Урок " Витинанка. Композиція "Сніжинка"

Про матеріал
Розробка уроку з образотворчого митецтва для 5 класу. Мета:дати поняття про декоративно-прикладне мистецтво, мистецтво витинанки, її виникнення, становлення та розвиток в Україні; формування соціальної та громадянської компетентності, навичок виготовлення витинанок; розвивати творчу уяву, аналітичне та образне мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва; виховувати повагу до культурної спадщини народу.
Перегляд файлу

      5 клас

Тема: Декоративно – прикладне мистецтво.

Тема уроку: Витинанка. Композиція «Сніжинка».

Мета: дати поняття про декоративно-прикладне мистецтво, мистецтво витинанки, її виникнення, становлення та розвиток в Україні; формування соціальної та громадянської компетентності,  навичок виготовлення витинанок; розвивати творчу уяву, аналітичне та образне мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва; виховувати повагу до культурної спадщини народу.

Очікувані результати:  Учень/учениця

 знає види декоративно-прикладного мистецтва;

уміє створювати прості орнаментальні композиції;

 усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: для учнів: п’ять здвоєних столів на 4 робочих міста кожний (в класі 20 учнів); на столах комплекти білих аркушів А4, ножиці; кольорові олівці.

для вчителя: комп’ютер, проектор, у картонній коробці комплект невеличких паперових емблем (по 4 шт.): дзвоник, смайлик, сердечко, метелик, яблучко.

 

Хід уроку:

  1. Організаційний етап.

Привітання, відмічання відсутніх.

Картинки по запросу колокольчик металлический фотоОб’єднання в групи.( Учням пропонується витягнути з коробки по одній емблемі, у відповідності до якої вони пересаджуються за командами: дзвоників, смайликів, сердечок, метеликів, яблучок.)

Картинки по запросу смайлики фотоКартинки по запросу бабочка фотоКартинки по запросу сердечко фотоКартинки по запросу яблочко фото 

 

 

  1. Психологічна настанова на урок.

Члени кожної команди беруться за руки, та проголошують: «ми – команда!».

Учням пропонується порадитись, та продовжити фразу: «У мене гарний настрій, тому що…», «Ми хочемо узнати щось нове для того, щоб…».

Спільно з учнями розробляються правила роботи в групі та записуються на дошці:

  • Поважаємо думку кожного;
  • Радимось командою, спільне рішення оголошує по черзі один член команди.
  1. Актуалізація опорних знань. Робота в групах.

Вправа « Асоціативний кущ».

 В центрі аркуша олівцем кожна команда пише слово «декоративне(-а)», всі члени команди символічно зображують невеличкі об’єкти, до яких це слово можна віднести: кущ, ставок, квітка, дерево, парканчик, собачка  тощо. Представник кожної команди представляє свої результати. На екрані демонструється значення родинного слова «декорація»:

 

 

 

Картинки по запросу декорация фотоКартинки по запросу декорация фотоДекорація зала:                                  Весільна декорація:

 

 

 

Картинки по запросу декорация фотоДекорація вікон:    Театральна декорація:

Картинки по запросу декорация фото 

 

 

 

Підведення: «декоративний(-а,-е)» означає «прикрашення», «краса».

  1. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з учнями.

Картинки по запросу скамейка фотоПояснення  значення  слова «прикладне».

Картинки по запросу скамейка фотоДемонстрація на екрані картинок для порівняння:

 

 

 

 

Питання: «Що зображено на картинках?» Лавки.

      «В чому між ними різниця?» Праворуч лавка декоративна.

Картинки по запросу разделочная доска фото      «Але на ній можна сидіти?» Так.

Картинки по запросу разделочная доска фото 

 

 

 

 

 

 

 

Питання: «Що зображено на картинках?» Кухонні дошки.

      «В чому між ними різниця?» Праворуч дошка декоративна.

      «Але її можна використовувати на кухні?» Так.

Висновок: Поняття «прикладне» означає: «практичне значення», «використовується в побути».

Питання: «Як ви розумієте поняття «Декоративно-прикладне мистецтво?» Це виготовлення предметів побуту, якими можна користуватися, при цьому вони прикрашають нашу оселю, наше життя.

Слово вчителя: З давніх давнин люди використовують природні матеріали для виготовлення необхідних речей для життя. Це одяг, посуд, меблі, житло, упряж для тварин, навіть озброєння. В залежності від матеріалу, з яким працювали і зараз працюють майстри, існує дуже багато професій: ковалі, столяри, теслярі, гончари, склодуви, ткачі, швачки та безліч інших. При цьому людина завжди намагалася прикрашати вироби, які виробляє. Тому видів декоративно-прикладного мистецтва існує також багато.

Давайте розглянемо деякі (демонстрація на екрані):

Картинки по запросу гончар фото Кераміка – виготовлення посуду з глини.

На гончарному крузі, що швидко обертається,

гончар виліплює посуд, потім відпалює його

в спеціальної печі та розмальовує. 

 

 

Картинки по запросу керамикаКартинки по запросу керамикаКартинки по запросу керамика 

 

 

 

Художнє різьблення. Вирізання орнаментів спеціальними різцями.

Картинки по запросу резьба по кости фотоПо каменю:                             По деревині:                                 По кістки:

Картинки по запросу резьба по дереву фотоПохожее изображение

Картинки по запросу художественная ковка фотоХудожнє ковальство:

Метал нагрівається в горні, стає м'яким, коваль за

допомогою молотка та кувалди надає потрібну форму.

 

 

Похожее изображениеКартинки по запросу вышивка фотоВишивання:

 

 

Картинки по запросу плетение кружевМережива – плетіння з ниток за допомогою спеціальних інструментів (коклюшок)

Картинки по запросу кружева фото 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу макраме фотоМакраме- плетіння з мотузок.

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу ювелирное искусство фотоКартинки по запросу ювелирное искусство фотоЮвелірне мистецтво:

 

 

 

 

 

Випалювання

Картинки по запросу выжигание по дереву фотоКартинки по запросу выжигание по коже фотоНа деревині:     На шкірі:

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу писанкарство фотоПисанкарство:

 

 

 

 

Картинки по запросу витинанка фотоКартинки по запросу витинанка фотоКартинки по запросу витинанка фотоВирізання з паперу (Витинанка):

 

 

 

 

 

  1. Закріплення матеріалу. (Робота в групах)

Командам учнів пропонується взяти один аркуш паперу. В центрі написати «Види декоративно-прикладного мистецтва». В довільній формі написати назви видів ДПМ, які запам’ятали. Тим часом вчитель на дошці пише слова-підказки:

Глина. Кераміка.

Випалювач. Художнє випалювання.

Великодневі яйця. Писанкарство.

Дорогоцінні метали, каміння.  Ювелірне мистецтво.

Молоток, кувалда. Художнє ковальство.

Нитки, коклюшки. Мережива.

Кольорові нитки, тканина. Вишивання.

Мотузки. Макраме.

Папір, ножиці. Витинанка.

Представники команд по черзі зачитують по одному виду ДПМ.

 

  1. Практична частина. Виготовлення витинанки.

 

Слово вчителя. (Повідомлення супроводжується демонстрацією на екрані фотографій.)    В Азії є сама велика за площею держава – Китай.

Картинки по запросу китай фотоКартинки по запросу китай фото 

 

 

 

 

 

На вісь світ ця держава відома з давніх часів своїми винаходами: книгодрукуванням, порохом, компасом, та…. папером.

Картинки по запросу украшения жилья из бумаги в китаеСаме давні китайці багато століть тому, у ІІ ст. н.е. розробили технологію виготовлення паперу з подрібненої деревини. І вони ж першими використали папір для виготовлення прикрас для своєї оселі.

силуэтное вырезание 

 

 

 

 

 

 

 

Згодом цей вид мистецтва розповсюдився Азією та Європою. Особливо він полюбився в Білорусі (там його називають «вицінанка») та у нас, в Україні. Що цікаво, в Росії, де також є цей вид мистецтва, його називають не «выризанка», або «выниманка»,  а українським словом: «вытынанка».
Отже, оскільки незабаром наступає улюблене свято – Новий рік, сьогодні ми навчимося робити один з видів витинанки – сніжинку.

Зараз я ввімкну навчальний фільм, в якому послідовно показується технологічний процес виготовлення сніжинки. Уважно дивимось кожну операцію, після якої я включатиму паузу, и ми повторюємо все власноруч.

Перед початком роботи повторимо правила безпечної роботи з ножицями, які ви знаєте з уроків трудового навчання. (Кладемо ножиці на стіл зачиненими, лезами від себе, на відстань витягнутої руки; якщо передаємо ножиці іншому, тримаємо їх за здвинути леза, кільцями вперед; під час роботи слідкуємо, щоб пальці другої руки не попадали між лезами.)

Отже, починаємо.

https://www.youtube.com/watch?v=SPjTH7TKo1Y

 

  1. Підсумок уроку.

  Презентація творчих робіт. Колективний перегляд закінчених робіт, аналіз помилок та виставлення оцінок.

  1. Домашнє завдання.

Знайти в Інтернеті за пошуковими словами «Музей витинанки» та передивитися експозицію єдиного в Україні та другого в світі музею витинанки у Могилів-Подільському.

 

docx
Додано
22 березня 2020
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку