Структура уроку
Активізація знань учнів на основі повторення матеріалу попереднього уроку. Використання інтерактивних вправ «Продовж речення», «Встанови відповідність» (Додаток 1).
Пояснення нового матеріалу з використанням презентації «Обпилювання». Показ прийомів роботи та послідовності виконання вправ з обпилювання.
Повторення правил з охорони праці (використання інтерактивної вправи «Ланцюжок»). Перевірка засвоєння нових знань за допомогою інтерактивних вправ на платформі LearningApps. Відтворення практичних прийомів роботи.
ХІД УРОКУ
Сьогодні на уроці вивчимо тему «Обпилювання плоских і криволінійних поверхонь». Нашою метою є навчитись виконувати обпилювання різних поверхонь з дотриманням правильної організації робочого місця та правил з охорони праці.
Активізація знань учнів на основі повторення матеріалу попереднього уроку. Використання інтерактивних вправ «Продовж речення», «Встанови відповідність» (Додаток 1).
Заготовку очищають металевими щітками від бруду, мастила, формової землі, окалини, ливарну кірку зрубують зубилом або видаляють старим напилком.
Закріплення заготовки. Оброблювану заготовку затискують у лещатах обпилюваною площиною горизонтально, на 8-10 мм вище рівня губок. Заготовку з обробленими поверхнями закріплюють, надягнувши на губки нагубники з м’якого матеріалу (міді, латуні, алюмінію, м’якої сталі).
Обпилювання плоских поверхонь.
Обпилювання зовнішніх плоских поверхонь потрібно розпочати з перевірки припуску на обробку, який міг би забезпечити виготовлення деталі відповідно до креслення.
Слід зазначити, що ця робота є найважчою. Коли ви навчитеся правильно обпилювати прямолінійні поверхні, то зумієте точно обпиляти й інші поверхні.
При обпилюванні плоских поверхонь застосовують плоский напилок – драчевий і лицьовий. Спочатку обпилюють одну широку площину (яка є базою, тобто вихідною площиною для подальшої обробки), потім другу паралельно першій і т.д. Потрібно прагнути до того, щоб обпилювана площина завжди була в горизонтальному положенні. Обпилювати треба перехресними штрихами. Паралельність сторін перевіряють кронциркулем або штангенциркулем.
Якість обпилювання поверхні перевіряють перевірною лінійкою в різних положеннях (уздовж, упоперек, по діагоналі).
Після обробки широких поверхонь переходять до обпилювання вузьких поверхонь.
Обпилювання циліндричних заготовок.
Циліндричний стержень спочатку обпилюють на квадрат, у розмір сторін якого має входити припуск на подальшу обробку. Потім у квадрата обпилюють кути й отримують шестигранник, з якого обпилюванням виготовляють шістнадцятигранник; у процесі подальшої обробки дістають циліндричний стержень потрібного діаметра. Щоб дістати 4 і 8 граней, шар металу знімають драчевим напилком, а 16-гранник обпилюють лицьовим напилком. Контроль обробки здійснюють штангенциркулем у кількох місцях.
Інструктаж з охорони праці й техніки безпеки
при обпилюванні металу
(слайд № 16)
Використання інтерактивної вправи «Ланцюжок»:
Учні по черзі розповідають по одному правилу безпеки праці за темою уроку.
Майстер в/н:
При обпилюванні поверхонь треба дотримуватися таких правил безпеки:
1-й учень
Рукоятка на напилку має бути міцно насаджена; не можна допускати використання напилків без рукояток або з тріснутими й розколотими рукоятками.
2-й учень
Щоб уникнути травми, слюсар має стежити за тим, щоб при обпилюванні заготовки з гострими кромками не підкладати пальці лівої руки під напилок за його зворотного ходу.
3-й учень
У процесі обпилювання утворюється велика кількість стружки. Її можна згортати з оброблюваної заготовки, лещат верстата тільки волосяною щіткою.
4-й учень
Забороняється скидати стружку голими руками, здувати її або видаляти за допомогою стисненого повітря: при цьому можливі поранення рук та очей.
5-й учень
Під час обпилювання деталі рекомендується надягати головний убір, тому що стружку, яка потрапила у волосся, важко видалити. При розчісуванні стружка, що залишилася у волоссі, може поранити голову.
6-й учень
Верстаки мають бути надійно, без найменшого хитання закріплені на підлозі.
7-й учень
Слюсарні лещата потрібно встановлювати так, щоб слюсар міг завжди займати правильне робоче положення.
Перевірка засвоєння знань учнів.
Пропоную пройти вікторину та виконати вправу «Знайди на зображенні» (на платформі LearningApps).
Відтворення прийомів роботи та послідовності виконання вправ з обпилювання:
Література: