Урок "Вітаміни, їх роль в обміні речовин"

Про матеріал
План-конспект уроку для 10 класу. Тема: "Вітаміни, їх роль в обміні речовин" за підручником Соболь В.І. Біологія і екологія (рівень стандарту": підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти. - Камянець-подільський: Абетка, 2018. - 256 с.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

 

Підготувала

вчитель біології

Вертіївського ліцею імені М.П.Кирпоноса

Поприткіна Д.Ш.

 

 

 

 

 

 

2022

 

Мета уроку:

Навчальна мета: розширити знання учнів з теми «вітаміни»; познайомити учнів з водорозчинними та жиророзчинними вітамінами; з’ясувати їх вміст у продуктах харчування; визначити роль вітамінів для життя людини» поглибити та узагальнити знання про значення вітамінів у харчуванні, охарактеризувати умови збереження вітамінів під час механічної та кулінарної обробки, обговорити поняття про вітаміни, гіпо, гіпер, авітаміноз

Розвиваюча мета: навчити учнів логічно мислити і оформляти результати розумових операцій в усній і письмовій формі; розвивати вміння самостійно працювати з літературними джерелами; удосконалювати навички пошуку матеріалів в інтернет-ресурсах.

Виховна мета: виховувати вміння обговорювати проблемні питання та робити висновки, розуміти важливість збереження свого здоров'я, виховувати бажання бути здоровим і вести здоровий спосіб життя.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і прийоми навчання: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, розповідь, бесіда, ілюстрація, асоціативний кущ, вікторина, логічні завдання, тестування.

Обладнання, наочність: ТЗН для демонстрації презентації, презентація, таблиця "Вітаміни", муляжі фруктів та овочів, натуральні зразки продуктів (овочі, фрукти, борошно, цукор, сухарі).

Міжпредметні зв’язки: хімія, біологія, фізіологія харчування, санітарія та гігієна.

Базові поняття: вітаміни, авітаміноз, гіповітамінози, провітаміни, коферменти.

 

Хід уроку

І . Актуалізація опорних знань.

  1.               Пригадайте, що таке ферменти?
  2.               Наведіть приклади ферментів.
  3.               Що таке прості й складні ферменти?
  4.               Як класифікують ферменти за біологічним значенням?
  5.               Що таке метаболічні ферменти?
  6.               Що таке травні ферменти?
  7.               Що таке біологічно-активні речовини?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Проблемне запитання

Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) вирішила дослідити стан справ щодо використання вітамінних препаратів у світі. Результат досліджень був таким: свіжі овочі та фрукти набагато корисніші, аніж вітамінні препарати. Що краще: фрукти чи пігулки аскорбінової кислоти? Чому?

Асоціативний кущ

З чим у вас асоціюється термін «Вітаміни», складіть асоціативний кущ.

Екскурс в історію

Історія людства знає багато випадків смертей від нестачі вітамінів. Вже у ХVІІІ столітті були описані прояви цинги, яка найчастіше трапляється у моряків. У кінці століття до раціону моряків почали додавати лимони і апельсини, які дозволяли запобігти цій хворобі під час довгих морських вояжів. Польський хімік К. Функ (1912) назвав біологічно активну речовину, яку виділили з висівок, "вітаміном", оскільки вона містила в своїй молекулі аміногрупу (лат. vita -- життя + "аміни"). Ця назва збереглась до цього часу, хоча азот міститься не в усіх вітамінах.

ІІІ. Вивчення матеріалу нової теми.

Вітаміни, їх види та значення в роботі організму людини

Для підтримання нормальної життєдіяльності організму крім білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин і води потрібні вітаміни. Цим терміном називають групу додаткових речовин їжі, що належать до різних класів органічних сполук і за рідкісним винятком не синтезуються в організмі людини. Вони мають сильний і певною мірою специфічний вплив на процеси обміну, причому в дуже невеликих кількостях.

 

 

Вітаміни надходять в організм з продуктами харчування, переважно рослинного походження. В тканинах організму людини вони засвоюються, утворюючи більш складні речовини. їх значення полягає в тому, що вони є складовою частиною молекул багатьох ферментів та деяких фізіологічно активних речовин, які беруть участь в обміні речовин. Отже, якщо вітаміни не надходять з їжею, то організм не отримує необхідних речовин, що згубно позначається на здоров'ї людини.

Як правило, під час дослідження будь-якого вітаміну його вводять піддослідним тваринам в очищеному вигляді або навпаки, вилучають його з продукту харчування і вивчають фізіологію та біохімію піддослідних організмів. Таким чином було з'ясовано роль вітамінів в обміні речовин, їх різноманітні функції. Стало відомо, що вони беруть участь у синтезі й розщепленні амінокислот, жирів, азотистих основ нуклеїнових кислот, деяких гормонів, медіатора ацетилхоліну, який забезпечує передавання імпульсів у нервовій системі.

Нині відомо понад 20 вітамінів, які мають безпосереднє значення для здоров'я людини. Усі вони розподілені на дві групи:

жиророзчинні (кальцифероли - віт. D, каротиноїди - провітаміни А, ретинол - віт. А, токофероли - віт. Е, філохінони - віт. К)

водорозчинні (аскорбінова кислота - віт. С, біотин - віт. Н, нікотинова кислота - віт. РР, пантотенова кислота - віт. В5, піридоксин - віт. В6, рибофлавін - віт. В2, фолієва кислота - віт. В9, ціанокобаламін - віт. В12).

За нормального раціону і здорового способу життя потреба у вітамінах задовольняється природним шляхом. Проте навіть за цих умов узимку й навесні доцільно вживати додатково аскорбінову кислоту (віт. С). У разі одноманітного харчування, збідненого на натуральні рослинні продукти, спостерігається порушення обміну вітамінів. Дещо вища потреба у вітамінах у молоді, а також у осіб, що працюють у шкідливих умовах, живуть у суворих кліматичних умовах, під час захворювань. У таких випадках люди потребують додаткового збагачення їжі вітамінами.

Для збереження вітамінів у їжі слід дотримуватись правил заготівлі, зберігання продуктів, приготування їжі - уникати її переварювання й пересмажування. Наприклад, у пошкоджених овочах і фруктах аскорбінова кислота руйнується внаслідок дії ферментів, які розщеплюють ці молекули.

Заповнення таблиці (учні заповнюють таблицю по ходу розповіді вчителя):

Вітаміни

Значення для організму

Наслідки авітамінозу

 

 

 

 

Властивості вітамінів

Вітамін С (аскорбінова кислота) — бере участь у обміні речовин і потрібний для загального розвитку організму. Недостатня кількість Поділ вітамінів на групи за їх відношенням до розчинників: водорозчинні жиророзчинні аскорбінової кислоти в організмі приводить до зниження працездатності, швидкої втомлюваності, розвитку цинги. Вітамін С виробляють тільки рослини, тому овочі, плоди і ягоди є основним джерелом постачання його в організм людини. Особливо багато вітаміну С у шпинаті, зелених волоських горіхах, чорній смородині, лимонах, апельсинах, солодкому стручковому перці, суницях, плодах шипшини. Вітамін С дуже нестійкий, легко окислюється киснем, навіть за кімнатної температури. Значне підвищення температури (понад 50°С) при вільному доступі повітря призводить до швидкого його руйнування. Добре зберігається вітамін С у кислому середовищі (квашеній капусті).

До вітамінів групи В належать В1, В2, В6, В9, В12, В15.

Вітамін В1 (тіамін) сприяє повному засвоєнню вуглеводів організмом. Відсутність вітаміну в організмі викликає захворювання нервової системи — бері-бері. Міститься вітамін В1 у житньому та пшеничному хлібі, дріжджах, печінці тварин, яйцях, овочах, переважній більшості фруктів.

Вітамін В2 (рибофлавін) входить до складу ферментів, які беруть участь у вуглеводному і білковому обмінах. Нестача його призводить до ураження шкіри, запалення язика, губів, розширення кровоносних судин рогівкової оболонки очей, випаданню волосся. Вітамін В2 міститься в яловичій печінці, нирках тварин, дріжджах, зерні, молоці, яєчному жовтку.

Вітамін В6 (піридоксин) бере участь у обміні речовин. Відсутність або нестача його в їжі спричинює запалення шкіри. Вітамін В. міститься в м'ясі, рибі, печінці, квасолі, пшениці, дріжджах.

Вітамін В9 (фолієва кислота) має велике значення у кровотворенні. При нестачі його розвиваються різні форми недокрів'я. Багато вітаміну В9 у зеленому листі салату, шпинаті, петрушці. Він міститься майже у всіх продуктах тваринного і рослинного походження. Вітамін В9 дуже нестійкий при тепловій обробці й швидко руйнується.

Вітамін В12 (ціанкобаламін) синтезується тільки мікроорганізмами. Відсутність його в організмі спричинює недокрів'я. Міститься вітамін В12 в продуктах тваринного походження, найбільше його в печінці, нирках, яєчному жовтку, менше — в м'ясі, молоці.

Вітамін В15 (пангамова кислота) бере участь у окислювальних процесах організму, сприятливо діє на серце, судини, кровообіг. Міститься вітамін В15 у висівках рису, дріжджах, печінці.

Вітамін Р (цитрин) сприяє зміцненню тонких кровоносних судин, захищає організм від крововиливів, сприяє накопиченню вітаміну С у тканинах. Він міститься в рослинах, багатих на вітамін С. Вітамін

РР (нікотинова кислота) входить до складу деяких ферментів і відіграє важливу роль у обміні речовин. У разі нестачі цього вітаміну людина може захворіти на пелагру (шорстка шкіра), що виявляється як запалення шкіри, порушення діяльності органів травлення і нервової системи. Вітамін РР міститься в картоплі, яловичій печінці, житньому хлібі, дріжджах.

Холін впливає на білковий і жировий обмін, знешкоджує шкідливі для організму речовини. Відсутність його в їжі сприяє жировому переродженню печінки, ураженню нирок. Холін міститься в печінці, м'ясі, яєчному жовтку, молоці, зерні.

Вітамін Н (біотин) регулює діяльність нервової системи. Відсутність його в організмі викликає запалення шкіри, випадання волосся, деформацію нігтів. У невеликих кількостях він міститься в печінці, м'ясі, молоці, горіхах.

До жиророзчинних належать вітаміни А, D, Е, К.

Вітамін А (ретинол) впливає на зір, ріст і нормальний розвиток скелета, стан шкіри і слизової оболонки. При нестачі вітаміну А припиняється ріст і розвиток організму, випадає волосся, погіршується зір, особливо в присмерках (куряча сліпота). Міститься вітамін А в риб'ячому жирі, печінці, жовтках яєць, молоці. У продуктах рослинного походження жовто-оранжевого кольору і в зелених частинах рослин (шпинаті, салаті) міститься провітамін А — каротин, який в організмі людини під дією ферменту печінки (в присутності жиру) перетворюється на вітамін А. Потреба у вітаміні А на 75 % задовольняється за рахунок каротину. Вітамін А і каротин добре зберігаються при тепловій обробці. Каротин розчиняється у жирі при пасеруванні овочів і краще засвоюється організмом. Згубно діють на вітамін А сонячне світло, кисень повітря, кислоти.

Вітамін Д (кальциферол) бере участь в утворенні кісткової тканини, сприяє утриманню в ній солей кальцію і фосфору, стимулює ріст. Особливо необхідний він дітям, оскільки його нестача сприяє розвитку рахіту, а у дорослих людей може стати причиною захворювання кісток. Міститься у печінці тріски, палтусі, оселедці, печінці яловичій, вершковому маслі, яйцях, молоці. Проте в основному він синтезується в організмі, утворюючись з провітаміну (речовина, яка міститься в шкірі) під дією ультрафіолетового проміння. Надлишок надходження вітаміну Д може спричинити отруєння.

Вітамін Е (токоферол) впливає на процеси розмноження. У разі нестачі його відбуваються зміни у статевій, нервовій системах та в секреції організму. Вітамін Е міститься в олії та зародках злаків. Вітамін К (філохінон) бере участь у процесі згортання крові. Міститься в зелених листках салату, капусти, кропиви. Більша частина його синтезується бактеріями у кишковому тракті людини.

ІV. Закріплення знань

Літературна вікторина «Які з вітамінів є в продукті?»

1. Чим пригощала Лисичка свого приятеля Журавля? (каша – вітамін В)

2. Без чого борщ не сядеш їсти? (без хліба – вітамін В)

3. Що так старанно тягли із землі дід, баба, внучка, собака, кіт, мишка? (ріпку – вітамін С)

4. Що приготувала Машенька для того, щоб потрапити

додому? (пиріжки – вітамін В)

5. Яка улюблена страва Карлсона? (варення – вітамін С)

6. Що полюбляє кіт Матроскін? (молоко –вітаміни А,D)

7. Скажіть, в якій казці всі герої – овочі і фрукти? («Пригоди Цибуліно» – вітамін С)

8. Що знесла курочка Ряба? (яйце – вітаміни А, D)

9. Що Лисичка скидала з воза? (рибу – вітаміни А,D)

Передбачте наслідки вживання таких наборів продуктів

1. Хліб, м'ясо, яйця, молоко.(Нестача віт. С)

2. Яблука, лимони, очищений рис. (Нестача віт. В)

3. Горох, огірки, хліб, м'ясо. (Немає віт. А)

4. Фрукти і овочі. (Немає віт. Д)

V. Узагальнення та систематизація знань.

Логічні завдання (закінчити фрази)

1. До водорозчинних вітамінів належать:

__________________________________________________________________

2. До жиророзчинних вітамінів належать

__________________________________________________________________

3.При недостачі або надлишку вітамінів в організмі людини

__________________________________________________________________

4. Вітаміноподібні речовин

__________________________________________________________________

VІІ.Оцінювання.

VIІІ. Домашнє завдання.

  1.               Опрацювати   параграф  підручника.
  2.               Підготувати повідомлення:
  •                   Як зберегти вітаміни у продуктах харчування?
  •                   Які вітаміни потрібні людям різних сфер діяльності?
  1.               Вибрати упаковки 10 харчових продуктів і виписати вміст

вітамінів у них

 

ДОДАТОК

Робота з тестовими завданнями за допомогою комп’ютерних програм

Тестові завдання до теми: «Вітаміни»

1. Вітамін С міститься:

А) у помідорах;

Б) у лимоні;

В) у банані;

Г) у яблуках.

 2. У разі нестачі вітаміну А порушується:

А) гострота зору;

Б) робота серця;

В) обмін речовин;

 Г) систему кровообігу.

 3. Вітамін D міститься:

А) у хлібі;

Б) у вершковому маслі;

В) у риб’ячому жирі;

 Г) у овочах.

 4. У разі нестачі вітаміну групи В виникає захворювання:

А) нервової системи;

Б) шлунку;

В) легень;

 Г) серця.

 5. Який вітамін є жиророзчинними:

А) В;

Б) А;

В) С;

 Г) РР.

6. Вітамін А впливає на:

А) міцність кісток;

Б) міцність імунітету;

В) на роботу шлунку;

Г) на роботу серця.

7. Вітамін С швидко руйнується:

А) в кислому середовищі;

Б) у лужному середовищі;

В) при вільному доступі повітря;

Г) при охолодженні.

8. Шипшина – це комора вітаміну…

А) А;

Б) РР;

В) С;

Г) Д.

9. Вітамін, що утворюється в шкірі при взаємодії сонячного

проміння...

А) А;

Б) РР;

В) С;

Г) Д.

10. Авітаміноз - це...

А) надлишок вітамінів;

Б) нестача вітамінів;

В) нормальний вміст вітамінів;

Г) гранично допустимий вміст вітамінів.

11. Надлишок вітамінів викликає...

А) гіпервітаміноз;

Б) авітаміноз;

В) гіповітаміноз;

Г) збільшення ваги.

12. Вітаміни це.....

А) білки;

Б) мінеральні речовини;

В) органічні речовини;

Г) допоміжні речовини.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
27 січня 2023
Переглядів
2097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку