«____»__________20___р.
Урок 7
Тема. Поняття більше, менше
Мета: ознайомити учнів зі змістом понять більше, менше; навчити самостійно визначати певний порядок розміщення предметів, використовуючи зміст понять більше, менше; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати інтелектуальну культуру, наполегливість.
Обладнання: кольорові олівці, палички.
Хід уроку
I. Організація класу.
Ви зараз будете в країні,
Яку на карті не знайти,
Ви мешканці її віднині
І вам її шляхами йти.
В країні цій свої закони,
І ти їх, друже, пам'ятай.
Допитливим, цікавим будь,
Та тільки не байдужим
В країну знань велику путь
Долай уперто, друже!
Усе, що пізнано колись,
Пізнай, збагни глибоко.
Країна знань, як неба вись
Красою вабить око.
ІІ. Логічна розминка.
1. Турбота, загадка, тривога, каштан, лан, клумба, любов, страх, буква, цифра, Дніпро.
— Які це поняття? — замислилась Галя,
— Які з них абстрактні, конкретні, загальні?
Чи є одиничні і збірні між ними?
І ти поділися думками своїми.
2. Завдання 7(С. 27).
3. Добери пару:
Відро - миска, рушник, вода, колодязь.
Мороз - літо, осінь, весна, зима.
- Які це поняття?
4. Знайди протилежність:
Вода - відро, сніговик, вогонь, річка.
Прохолода - тінь, спека, дерево, мороз.
III. Повідомлення теми й завдань заняття
Том і Бом у лісі гуляли,
Том і Бом горіхи збирали.
- У мене — найбільше, повнісінька банка,
- Сміється до Тома малесенький Бом.
- Ні,— каже Бом, банку тримаючи в ручках маленьких,—
У мене — у банці та ще й у кишеньках.
- У кого горіхів більше — у Бома чи в Тома? Чому?
- Як ви зрозуміли поняття більше, менше?
IV. Ознайомлення з поняттями більше, менше
1. Пояснення
На столі лежала книга, блокнот і зошит. Коли порахували сторінки, то стало відомо, що у блокноті їх менше, ніж у книзі, а у книзі сторінок менше, ніж у зошиті. В якому з цих предметів сторінок найменше (най менша кількість), а в якому — найбільше (найбільша кількість)?
Розв'язання
Ми знаємо, що перший предмет відрізняється від другого, а другий від третього. Треба зробити висновок, чим перший предмет відрізняється від третього. Ми знаємо, що у блокноті сторінок менше, ніжу книзі, а в книзі їх менше, ніж у зошиті. З того робимо висновок, що найменше (найменша кількість) сторінок — у блокноті, а найбільше (найбільша кількість) — у зошиті.
Відрізки позначають кількість сторінок.
К. ________
Б. ______
3. ___________
2. Первинне закріплення.
Розв'язання задачі
У КОГО СКІЛЬКИ НАКЛЕЙОК?
У Сашка наклейок
Більше, ніж в Андрійка.
У Андрійка більше їх
Трохи, ніж в Юрка.
У Тараса менше їх,
Ніж було в Андрійка,
Але трохи більше,
Аніж у Юрка.
С. ______________
А. __________
Ю. ____
Т. ________
Найбільше — у Сашка, найменше — у Юрка.
Фізкультхвилинка
V. Розвиток логічного мислення учнів.
1. Технологія «Шкала думок»
Інтерактивна технологія сприяє розвитку критичного мислення учнів, дозволяє поглиблювати знання з даного питання. Учні вчаться висловлювати думку і слухати товариша.
Порівняйте за змістом поняття більше, менше з поняттями ближче, нижче. Що спільного, а що відмінного можна виділити у змісті понять?
Учні висловлюють свою думку, пояснюють, у чому полягає їх точка зору, починаючи зі слів: «Я вважаю, що...», «оскільки», «...наприклад...». Узагальнюючи думки (роблять висновки, починаючи зі слів: «Отже, таким чином...»). Учні мають усвідомити, що поняття більше, менше ми вживаємо, порівнюючи кількість предметів; поняття далі, ближче — відстань; вище, нижче – висоту (розмір).
2.Самостійна робота.
- Розв’яжіть задачу на порівняння.
У Сашка вдома машинок більше, ніж у Дмитрика. А у Дмитрика машинок більше ніж у Василька. У кого – найменше? ( проілюструвати графічно).
С. ___________________
Дм. ______________
В. ________
3. Завдання « Гусінь».
- Встановити закономірність і продовжити ряд.
VI. Підсумок заняття.