Урок "Властивості оксидів"

Про матеріал

Щоб зробити урок формування вмінь і навичок цікавим для учнів використовується різноманітні методи- інтерактивні, репродуктивні, дослідницькі, наочні, пояснювально- ілюстративні тощо.

Перегляд файлу

Урок « Властивості оксидів».

 

Мета: освітня – ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями оксидів; сформувати поняття «індикатори» ;

розвиваюча   розвивати увагу , пам’ять, логічне  мислення, хімічну мову, навички складання рівнянь хімічних реакцій, формувати вміння аналізувати інформацію, виділяти головне;

виховна   продовжити формування світогляду,прищеплювати любов до предмету.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 Методи навчання : пояснювально-ілюстративні, словесні, наочні, інтерактивні, практичні, репродуктивні, дослідницькі, метод контролю.

Обладнання: хімічні реактиви, таблиця Д. І. Менделєєва ,кольорові квадрати.

 

                                                 Хід уроку:

I. Організація класу.

 

II. Перевірка домашнього завдання.

Мотивація навчальної діяльності:

Сьогодні ми продовжуємо працювати з неорганічними речовинами.

  • Згадайте, які класи неорганічних сполук ви знаєте? ( Оксиди, кислоти, основи, солі )
  • Знайдіть відповідність між назвою  та загальною формулою речовин:

оксиди                        HxR

основи                        MexRy

 кислоти                    ЄxOy 

солі                            Me(OH)n        ( робота на дошці)

 

 

  • Що собою уявляють оксиди? ( визначення,класифікація )
  • Гра  «Хрестики – нулики». Визначити виграшний шлях :

     а) кислотні оксиди                                              б) основні оксиди

 

Fe2O3    K2O    CO2                                             SO2    ZnO      CaO

Na2O     SO3    CaO                                             H2O    Al2O3   Na2O

N2O5    MgO     CO                                              P2O5   CO2     CuO

 

* В світі цікавого:  «Собача печера».

В Італії, поблизу Неаполя є Собача печера. Дорослі люди можуть знаходитись в ній скільки завгодно, а от собаки, коти та інші низькорослі тварини задихаються й гинуть. Чому?

  З вулканічного грунту місцевості виділяється СО2, який осідає на дні печери шаром 80-100 см. Тому тварини в печері гинуть.

  • Як розрізняють класи сполук ? ( За складом )
  • А якщо формула речовини не відома ? ( Розпізнати за хімічними властивостями )

Вчитель повідомляє тему уроку, визначає мету й завдання уроку .

 

III . Формування вмінь і навичок .

  1. Фізичні властивості оксидів. Будова оксидів.

Прослідкувати взаємозв’язок між будовою та фізичними властивостями речовин.

 

Дослід 1.  Зразки оксидів.

Аналіз таблиці ( Див. «Хімічний рятівник»).

 

2) Хімічні властивості оксидів.

Дослід 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів із водою.

 

Речовини

Дослід

Результат/ хімічне рівняння

CaO , H2O

CaO  + H2O

+ метиловий оранжевий

CaO  + H2O= Ca(OH)2

Розчин  - жовтий( лужне середовище)

P2O5, H2O

P2O5 + H2O

+ метиловий оранжевий

P2O5 + 3 H2O=3 H3PO4

Розчин  - червоний (кисле середовище)

Висновок: При взаємодії з водою кислотний оксид дає кислоту; основний оксид – основу.

 

Індикатори – це речовини- визначники, які реагують на різне середовище зміною забарвлення ( лакмус, фенолфталеїн, метиловий оранжевий).

 

*Взаємодія з кислотами:

CaO + 2 HCl = CaCl2 + 2 H2Oреакція обміну

P2O5 + HCl = не взаємодіє

Висновок: основні оксиди взаємодіють з кислотами з утворенням солі й води.

*Взаємодія з основами:

CaO + KOH =  не взаємодіє

P2O5 + 6 KOH = 2 K3PO4 + 3 H2O

Висновок: кислотні оксиди взаємодіють з основами , утворюють солі й воду.

*Взаємодія між собою:

3 CaO + P2O5 = Ca3(PO4)2

 

Додатково:

* Розклад деяких оксидів при t :

2H2O = 2 H2 + O2

2 SO3 = 2  SO2 + O2

 

* Взаємодія з простими речовинами:

CuO + H2 = Cu + H2O

2 Fe2O3 + 3 C = 4 Fe + 3 CO2

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу:

 Керована практика.

  1. Записати  опорну схему у зошит.  ( Див. « Хімічний  рятівник»)

 

     2) Розв’язати задачу:

Учень восьмого класу Яблоков Ваня випадково впустив у воду шматок MgO масою 80 г. Яку речовину та якою масою отримав необережний Яблоков?

 ( Відповідь: 116 г Mg(OH)2  ) 

 

  1. індивідуальні завдання –картки

 

№ варіанту

                                               Речовини

     I

H3PO4, Cu(OH)2, Na2O, HNO3, P2O5, Al2(SO4)3, KOH, SO3

    II

Fe(OH)3, CaO, SO2, H2SiO3, MgCl2, NaOH, K2O, NH3

    III

BaO, Fe(OH)2, CO2, HCl, Zn(NO3)2, Ba(OH)2, HNO3, Al2O3

     IV

Al(OH)3, MgO, Cl2O7, H2SO4, CaCl2, KOH, Na2O, H2SO3

     V

ZnO, HBr, P2O5, Cu(OH)2, Ca3(PO4)2, Ba(OH)2, SO2, H2SO4

  1. Виберіть із списку речовин формули оксидів.
  2. Розташуйте ці оксиди в ряд у міру зростання їх відносної молекулярної маси.
  3. Напишіть рівняння одержання цих оксидів із простих речовин.

 

V. Рефлексія. Підсумок уроку.

Вчитель : Скажіть, будь ласка, що сьогодні було найбільш цікавим? Найскладнішим? 

Підніміть зелений квадрат, якщо ви сьогодні зрозуміли матеріал і працювали на високому рівні.

Підніміть жовтий квадрат, якщо ви сьогодні зрозуміли матеріал і працювали на достатньому рівні.

 Підніміть червоний квадрат, якщо ви майже нічого не зрозуміли.

 

VI .Домашнє завдання:    опрацювати відповідний параграф підручника,

                                               виконати вправи,  підготувати повідомлення

                                               « Оксиди в природі»,  « Застосування оксидів».                             

                                                        

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку