Дата
Клас: 8
Тема. Вишивка як вид оздоблення виробів. Складання композиції нескладного вишитого виробу.
Мета: Коротко ознайомитися з історією виникнення вишивки, основними мотивами українського
народного орнаменту; розвивати художній смак; виховувати естетичні почуття, повагу до
звичаїв рідного народу.
Ключові поняття: вишивка, орнамент, композиція, композиційний центр, рапорт.
Обладнання: ілюстративний матеріал малюнків-зразків вишивки, вишиті вироби.
Тип заняття: засвоєння нових знань, комбіноване.
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
В Україні з давніх-давен дуже любили вишивати. Ця любов продиктована потребою не просто бачити й відчувати красу, а й творити її власними руками. Вишиваючи, дівчата і жінки ніби малювали нитками на полотні, вкладаючи в свої візерунки мрії про радість і щастя. Сьогодні на занятті кожен із вас буде намагатися відобразити своє розуміння прекрасного, тому що наступним етапом буде створення самої вишивки.
Якщо правильно відгадаєте загадки і заповните кросворд по горизонталі, то по вертикалі у виділеній рамочці прочитаєте ключове слово з теми, яку вивчаємо.
Загадки:
Заховався в кущ калини
Й на сопілочку одну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою чарівну вроду. (Калина)
В зелених шатах я,
І золотом оздоблена
Голівонька моя. (Соняшник)
А посередині цвях. (Ножиці)
Вийшла в дощик літній,
А на тім коромислі
Стрічки семицвітні. (Веселка)
(Клубок)
-2 -
Тонка й гостренька,
Носом шлях собі шукаю,
За собою хвіст тягаю. (Голка)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань заняття.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Вишивка – поширений вид декоративного й ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконуються вручну або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах льняними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, бісером, коштовним камінням тощо.
Вишивання – це процес прикрашання виробу за допомогою стібків.
Орнамент – це візерунок, створений із ритмічно поєднаних елементів будь-якої форми.
Композиція – це творче поєднання різних елементів узору в єдине ціле за змістом, кольором, формою.
Пропорційність – співвідношення елементів між собою та з оздобленням виробу в цілому.
Рапорт – це частина елементів, які ритмічно повторюються по довжині та ширині орнаменту.
Ритм – рівномірне чергування окремих елементів або групи елементів в орнаменті, що сприяє досягненню виразності композиції,чіткості її сприйняття.
Симетрія – це розмірне, пропорційне розміщення частин цілого відносно площини, осі або центра.
Композиційний центр – частина узору, яка найбільше привертає до себе увагу на виробі.
Складаючи композицію вишитого виробу, треба спочатку визначити, якими швами будете вишивати виріб, де буде розташований візерунок, потім вибрати чи розробити візерунок, дібрати нитки для вишивання, визначити їх кольори та кількість; дібрати голки для вишивання.
Розміщення візерунка залежить від призначення, розміщення, форми виробу, що вишивається.
Принцип розміщення візерунка: візерунок повинен бути у тій частині, яка найбільше привертає до себе увагу, тобто у композиційному центрі.
У серветках можна розташовувати візерунок по кутах (в одному, двох або чотирьох), у центрі, по краях виробу, можна всю поверхню вкрити суцільним узором.
Обираючи кольорову гаму, важливо знайти гармонійне поєднання кольорів між собою і тлом виробу.
У. Формування вмінь та навичок учнів
Практична робота 1. Вибір виробу та візерунка для вишивання.
Практична робота 2. Вишивання візерунків.
Вступний та поточний інструктажі.
Підбиття підсумків практичних робіт:
УІ. Підбиття підсумків заняття
УІІ. Мотивація оцінок за заняття, виставлення їх у журнал, щоденники.
УІІІ. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.
ХІ. Прибирання робочих місць.