Тема уроку:
Висота, бісектриса та медіана трикутника
Урок геометрії у 7 класі з використанням інтерактивних технологій
Учителя математики
НВК №2 м. Немирова
Капітули Оксани Григорівни
Тема: Висота, бісектриса та медіана трикутника
Мета: сформувати поняття бісектриси, медіани, висоти трикутника; формувати вміння будувати їх за допомогою лінійки, транспортира і кутника та розпізнавати за готовими малюнками; розвивати вміння виділяти головне в досліджуваному матеріалі; сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів; виховувати зацікавленість у пізнанні нового, спостережливість, старанність; розуміння та вміння слухати товаришів.
Обладнання: лінійка, транспортир, кутник, роздатковий матеріал, різнокольорові картки.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
1. Усне опитування.
1) Який трикутник називають рівнобедреним? Які його сторони називають бічними, а яку – основою?
2) Якими є кути при основі рівнобедреного трикутника?
3) Який трикутник називають рівностороннім?
4) Якими є кути рівностороннього трикутника?
5) Яким є трикутник, у якого два кути рівні?
6) Яким є трикутник, у якого три кути рівні?
2. Усне розв’язування задач за готовими малюнками.
Довести, що на кожному з малюнків трикутник АВС – рівнобедрений.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Технологія «Ажурна пилка».
На попередньому уроці я кожному учневі роздала одну з карток трьох кольорів із записаними номерами на них (від 1 до 3) та сформувала 3 групи, що отримали такі завдання:
Перший етап
Учням пропонується об’єднатися в групи за кольором карток, які вони отримали на попередньому уроці («домашні» групи). Працюючи в таких групах, учні обмінюються інформацією, проводять взаємоопитування, коментують розв’язування домашніх завдань.
Другий етап
Я пропоную учням об’єднатися в групи відповідно до номерів, записаних на картках («експертні» групи). У кожній «експертній» групі є представники від кожної «домашньої» групи. Члени груп формулюють означення, властивості тощо, з якими вони ознайомилися вдома та обговорювали в «домашніх» групах. У зошитах роблять відповідні записи.
Інформація від «червоних»
Відрізок, який сполучає вершину трикутника із серединою протилежної сторони, називають медіаною. ВМ – медіана трикутника АВС, бо АМ=МС.
У трикутнику можна побудувати три медіани, які перетинаються в одній точці.
Інформація від «синіх»
Бісектрисою трикутника називають відрізок бісектриси кута трикутника, який сполучає вершину трикутника з точкою перетину її з протилежною стороною. BD – бісектриса трикутника АВС.
У трикутнику можна побудувати три бісектриси, які перетинаються в одній точці.
Інформація від «зелених»
Висотою трикутника, опущеною з даної вершини, називають перпендикуляр, проведений з цієї вершини до прямої, що містить протилежну сторону трикутника. BD, B1D1 - висоти трикутників АВС та А1В1С1.
У трикутнику можна побудувати три висоти. Висоти або їх продовження перетинаються в одній точці.
Третій етап
Клас об’єднується в загальне коло для підбиття підсумків. Учні по черзі дають відповіді на запитання вчителя:
IV. Застосування набутих знань, умінь і навичок.
Задача 1. Побудуйте в довільному трикутнику АВС медіани та бісектриси. Зробіть висновок про розміщення медіан і бісектрис трикутника.
Задача 2. Побудуйте в трикутнику АВС висоти. Розгляньте два випадки:
трикутник АВС – гострокутний;
трикутник АВС – тупокутний.
Зробіть висновок про розміщення висот трикутника.
Задача 3. Побудуйте різносторонній трикутник АВС так, щоб кут В був тупий. За допомогою лінійки, транспортира і кутника побудуйте медіану ВМ, бісектрису BL, висоту ВН. Порівняйте довжини відрізків ВМ, BL і ВН.
Задача 4. Дано трикутник MNP, PF – його медіана, NF = 10см. Знайдіть MN.
Задача 5. Дано трикутник АВС, СD – його бісектриса, <ACD=540 Знайдіть кут АСВ.
V. Підбиття підсумків, оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання