Тема: Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, атлас, кліматична карта України, барометр, термометр, презентація до уроку, макет карти України, роздатковий матеріал, опорні конспекти, гаджети, пісковий годинник.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день! Мене звуть Анна Михайлівна. Для мене велика честь поспілкуватися із учнями школи, слава про яку лине не лише по Волині, а й по всій Україні. (Слайд) А ще за ці дні я почула, що 8-Б клас найкращий клас у школі. За нашим вікном чудова погода, сподіваюсь, що така ж « погода» буде і у нас на уроці, адже його тема безпосередньо пов’язана з нею.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Учитель. У мене на столі лежать прилади, подивіться на них уважно і дайте відповідь на питання:
Бесіда з учнями:
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Погода може змінюватися протягом дня. (Слайд) Вона завжди дивує нас своїми сюрпризами. Іноді вона настільки швидко змінюється, що нам, здається, ніколи не збагнути, якими силами вона керується. Але виявляється, що це можливо, і цими спостереженнями за примхами погоди займаються не екстрасенси, не чарівники, а люди- метеорологи, які працюють на метеорологічних станціях. (Слайд) На Волині їх 5, одна з яких у місті Ковелі.
Давайте сьогодні ми побудемо у ролі юних дослідників погоди, можливо для когось це стане поштовхом у виборі майбутньої професії. Наша з вами мета - зрозуміти суть погодних процесів і явищ з наукової точки зору, а саме: «Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони» (Слайд) Запишіть дату і тему нашого уроку у зошити.
На цьому уроці ми: (Слайд)
Результати своїх спостережень ми будемо позначати на макеті карти України. Придивіться уважно на ілюстрації історичних пам’яток, що розміщені на ньому і подумайте з якими містами вони асоціюються. (Львів, Добровеличківка, Харків) А зараз давайте застосуємо лайфхак швидкого визначення погоди у цих місцях за допомогою гаджетів: учні першого ряду визначають погоду Львова, другого – Добровеличківки, третього – Харкова.
Визначення учнями погоди у містах за допомогою інтернету і гаджетів.
Відповіді учнів.
Учитель. Проблемне питання: «Чому в містах України, які розташовані майже на одній широті, різні погодні умови?»
Сьогодні ми повинні це з’ясувати.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Відомо, що на формування погоди впливають повітряні маси. Давайте пригадаємо, що це таке. У вас на столах лежать опорні конспекти, з якими ви будете працювати протягом уроку Вам потрібно виконати перше завдання, записати визначення заповнюючи пропуски.
Робота учнів з опорними конспектами.
(Отримане визначення: Повітряні маси – це велика рухома частина тропосфери, яка має свої властивості.)
Учні відповідають.
Тому їх поділяють на континентальні і морські.
Учитель. Властивості повітряних мас залежать від характеру поверхні, над якою вони були сформовані. Якщо повітря тривалий час знаходиться над однією і тією ж поверхнею, воно набуває певної температури, вологості і запиленості. (Слайд) Тому за географічною широтою їх поділяють на: екваторіальні, тропічні помірні, арктичні і антарктичні.
Відповідь учнів учитель наліплює їх назви на макет (арктична морська, помірна континентальна, помірна морська, тропічна континентальна повітряні маси).
Учитель. Наступна вправа у ваших конспектах. Тепер вам необхідно знайти пару «Повітряна маса – властивості» (Учені працюють і відтворюють по черзі вправу на дошці за допомогою роздаткового матеріалу).
Вірне поєднання «Повітряна маса – властивості»:
Типи повітряних мас |
Властивості повітряних мас |
Морська арктична повітряна маса (мАПМ) |
Холодна, суха, прозора |
Морська помірна повітряна маса (мППМ) |
Порівняно прохолодна влітку, завжди волога − насичена водяною парою |
Континентальна помірна повітряна маса (кППМ) |
Влітку: суха, запилена, жарка; взимку: суха, холодна |
Континентальна тропічна повітряна маса (кТПМ) |
Влітку: суха, жарка, запилена, непрозора; взимку: холодна, суха, непрозора |
Учитель. Розгорніть карту атласу на сторінці 22, зверніть увагу, в якому напрямку переважають повітряні маси на заході України (східному), а на сході (західному та південно-західному). А в якому напрямку рухаються арктичні (на південь) та тропічні (на північ) повітряні маси. А тепер давайте відтворимо на нашому макеті їхній напрямок.
Відповіді учнів.
Перехідна зона між двома повітряними масами з відмінними фізичними властивостями (головним чином температурою та вологістю) називається атмосферним фронтом. Практично, вони відомі лише в тропосфері, і їх називають тропосферними фронтами.
Я пропоную вам переглянути відеофрагмент англійською мовою. Ваше наступне завдання полягає у тому, що після перегляду ви повинні занотувати основні особливості створення цих фронтів за планом у ваших опорних конспектах. (Слайд)
Запитання до третього завдання під час перегляду відеофрагменту «Формування атмосферних фронтів»:
Відповіді учнів.
Учитель. (Слайд) Отже, утворення теплого фронту призводить до шаруватих хмар, які зумовлюють тривалі мрячні опади. А на лінії холодного фронту формуються купчасто-дощові хмари, які супроводжуються зливовими дощами, градом влітку і сильними хуртовинами взимку.
Відповіді учнів з прикладами.
Учитель. На лінії фронтів часто утворюються циклони і антициклони. (Слайд) Із цим видом руху повітряних мас ви ознайомитеся з підручника на сторінці 122, виконавши при цьому четверте завдання разом із товаришем, яке полягає у їх порівнянні. На це у вас 3 хв (використання піскового годинника).
Робота учнів з підручником, складання характеристики циклону й антициклону.
Орієнтовна відповідь учня.
Основні характеристики |
ЦИКЛОН |
АНТИЦИКЛОН |
1.Атмосферний тиск |
Знижений |
Підвищений |
2.Напрямок руху повітря |
Проти годинникової стрілки |
За годинниковою стрілкою |
3.Опади |
Дощ, мокрий сніг |
- |
4.Погода влітку |
Дощ, вітряна погода |
Спекотна |
5.Погода зимою |
Мокрий сніг, вітряна погода |
Суха морозна погода |
(Циклон – це вихороподібний рух повітря величезного діаметра зі зниженим атмосферним тиском у центрі та високим на периферії.
З повною протилежністю йому формується антициклон – це вихороподібний рух повітря величезного діаметру з високим атмосферним тиском у центрі та зниженим на периферії.)
Учитель. На макеті карти України проведена умовна лінія зеленого кольору через Луганськ - Дніпро – Балту. (Слайд) Вперше її помітив російський кліматолог Олександр Воєйков у ХІХ столітті. Він помітив, що на північній частині нашої території переважають західні вітри з Атлантичного океану, а на південь - сухі східні вітри. У зв’язку з цим кліматичні умови північно-західної частини України характеризується переважанням циклональної діяльності, а на південно-східній – антициклональної.
У нас є схеми руху цих повітряних мас, які я пропоную прикріпити до макету карти України. Як ви думаєте, як правильно розмістити їх відносно осі Воєйкова.
Відповіді учнів.
Учні наліплюють схеми циклону й антициклону на макет карти України.
Учитель. На території України протягом року циклони панують 130 днів, приносячи при цьому дощову погоду, а антициклони - 230 сонячних днів. Учитель наносить на макет кольоровими маркерами кількість днів панування цих атмосферних вихорів.
V. Закріплення матеріалу
Учитель. Проаналізуйте ще раз створений нами макет і дайте відповідь на наше запитання: «Чому в містах України, які розташовані майже на одній широті, різні погодні умови?»
Відповіді учнів з обґрунтуванням.
Учитель. Отже, з ваших слів зрозуміло, що місто Львів розміщене на рівнинній західній частині України, тому над ним переважають західні помірні повітряні маси з Атлантичного океану. Харків знаходиться на сході України, тому над ним формуються більш континентальні і сухі помірні повітряні маси. А у місці розташування географічного центру нашої держави відбувається перехід від західних вологих до більш континентальних і сухих повітряних мас. Окрім цього, сюди можуть проникати полярні холодні та південні тропічні повітряні маси, тому що рельєф рівнинний. А бар’єром просування повітряних мас є гори Карпати та Кримські.
Відповідь учнів.
Учитель. У ваших опорних конспектах лишилося ще одне завдання. Пропоную його виконати. Час на виконання обмежений – 3 хв. (використання піскового годинника)
Учні виконують експрес-тест.
Учитель. Підніміть свої голівки, обміняйтеся посмішками, а також своїми опорними конспектами. (Слайд) Увага, на екрані правильні відповіді тесту. Звірте їх зі своїми. Підрахуйте правильні відповіді та поставте оцінки один одному. Максимальна кількість балів експрес-тесту 10, але у класі є учні, які були активними, тому вони отримують ще додатково 2 бали. Це …(імена учнів)
Відповідь учнів.
Учитель. Дійсно, наші предки, спостерігаючи за погодою в різні дні, навчилися передбачати погоду на майбутнє, склали своєрідний «Народний прогноз». Запропонуйте місцеві прикмети прогнозування погоди.
Відповідь учнів.
VІ. Домашнє завдання (Слайд)
1.Опрацювати матеріал підручника ⸹ 24, підручник
2.Подивитися в режимі онлайн рух повітряних мас на території України, (сайт uhmi.org .ua Українського гідрометеорологічного інституту, сторінка «Супутникові зображення»)
3. Змоделюйте ситуацію: гори Карпати розміщені не на південному заході України, а на північному сході – чи зміняться кліматичні умови в нашій державі?
VІІ. Підсумок уроку
Учитель. (Слайд) От і закінчилось наше знайомство з «повітряним океаном». Ми дізналися про вплив на формування погоди повітряних мас, циклонів, антициклонів; утворення атмосферних фронтів. Зрозуміли, що повітряні маси мають позитивний та негативний вплив на життя, діяльність та здоров’я людей. Я сподіваюсь, що ті знання, які ви отримали на уроці, допоможуть вам зрозуміти, що за сюрпризи та несподіванки приносить примхлива пані Погода.