Урок Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони.

Про матеріал
Створити сприятливі умови для навчальної діяльності учнів, формувати поняття «повітряна маса», «атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; уявлення про переміщення повітряних мас різних типів на території України. • Виявити взаємозв’язки атмосферних явищ та процесів на прикладі зв’язку атмосферного тиску, температури, вологості, опадів в атмосферних фронтах, циклонах та антициклонах, визначити їх вплив на формування характерних типів погоди. • Розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять; вміння самостійно порівнювати, аналізувати; працювати з текстом підручника, схемами, картами; робити висновки на основі переглянутих ілюстрацій. • Продовжувати формувати вміння учнів працювати з географічною інформацією в процесі роботи з додатковими джерелами. • Виховувати інтерес до вивчення природничих наук, бачення цілісної картини світу, краєзнавчого матеріалу.
Перегляд файлу

 

 8 клас. Географія.

Тема уроку.    Властивості повітряних мас, що впливають на територію України.    Атмосферні фронти, циклони та антициклони.

 Мета:  

  •           Створити сприятливі умови для навчальної діяльності учнів, формувати   поняття «повітряна маса», «атмосферний фронт», «циклон»,   «антициклон»; уявлення про переміщення повітряних мас різних типів на      території України.
  •        Виявити взаємозв’язки атмосферних явищ та процесів на

прикладі зв’язку атмосферного тиску, температури, вологості, опадів в  атмосферних фронтах, циклонах та антициклонах, визначити їх вплив на   формування характерних типів погоди.

  •            Розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять; вміння самостійно порівнювати, аналізувати; працювати з текстом підручника, схемами, картами; робити висновки на основі переглянутих ілюстрацій.
  • Продовжувати формувати вміння учнів працювати з географічною   

інформацією в процесі  роботи з додатковими джерелами.   

  •    Виховувати інтерес до вивчення природничих наук, бачення цілісної картини  світу, краєзнавчого матеріалу.

Очікувані результати: учні навчаться:

  • Розпізнавати поняття «повітряна маса», «атмосферний фронт», «циклон»,   «антициклон»;
  • Виявляти взаємозв’язки атмосферних явищ та процесів;
  • Робити висновки, порівнюючи та аналізуючи географічну інформацію в процесі роботи з додатковими джерелами.   

         Тип уроку:  урок  засвоєння нових знань

 Обладнання: підручник, атлас, кліматична карта атласа України, презентація до       уроку, опорні      конспекти, вірші та вислови про погоду, «Географічний вернісаж погоди».

ХІД УРОКУ

 І. Організацій ний момент.

Учитель.                  Хвала і сонцю й непогоді,

Малій краплині у природі.

Бо все це дарувала нам

Святая , мудрая  Земля.

І на поталу ворогам,

ЇЇ ніколи не віддам. (СЛАЙД № 1)

Добрий день! Я рада вас вітати .

НЕ  ВАЖЛИВО ЯКА ПОГОДА НАДВОРІ, ВАЖЛИВО ЯКА ПОГОДА В ДУШІ ! (СЛАЙД № 2)

 Сподіваюсь, що «погода» у нас на уроці буде світла, доброзичлива, без опадів! Адже тема нашого уроку  безпосередньо пов’язана з тим, що ми бачимо за вікном.

                            Прогнозів стільки на погодує,

                            Що всіх і не перечитати.

                            Та в кожного прогностика своє.

                            Як правду про погоду взнати?

Учитель.  Тема нашого уроку   «Властивості повітряних мас, що впливають на територію України.    Атмосферні фронти, циклони та антициклони» (СЛАЙД № 3)  

Ви повинні навчитися:  (СЛАЙД № 4)    

  • Розпізнавати поняття «повітряна маса», «атмосферний фронт», «циклон»,   «антициклон»;
  • Виявляти взаємозв’язки атмосферних явищ та процесів;
  • Робити висновки, порівнюючи та аналізуючи географічну інформацію в процесі роботи з додатковими джерелами.   

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів                                             

Учитель. Перш ніж розпочати урок давайте згадаємо а що ж ми вже знаємо про погоду і клімат ?

      Прийом «Шпаргалка» (СЛАЙД № 5-№9)    

1. Що таке клімат? (багаторічний режим погоди певної місцевості)

2.Назвіть основні чинники формування клімату. (сонячна радіація, атмосферна циркуляція, характер підстильної поверхні)

3.Що таке погода? (стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці)

4. Назвіть основні елементи погоди (температура повітря, атмосферний тиск, вітер, вологість, хмари і хмарність, опади)

5.Що таке повітряна маса? (великий об'єм повітря в тропосфері з певними порівняно стабільними властивостями)

 

ІІІ.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

        Учитель. Ми живемо на дні  самого мінливого, неспокійного океану, який ви не знайдете на жодній карті, тому що це – атмосфера, наш повітряний океан, а саме тут і відбуваються основні погодні зміни. Погода завжди дивує нас своїми сюрпризами. Іноді вона настільки швидко змінюється, що нам здається ніколи не збагнути  якими  силами вона керується. Але для нас дуже важливо розгадати її таємниці, зрозуміти процеси, які відбуваються на «кухні погоди», навчитися самостійно її  прогнозувати, стати метеорологами та синоптиками  початківцями.   (СЛАЙД № 10)    

А для цього треба уважно і систематично спостерігати за погодою та природою, намагатися зв’язати ці явища. Наші предки спостерігаючи за погодою в різні дні навчилися передбачати  погоду на майбутнє, склали своєрідний «Народний прогностик». 

Так склалося, що сьогодні Православна церква  святкує Введення в храм Пресвятої Богородиці. (СЛАЙД № 11)    

Говорять, що введення - це ворота зими. Зазвичай приблизно в цей час на землю лягав сніг, який не танув вже до самої весни. Є й прикмети, пов'язані з цим днем.

  1. Якщо до Введення сніг пішов, то він розтане, а після Введення він, навпаки, затримається до весни
  2. Якщо сніг після Введення не розтанув - чекай доброго врожаю хліба
  3. Морозний день 4 грудня віщує холодну і сніжну зиму.
  4. Мороз і сонце в цей день були хорошим знаком
  5. Похмура і тепла погода 4 грудня - буде неврожай
  6. Настала справжня зима - можна сподіватися на хороший урожай
  7. Ясна погода пророкує неврожай, і навпаки

Наше з вами завдання зрозуміти суть  погодних  процесів  і явищ з наукової точки зору. Можливо для когось із вас  це стане майбутньою професією. І з часом, переглядаючи  програму «Прогноз погоди» ми дізнаємося, що він складений синоптиком та за даними метеоролога  і почуємо знайоме прізвище.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Учитель.

- Як ви думаєте  що так швидко змінює стан погоди?

-  Який з її елементів приносить нам ці зміни?  (Правильно,  вітер та повітряні маси з різними властивостями.) (СЛАЙД № 12)    

 

Прийом «Географічна лабораторія»

Учні об’єднуються в групи і працюють над завданнями, використовуючи підручник,  карти атласу, роблять висновки . (СЛАЙД № 13)    

 

І група.   Переміщення повітряних мас над територією України та їх основні  властивості. (с.93 підручника, «Властивості повітряних мас»)

ІІ група.    Атмосферні фронти їх формування  та  основні ознаки. Холодний фронт. (с.94 підручника, абзац 1-2)

ІІІ група.   Атмосферні фронти  їх формування та основні ознаки. Теплий фронт. (с.94 підручника, абзац 3)

ІV група.  Кліматичні фронти (с.94 підручника, 4 абзац)

V  група.   Атмосферні вихори . Циклони, їх утворення та основні ознаки. (с.94 підручника, «Циклон»)

VІ  група.   Атмосферні вихори . Антициклони,  їх утворення та основні ознаки. (с.93 підручника, «Антициклон»)

Робота в групах  (час роботи 5 хвилин).

Після відведеного часу кожна група оголошує результати своїх досліджень.

Учні в ході уроку  працюють з опорним конспектом доповнюючи його.

 (Додаток )

Розповідь учнів супроводжується презентацією

І група.    Переміщення повітряних мас над територією України та їх основні властивості.

Учитель.  Що ж за  «гості» приходять до нас, звідки,  і які сюрпризи вони                                               приносять ? (Повітряні маси)

Які  ж повітряні маси формують погоду на території України та  які                     властивості вони мають ?      

(Учні розповідають, показують на карті напрямок руху повітряних мас  та вказують , що необхідно заповнити в опорному конспекті.)   (СЛАЙД № 14)                                        

1. Доповнити схему

 

           « Властивості  повітряних мас, що впливають на територію  України»

 

 

помірні (ПП)                             арктичні (АП)                         тропічні (ТП)                             

      мПП                                                                                    

                                                                                                           

 

ІІ група.    Атмосферні фронти,  їх формування  та  основні ознаки. Холодний фронт.

 Учитель.               (СЛАЙД № 15)                                        

    Прокричала хмара хмарі:

  •    Геть з дороги пар зухвалий,
  •    Що, не бачиш – поспішаю,
  •    По  дорозі все змітаю!

Та у відповідь сказала:

  •    Все тобі дороги мало!
  •    Я повинна відступати ?
  •    Ні! Такому не бувати!

Почорніли враз дві хмари,

І зіткнулися лобами.

Навкруги і тріск і гам,

Блискавки і тут і там.

Грім по небу прокотився,

Вітер сильний враз з’явився.

Стріли вогняні літають,

Урагани все зривають.

Така боротьба між повітряними масами  в атмосфері відбувається постійно, і хто стає переможцем той і диктує  нам погоду. Та найсильніші баталії відбуваються на межах зіткнення повітряних мас. Ці межі досягають  в ширину сотні кілометрів, а в довжину тисячі. Проходити по території вони можуть від 2-3 годин до декількох діб.

Що таке атмосферний фронт?

Які атмосферні фронти  утворюються  та яку погоду приносять?

 (Учні розповідають про утворення холодного атмосферного фронту, називають характерні для нього погодні умови  та вказують , що необхідно

 заповнити в опорному конспекті.)  (СЛАЙД № 16)                                               (СЛАЙД № 17) 

 

ІІІ група.   Атмосферні фронти  їх формування та основні ознаки. Теплий фронт.

http://edufuture.biz/images/6/6e/As119.jpg

(СЛАЙД № 18)                                  (СЛАЙД № 19) 

(Учні розповідають про утворення холодного атмосферного фронту, називають характерні для нього погодні умови  та вказують , що необхідно заповнити в опорному конспекті.)   

           3.Доповнити схему                     «ФРОНТИ»

 

              атмосферні                                                        кліматичні

 

   холодний фронт                             теплий фронт

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Cold_front_symbol.svg/440px-Cold_front_symbol.svg.png                          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Warm_front_symbol.svg/440px-Warm_front_symbol.svg.png

http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg                   http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg

Ознаки холодного фронту:                 Ознаки теплого фронту:

   а)                                                         а)                      

   б) триває                  год.                   б)  триває                        доби

   в) хмари                                             в)  хмари      

   г) приносить                  ,                   г) приносить           дощі, грози                                                          

ІV група.   Кліматичні фронти.(розповідь  учнів про утворення кліматичних фронтів) продовження заповнення схеми

    Учитель.  Скажіть будь-ласка, що може бути символом атмосферних фронтів, що спільного з елементів погоди є у них? ( Парасолька)

3.Доповнити схему                     «ФРОНТИ»

 

              атмосферні                                                        кліматичні

 

   холодний фронт                             теплий фронт

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Cold_front_symbol.svg/440px-Cold_front_symbol.svg.png                          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Warm_front_symbol.svg/440px-Warm_front_symbol.svg.png

http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg                   http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg

Ознаки холодного фронту:                 Ознаки теплого фронту:

   а)                                                         а)                      

   б) триває                  год.                   б)  триває                        доби

   в) хмари                                             в)  хмари      

   г) приносить                  ,                   г) приносить           дощі, грози

 

V  група.   Атмосферні вихори . Циклони, їх утворення та основні ознаки.

   Учитель. В тропосфері окрім фронтів постійно виникають та зникають  вихори. Одні з них настільки малі, що проходять повз нашої уваги, інші до того масштабні і так сильно впливають на клімат та погоду Землі, що не рахуватися з ними не можна.

Це циклони та антициклони. Вони можуть досягати в діаметрі від декількох сотень до   декількох тисяч  кілометрів, а висоту до 18-20 кілометрів.

(СЛАЙД № 20) 

 

Циклон

Із заходу незваний гість прийшов до нас,

І неприємностей багато він припас.

У атмосфері тиск понизився раптово,

І парасольки взяти ми уже  готові.

Барометр вказав на тиск низький,

Це значить -  що негода й дощ близькі.

На небі хмари, вітер по всяк час,

Циклон – господар завітав до нас.

Тут вітер враз почав так дико завивати,

З прохожих капелюхи вмить зривати.

Дерева гнути, парасольки  відбирати,

І наші плани відпочити геть зламати.

Та цій негоді може хтось і рад,

Бо принесе він влітку – дощ, а взимку – снігопад.

                                                                                                   

СЛАЙД № 21                                             СЛАЙД № 22

 

 

Дидактична гра  «Павучок»

(Учні називають  характерні ознаки циклону  та  характерні для нього погодні умови  і  вказують, що необхідно заповнити в опорному конспекті.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         (слайди 19,20)

 

 

VІ  група.  Атмосферні вихори . Антициклони,  їх утворення та основні ознаки.  СЛАЙД № 23

Антициклон

Коли антициклон у нас панує,

Свої порядки він уже диктує.

Повітря сухе і підвищився тиск,

Негода пройшла і вже дощ кудись зник.

Зимою і сонце й тріскучий мороз,

А влітку на спеку нам вкаже прогноз.

На дощ чи на сніг сподіватися марно,

Цей вихор бажає відпочити всім гарно.

То ж взимку  - санчата, а влітку – на річку,

Гуляти надворі  формує в нас звичку.   

               

        СЛАЙД № 24                              СЛАЙД № 25      

Учитель.  А зараз я вам пропоную

ГЕОГРАФІЧНУ ФІТНЕС -  ХВИЛИНКУ

«Розпізнай мене»


Є на світі брати дужі,

Та ніяк вони не дружать.

Один вліво повертає,

Опади нам приганяє.

Дує сильними вітрами,

Він сердитий, все ламає

 

Інший вправо повертає,

Сонечко нам відкриває.

Спеку влітку він приносить,

І мороз коли не просять.

Атмосфера їхня мати,

Відгадайте, як їх звати?  


( Відповідь: циклон та антициклон)

 Пропоную послухати вірші і там де будуть характерні особливості  антициклону ви будете вставати (високий тиск), а коли мова буде йти про циклон ви будете сидіти на місцях (низький тиск).

 

1. І блиснула блискавка з чорної хмари,

    І гримнули грому розкотисті вдари,

    І злива линула, неначе з цебра,

   Аж ріки побігли навколо двора (ЦИКЛОН)

2. Спека просто дошкуляє,

    І повітря аж кипить.

    Вітерець не повіває,

    Сонце цілий день зорить.

    Від літньої спеки

    Аж дихати важко.

    Прив’янули квіти,

    Замовкнула пташка,

    Спустилась на землю задушлива мла. (АНТИЦИКЛОН)

3. Учора хуга лютувала,

    На мутнім небі мла літала,

    Зблід місяць, наче полотно.   (ЦИКЛОН)

                 4.  Мороз і сонце – день чудесний.

     Ще бачиш сни красуне-весно,

     Вже час, красуне, пробудись.   (АНТИЦИКЛОН)

 

 

5.  Під голубими небесами

     Мов чарівними килимами,

     На сонці сяйвом сніг лежить   (АНТИЦИКЛОН)

6. Сьогодні за хмари сховалося сонце.

    Краплинки дощу стукотять у віконце,

    І стежить за ними Маринка сумна:

- Погана погода! – зітхає вона.    (ЦИКЛОН)

7.  От так спека! От так літо!

     Пожовтіли дерева!

  — Пити! Пити! — просять квіти.

  — Пити! — хилиться трава.          (АНТИЦИКЛОН)

8. Мов порвалось усе небо,

Вже дощу того не треба,

А він іде немає впину,

Кожен просить гожу днину.

Тарабанить день та ніч,

Та не втому моя річ.

Є над нами вища сила,

Не підвласне це людині.  (ЦИКЛОН)

V. Закріплення матеріалу

Прийом «Експрес – тест»                                    

 (Самоперевірка за ключем правильних відповідей, самооцінювання).

ЕКСПРЕС – ТЕСТ

 

1. Великі об’єми повітря з характерними властивостями:

а).   Атмосферні фронти

б).   Повітряні маси

2. Атмосферний вихор з областю низького тиску в центрі, повітря обертається     проти годинникової стрілки:

а).   Циклон

б).   Антициклон

3. Повітряні маси, які приносять на територію України холодну  і суху погоду:

а).   Тропічні (ТП)

б).   Арктичні (АП)

4. Межа між повітряними масами, які мають різні властивості:

а).   Атмосферний  фронт

б).   Антициклон

5.  Атмосферний вихор з областю високого  тиску в центрі, повітря обертається     за годинниковою стрілкою:

а).   Циклон

б).   Антициклон

6. Атмосферний фронт, який проходить за 2-3 години, приносить похолодання,    сильний вітер,  грози, зливи:

а).   Теплий фронт

б).   Холодний фронт

 

7. Повітряні маси, які приносять на територію України жарку і суху погоду:

а).   Тропічні (ТП)

б).   Арктичні (АП)

8 . Підвищення температури (потепління) взимку, снігопади, вітер  – погода   характерна  для:

а).   Циклону

б).   Антициклону

9. Атмосферний фронт ,який приносить  потепління, шаруваті хмари, затяжні дощі чи снігопади:

а).   Теплий фронт

б).   Холодний фронт

10. Вісь високого тиску, що проходить через міста Луганськ -  Дніпро – Балта:

а).   Вісь Воєйкова

б).   Вісь ординат

 

        VІ. Підсумки уроку. Рефлексія.   

  • Звернення до очікуваних результатів

      СЛАЙД № 26 «Я навчився (навчилась)…»

  • Оцінювання роботи учнів на уроці (допомагають консультанти робочих груп)                                                                                                                                                                                                                         

        VІІ.  Домашнє завдання СЛАЙД № 27

1.Опрацювати матеріал підручника.( П. 19, підручник  «Географія , 8 клас, автор: Гільберг Т.Г. – К. :  Грамота, 2016.)

2.Скласти порівняльну таблицю  «Ознаки циклону та антициклону»

Основні характеристики

ЦИКЛОН

АНТИЦИКЛОН

1.Атмосферний тиск

 

 

 

2.Напрямок руху повітря

 

 

 

3.Опади

 

 

 

4.Погода влітку

 

 

 

5.Погода зимою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОПОРНИЙ    КОНСПЕКТ

«Властивості    повітряних мас, атмосферні фронти, циклони   та антициклони»

1. Доповнити схему

 

« Властивості  повітряних мас, що впливають на територію  України»

 

 

помірні (ПП)                             арктичні (АП)                   тропічні (ТП)                                                 

      мПП                                                                                                                                                                        

                                                                                                                                                                   

 

2. Робота з географічним терміном.

Атмосферний фронт – кордон (перехідна межа) між повітряними масами з   різними властивостями.

 

 

3.Доповнити схему                     «ФРОНТИ»

 

              атмосферні                                                        кліматичні

 

   холодний фронт                             теплий фронт

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Cold_front_symbol.svg/440px-Cold_front_symbol.svg.png                          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Warm_front_symbol.svg/440px-Warm_front_symbol.svg.png             ?        ?          

http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg                   http://school.xvatit.com/images/6/6e/As119.jpg

Ознаки холодного фронту:                 Ознаки теплого фронту:

   а)                                                         а)                      

   б) триває                  год.                   б)  триває                        доби

   в) хмари                                             в)  хмари      

   г) приносить                  ,                   г) приносить           дощі, грози

 

 

4.  Робота з географічним терміном.

   Циклон      (з грецької - той що обертається )    атмосферний вихор (від сотні  до  тисячі км.) з низьким тиском в центрі  (область низького тиску),      «кільце  змії».  

 

                         http://school.xvatit.com/images/a/a8/As120.jpg                    

      Антициклон – атмосферний вихор з високим тиском в центрі (область      високо тиску).                       

                         http://school.xvatit.com/images/a/a8/As120.jpg

 

 

5.Заповнити таблицю  «Ознаки циклону та антициклону»

Основні характеристики

ЦИКЛОН

АНТИЦИКЛОН

1.Атмосферний тиск

 

 

 

2.Напрямок руху повітря

 

 

 

3.Опади

 

 

 

4.Погода влітку

 

 

 

5.Погода зимою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕКСПРЕС – ТЕСТ

 

1. Великі об’єми повітря з характерними властивостями:

а).   Атмосферні фронти                        б).   Повітряні маси

 

2. Атмосферний вихор з областю низького тиску в центрі, повітря обертається     проти годинникової стрілки:

а).   Циклон                                            б).   Антициклон

 

3. Повітряні маси, які приносять на територію України холодну  і суху погоду:

а).   Тропічні (ТП)                                б).   Арктичні (АП)

 

4. Межа між повітряними масами, які мають різні властивості:

а).   Атмосферний  фронт                   б).   Антициклон

 

5.  Атмосферний вихор з областю високого  тиску в центрі, повітря обертається     за годинниковою стрілкою:

а).   Циклон                                         б).   Антициклон

 

6. Атмосферний фронт, який проходить за 2-3 години, приносить похолодання,    сильний вітер,  грози, зливи:

а).   Теплий фронт

б).   Холодний фронт

 

7. Повітряні маси, які приносять на територію України жарку і суху погоду:

а).   Тропічні (ТП)

б).   Арктичні (АП)

 

8 . Підвищення температури (потепління) взимку, снігопади, вітер  – погода   характерна  для:

а).   Циклону

б).   Антициклону

 

9. Атмосферний фронт ,який приносить  потепління, шаруваті хмари, затяжні дощі чи снігопади:

а).   Теплий фронт

б).   Холодний фронт

 

10. Вісь високого тиску, що проходить через міста Луганськ -  Дніпро – Балта:

а).   Вісь Воєйкова

б).   Вісь ординат

 

 

І група.   Переміщення повітряних мас над територією України та їх основні  властивості. (с.93 підручника, «Властивості повітряних мас»)

 

 

 

 

ІІ група.    Атмосферні фронти їх формування  та  основні ознаки. Холодний фронт. (с.94 підручника, абзац 1-2)

 

 

 

 

ІІІ група.   Атмосферні фронти  їх формування та основні ознаки. Теплий фронт. (с.94 підручника, абзац 3)

 

 

 

 

ІV група.  Кліматичні фронти (с.94 підручника,

абзац 4)

  • Арктичний (між… масами)
  • Помірний (між… масами)

Вони викликають ……………….погоду з …….

 

 

V  група.   Атмосферні вихори . Циклони, їх утворення та основні ознаки. (с.94 підручника, «Циклон»)

 

 

 

 

VІ  група.   Атмосферні вихори . Антициклони,  їх утворення та основні ознаки. (с.95 підручника, «Антициклон»)

 

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
6568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку