«_____»_______________20___р.
Урок 6
Тема. Поняття. Абстрактні поняття
Мета: дати уявлення учням про абстрактні поняття; навчити відрізняти їх від інших, самостійно добирати приклади цих понять; розвивати логічне мислення школярів, увагу. пам’ять; виховувати інтелектуальну культуру, вольові риси характеру, уміння доводити свою думку.
Обладнання: аркуші паперу; маркери; палички для лічби; кольорові олівці, ребуси, презентація
Хід уроку
І. Організація класу.
— Діти, давайте сядемо всі зручно і скажемо нашу психоформулу:
Люблю я свій розум,
Увагу і пам'ять.
Працює мій мозок,
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно,
Вчителя слово
Здійсню я практично.
— От і добре. А щоб все це ми здійснили, давайте дамо рекламу нашому уроку.
Ми будемо: |
Урок буде: |
• уважні; • активні; • творчі |
• цікавий; • продуктивний; • творчий |
ІІ. Логічна розминка.
1. У гаражі 5 тракторів, а комбайнів менше. Скільки може бути у гаражі комбайнів? Поясніть свою відповідь. (Може бути 4, 3, 2, 1. За умовою ці числа менші від 5).
2. Оля старша від Максима на 3 роки. На скільки років старшою буде Оля через 5 років? (На 3 роки).
3. Василько написав на папірці число 89 і сказав Сергійкові: не виконуючи ніяких записів, зменш це число на 21. Як це зробив Сергійко? (Перевернув папірець цифрами від себе).
4. З множини слів: метр, кілометр, кілограм, дециметр, сантиметр, міліметр — вилучити зайве слово. Якою спільною назвою можна об'єднати слова, що залишилися? (Зайве — кілограм, всі інші — одиниці міри довжини).
5. Вправа «Мозковий штурм»
— Пригадаємо, що називається поняттям. (Поняття — це думка, виражена словом або словосполученням).
— Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки).
— Ліворуч записані поняття, а праворуч — ознаки. Зачитайте поняття. Зачитайте ознаки.
ОГІРОК ДЕРЕВ'ЯНА
ПАРТА ЗЕЛЕНИЙ
ЛИМОН ВЕСЕЛИЙ
КИСЛИЙ
— Якого виду ці поняття? (Конкретні).
— Спробуйте утворити пари "поняття — ознака".
— Яка ознака зайва? Чому? (Веселий. Ця ознака властива живим предметам)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми й завдань заняття
— Послухайте історію і скажіть, які слова-поняття в ній зустрічаються.
На подвір’ї сиділи дві сестрички та їхня бабуся. Бабуся мережила серветку, а дівчатка сперечалися, що таке чесність і краса.
- Бути чесним,— каже одна,— в житті дуже важливо. От я, наприклад, чесна людина — завжди правду кажу, ніколи не обманюю.
-А я,— каже друга сестричка,— не лише правду кажу, я ще завжди найкраще одягнута, охайна. Краса — не менш важлива річ, ніж чесність.
Бабуся слухала, слухала онучок і розсміялася.
- Які ж ви чесні, якщо потайки від мене перед сніданком цукерки їсте, а в тролейбусі до школи «зайцями» їздите? І як можна бути красивою, коли вранці забуваєш чистити зуби?
- Про що сперечалися дівчатка? (Обговорення історії.)
Технологія «Метод "Прес"»
Діти діляться на групи. Перед кожною групою стоїть завдання відповісти на поставлене запитання виключно за поданим кліше:
1 група — «Я вважаю, що...»
2група — «...тому, що...»
З група — «...наприклад...»
4група — «Таким чином...»
— Чи можуть такі слова, як чесність, краса, бути поняттями?
— Чи можна їх побачити, потримати в руках?
— Поняття чесність і краса — абстрактні поняття. Так, ужитті є чесні і красиві люди, але чесність, краса як окремі речі не існують. їх не можна помацати, потримати в руках. Усі поняття-терміни, які ти вчиш на ЗАНЯТТЯах математики, мови, — це теж абстрактні поняття.
2. Пояснення
А що таке вдячність?
У руки не взяти,
Ні оком побачити, ні скуштувати.
Абстрактним поняттям таке називають.
Є думка, предмета ж такого немає.
Абстрактні — це такі поняття, які узагальнюють окремі ознаки, сторони чи відношення між предметами. Причому ці ознаки мисляться як самостійні.
Абстрактне поняття — поняття, в якому міститься ознака, ізольована від її носія.
3. Первинне закріплення.
Технологія «Займи свою позицію».
Загальне поняття |
Конкретне поняття |
Абстрактне поняття |
|
|
|
На протилежних стінах класу розміщені три плакати. На них записані слова: «Загальне поняття», «Конкретне поняття», «Абстрактне поняття».
Учні виконують завдання 1, 2 у підручнику (с. 23). Кожна група підходить до одного з плакатів і записує слова. У кожній групі відбувається обговорення думки.
Презентація групою виконаного завдання.
Фізкультхвилинка
ІV. Розвиток логічного мислення учнів.
1. "Країна "Ребусляндія".
На дошці вчитель вивішує ребуси. Учні їх відгадують і пояснюють.
— Розшифруйте ці ребуси і назвіть вид кожного поняття.
Множина
Сервер
2. Квадрат.
На набірній дошці вчитель набирає літери.
О |
Р |
К |
Б |
А |
С |
Н |
Т |
І |
— Придумайте якнайбільше слів з цими буквами. Діти за відведений час складають слова-поняття.
— Зачитайте ваші слова, вказуючи, до якого виду понять вони належать. (Наприклад: рак — конкретне, сон — абстрактне, ніс — конкретне)
3. Робота з підручником.
Самостійне виконання завдань 1, 2, 3 на ст..20.
V. Підсумок заняття.
Гра «Поміркуй»
1. Страх, пам'ять, краса, правда, задача, пластилін.
- Яке із цих понять не абстрактне? Підкресли.
2. Серед поданих понять знайди й підкресли абстрактні.
Розум, добро, птах, час, тепло, спокій, швидкість, олівець, трактор.