Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації
Державний навчальний заклад
«Ковельський центр професійно-технічної освіти»
Методична розробка уроку
з виробничого навчання з професії
« тесляр »
на тему « Виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів».
Підготував:
Василь Мойсейович Кондратюк
майстер виробничого навчання
м. Ковель 2021
Методична розробка уроку виробничого навчання
Тема програми. Виготовлення щитів і простого будівельного інвентарю.
Тема уроку. Виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів.
Мета уроку: вивчити технологічний процес виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів; розвивати професійні навики користування ручним столярним та електрифікованим інструментом; виховувати в учнів самостійність та відповідальність за роботу.
Методична мета: активізація учнів на уроці шляхом використання інформаційних технологій, використання бригадної конкуренції для набуття навиків і прийомів професійної роботи.
Тип уроку: урок формування первинних умінь і навичок.
Вид уроку: комбінований.
Матеріально-технічне забезпечення: заготовки для виготовлення щитів, розміточний інструмент, ручний столярний інструмент, ручний електрифікований інструмент, зразки щитів, цвяхи, саморізи, наочні зразки деталей щитів, інструкційно-технологічна картка, презентація «Виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів»
Навчально-виробничі роботи: виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки настилів, використовуючи пиломатеріал хвойних порід деревини.
Перелік практичних завдань: виготовлення щитів опалубки для стрічкового фундаменту та щитів для настилів риштувань.
Хід уроку
І. Організаційна частина – 5 хв.
-
Перевірка присутності учнів за журналом.
-
Перевірка готовності учнів до заняття.
Майстер проводить огляд зовнішнього вигляду учнів відповідно вимог з охорони праці, наявність необхідного інструменту.
-
Організація робочих місць.
ІІ. Вступний інструктаж – 40 хв.
-
Актуалізація знань.
-
Повідомлення теми програми, теми уроку і мети.
Слайд 1.
Майстер в/н. Сьогодні ми на уроці продовжимо вивчати тему: «Виготовлення щитів і простого будівельного інвентарю.
Тема уроку: «Виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів. .» Мета уроку: «Навчитися виготовляти щити різних конструкцій і форм для опалубки, настилів. Цільова установка проведення уроку.
Майстер в/н. Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти щити опалубки для стрічкового фундаменту та щити для настилів риштувань, використовуючи при цьому деревообробні верстати, ручний столярний інструмент і електрифікований ручний інструмент.
-
Формування пізнавального інтересу учнів. ( Мотивація)
Майстер в/н. Праця столяра складна, потребує важкої праці та відповідальності у своїй роботі. Щоб стати професіоналом своєї справи, потрібен час і досвід роботи та знання. І ваша задача - набути ці знання і практичні навички.
2.1.Перевірка опорних знань, умінь, навичок учнів необхідних їм для подальшої роботи на уроці.
Слайд 2.3.4
Майстер в/н. Перевірку знань проведемо використовуючи слайди.
Завдання 1,2,3: учні мають сказати назву теслярського з’єднання і вид з’єднання.
2.2. Аналіз і доповнення відповідей учнів, підбиття підсумків.
(За правильну відповідь кожен учень отримує 1 бал.)
ІІІ. Викладання нового матеріалу.
-
Опис виробу, матеріали, технологія виготовлення.
Опалубка – це коробчата конструкція (форма) для заповнення бетоном, після зняття якої одержуємо бетонну або залізобетонну конструкцію необхідної форми і розмірів згідно з кресленням. Опалубка повинна бути стійкою, міцною, жорсткою, цільною, гладкою, зручною в складанні і розбиранні і відносно дешевою. Для виготовлення опалубки використовують дошки хвойних і листяних порід товщиною 25-40 мм., шириною 120-150мм., вологістю до 25%, деревостружкові плити, водостійку фанеру або листовий метал. Недоліком дерев’яної опалубки є те, що вона деформується , є гідроскопічною і має невелику оборотність.
За конструкцією і застосуванням розрізняють такі види опалубки:
а). опалубка стрічкових фундаментів;
б). опалубка стін;
в). опалубка прямокутних колон;
г). опалубка перекриття;
д). опалубка округлих, прямокутних та різних конструкцій сходів.
Заготовку щитів опалубки роблять, як правило, централізовано в майстернях. Збирають щити опалубки на спеціальному верстаку. На верстак укладають поперечні зшивні бруски щита, а на них – дошки, притискаючи їх торцями до кінця верстака, стискають дошки між собою, після чого збирають щит цвяхами з деяким нахилом, щоб забезпечити загинання кінців цвяхів, які проходять наскрізь і впираються в сталеву планку, підкладену під зшивними брусками. За такою технологією і збирають дощаті щити настилів. Щити настилів опалубки перекриття несуть навантаження на прогин, тому їх виготовляють одинарні з товщої дошки, або подвійними з тонких. Щити для опалубки і настилів також виготовляють на будівельних майданчиках. Для цього краще використовувати заздалегідь обрізані дошки необхідної довжини. Поперечні бруски розміщують з кроком не більше 1м. один від одного. Наприклад: щит довжиною 2-2,5м. буде мати 3 з’єднання повздовжніх дощок. Лицьова сторона кожного такого щита повинна бути гладкою – від цього залежить яка буде бетонна поверхня. З’єднувати дошки можна як на цвяхи так і на саморізи. Важливо те, щоб капелюшок перебував зі сторони , яка буде контактувати з бетоном (з лицевої сторони). У цвяхових з’єднаннях деревини хвойних і листяних порід цвяхи діаметром менше 6 мм. забивають без попереднього розсвердлювання гнізд. При з’єднанні деревини твердих порід цвяхами товщими як 6 мм., необхідно попередньо розсвердлювати отвори діаметром, який дорівнює 0,9 товщини цвяха, на глибину не менше 0,5 його довжини. У конструкціях де цвяхи працюють на виривання, довжина защемленої частини цвяха повинна бути не менше двох товщин дерев’яного елемента, що прибивається. Щоб уникнути розколювання деревини, діаметр цвяха повинен бути не більше 1/4 товщини елемента що прибивається. Забивати в мерзлу, сиру деревину не рекомендується, тому що це може викликати корозію цвяхів і значно понижує міцність самого з’єднання. Забивати цвяхи в сучки, тріщини не рекомендується, забивати потрібно в здорову деревину. Відстань між цвяхами уздовж волокон повинна бути не менше 15d ( де d діаметр цвяха ) відстань між осями цвяхів, впоперек волокон – не менше 4d.
-
Пояснення практичного завдання.
Майстер в/н. Розповідь і демонстрація технологічного процесу виготовлення щитів різної конструкції для опалубки та настилів.
-
Механічна обробка заготовок. (Слайд 8)
-
Виготовлення щитів для стрічкових фундаментів та настилів для риштувань. (Слайд 9)
-
Виготовлення щитів рамкової конструкції для стінової опалубки. (Слайд 10)
-
Виготовлення щитів для опалубки прямокутних східців. (Слайд7 )
Перед початком виконання практичної завдання, а саме для особистої безпеки, давайте з вами пригадаємо основні правила з охорони праці.
(Слайд11, 12)
Охорона праці.
Правила безпечної праці в цеху механічної обробки деревини.
-
Правильно одягнути спецодяг.
-
Починати роботу тільки після дозволу майстра.
-
Верстати повинні бути справними.
-
Забороняється порушувати трудову дисципліну (кричати, бігати, штовхатися).
-
Забороняється знаходитися в небезпечній зоні або площині обертання ріжучого інструменту.
-
Складувати заготовки в штабель, не захаращуючи підхід до верстатів.
-
Виконувати роботи згідно вказівки майстра.
-
Після закінчення роботи прибрати робочі місця.
Правила безпечної праці в майстерні ручної обробки деревини.
-
На робочому місці не повинно бути нічого зайвого.
-
Перевірити готовність і справність інструменту до роботи.
-
Ручки молотків, стамесок повинні бути без тріщин, щільно насаджені і міцно закріплені.
-
Інструмент повинен бути гостро заточеним.
-
Перед роботою електроінструмент необхідно оглянути, ріжучий інструмент має бути надійно закріплений, перевірити його роботу на холостому ходу.
-
Після виявлення несправності інструменту негайно зупинити роботу і повідомити майстра.
-
Після закінчення роботи прибрати робочі місця.
Показ трудових прийомів з виготовлення щитів різної конструкції для опалубки та настилів.
Майстер демонструє трудові прийоми згідно технологічного процесу, залучаючи учнів до активної роботи.
|
|
|
Під час демонстрації учнями пробних вправ, майстер звертає увагу на постановку ніг, хватку інструменту і правильність виконання прийомів. Необхідно також прослідкувати за правильністю перевірки контролю якості.
-
Перевірку і закріплення знань проводиться за допомогою інтерактивних методів навчання, роботи в бригадах.
Загальні питання до всієї групи проводимо у вигляді експрес-опитування.
Самостійне виконання навчально-виробничих робіт
Коли учні починають виконувати самостійно вправи, майстер перевіряє всі робочі місця, наладку інструменту, прикріплення матеріалу, положення корпусу при роботі, хватку інструменту, робочі рухи.
Цільові обходи робочих місць:
-
Перший обхід. Організація робочого місця. Правильність виконання розмітки. Перевірка рівності і чистоти поверхні.
-
Другій обхід. Перевірка надійності закріплених заготовок. Звернути увагу на помилки , які допущені учнями.
-
Третій обхід. Перевірка правильності виконання робочих рухів, постановку ніг і хватку інструменту. Перевірка прямолінійності поверхні при допустимих відхиленнях.
-
Четвертий обхід. Дотримання правил безпеки праці на робочих місцях.
Заключний інструктаж – 15хв.
Аналіз роботи учнів на уроці:
-
Показ виконаних робіт, проаналізувавши правильність і точність, відповідність розмірів.
-
Відмітити суттєві порушення і помилки при виконані учбових прийомів окремих учнів.
-
Повідомлення оцінок.
Домашнє завдання: В.І. Кошман ст. 200
Інструкційно-технологічна карта
Виготовлення щитів різних конструкцій і форм для опалубки, настилів. (дощаті щити, рамкові щити)
№
п\п
|
Найменування
прийомів
|
Ескіз
|
Матеріали, інструменти, та пристрої
|
Техніка безпеки
праці
|
1.
|
Розкрій пиломатеріалу на заготовки згідно заданих розмірів.
|
|
Пиломатеріал хвойних порід деревини. Круглопильний верстат
|
Правила безпечної праці роботи на кругло пильному верстаті.
|
2.
|
Стругання базових поверхонь заготовок
|
|
Фугувальний верстат
|
Правила безпечної праці роботи на фугувальному верстаті.
|
3.
|
Формування заготовок в щит
|
|
Дощаті заготовки, бруски, рулетка, олівець
|
. Правила безпечної праці роботи на робочому місці
|
4.
|
Розмітка розміщення з’єднувальних брусків
|
|
Заготовки, рулетка, кутник, олівець.
|
|
|
Збирання щита на цвяхи
|
|
Молоток, цвяхи,
|
Правила безпечної праці при роботі з ручним столярним інструментом
|
5.
|
Виготовлення шипів, довбання гнізд.
|
|
Заготовки, фрезерний, довбальний верстат.
|
Заготовка повинна бути надійно закріплена на верстаті.
|
6.
|
Складання рамкової конструкції на клею
|
|
Заготовки, струбцини, клей, струбцини.
|
Заготовка повинна бути надійно закріплена в струбцинах
|
7.
|
Кріплення дощатої лицьової поверхні
|
|
Дошка, саморізи, шуруповерт,
|
|
8.
|
Контроль якості виконаних робіт
|
|
Рулетка, кутник
|
|
Види і способи з’єднання
-
а. на гладку фугу.
-
б. в четверть
-
в. на вставну рейку
-
г. в шпунт (паз) і гребень
-
д. в паз і трикутних гребень
-
е. на «ластівчин хвіст»
-
а. впівдерева
-
б. косим з’єднанням впівдерева
-
в. прямим накладним замком
-
г. косим накладним замком
-
д. прямим натяжним замком
-
е. косим натяжним замком
-
ж. впритул на опорі із закріпленням скобою
-
а. впритул з потайним шипом
-
б. впритул з наскрізним гребенем
-
в. впівдерева з кріпленням болтами
-
г. впівдерева з кріпленням штабовою сталлю
-
д. впівдерева з кріпленням хомутами
-
е. косим прирубом з кріпленням хомутами
-
ж. впритул з накладками і кріпленням болтами