Урок "Вишивка як вид оздоблення виробів. Складання композиції нескладного вишитого виробу."

Про матеріал
Коротке ознайомлення з історією виникнення вишивки, основними мотивами українського народного орнаменту; розвиток художній смак; виховання естетичних смаків, повагу до звичаїв рідного українського народу.
Перегляд файлу

Дата

Клас: 8

Тема. Вишивка як вид оздоблення виробів. Складання композиції нескладного вишитого виробу.

Мета: Коротко ознайомитися з історією виникнення вишивки, основними мотивами українського

            народного орнаменту; розвивати художній смак; виховувати естетичні почуття, повагу до

            звичаїв рідного народу.

Ключові поняття: вишивка, орнамент, композиція, композиційний центр, рапорт.

Обладнання: ілюстративний матеріал малюнків-зразків вишивки, вишиті вироби.

Тип заняття: засвоєння нових знань, комбіноване.

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Вступне слово вчителя

В Україні з давніх-давен дуже любили вишивати. Ця любов продиктована потребою не просто бачити й відчувати красу, а й творити її власними руками. Вишиваючи, дівчата і жінки ніби малювали нитками на полотні, вкладаючи в свої візерунки мрії про радість і щастя. Сьогодні на занятті кожен із вас буде намагатися відобразити своє розуміння прекрасного, тому що наступним етапом буде створення самої вишивки.

 

  • Повідомлення учнів  з історії української вишивки (додаток)

 

  • Розв’язання кросворду

Якщо правильно відгадаєте загадки і заповните кросворд по горизонталі, то по вертикалі у виділеній рамочці прочитаєте ключове слово з теми, яку вивчаємо.

Загадки:

  1. Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини

Й на сопілочку одну

Грає пісню чарівну.                (Соловей)

 

  1. У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою чарівну вроду.         (Калина)

 

  1. Стою стрункий, високий

В зелених шатах я,

І золотом оздоблена

Голівонька моя.                        (Соняшник)

 

  1. Два кільця, два кінця,

А посередині цвях.                   (Ножиці)

 

  1.  Дівчина з коромислом

Вийшла в дощик літній,

А на тім коромислі

Стрічки семицвітні.                   (Веселка)

 

  1. Кого з підлоги за хвіст не піднімеш?        

                                                        (Клубок)

 

 

                                                                                                                            -2 -

  1. На зріст маленька,

Тонка й гостренька,

Носом шлях собі шукаю,

За собою хвіст тягаю.                   (Голка)

 

ІІІ. Повідомлення теми та завдань заняття.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

  • Вчитель (демонстрування готових вишитих виробів, малюнків)
  1. Надання необхідної інформації з метою пригадування вже вивченого в попередніх класах

   Вишивка – поширений вид декоративного й ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконуються вручну або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах льняними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, бісером, коштовним камінням тощо.

   Вишивання – це процес прикрашання виробу за допомогою стібків.

   Орнамент – це візерунок, створений із ритмічно поєднаних елементів будь-якої форми.

   Композиція – це творче поєднання різних елементів узору в єдине ціле за змістом, кольором, формою.

   Пропорційність – співвідношення елементів між собою та з оздобленням виробу в цілому.

   Рапорт – це частина елементів, які ритмічно повторюються по довжині та ширині орнаменту.

   Ритм – рівномірне чергування окремих елементів або групи елементів в орнаменті, що сприяє досягненню виразності композиції,чіткості її сприйняття.

   Симетрія – це розмірне, пропорційне розміщення частин цілого відносно площини, осі або центра.

   Композиційний центр – частина узору, яка найбільше привертає до себе увагу на виробі.

 

  1. Композиційні особливості вишивання виробу

Складаючи композицію вишитого виробу, треба спочатку визначити, якими швами будете вишивати виріб, де буде розташований візерунок, потім вибрати чи розробити візерунок, дібрати нитки для вишивання, визначити їх кольори та кількість; дібрати голки для вишивання.

   Розміщення візерунка залежить від призначення, розміщення, форми виробу, що вишивається.

   Принцип розміщення візерунка: візерунок повинен бути у тій частині, яка найбільше привертає до себе увагу, тобто у композиційному центрі.

   У серветках можна розташовувати візерунок по кутах (в одному, двох або чотирьох), у центрі, по краях виробу, можна всю поверхню вкрити суцільним узором.

   Обираючи кольорову гаму, важливо знайти гармонійне поєднання кольорів між собою і тлом виробу.

У. Формування вмінь та навичок учнів

Практична робота 1. Вибір виробу та візерунка для вишивання.

Практична робота 2. Вишивання візерунків.

Вступний та поточний інструктажі.

Підбиття підсумків практичних робіт:

  • Демонстрування більш вдалих робіт;
  • Аналіз недоліків у ротах і шляхи їх усунення;
  • Оцінювання завдань практичних робіт.

УІ. Підбиття підсумків заняття

  • Рефлексія. Бесіда:
  • Що ви нового дізналися на занятті?
  • Чого навчилися?
  • Де можна застосувати знання та вміння, отримані на занятті?

УІІ. Мотивація оцінок за заняття, виставлення їх у журнал, щоденники.

УІІІ. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.

ХІ. Прибирання робочих місць.

docx
Додано
18 січня 2019
Переглядів
2705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку