«_____»_______________20___р.
Урок 5
Тема. Поняття. Визначення понять
Мета: дати уявлення учням про процедуру визначення поняття; найти визначати поняття через найближчий рід і видову відмінність, показати на прикладах сутність понять найближчий рід, видова відмінність; розвивати увагу, вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.
Обладнання: іграшковий мікрофон, кольорові олівці.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Щоб розумними нам стати
Треба зраночку вставати.
Радо книги відкривати,
Розум, пам'ять тренувати.
II. Повідомлення теми і завдань заняття
— Увага! Міліція розшукує дуже небезпечного злодія на прізвисько «Розбишака». Особливі прикмети:
1) вовк; 2) на голові кашкет з кавуна; 3) постійно палить цигарки; 4) нещодавно потрапив в аварію, має ушкодження. Кого з них розшукує міліція ?
Сьогодні ми повчимося чітко давати визначення понять.
Знайди пару.
На дошці записано два стовпчики слів:
ОГІРОК ДЕРЕВ'ЯНА
ПАРТА ЗЕЛЕНИЙ
ЛИМОН ВЕСЕЛИЙ
КИСЛИЙ
— Пригадаємо, що називається поняттям. (Поняття — це думка, виражена словом або словосполученням).
— Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки).
— Ліворуч записані поняття, а праворуч — ознаки. Зачитайте поняття. Зачитайте ознаки.
— Якого виду ці поняття? (Конкретні).
— Спробуйте утворити пари "поняття — ознака".
— Яка ознака зайва? Чому? (Веселий. Ця ознака властива живим предметам).
Треба вмити розкрити зміст понять, іншими словами – визначати поняття. Для цього необхідно вказати найближчий рід і сформулювати видову відмінність, тобто розказати, чим це поняття відрізняється від інших, які належать до цього роду.
Технологія «Дискусія»
Діти обговорюють спірні питання, які розігрують інші учні біля дошки (за завданнями 2, 3, 4 на С. 20).
Учитель стежить, щоб висловлювання учнів стосувалися теми. Виправляє помилки й неточності та спонукає їх робити те саме.
Наталка. Трикутник має три сторони, три кути, три вершини.
П е т р и к. Трикутник — це геометрична фігура, яка має три сторони та три кути.
Оленка. Шуба — це одяг, який ми носимо взимку.
Дмитрик. Шуба — це верхній одяг, який ми носимо в морозну погоду.
(Визначення, яке дали Оленка і Дмитрик, можна вважати правильним, але для того, щоб дати точніше визначення, необхідно вказати найближчий рід. Для даного поняття — це верхній одяг, а ще точніше — хутряний верхній одяг. Треба вказати видову відмінність — носять у морозну погоду.)
Технологія «Мікрофон» (За завданнями підручника 4, 5)
Учні по черзі будують речення — визначення поняття за зразком, передаючи мікрофон.
Зразок. Школяр — це людина, яка вчиться в школі і має портфель, щоденник.
Під час виконання завдання 4 необхідно, щоб учні змоделювали визначення понять, які подані у стовпчику «Назва», вибирали відповідну інформацію тільки зі стовпчиків таблиці: у стовпчику «Це» подається найближчий рід відповідного поняття, а в стовпчиках «Склад» та «Дії» — видова відмінність. У результаті учні самі будують визначення поняття тільки за інформацією таблиці. Потім учитель пропонує їм це визначення розширити. Наприклад, за таблицею діти складають визначення поняття велосипед.
Велосипед — це транспорт, який їздить та має педалі. Учні можуть доповнити, уточнити. Велосипед — це вид транспорту для пересування на певну відстань, він може бути двоколісний, триколісний тощо.
IV. Розвиток логічного мислення учнів
Завдання 6. Проведи зелену лінію так, щоб вона розділила папуг за кольором. Потім проведи жовту лінію, яка розділить папуг за розміром. Дай визначення поняття папуга.
Завдання 7. Розфарбувати кульки відповідним кольором. Поняття кулька—загальне чи одиничне? (Учитель звертає увагу на те, що колір кульок змінюється у певному порядку: дві блакитні, наступна — сіра і так далі. Три останні кульки діти розфарбовують самостійно, відповідно: одну — сірою і дві — блакитним кольором.)
V. Підсумок заняття
— Прочитайте визначення, записане на дошці.
Капці — це взуття, яке люди носять вдома, в музеї.
— Підкресліть у цьому визначенні однією рискою найближчий рід
та двома рисками — видову відмінність.