Узагальнення з теми
«Вищі спорові рослини»
Мета: систематизувати і узагальнити знання учнів про будову,спосіб життя,різноманіття вищих спорових рослин;формувати уміння прогнозувати та оцінювати природоохоронні заходи;розвивати прийоми логічного мислення,уміння аналізувати,порівнювати,робити висновки;формувати науковий світогляд учнів.
Тип уроку:узагальнення і систематизація знань
Обладнання: мультимедійна презентація; гербарні зразки вищих спорових рослин (мохоподібні, хвощеподібні та папоротеподібні); таблиці з циклами розвитку вищих спорових рослин.
Методи: словесний, наочний: бесіда з демонстрацією мультимедійної презентації.
Прийоми: логічні: порівняння, установлення рис подібності та відмінності в будові мохів та папоротеподібних; висновки; контроль знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Повідомлення теми,мети і завдань уроку
ІІІ.Узагальнення окремих фактів і явищ
1.«Термінологічне лото»
Спора — це…
Спорофіт — це…
Гаметофіт — це…
Ризоїди — це…
Вайя — це…
Спорангій — це…
Заросток — це…
Стробіл — це…
Дводомна рослина — це…
Однодомна рослина — це…
Сорус — це…
Елатери — це…
2. Біологічна вікторина.
1.Назвіть види клітин сфагнуму.
2.Де в природі поширені мохи?
3.Які особливості будови хвощів?
4.Чому мохи розглядають як самостійну бічну гілку еволюції рослин?
5.Назвіть рослину, гаметофіт якої розвивається дуже повільно (12 – 20 р. в грунті).
ІV.Повторення і узагальнення знань.
1.Виконайте тестові завдання.
1. Обмежуючим фактором у розмноженні спорових рослин є:
світло,вода,температура, кисень,вуглекислий газ.
2.Торфовища сформувалися там,де колись росли :
сфагнові мохи,оленячий мох,деревоподібні хвощі,деревоподібні папороті.
3.У ливарній,фармацевтичній промисловості та для влаштування феєрверків використовують спори:
зозулиного льону,хвоща польового,плауна булаво видного,щитника чоловічого,сфагнуму.
4.Гаметофіт переважає в життєвому циклі:
мохів,плаунів,хвощів,папоротей.
5.Наші пращури в ніч на Івана Купала сподівалися знайти квітку:
Орхідеї, плауна,папороті,хвоща,магнолії.
2.Розв’яжіть біологічну задачу
Утворення торфу навіть за сприятливих умов відбувається надто повільно. За 10 років утворюється шар завтовшки 1 см. У деяких торф’яниках України товщина шару торфу може сягати 20 м. Визначте час, за який було утворено такий шар.
3. Порівняйте вищі спорові рослини.
З’єднайте стрілками назви рослин та ознаки,що їх характеризують:
З О З У Л И Н
Л Ь О Н
|
Одноклітинна рослина Багатоклітинна рослина Живе у воді Живе на суходолі Клітини однакові за будовою Клітини утворюють тканини Не має органів Є корінь Є пагін є квітка Є плід Листки дрібні Листки великі Розмножується спорами Розмножується насінням |
Щ И Т Н И К
Ч О Л О В І Ч И Й |
П Л А У Н
Б У Л А В О П О Д І Б Н И Й |
Одноклітинна рослина Багатоклітинна рослина Живе у воді Живе на суходолі Має органи Не має органів Є корінь Є пагін є квітка Є плід Є стебло Є листки Стебло галузиться вил часто Стебло галузиться кільчасто Два типи пагонів Один тип пагонів
|
Х В О Щ
П О Л Ь О В И Й
|
Поміркуйте:
-Чим відрізняється щитник чоловічий від зозулиного льону?
-Яких переваг у пристосуванні до життя на суходолі надають зміни в будові папоротеподібних?
- Чим відрізняється плаун булавподібний від хвоща польового?
4.На мультимедійній дошці підпишіть етапи ЖЦ зозулиного льону та щитника чоловічого.
5.Розгляньте малюнки та гербарні зразки вищих спорових рослин. Поясніть проблеми пристосування у зв’язку з виходом на суходіл:
1)необхідність закріплення у грунті та винесення фотосинтезуючих поверхонь до світла;
2)пересування речовин по організму;
3)захист від випаровування та коливання температури;
4)захист зародка та спор;
5)усунення залежності запліднення від наявності води.
6. «Обірвіть» зайві пелюстки на кожній квітці,щоб залишена пелюстка з терміном позначала поняття,записане всередині.
7.Робота в творчих групах
Поради учням,які працюють у групах:
1.Порівняйте свої відповіді з відповідями інших учнів.
2.Обговоріть результати.
3.Обгрунтуйте свої міркування.
4.У разі потреби допоможіть однокласникам виконати завдання.
Завдання
Підготуйте сторінку усного журналу «Значення вищих спорових рослин у природі та житті людини» (кожен учень отримує зашифровану назву своєї групи QR коди, див. додаток 1):
Група І –«Мохи»;
Група ІІ – «Хвощі»;
Група ІІІ – «Плауни»;
Група ІV – “Папороті».
Опорний план
1.Поширення в природі.
2.Значення в природі.
3.Роль у господарській діяльності людини.
4.Презентація результатів роботи груп
V. Повторення і систематизація основних теоретичних положень та провідних ідей науки
Висновки
Шляхом використання технології „ Мікрофон” учні формують висновки про особливості будови життєдіяльності та значення вищих спорових рослин.
1. Вищі спорові рослини опанували повітряним середовищем.
2. Вищі спорові рослини мають органи – пагін і додаткові корені.
3. Вищі спорові рослини розмножуються спорами.
4. В циклі розвитку вищих спорових рослин є чергування нестатевого і статевого покоління.
5. Вищі спорові рослини беруть участь у накопиченні вологи та мають практичне застосування в медицині , кулінарії, будівництві, в піротехниці, хімічній промисловості.
Проблемне питання
- У чому полягає біологічне значення явища змін поколінь упродовж життєвого циклу?
VІ. Підсумки уроку
Визначити активність учнів під час уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Додаток 1.