Українська мова, 4 клас
Тема: Визначення роду і числа прикметників у сполученні з іменниками
Мета: вчити визначати число та рід прикметників, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас, виховувати повагу до звичаїв і традицій нашого народу.
Обладнання: відео, інд. картки.
Хід уроку
I. Організація класу
На уроці не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
II. Перевірка домашнього завдання
1) Завдання на картках.
2) Впр.170(2) Виписати речення з прикметниками.
III. Актуалізація опорних знань учнів
- Що таке прикметник?
- Наведіть приклади.
- Яка роль прикметника в нашому мовленні?
- В яких творах ми найчастіше зустрічаємо прикметники?
- З якою частиною мови пов’язані прикметники?
IV. Оголошення теми уроку
Сьогодні ми будемо вчитися визначати рід і число прикметників у сполученні з іменниками. То ж запишіть число і класна робота.
13 грудня
1) Каліграфічна хвилинка
Анд дрі ій Пер рв во зв ван нний
- А що вам відомо про нього?
Андрій Первозванний – один із 12 апостолів Ісуса Христа. Відповідно до записів Євангліє, він був першим покликаний Ісусом.
- А ще це перша людина, яка принесла віру християнську на землі теперішньої нашої держави. На його честь збудовано багато храмів (Записують з’єднання).
- То яке сьогодні свято?
Сьогодні свято Андрія Первозванного.
- Хоч Андрій Первозванний – християнський святий, але обряди і звичаї в цей день мають дохристиянський характер: ворожіння, заклинання і ритуальне кусання калити.
- А чи відомо вам що таке калита?
Калита – обрядовий хліб, який символізує сонце, тому він круглої форми. За допомогою червоного пояса її підвішували на гак для дитячої колиски промовляючи: «У небо наша калита, у небо. А ти, сонечко, підіймись і на нас подивись. Ми калиту чіпляємо. На місяць поглядаємо».
Відео
1) А щоб з’їсти цю калиту, то треба виконати завдання.
Хлопчики: Якою має бути дівчина, щоб спекти ось таку калиту?
Дівчата: Яким має бути парубок, щоб зміг відкусити калиту?
Парубок ( який? )…
Дівчина ( яка? )…
- Якого роду прикметники ви добирали? В якому числі? То як визначити число і рід прикметників?
Але, зазвичай, калиту пече не одна дівчина. Тож поставте прикметники у форму множини. Що помітили?
То як ще можна визначити число прикметників?(за закінченням)
2) То яка роль прикметника в нашому мовленні?
Відгадайте предмет за описом.
Яскраве, сліпуче, тепле(сонце).
Різкий, поривчастий, сердитий, теплий(вітер).
Ніжна, ласкава, рідна(мама).
Впр.171
- То де найчастіше зустрічаються прикметники?
- Як визначити число і рід прикметників?
V. Фізкультхвилинка
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Спробуємо спекти калиту. Беремо велику миску, або ще на неї кажуть мідниця. Ллємо воду, сиплемо сіль, цукор, вливаємо дріжджі, сиплемо муку і місимо. Виробляємо і хай підходить, а ми до праці.
3) До кожного прикметника доберіть іменник.
Дівчата
Хлопці
Хоробрий
Розумна(мудра)
Веселе
Сумна
Сміливий
Кмітлива
- Визначте число і рід прикметників(як визначили?).
Дібрати синоніми.
Дібрати антоніми.
- Утворіть словосполучення, де б «мудра» вживалося в переносному і прямому значеннях.
- Виділіть закінчення прикметників.
- Які закінчення мають прикметники:
Чол.р
Жін.р
Сер.р
Змініть «давній» за родами.
4) Перебудуйте словосполучення так, щоб виділені іменники стали прикметниками.
Сопілка з калини – …
Горщик з глини – …
Хустка з шовку –…
Хліб із жита – …
Визначте рід і число прикметників.
5) У народі хлопчика завжди порівнюють з дубом, а дівчинку з березою. Наскільки сильні наші дубочки і тендітні берізки зараз побачимо.
Прикметники, що в дужках, поставте у правильній формі.
(Могутня) дуб, (прадавня) дуб стоїть побіля яру розправив свій (гіллясте) чуб, чолом торкає хмару.
Ой, хвалилася та берізонька:
- На мені кора та (білесеньке),
- На мені листа та (широкий),
- На мені гілля та (високий)
Домашнє завдання: Впр.173, II.
VII. Підсумок уроку
- Як визначити число і рід прикметників?
Чудовий вечір, смачна калита, весела дівчина, радісне обличчя, сміливі парубки.
Чому?(бо прикметники змінюється за родами лише в однині).
- Якими прикметниками ви охарактеризуєте(опишете) наш урок?
А здобули ви:
Знання – міцні глибокі,
Завдання – цікаві,
Слова – влучні,
Мрії – рожеві.