Тема: Визначення достовірності джерела.
Мета: здійснити узагальнення й закріплення теоретичних знань учнів, здобутих впродовж вивчення теми, розвивати аналітичні здібності та критичне мислення, виховний аспект уроку реалізується на підставі осмислення семикласниками процесів формування європейського суспільства в епоху середньовіччя, спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань.
Обладнання: текст історичного джерела.
Тип уроку: узагальнення та застосування набутих знань.
Основні терміни і поняття: феодалізм, монархія, майорат, стан, духовенство, селяни, місто, ремесло,цех, магдебургське право, ізгої, васал, феодал,ратуша.
Хід уроку.
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Звідки історики дізнаються про історичне минуле?
2. Що таке історичні джерела ?
3. Які історичні джерела ви можете назвати?
4. Що відносять до усних історичних джерел?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
На попередніх уроках, ми дізналися та переконалися в тому, що історія - важливий предмет, вона не лише розповідає про те що відбувалося в минулому, а й вчить нас розуміти та орієнтуватися в теперішньому . Для того, щоб дізнатися більш детальніше про середньовічне суспільство та навчитися розуміти джерела інформації (оскільки це необхідне вміння для інформаційного суспільства сьогодення) ми проаналізуємо писемне джерело епохи середніх віків.
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Учитель: Найбільшим скарбом для дослідників є все, що залишили після себе люди, а особливо те, що вони написали. Існує окрема історична наука — палеографія, яка вивчає історію письма, зміни в написанні літер, матеріали та знаряддя для письма, способи оздоблення книжок.
У 5 класі ми вже знайомились з методикою визначення достовірності писемних джерел і зараз нею скористаємось.
Пам’ятка «Як працювати з текстом історичного джерела?»
1. Прочитайте документ.
2. Чи відомо, хто є його автором?
3. Про яку історичну подію або явище розповідає документ?
4. Чи відома нам дата його написання?
5. Чи має документ конкретного адресата?
6. Визначте в тексті джерела: про що дізнались; що найголовніше в тексті; що слід звернути увагу.
7. Складіть запитання до тексту історичного джерела, починаючи їх словами «чому», «з якою метою», «як».
8. Зробіть висновки.
Учитель: я пропоную пограти в гру «Чи знаєте ви…»
Питання до тексту:
24.Який висновок можна зробити? Чи є інформація в цьому джерелі достовірною?
25. Повторимо все, що ми пройшли сьогодні на уроці за допомогою гри «Хто більше» (на листочках записують терміни і поняття або в усній формі):
1) як називається форма державної влади при якій влада належить одній людині і передається спадково;
2) велика соціальна група, приналежність до якої визначається народженням;
3) людина яка отримала землю називається…
4) центр ремесла і торгівлі;
5)людина, яка займається сільським господарством;
6)людина, яка виробляє необхідні знаряддя праці і предмети побуту;
7) право міст на самоврядування;
8) будівля міської ради;
9)об`єднання ремісників однієї професії одному місті;
10) при натуральному господарстві сповільнюється розвиток…;
11) ті хто моляться відносяться до стану…
Заключне слово вчителя: У середні віки в Західній Європі склалася своєрідна структура суспільства з «тих, що моляться», «тих,що воюють» і «тих, що працюють». Кожен стан, у свою чергу, поділялся на групи, які відрізнялися правами, привілеями й обов`язками. І якщо людина наважувалась вийти за рамки правил, вона опинялась поза суспільства, що було дуже небезпечно, враховуючи умови життя середньовічної людини.
Релаксація