Урок вивчення нового матеріалу "Густина речовини"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу "Густина речовини". Мета уроку: Навчальна. Формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла. Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань. Виховна. Виховувати культуру оформлення розрахункових задач. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: демонстраційні терези, циліндр з водою, олією та спиртом, предмети різної густини(кульки, брусочки з дерева і метала, вата, тягарці), склянка з водою та сире яйце, збірник задач.
Перегляд файлу

1

 

Урок 30 Густина речовини

Мета уроку:

Навчальна. Формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань.

Виховна. Виховувати культуру оформлення розрахункових задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: демонстраційні терези, циліндр з водою, олією та спиртом, предмети різної густини(кульки, брусочки з дерева і метала, вата, тягарці), склянка з водою та сире яйце, збірник задач.

 

План уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Кросворд

      По горизонталі

  1. Явище зберігання швидкості руху тіла за відсутності дії на нього інших тіл(інерція).

По вертикалі

1. Властивість тіла, яка полягає в тому, що для зміни швидкості руху тіла потрібен час(інертність).

     По горизонталі

2. Фізична величина, яка є мірою інертності тіла(маса).

3. Прилад для вимірювання маси тіла(терези).

4. Одиниця вимірювання маси в СІ(кілограм)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Чому кажуть, що залізо важче за дерево, а вата легша за метал? Чому олія, гас, бензин завжди плавають на поверхні води? Чи змогли б ви підняти повітря, яке знаходиться у класній кімнаті?

В кожного на парті брусочки з металу і дерева. Що можна сказати про ці фізичні тіла?

Демонстрація «Різнокольорового циліндра» - в мірному циліндрі вода, олія, спирт. Проблемне питання: «Чому рідини розмістилися в циліндрі саме таким чином?» Відповідь на це питання нам дасть поняття густина речовини.

 

  Спробуємо відповісти на ці запитання.

Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу? – демонстрація кульок однакового обєму на терезах.

Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм? – демонстрація вати та тягарця однакової маси  на терезах.

 

 

Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.

Густина речовини — це фізична величина, яка характеризує речовину і дорівнює відношенню маси суцільного тіла, виготовленого з цієї речовини, до об'єму цього тіла.

Одиниця густини в СІ — кілограм на метр кубічний:

 

 

Що означає: густина речовини дорівнює ?

 

Проводиться робота з таблицею густини: учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.

 

Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини?

Зі збільшенням температури збільшується і швидкість хаотичного руху частинок речовини. У результаті збільшується середня відстань між частинками, відповідно, збільшується й об’єм тіла. Тому густина речовини зменшується.

І навпаки, чим нижчою є температура речовини, тим менші міжмолекулярні проміжки, тобто меншим є об’єм речовини і більшою є її густина.

 

Виведемо формули:

 

Вимірювання густини твердих тіл є частіше за все непрямими: вимірюють масу та об’єм, а потім розраховують густину речовини.

 

Ареометр – це прилад у вигляді скляного поплавка із шкалою і вантажем (внизу), призначення якого виміряти густину рідин та сипучих тіл.

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Розв’язування задач – розв’язуємо задачі зі збірника 11.7,11.9,11.10.

1. (11.7). Якою є густина металу, 15 г. якого мають обєм 2 ?

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь: - олово

 

 

2. (11.10.) Чи дійсно обручка обємом 0,5 і масою 8 г.може бути золотою? Обгрунтуйте свою відповідь.

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь: – не може, бо густина золота 19,3

 

3. Знайдіть масу дизельного палива в каністрі ємністю 5 л.

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

 

 

4. Прилад доставили із Землі на Місяць. Як змінилася його маса?

5. Як пояснити той факт, що на холоді пісочний годинник йде швидше, ніж в теплі (хоча різниця досить незначна)?

6.Чи вірно? Густина 1 м³ ртуті - 13600 кг/м³ , а густина 2 м³ ртуті - 27200 кг/м³?

7. Якщо від кавуна відкусити шматочок, то чи зміниться його густина?

 

Бесіда за питаннями

1. Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?

2. Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?

3. Дайте визначення густини речовини.

4. Які вимірювання необхідно здійснити, щоб визначити густину речовини?

5. Які одиниці густини ви знаєте?

6. Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини? Якщо залежить, то як? Відповідь поясніть.

7. Як обчислити масу тіла за його густиною та об'ємом?

8. Як визначити об'єм тіла, знаючи його густину та масу?

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Цікавий факт

Чи знали ви, що свіжість курячого яйця можна перевірити за допомогою густини?

Демонстрація склянки з водою та яйця, яке ми занурюємо у воду. Принцип перевірки свіжості полягає в тому, що чим довше зберігається яйце, тим більше випаровується рідина із нього через пори в шкарлупці і тим більше повітря заходить всередину самого яйця. Тому свіжі яйця тонуть, а не свіжі – спливають на поверхню води. Давайте перевіримо наше яйце!

 

VIІ. Домашнє завдання

Вивчити § 24, повторити § 22,23 , Вправа № 97,98 (підручник ст.92)

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку