Урок "Вишукана та незабутня Франція"

Про матеріал
4 клас ІІ семестр урок 22 Розробка уроку на тему "Вишукана та незабутня Франція".
Перегляд файлу

4 клас ІІ семестр Урок 22

Тема уроку.   Вишукана та незабутня Франція.

Мета: навчальна: збагатити уявлення учнів про французьку музику, на прикладі твору французького композитора Каміля Сен-Санса, познайомити школярів з особливостями інструментальної музики та характерними ознаками жанру сюїта;

 розвивальна: розвивати в учнів предметні компетентності, здатність розуміти і аналізувати музичні твори, творчі здібності, вокальні навички. Розширювати загальний та мистецький кругозір, збагачувати слуховий досвід школярів;

виховна: виховувати в учнів любов до музики, поважне ставлення до культурних традицій різних народів. Засобами музики здійснювати полікультурне виховання школярів, формувати висококультурну й ерудовану особистість, виховувати патріотичні почуття, шанобливе ставлення до музики рідного народу.

Музичний матеріал:

 слухання: Каміль Сен-Санс «Карнавал тварин» (фрагменти «Лебідь», «Слон», «Кенгуру», «Кури і півні», «Акваріум»);

виконання: французька народна пісня «Пастух».

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук,ілюстрації до сюїти, портрети композиторів, підручники.

Форми та методи роботи: вербальні, наочні методи, метод «Емоційного заряду», метод музичних узагальнень, психологічний тренінг, «Незакінчене речення»  «Мозковий штурм», словесне малювання за асоціаціями, музичний словник, «Мікрофон».

Основні поняття для засвоєння: інструментальна музика, сюїта.

Хід уроку

І Організаційний момент.

  1. Музичне вітання

Любі хлопчики й дівчатка,

Знаєм безліч ми пісень.

Заспіваєм для початку:

«Добрий день, всім, Добрий день!»

 

Учитель. Добрий день діти! З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (метод «Емоційного заряду»)У вас на парті знаходяться кольорові кульки та смужечки. Я пропоную вам на них написати, чого очікуєте, кожен із вас прикріпить смужечку до кульки зі словами «На уроці ….» (психологічний тренінг)

А чого я очікую від сьогоднішнього уроку? Мої очікування на екрані – це девіз нашого уроку.

Не просто слухати, а чути!

Не просто дивитись, а бачити!

Не просто відповідати, а міркувати!

Дружно і плідно працювати!

 

  1. Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми з вами подорожували різними країнами світу, але ці подорожі були незвичні, а які? Так правильно – музичні. Пригадаймо, які це були країни і які музичні твори вам запам’ятались.

Діти називають країну, музичний твір, композитора («Мозковий штурм»)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Молодці! Сьогодні у нас не менш цікава подорож, до чудової країни, в якій мріє побувати кожен. А яка саме це країна, вам підкаже музика. Тож вирушаємо у подорож.

фрагмент з музичним супроводом «Французький акордеон»

  • Ну що, здогадалися? Так це Франція. І тема нашого уроку Вишукана та незабутня Франція!

Звертаю увагу дітей на запис теми уроку на дошці.

ІІ Основна частина

4. Розповідь про французьку музика, композитора, сюїту

Франція - одна з найцікавіших країн світу, яка багата своєю історією та культурою, загадково-казковими пейзажами і затишними містами.  Франція - батьківщина кінематографу, балету і велосипеда.  Франція - столиця моди.

    Пам’ятки культури, освітні і культурні центри прославили Францію на весь світ. Далеко за її межами відомі собор Паризької богоматері, університет Сорбонна, Тріумфальна арка, головна вулиця столиці (Єлисейські Поля), найбільший музей світу – Лувр, Ейфелева вежа та безліч інших. 

  Музика чарівної країни Франції сягає фольклорних витоків кельтських і германських племен, які жили в давні часи на її території.     У давнину величні споруди - замки наповнювалися звуками музики, коли в них відбувалися лицарські турніри, весілля, бенкети, грали середньовічні французькі мандрівні музиканти (менестрелі), бали.

    Перший бал, про який відомо з історії, відбувся саме у Франції в 14 столітті. Відтоді вони набувають неймовірної популярності. Бал мав свої правила, свою послідовність танців і свій етикет, особливі для кожного історичного часу. Обов'язковим для балу був оркестр чи група музик.

    Дуже часто для участі в балах готували спеціальні карнавальні костюми, надягали маски, і тоді бал перетворювався на бал-карнавал, або бал-маскарад.

Елементи інтеграції Я. Руссо. Бал-маскарад

    Сьогодні вишукані бали — рідкісне явище, а от карнавали набули неабиякої популярності і на батьківщині, і поза її межами. Один з найвідоміших у світі карнавалів проводиться на півдні Франції, у м. Ніцца. Відкриття карнавалу розпочинається з появи короля і вибору королеви.

Cаме в Парижі в середині 19 ст. народився композитор з творчістю якого ми сьогодні познайомимось. Це Каміль Сен – Санс.(Звертаю увагу учнів на портрет). Каміль Сен-Санс був не тільки композитором, а й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії). З раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися згодом у його музичних творах. Сен-Санс багато подорожував і з величезною цікавістю ставився до музики народів інших країн. Його твори вирізняються яскравістю, близькістю до народно-побутової музики.

А ще КамільСен-Санс був надзвичайно великим жартівником! Він написав твір, який назвав «Карнавал тварин». Ми послухаємо цікавий твір інструментального жанру. А який жанр музики ми називаємо інструментальним? (Інструментальна музика – це музика, яка виконується на інструментах, без участі людського голосу

Цей твір написаний у музичній формі – сюїта.(Звертаю увагу учнів на запис визначення терміну сюїта) Сюїта - це інструментальний твір, який складається з кількох самостійних п’єс. В сюїті «Карнавал тварин» - 14 номерів і кожен із них е своєрідним «портретом» якоїсь тварини.

5.Слухання музики

 Учитель  Готові до слухання музики? Як ми слухаємо музичні твори? Але в нас сьогодні незвичне слухання. Це будуть музичні загадки. Уважно прослухавши твір, давши йому характеристику ви обов’язково назвете частину сюїти, яку прослухали. Отже. Слухаємо уважно, даємо характеристику музичному фрагменту і лише після цього назву частини.

  • Слон – важка,велична, серйозна
  • Кенгуру – грайлива, танцювальна,радісна
  • Акваріум – загадкова,мрійлива, казкова.
  • Кури і півні – збуджена, енергійна,жартівлива.

«Слон» ―  Контрабас і два фортепіано. Комізм полягає в тому, що музика, що замислювався як легка і повітряна і в оригіналі виконується інструментами високого регістру, передана нерухливому інструменту, і звучить у нижній частині діапазону, зображуючи танцюючого слона.

«Кенгуру» — Два фортепіано. Гострі стакатні звучання з форшлагами зображують стрибки кенгуру.

«Акваріум» —  Флейта, скляна гармоніка, струнні, фортепіано. Звучання флейти, що грає мелодію, відтіняється «булькаючими» звучаннями і глісандо у фортепіано і скляної гармоніки, створюючи картину акваріума.

«Кури та півні» — Кларнет, скрипки, альт, фортепіано. Настирливі повторювані звуки, що зображують квоктання курей, перемежовуються з мотивом півнячого кукурікання.

Молодці! Ви впевнено справились із завдання, тому я його ускладнюю. Зараз прозвучить відео фрагмент ще однієї частини сюїти. Підказкою буде саме відео. Це балетна постанова у виконанні видатної балерини Маї Плісецької

  • Лебідь – мелодійна, співуча, лірична. (словесне малювання за асоціаціями)

«Лебідь» —  Віолончель і два фортепіано. Співуча мелодія у віолончелі зображує плавний рух лебедя поверхнею води, а фігурації у фортепіано — брижі на ній. На музику «Лебедя» хореограф Михайло Фокін в 1907 році поставив знаменитий балетний номер «Вмираючий лебідь». Сен-Санс був здивований таким трактуванням — в його п'єсі лебідь не вмирає — але не заперечував проти неї.

7 Фізкультхвилинка

Ми сиділи притомились, танцювати закортілось.

8. Вокальна робота

Оскільки ми з вами вже почали співати, то давайте розспіваємось. А яке правило співу?

Щоби правильно співати – треба сісти або стати.

Руки – вниз, чи на колінка.

Спинки- рівні як тростинка.

Раз – готуємось, два – вдихаймо, три – співати починаймо

а) розспівування

б) виконання французької народної пісні «Пастух».

 У нас сьогодні все незвичне і загадкове. Тому і виконання пісні буде з ритмічним супроводом.

ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.

 Ось підійшла до завершення наша чергова музична зустріч. Мені сподобалось як ви працювали на уроці, ви були активні – молодці.

(технологія «Незакінчене речення»).

Отже

  •              В якій країні ми сьогодні побували завдяки музиці… (У Франції)
  •              Сьогодні на уроці звучала музика… (Інструментальна)
  •              Особливості інструментальної музики… (Призначена для виконання на музичних інструментах).
  •              Яке ім’я композитора музику якого ми слухали… (Каміль Сен-Санс)
  •              З яким інструментальним твором ми познайомились… («Карнавал тварин»)
  •              Твір Каміля Сен-Санса «Карнавал тварин»  написано в жанрі… (сюїта)

А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Якщо ваші очікування справдились візміть пелюстку зеленого кольору, якщо не справдились – червоного, якщо на 50 відсотків – жовту.

Я рада, що кабінет засяяв – радісним, весняним зеленим кольором. Це ви зробили його таким яскравим.

       Нехай і ваше життя завжди буде яскравим, а настрій весняним. Дякую за урок! До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 березня 2020
Переглядів
615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку