Урок вивчення нового матеріалу " дюйм" Джеймс Олдрідж

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу за темою "Останній дюйм"Джеймса Олдріджа.

Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Джеймса Олдріджа, зацікавити учнів оповіданням автора;формулювати основну думку твору; розвивати навички виразного читання, висловлювати міркування з приводу порушеної проблеми; виховувати любов до батьків,старших себе та кращі людські якості.

На уроці використовуємо такі методи, як: бесіда, "мікрафон", диспут, перегляд фрагметів кінофільму "Останній дюйм", мультимедійна презентація, словникова робота.

Перегляд файлу

Тема:  Джеймс Олдрідж «Останній дюйм»

Мета:   Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Джеймса  Олдріджа, зацікавити учнів оповіданням автора;формулювати основну думку твору; розвивати навички виразного читання, висловлювати міркування з приводу порушеної проблеми; виховувати любов до батьків,старших себе та кращі людські якості.

Обладнання:портрет Джеймса Олдріджа, виставка книг, видання твору, фрагменти кінофільму «Останній дюйм», мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Є два важливих вибори в житті:

прийняти обставини такими,якими вони є,

або прийняти на себе відповідальність за їх зміни.

Невідомий автор.

Хід уроку

I.Організаційний  момент.

1)Слово вчителя.

    Привітання учнів та налаштування їх на роботу.

    Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: « Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам,подаруйте йому свій хорошийнастрій». Дуже хочеться щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отже,запрошую вас до співпраці.

    Пропоную вам переглянути епізоди цікавого фільму(епізод  порятунку батька від акул;управління вертольотом ).

Які ваші враження від побаченого?

Чи змусили вас герої хвилюватися?

Чи змогли б ви вчинити так, як хлопчик?

II. Мотивація навчальної діяльності.

1.Оголошення теми і мети уроку.

2. Звернення уваги дітей на епіграф уроку

III. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1.Слово вчителя

     Дуже приємно, діти,що ви не залишились байдужими до епізодів нашого фільму. Мабуть,ви вже здогадалися, що мова піде про видатного англійського письменника Джеймса Олдріджа та його твір «Останній дюйм». До речі,у нас сьогодні є унікальна можливість познайомитися з цією людиною особисто.

(Завдання випереджувального характеру).

Презентація портрета Джеймса Олдріджа.

2.Рольова гра

-  Скажіть, будь ласка, коли і де Ви народилися?

Народився я 10 липня 1918 року в глухому селі австрійського штату Вікторія в родині англійця – корінного лондонця і був п’ятою дитиною у сім’ї

  • Як почалась Ваша творча діяльність?

     Моїм першим великим твором став роман «Справа честі», який побачив світ у 1943р., у розпал Другої світової війни. У ньому розповідалось про долю молодого англійського пілота Джона Квейля. Мій герой воював у Греції і загинув у повітряному бою.

  • А до цього роману у Вас був літературний досвід?

    Був досвід журналіста і військового кореспондента в Греції. А ще я закінчив льотну школу, прагнув потрапити на фронт в Іспанію, але англійська влада відмовилася видати візу неповнолітньому льотчику, тож пілотом я так і не став.

  • Але ж Ви брали участь у Другій світовій війні?

      Як військовий кореспондент я пройшов дорогами  Фінляндії, Норвегії, воював у Греції,Італії. Тому події моїх військових романів «Справа честі» і «Морський орел» мають реальну основу, хоча сюжет і герої вигадані.

  • Ви народилися в Австралії?

     Так. Мій батько був редактором газети в маленькому провінційному містечку Суен Хілл. Ми жили дуже скромно. Економити доводилося на всьому. Ледь знаходили гроші на оплату навчання.

  • То Ви були позбавлені звичайних дитячих радощів?

    Моє дитинство було чимось схоже на дитинство Тома Сойєра. Щоб придбати рибальські снасті, доводилось працювати на овочевих складах.

  • Ви здобули непогану освіту?

    Я дуже вдячний своїм батькам, які знайшли можливість відправити мене до коледжу. Ночами я працював у газеті.

  • Вас називають автором одного дня і однієї теми. Ви згодні з цим твердженням?

      Певної мірою. Мій герой – людина мисляча, діяльна, яка перебуває у пошуках істини. Тільки у кожного героя свій шлях, своя психологія. Моє завдання як письменника – виховувати в людині почуття власної гідності, гуманізму, зробити її людиною серед людей.

  • Героями багатьох Ваших оповідань є діти. Вас цікавить тема дитинства?

       Особливо я перейнявся темою життя і долі дітей, коли сам став батьком двох синів: Томаса і Вільяма. Я прагнув виховувати у своїх хлопчиках ту мужність, яка допоможе їм боротись із труднощами, не втрачати надії, жити з людьми і для людей.

  • Чи існує насправді Акуляча бухта, описана у Ваших оповідання?

     Так. Я був у тій бухті, поблизу Каїра, і займався підводними зйомками. Доводилось і за штурвал сідати. Побачене зобразив у творах. Мої герої намагаються змінити світ на краще, прагнуть змінити себе, а це, погодьтеся, дуже важливо.

Дякуємо вам за цікаве спілкування. Бажаємо Вам творчих успіхів!

3.Виступ учня – дослідника. Олдрідж і Україна.

    Письменник був в Україні, відвідував Крим. Приїздив також до Києва, де зустрічався з читачами , давав інтерв’ю. А 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю « І в мені частка України». У ній Олдрідж писав: « Україна нагадує мені країну мого дитинства – Австралію.    На мою думку, будь - який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».

     Свої оповідання « Останній дюйм» та «Акуляча клітка» Олдрідж написав під час перебування на Чорноморському узбережжі Кавказу 1957 році. Вперше російською мовою «Останній дюйм» надруковано у журналі «Огонек»,№37 за 1957 рік. В українському перекладі твір був надрукований у збірці «Хлопчик з лісового берега» у Києві( 1959 рік ). 1958 року режисери Теодор Вольфович та Микита Курихін зняли фільм «Останній дюйм», який на Всесоюзному кінофестивалі отримав першу премію. Твори Олдріджа перекладено сорока мовами світу.

4. Робота з текстом оповідання «Останній дюйм».

5. Обговорення твору починаємо з перевірки домашнього завдання.

(учні попередньо прочитали твір)

6. Учитель розподіляє учнів на групи, ставить перед ними завдання поділити текст на маленькі розділи та дати їм назву.

Розподіл тексту (робота в групах)

«Головне – останній дюйм».

Акуляча бухта.

Роздуми Деві.

Зйомки під Водою.

Обід на березі Червоного моря.

Поєдинок Бена з акулою – кішкою.

Допомога пораненому батькові.

Серйозна ромова із сином.

Самостійний політ хлопчика.

На висоті три тисячі футів.

Вдале приземлення.

Попереду ціле життя.

Бесіда:

1.Яке враження на вас справив твір?

2. Що сподобалось і що найбільше зацікавило?

3.Які думки і почуття з’явились  в процесі читання?

4.Що особливо вас схвилювало?

5.Що в оповіданні визначається мірою довжини:відстань між життям і смертю чи духовна відстань між батьком і сином?

Для цього зясуємо значення слова «дюйм».

Дослідник: У короткому тлумачному словнику української мови слово «дюйм» - застаріле слово. Це одиниця міри довжини, приблизно 25 міліметрів .

7.Виразне читання епізоду «Акуляча бухта».

Бесіда:

1.Яким бачать це узбережжя і цю бухту герої оповідання?

2.Чому саме ця бухта -  акуляча?

3.Що трапилося з батьком і як повів себе Деві в цій ситуації?

4.Як у екстремальній ситуації проявляють характери батька і син?

8. Лексична робота на «мультимедійній дошці».

Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, дорівнює 12 дюймам, або 30.48см.

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, дорівнює 1852 метри.

Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.

Авантюра – ризикова, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей, і приречена на провал.

Конфлікт – це зіткнення поглядів, смаків, уявлень. Це той маленький вузлик, не розв’язавши якого, неможливо йти далі.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок.

1.Підсумкова бесіда.

- Чому твір називається «Останній дюйм»?

- Як ви вважаєте, чи здолали  батько і син відстань, що розділяє їх?

2. Робота з епіграфом.

     Давайте ще раз звернемось до вислову невідомого автора про вибір у житті. Як ви розумієте слова епіграфу? Відповіді учнів.

    Учитель: Кожному з нас доля завжди пропонує вибір. Людині вирішувати як вчинити в тій чи іншій ситуації, але варто пам’ятати, що доля в найскрутнішій ситуації дарує кожному з нас шанс. Зуміймо скористатися ним, а ще краще завжди йти назустріч один одному, тоді зможемо зрозуміти – життя прекрасне. Саме оповідання «Останній дюйм» - це глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Від щирого серця бажаю вам цілковитого взаєморозуміння з вашими батьками та справжньої духовної цінності.

3.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжте речення.

«Тема та проблеми, висвітлені у творі письменника є для мене…»

«Твір «Останній дюйм» примусив мене замислитися над тим, що …»

V.  Домашнє завдання.

Уміти та розповідати про життя і творчість письменника.

Виписати цитати  - характеристики до образу Деві та Бена.

 

 

docx
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
777
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку