Урок "Визначення понять"

Про матеріал
Розробки уроків і презентацій з логіки у 2 класі за програмою та посібниками О. Митника. Завданнями курсу насамперед є не тільки формування вмінь розв’язувати логічні задачі , а й навчити учнів міркувати, грамотно обґрунтовувати свою точку зору, самостійно приймати рішення. Матеріали допоможуть вчителям - практикам у складному процесі навчання та виховання всебічного розвиненої, творчої учнівської особистості.
Перегляд файлу

«_____»_______________20___р.

Урок  5

Тема.  Поняття. Визначення понять

Мета: дати уявлення учням про процедуру визначення поняття; найти визначати поняття через найближчий рід і видову відмінність, показати на прикладах сутність понять найближчий рід, видова відмінність;  розвивати увагу, вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, пози­тивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.

Обладнання: іграшковий мікрофон, кольорові олівці.

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Організація класу

Щоб розумними нам стати

Треба зраночку вставати.

Радо книги відкривати,

Розум,  пам'ять тренувати.

II. Повідомлення теми і завдань заняття

Увага! Міліція розшукує дуже небезпечного злодія на прізвисько «Розбишака».                                             Особливі прикмети:

1) вовк; 2) на голові кашкет з кавуна; 3) постійно па­лить цигарки; 4) нещодавно потрапив в аварію, має ушкодження. Кого з них  розшукує міліція ?

Сьогодні ми повчимося чітко давати визначення понять.

  1.     Формування вмінь учнів визначати поняття

        Знайди пару.

        На дошці записано два стовпчики слів:

        ОГІРОК      ДЕРЕВ'ЯНА

          ПАРТА      ЗЕЛЕНИЙ

         ЛИМОН     ВЕСЕЛИЙ

                              КИСЛИЙ

— Пригадаємо, що називається поняттям. (По­няття — це думка, виражена словом або словосполу­ченням).

— Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки).

— Ліворуч записані поняття, а праворуч — озна­ки. Зачитайте поняття. Зачитайте ознаки.

— Якого виду ці поняття? (Конкретні).

— Спробуйте утворити пари "поняття — ознака".

— Яка ознака зайва? Чому? (Веселий. Ця ознака властива живим предметам).

Треба вмити розкрити зміст понять, іншими словами – визначати поняття.  Для цього необхідно вказати найближчий рід і сформулювати видову відмінність, тобто розказати, чим це поняття відрізняється від інших, які належать до цього роду.

Технологія «Дискусія»

Діти обговорюють спірні питання, які розігрують інші учні біля дошки (за завданнями 2, 3, 4 на С. 20).

Учитель стежить, щоб висловлювання учнів стосувалися теми. Ви­правляє помилки й неточності та спонукає їх робити те саме.

Наталка. Трикутник має три сторони, три кути, три вершини.

П е т р и к. Трикутник — це геометрична фігура, яка має три сторо­ни та три кути.

  • Хто з них точніше відповів?
  • Як ти визначиш трикутник?

Оленка. Шуба — це одяг, який ми носимо взимку.

Дмитрик. Шуба — це верхній одяг, який ми носимо в морозну по­году.

  • Яке визначення ти вважаєш точнішим?
  • Яке ти даси визначення поняття шуба?

(Визначення, яке дали Оленка і Дмитрик, можна вважати правильним, але для того, щоб дати точніше визначення, необхідно вказати найближчий рід. Для даного поняття — це верхній одяг, а ще точніше — хутряний верх­ній одяг. Треба вказати видову відмінність — носять у морозну погоду.)

Технологія «Мікрофон»    (За завданнями підручника 4, 5)

Учні по черзі будують речення — визначення поняття за зразком, пе­редаючи мікрофон.

Зразок. Школяр — це людина, яка вчиться в школі і має портфель, щоденник.

Під час виконання завдання 4 необхідно, щоб учні змоделювали виз­начення понять, які подані у стовпчику «Назва», вибирали відповідну ін­формацію тільки зі стовпчиків таблиці: у стовпчику «Це» подається найб­лижчий рід відповідного поняття, а в стовпчиках «Склад» та «Дії» — видова відмінність. У результаті учні самі будують визначення поняття тільки за ін­формацією таблиці. Потім учитель пропонує їм це визначення розширити. Наприклад, за таблицею діти складають визначення поняття велосипед.

Велосипед — це транспорт, який їздить та має педалі. Учні можуть доповнити, уточнити. Велосипед — це вид транспорту для пересування на певну відстань, він може бути двоколісний, триколісний тощо.

IV. Розвиток логічного мислення учнів

Завдання 6. Проведи зелену лінію так, щоб вона розділила папуг за ко­льором. Потім проведи жовту лінію, яка розділить папуг за розміром. Дай визначення поняття папуга.

Завдання 7. Розфарбувати кульки відповідним кольором. Поняття куль­ка—загальне чи одиничне? (Учитель звертає увагу на те, що колір кульок змінюється у певному порядку: дві блакитні, наступна — сіра і так далі. Три останні кульки діти розфарбовують самостійно, відповідно: одну — сірою і дві — блакитним кольором.)

V. Підсумок заняття

 Прочитайте визначення, записане на дошці.
Капці — це взуття, яке люди носять вдома, в музеї.

 Підкресліть у цьому визначенні однією рискою найближчий рід
та двома рисками — видову відмінність.

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку