Урок " Абстрактні поняття"

Про матеріал
Розробки уроків і презентацій з логіки у 2 класі за програмою та посібниками О. Митника. Завданнями курсу насамперед є не тільки формування вмінь розв’язувати логічні задачі , а й навчити учнів міркувати, грамотно обґрунтовувати свою точку зору, самостійно приймати рішення. Матеріали допоможуть вчителям - практикам у складному процесі навчання та виховання всебічного розвиненої, творчої учнівської особистості.
Перегляд файлу

«_____»_______________20___р.

Урок  6

Тема. Поняття. Абстрактні поняття

Мета: дати уявлення учням про абстрактні поняття; навчити відрізняти їх від інших, самостійно добирати приклади цих понять; розвивати логічне мислення школярів, увагу. пам’ять; виховувати інтелектуальну культуру, вольові риси характеру, уміння доводити свою думку.

Обладнання: аркуші паперу; маркери; палички для лічби; кольорові олівці, ребуси, презентація

                                                     Хід уроку

І. Організація класу.

— Діти, давайте сядемо всі зручно і скажемо нашу психоформулу:

Люблю я свій розум,

Увагу і пам'ять.

 Працює мій мозок,

І вчусь я старанно.

Сприймаю все нове

І мислю логічно,

Вчителя слово

Здійсню я практично.

— От і добре. А щоб все це ми здійснили, давайте дамо рекламу нашому уроку.

Ми будемо:

Урок буде:

• уважні;

 • активні;

 • творчі

• цікавий;

 • продуктивний;

 • творчий

  • Саме таким повинен бути урок, і я дуже задоволена, що ви такі мудрі.

ІІ. Логічна  розминка.

1. У гаражі  5  тракторів,  а  комбайнів  менше. Скільки може бути у гаражі комбайнів? Поясніть свою відповідь. (Може бути 4, 3, 2, 1. За умовою ці числа менші від 5).

2. Оля старша від Максима на 3 роки. На скільки років старшою буде Оля через 5 років? (На 3 роки).

3. Василько написав на папірці число 89 і сказав Сергійкові: не виконуючи ніяких записів, зменш це число на 21. Як це зробив Сергійко? (Перевернув папірець цифрами від себе).

4. З множини слів: метр, кілометр, кілограм, деци­метр, сантиметр, міліметр — вилучити зайве слово. Якою спільною назвою можна об'єднати слова, що залишили­ся? (Зайве — кілограм, всі інші — одиниці міри довжини).

5. Вправа «Мозковий штурм»

   Пригадаємо, що називається поняттям. (По­няття — це думка, виражена словом або словосполу­ченням).

  Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки).

  Ліворуч записані поняття, а праворуч — озна­ки. Зачитайте поняття. Зачитайте ознаки.

         ОГІРОК      ДЕРЕВ'ЯНА

          ПАРТА      ЗЕЛЕНИЙ

         ЛИМОН     ВЕСЕЛИЙ

                              КИСЛИЙ

 

  Якого виду ці поняття? (Конкретні).

  Спробуйте утворити пари "поняття — ознака".

  Яка ознака зайва? Чому? (Веселий. Ця ознака властива живим предметам)

  • Молодці, гном Том задоволений вашою роботою.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Повідомлення теми й завдань заняття

— Послухайте історію і скажіть, які слова-поняття в ній зустріча­ються.

На подвір’ї сиділи дві сестрички та їхня бабуся. Бабуся мережила серветку, а дівчатка сперечалися, що таке чесність і краса. 

- Бути чесним,— каже одна,— в житті дуже важливо. От я, наприклад, чесна людина — завжди правду кажу, ніколи не обманюю.                     

-А я,— каже друга сестричка,— не лише правду кажу, я ще завжди найкраще одягнута, охайна. Краса — не менш важлива річ, ніж чесність.

Бабуся слухала, слухала онучок і розсміялася.

- Які ж ви чесні, якщо потайки від мене перед сніданком цукерки їсте, а в тролейбусі до школи «зайцями» їздите? І як можна бути красивою, коли вранці забуваєш чистити зуби?

- Про що сперечалися дівчатка? (Обговорення історії.)

Технологія «Метод "Прес"»

Діти діляться на групи. Перед кожною групою стоїть завдання відповісти на поставлене запитання виключно за поданим кліше:

1 група — «Я вважаю, що...»

2група — «...тому, що...»

З група — «...наприклад...»

4група — «Таким чином...»

— Чи можуть такі слова, як чесність, краса, бути поняттями?

— Чи можна їх побачити, потримати в руках?                                      

— Поняття чесність і краса — абстрактні поняття. Так, ужитті є чесні і красиві люди, але чесність, краса як окремі речі не існують. їх не можна помацати, потримати в руках. Усі поняття-терміни, які ти вчиш на ЗАНЯТТЯах математики, мови, — це теж абстрактні поняття.                                 

2. Пояснення

 А що таке вдячність?

У руки не взяти,

Ні оком побачити, ні скуштувати.

Абстрактним поняттям таке називають.

Є думка, предмета ж такого немає.

Абстрактні — це такі поняття, які узагальнюють окремі ознаки, сторони чи відношення між предметами. Причому ці ознаки мисляться як самостійні.

Абстрактне поняття — поняття, в якому міститься ознака, ізольована від її носія.

3. Первинне закріплення.

Технологія «Займи свою позицію».

Загальне поняття

Конкретне поняття

Абстрактне поняття

 

 

 

 

На протилежних стінах класу розміщені три плакати. На них записані слова: «Загальне поняття», «Конкретне поняття», «Абстрактне поняття».

Учні виконують завдання 1, 2 у підручнику (с. 23). Кожна група підходить до одного з плакатів і записує слова. У кожній групі відбувається обговорення думки.

Презентація групою виконаного завдання.

 Фізкультхвилинка

ІV. Розвиток логічного мислення учнів.

1. "Країна "Ребусляндія".

На дошці вчитель вивішує ребуси. Учні їх відгаду­ють і пояснюють.

  Розшифруйте ці ребуси і назвіть вид кожного поняття.

 

Картинки по запросу ребуси

                                                            Множина

http://ist-matemat.at.ua/_si/0/48585683.gif

Сервер

  • До якого виду понять воно належить? (Абст­рактне).

2. Квадрат.

На набірній дошці вчитель набирає літери.

О

Р

К

Б

А

С

Н

Т

І

 

  Придумайте якнайбільше слів з цими буквами. Діти за відведений час складають слова-поняття.

  Зачитайте ваші слова, вказуючи, до якого виду понять вони належать. (Наприклад: рак — конкрет­не, сон — абстрактне, ніс — конкретне)

3. Робота з підручником.

Самостійне виконання завдань 1, 2, 3 на ст..20.

  V. Підсумок заняття.

Гра «Поміркуй»

1.  Страх, пам'ять, краса, правда, задача, пластилін.

- Яке із цих понять не абстрактне? Підкресли.

 2. Серед поданих понять знайди й підкресли абстрактні.

Розум, добро, птах, час, тепло, спокій, швидкість, олівець, трактор.

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
9334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку