4 клас ІІ семестр Урок 22
Тема уроку. Вишукана та незабутня Франція.
Мета: навчальна: збагатити уявлення учнів про французьку музику, на прикладі твору французького композитора Каміля Сен-Санса, познайомити школярів з особливостями інструментальної музики та характерними ознаками жанру сюїта;
розвивальна: розвивати в учнів предметні компетентності, здатність розуміти і аналізувати музичні твори, творчі здібності, вокальні навички. Розширювати загальний та мистецький кругозір, збагачувати слуховий досвід школярів;
виховна: виховувати в учнів любов до музики, поважне ставлення до культурних традицій різних народів. Засобами музики здійснювати полікультурне виховання школярів, формувати висококультурну й ерудовану особистість, виховувати патріотичні почуття, шанобливе ставлення до музики рідного народу.
Музичний матеріал:
слухання: Каміль Сен-Санс «Карнавал тварин» (фрагменти «Лебідь», «Слон», «Кенгуру», «Кури і півні», «Акваріум»);
виконання: французька народна пісня «Пастух».
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, ноутбук,ілюстрації до сюїти, портрети композиторів, підручники.
Форми та методи роботи: вербальні, наочні методи, метод «Емоційного заряду», метод музичних узагальнень, психологічний тренінг, «Незакінчене речення» «Мозковий штурм», словесне малювання за асоціаціями, музичний словник, «Мікрофон».
Основні поняття для засвоєння: інструментальна музика, сюїта.
Хід уроку
І Організаційний момент.
Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень.
Заспіваєм для початку:
«Добрий день, всім, Добрий день!»
Учитель. Добрий день діти! З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок? А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (метод «Емоційного заряду»)У вас на парті знаходяться кольорові кульки та смужечки. Я пропоную вам на них написати, чого очікуєте, кожен із вас прикріпить смужечку до кульки зі словами «На уроці ….» (психологічний тренінг)
А чого я очікую від сьогоднішнього уроку? Мої очікування на екрані – це девіз нашого уроку.
Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись, а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати!
Дружно і плідно працювати!
На попередніх уроках ми з вами подорожували різними країнами світу, але ці подорожі були незвичні, а які? Так правильно – музичні. Пригадаймо, які це були країни і які музичні твори вам запам’ятались.
Діти називають країну, музичний твір, композитора («Мозковий штурм»)
Молодці! Сьогодні у нас не менш цікава подорож, до чудової країни, в якій мріє побувати кожен. А яка саме це країна, вам підкаже музика. Тож вирушаємо у подорож.
фрагмент з музичним супроводом «Французький акордеон»
Звертаю увагу дітей на запис теми уроку на дошці.
ІІ Основна частина
4. Розповідь про французьку музика, композитора, сюїту
Франція - одна з найцікавіших країн світу, яка багата своєю історією та культурою, загадково-казковими пейзажами і затишними містами. Франція - батьківщина кінематографу, балету і велосипеда. Франція - столиця моди.
Пам’ятки культури, освітні і культурні центри прославили Францію на весь світ. Далеко за її межами відомі собор Паризької богоматері, університет Сорбонна, Тріумфальна арка, головна вулиця столиці (Єлисейські Поля), найбільший музей світу – Лувр, Ейфелева вежа та безліч інших.
Музика чарівної країни Франції сягає фольклорних витоків кельтських і германських племен, які жили в давні часи на її території. У давнину величні споруди - замки наповнювалися звуками музики, коли в них відбувалися лицарські турніри, весілля, бенкети, грали середньовічні французькі мандрівні музиканти (менестрелі), бали.
Перший бал, про який відомо з історії, відбувся саме у Франції в 14 столітті. Відтоді вони набувають неймовірної популярності. Бал мав свої правила, свою послідовність танців і свій етикет, особливі для кожного історичного часу. Обов'язковим для балу був оркестр чи група музик.
Дуже часто для участі в балах готували спеціальні карнавальні костюми, надягали маски, і тоді бал перетворювався на бал-карнавал, або бал-маскарад.
Елементи інтеграції Я. Руссо. Бал-маскарад
Сьогодні вишукані бали — рідкісне явище, а от карнавали набули неабиякої популярності і на батьківщині, і поза її межами. Один з найвідоміших у світі карнавалів проводиться на півдні Франції, у м. Ніцца. Відкриття карнавалу розпочинається з появи короля і вибору королеви.
Cаме в Парижі в середині 19 ст. народився композитор з творчістю якого ми сьогодні познайомимось. Це Каміль Сен – Санс.(Звертаю увагу учнів на портрет). Каміль Сен-Санс був не тільки композитором, а й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії). З раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися згодом у його музичних творах. Сен-Санс багато подорожував і з величезною цікавістю ставився до музики народів інших країн. Його твори вирізняються яскравістю, близькістю до народно-побутової музики.
А ще КамільСен-Санс був надзвичайно великим жартівником! Він написав твір, який назвав «Карнавал тварин». Ми послухаємо цікавий твір інструментального жанру. А який жанр музики ми називаємо інструментальним? (Інструментальна музика – це музика, яка виконується на інструментах, без участі людського голосу
Цей твір написаний у музичній формі – сюїта.(Звертаю увагу учнів на запис визначення терміну сюїта) Сюїта - це інструментальний твір, який складається з кількох самостійних п’єс. В сюїті «Карнавал тварин» - 14 номерів і кожен із них е своєрідним «портретом» якоїсь тварини.
5.Слухання музики
Учитель Готові до слухання музики? Як ми слухаємо музичні твори? Але в нас сьогодні незвичне слухання. Це будуть музичні загадки. Уважно прослухавши твір, давши йому характеристику ви обов’язково назвете частину сюїти, яку прослухали. Отже. Слухаємо уважно, даємо характеристику музичному фрагменту і лише після цього назву частини.
«Слон» ― Контрабас і два фортепіано. Комізм полягає в тому, що музика, що замислювався як легка і повітряна і в оригіналі виконується інструментами високого регістру, передана нерухливому інструменту, і звучить у нижній частині діапазону, зображуючи танцюючого слона.
«Кенгуру» — Два фортепіано. Гострі стакатні звучання з форшлагами зображують стрибки кенгуру.
«Акваріум» — Флейта, скляна гармоніка, струнні, фортепіано. Звучання флейти, що грає мелодію, відтіняється «булькаючими» звучаннями і глісандо у фортепіано і скляної гармоніки, створюючи картину акваріума.
«Кури та півні» — Кларнет, скрипки, альт, фортепіано. Настирливі повторювані звуки, що зображують квоктання курей, перемежовуються з мотивом півнячого кукурікання.
Молодці! Ви впевнено справились із завдання, тому я його ускладнюю. Зараз прозвучить відео фрагмент ще однієї частини сюїти. Підказкою буде саме відео. Це балетна постанова у виконанні видатної балерини Маї Плісецької
«Лебідь» — Віолончель і два фортепіано. Співуча мелодія у віолончелі зображує плавний рух лебедя поверхнею води, а фігурації у фортепіано — брижі на ній. На музику «Лебедя» хореограф Михайло Фокін в 1907 році поставив знаменитий балетний номер «Вмираючий лебідь». Сен-Санс був здивований таким трактуванням — в його п'єсі лебідь не вмирає — але не заперечував проти неї.
7 Фізкультхвилинка
Ми сиділи притомились, танцювати закортілось.
8. Вокальна робота
Оскільки ми з вами вже почали співати, то давайте розспіваємось. А яке правило співу?
Щоби правильно співати – треба сісти або стати.
Руки – вниз, чи на колінка.
Спинки- рівні як тростинка.
Раз – готуємось, два – вдихаймо, три – співати починаймо
а) розспівування
б) виконання французької народної пісні «Пастух».
У нас сьогодні все незвичне і загадкове. Тому і виконання пісні буде з ритмічним супроводом.
ІІІ Підсумок уроку. Рефлексія.
Ось підійшла до завершення наша чергова музична зустріч. Мені сподобалось як ви працювали на уроці, ви були активні – молодці.
(технологія «Незакінчене речення»).
Отже
А чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Якщо ваші очікування справдились візміть пелюстку зеленого кольору, якщо не справдились – червоного, якщо на 50 відсотків – жовту.
Я рада, що кабінет засяяв – радісним, весняним зеленим кольором. Це ви зробили його таким яскравим.
Нехай і ваше життя завжди буде яскравим, а настрій весняним. Дякую за урок! До побачення!