5 клас
Тема: Декоративно – прикладне мистецтво.
Тема уроку: Витинанка. Композиція «Сніжинка».
Мета: дати поняття про декоративно-прикладне мистецтво, мистецтво витинанки, її виникнення, становлення та розвиток в Україні; формування соціальної та громадянської компетентності, навичок виготовлення витинанок; розвивати творчу уяву, аналітичне та образне мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва; виховувати повагу до культурної спадщини народу.
Очікувані результати: Учень/учениця
знає види декоративно-прикладного мистецтва;
уміє створювати прості орнаментальні композиції;
усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: для учнів: п’ять здвоєних столів на 4 робочих міста кожний (в класі 20 учнів); на столах комплекти білих аркушів А4, ножиці; кольорові олівці.
для вчителя: комп’ютер, проектор, у картонній коробці комплект невеличких паперових емблем (по 4 шт.): дзвоник, смайлик, сердечко, метелик, яблучко.
Хід уроку:
Привітання, відмічання відсутніх.
Об’єднання в групи.( Учням пропонується витягнути з коробки по одній емблемі, у відповідності до якої вони пересаджуються за командами: дзвоників, смайликів, сердечок, метеликів, яблучок.)
Члени кожної команди беруться за руки, та проголошують: «ми – команда!».
Учням пропонується порадитись, та продовжити фразу: «У мене гарний настрій, тому що…», «Ми хочемо узнати щось нове для того, щоб…».
Спільно з учнями розробляються правила роботи в групі та записуються на дошці:
Вправа « Асоціативний кущ».
В центрі аркуша олівцем кожна команда пише слово «декоративне(-а)», всі члени команди символічно зображують невеличкі об’єкти, до яких це слово можна віднести: кущ, ставок, квітка, дерево, парканчик, собачка тощо. Представник кожної команди представляє свої результати. На екрані демонструється значення родинного слова «декорація»:
Декорація зала: Весільна декорація:
Декорація вікон: Театральна декорація:
Підведення: «декоративний(-а,-е)» означає «прикрашення», «краса».
Бесіда з учнями.
Пояснення значення слова «прикладне».
Демонстрація на екрані картинок для порівняння:
Питання: «Що зображено на картинках?» Лавки.
«В чому між ними різниця?» Праворуч лавка декоративна.
«Але на ній можна сидіти?» Так.
Питання: «Що зображено на картинках?» Кухонні дошки.
«В чому між ними різниця?» Праворуч дошка декоративна.
«Але її можна використовувати на кухні?» Так.
Висновок: Поняття «прикладне» означає: «практичне значення», «використовується в побути».
Питання: «Як ви розумієте поняття «Декоративно-прикладне мистецтво?» Це виготовлення предметів побуту, якими можна користуватися, при цьому вони прикрашають нашу оселю, наше життя.
Слово вчителя: З давніх давнин люди використовують природні матеріали для виготовлення необхідних речей для життя. Це одяг, посуд, меблі, житло, упряж для тварин, навіть озброєння. В залежності від матеріалу, з яким працювали і зараз працюють майстри, існує дуже багато професій: ковалі, столяри, теслярі, гончари, склодуви, ткачі, швачки та безліч інших. При цьому людина завжди намагалася прикрашати вироби, які виробляє. Тому видів декоративно-прикладного мистецтва існує також багато.
Давайте розглянемо деякі (демонстрація на екрані):
Кераміка – виготовлення посуду з глини.
На гончарному крузі, що швидко обертається,
гончар виліплює посуд, потім відпалює його
в спеціальної печі та розмальовує.
Художнє різьблення. Вирізання орнаментів спеціальними різцями.
По каменю: По деревині: По кістки:
Художнє ковальство:
Метал нагрівається в горні, стає м'яким, коваль за
допомогою молотка та кувалди надає потрібну форму.
Вишивання:
Мережива – плетіння з ниток за допомогою спеціальних інструментів (коклюшок)
Макраме- плетіння з мотузок.
Ювелірне мистецтво:
Випалювання
На деревині: На шкірі:
Писанкарство:
Вирізання з паперу (Витинанка):
Командам учнів пропонується взяти один аркуш паперу. В центрі написати «Види декоративно-прикладного мистецтва». В довільній формі написати назви видів ДПМ, які запам’ятали. Тим часом вчитель на дошці пише слова-підказки:
Глина. Кераміка.
Випалювач. Художнє випалювання.
Великодневі яйця. Писанкарство.
Дорогоцінні метали, каміння. Ювелірне мистецтво.
Молоток, кувалда. Художнє ковальство.
Нитки, коклюшки. Мережива.
Кольорові нитки, тканина. Вишивання.
Мотузки. Макраме.
Папір, ножиці. Витинанка.
Представники команд по черзі зачитують по одному виду ДПМ.
Слово вчителя. (Повідомлення супроводжується демонстрацією на екрані фотографій.) В Азії є сама велика за площею держава – Китай.
На вісь світ ця держава відома з давніх часів своїми винаходами: книгодрукуванням, порохом, компасом, та…. папером.
Саме давні китайці багато століть тому, у ІІ ст. н.е. розробили технологію виготовлення паперу з подрібненої деревини. І вони ж першими використали папір для виготовлення прикрас для своєї оселі.
Згодом цей вид мистецтва розповсюдився Азією та Європою. Особливо він полюбився в Білорусі (там його називають «вицінанка») та у нас, в Україні. Що цікаво, в Росії, де також є цей вид мистецтва, його називають не «выризанка», або «выниманка», а українським словом: «вытынанка».
Отже, оскільки незабаром наступає улюблене свято – Новий рік, сьогодні ми навчимося робити один з видів витинанки – сніжинку.
Зараз я ввімкну навчальний фільм, в якому послідовно показується технологічний процес виготовлення сніжинки. Уважно дивимось кожну операцію, після якої я включатиму паузу, и ми повторюємо все власноруч.
Перед початком роботи повторимо правила безпечної роботи з ножицями, які ви знаєте з уроків трудового навчання. (Кладемо ножиці на стіл зачиненими, лезами від себе, на відстань витягнутої руки; якщо передаємо ножиці іншому, тримаємо їх за здвинути леза, кільцями вперед; під час роботи слідкуємо, щоб пальці другої руки не попадали між лезами.)
Отже, починаємо.
https://www.youtube.com/watch?v=SPjTH7TKo1Y
Презентація творчих робіт. Колективний перегляд закінчених робіт, аналіз помилок та виставлення оцінок.
Знайти в Інтернеті за пошуковими словами «Музей витинанки» та передивитися експозицію єдиного в Україні та другого в світі музею витинанки у Могилів-Подільському.