землі, окалини, ливарну кірку зрубують зубилом або видаляють старим напилком.

Закріплення заготовки. Оброблювану заготовку затискують у лещатах обпилюваною площиною горизонтально, на 8-10 мм вище рівня губок. Заготовку з  обробленими поверхнями закріплюють, надягнувши на губки нагубники з м’якого матеріалу (міді, латуні, алюмінію, м’якої сталі).

  1. Прийоми робіт (слайди № 11-15).

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обпилювання плоских поверхонь.

 

 Обпилювання зовнішніх плоских поверхонь потрібно розпочати з перевірки припуску на обробку, який міг би забезпечити виготовлення деталі відповідно до креслення.

 Слід зазначити, що ця робота є найважчою. Коли ви навчитеся правильно обпилювати прямолінійні поверхні, то зумієте точно обпиляти й інші поверхні.

 При обпилюванні плоских поверхонь застосовують плоский  напилок – драчевий і лицьовий. Спочатку обпилюють одну широку площину (яка є базою, тобто вихідною площиною для подальшої обробки), потім другу паралельно першій і т.д. Потрібно прагнути до того, щоб обпилювана площина завжди була в горизонтальному положенні. Обпилювати треба перехресними штрихами. Паралельність сторін перевіряють кронциркулем або штангенциркулем.

 Якість обпилювання поверхні перевіряють перевірною лінійкою в різних положеннях (уздовж, упоперек, по діагоналі).

 Після обробки широких поверхонь переходять до обпилювання вузьких поверхонь.

 

Обпилювання циліндричних заготовок.

  Циліндричний стержень спочатку обпилюють на квадрат, у розмір сторін якого має входити припуск на подальшу обробку. Потім у квадрата обпилюють кути й отримують шестигранник, з якого обпилюванням виготовляють шістнадцятигранник; у процесі подальшої обробки дістають циліндричний стержень потрібного діаметра. Щоб дістати 4 і 8 граней, шар металу знімають драчевим напилком, а 16-гранник обпилюють лицьовим напилком. Контроль обробки здійснюють штангенциркулем у кількох місцях.

 

Інструктаж з охорони праці й техніки безпеки

при обпилюванні металу

 

  1. Рукоятка на напилку має бути міцно насаджена; не можна допускати використання напилків без рукояток або з тріснутими й розколотими рукоятками.
  2. Для запобігання травмам, слюсар має стежити за тим, щоб при обпилюванні заготовки з гострими кромками не підкладати пальці лівої руки під напилок при його зворотному ході.
  3. У процесі обпилювання утворюється велика кількість стружки. Її можна згортати з оброблюваної заготовки, лещат верстата тільки волосяною щіткою.
  4. Забороняється скидати стружку голими руками, здувати її або видаляти за допомогою стисненого повітря: при цьому можливі поранення рук та очей. 
  5. Під час обпилювання деталі  рекомендується надягати головний убір, тому що стружку, яка потрапила у волосся, важко видалити. При розчісуванні стружка, що залишилася у волоссі, може поранити голову.
  6. Верстати мають бути надійно, без найменшого хитання закріплені на підлозі.
  7. Верстатні лещата потрібно встановлювати так, щоб слюсар міг завжди займати правильне робоче положення.

(слайд № 16)

 

 

  1.         Закріплення матеріалу (13 хв.):

 

Використання інтерактивної вправи «Ланцюжок»:

Учні по черзі розповідають по одному правилу безпеки праці за темою уроку.

 

Майстер в/н:

 При обпилюванні поверхонь треба дотримуватися таких правил безпеки:

 

1-й учень

Рукоятка на напилку має бути міцно насаджена; не можна допускати використання напилків без рукояток або з тріснутими й розколотими рукоятками.

 

2-й учень

Щоб уникнути травми, слюсар має стежити за тим, щоб при обпилюванні заготовки з гострими кромками не підкладати пальці лівої руки під напилок за його зворотного ходу.

 

3-й учень 

У процесі обпилювання утворюється велика кількість стружки. Її можна згортати з оброблюваної заготовки, лещат верстата тільки волосяною щіткою.

 

4-й учень

Забороняється скидати стружку голими руками, здувати її або видаляти за допомогою стисненого повітря: при цьому можливі поранення рук та очей. 

 

5-й учень

Під час обпилювання деталі  рекомендується надягати головний убір, тому що стружку, яка потрапила у волосся, важко видалити. При розчісуванні стружка, що залишилася у волоссі, може поранити голову.

 

6-й учень

Верстаки мають бути надійно, без найменшого хитання закріплені на підлозі.

 

7-й учень

Слюсарні лещата потрібно встановлювати так, щоб слюсар міг завжди займати правильне робоче положення.

 

Перевірка засвоєння знань учнів.

Пропоную пройти вікторину та виконати вправу «Знайди на зображенні» (на платформі LearningApps).

Відтворення прийомів роботи та послідовності виконання вправ з обпилювання:

  • Вибір та підготовка напилка відповідно до виду обробки (чорнової, чистової, бархатної).
  • Вправи з обпилювання плоских і криволінійних поверхонь.

 

  1. Самостійна робота учнів і поточний інструктаж (200 хв.).

 

  1.         Цільові обходи робочих місць учнів з метою перевірки:
  • організації робочого місця учнів;
  • правильності виконання трудових прийомів роботи;
  • дотримання правил з охорони праці;
  • вміння користування інструкційно-технологічними картами (Додаток 2);

 

  1.         Індивідуальна робота з учнями:
  • надати допомогу невстигаючим учням;
  • видати і пояснити додаткове завдання учням, які успішно засвоїли матеріал і прийоми роботи.

 

  1. Прибирання робочих місць (10 хв.).

 

  1. Заключний інструктаж (15 хв.).

 

  1.         Підбити підсумки роботи учнів групи:
  • аналіз діяльності учнів у процесі роботи;
  • оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування;
  • аналіз причин помилок учнів та способи їх усунення.

 

  1.         Видача домашнього завдання.

 

 

 

 

Література:

 

  1. Винокурова Л.Є., Васильчук М.В., Гаман М.В. Основи охорони праці: Підручник. – Київ: Факт, 2005. – 192 с.
  2. Власенко А.М. Слюсарні роботи: Підручник. – К.: Вища освіта, 2013. – 357 с.
  3. Макиенко М.И. Практические работы по слесарному делу: Учебное пособие. – М.: Высшая школа, 1982. – 208 с., ил.
  4. Макієнко М.І. Загальний курс слюсарної справи: Підручник. – Київ: Вища школа, 1994. – 311 с.: іл.
  5. Макієнко М.І. Слюсарна справа. – Київ: Техніка, 1971. – 352 с.
  6. Мокрецов А.М. Практика слесарного дела. – М.: Машиностроение – 1989, 288 с.
  7. Попов А.Ф., Пахар Т.В., Паржницький О.В., Шулепіна Г.Ю. Основи слюсарної справи: навчальний посібник. Чернівці: Букрек, 2020. 224 с.: іл.
  8. Сидоренко В.К. Технічне креслення, Львів: Оріяна Нова, 2002. – 496 с.
  9. Старчиков В.С. Практикум по слесарним работам, изд. 4-е. – М.: Машиностроение, 1985. – 410 с.

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Рябич Лідія
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку