Тема уроку: Властивості води
Мета уроку: ознайомити учнів з деякими властивостями води, формувати уявлення про зміни станів води; розширити уявлення про взаємозв’язки води з іншими об’єктами природи; виховувати бережливе ставлення до води.
Очікувані результати: учні повинні називати властивості води; учні повинні пояснювати досліди, які проводять, робити висновки; учні провинні розуміти значення води для живої природи, необхідність економити і охороняти водні ресурси.
Обладнання та матеріали: прозорі склянки, посудина з водою, скло, термос з гарячою водою, шматочки льоду, кольорові олівці, глобус.
1. Створення позитивного емоційного настрою
Ранкова зустріч «Знайомство з краплиною води»
1.1 Гра «Компліменти»
- Чи знаєте ви, діти, що таке «комплімент»?
Компліме́нт – це особлива форма похвали, поваги, визнання або захоплення, люб'язності, приємні слова.
Компліменти допомагають встановлювати добрі стосунки з іншими людьми.
Учні сідають в коло, беруться за руки. Гру починає учитель. Він обертається до одного з учнів і, дивлячись йому у вічі, говорить кілька добрих слів або хвалить за щось. Учень повинен відповісти: «Дякую, мені дуже приємно!». Потім він дарує комплімент своєму сусідові і так по колу.
2.1. Хвилинка спостережень.
Як годиться для початку
Все повторимо спочатку.
Метод «Водний привіт»
2.2. (Вчитель читає віршик.)
- Послухайте віршик. Про кого він?
- Капітошка я весела,
Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
- Хто це, дітки, завітав до нас на урок? (Краплинка води) .
3. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку
3.1. Відгадування загадки.
Що прозоре, прохолодне.
Напува кого завгодно?
Вмиє дуже-дуже чисто
Малюка, машину й місто? (Вода.)
(Л. Коваль)
3.2. «Асоціативний кущ».
— Що таке вода?
— З якими іншими об’єктами природи вона зв’язана?
— Для чого і кому потрібна?
4. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
4.1. Розповідь учителя.
Вода — найдавніша рідина на Землі. Вона є усюди: у повітрі, рослинах, ґрунті, тваринах і людині. З водою рослини отримують з ґрунту поживні речовини; сік, який міститься в рослинах,— також вода.
Більша частина людського організму — теж вода. Вода є в усіх органах людини, навіть у кістках. Але найбільше її у крові.
Без їжі людина може прожити до 40 днів, а от без води — не більше ніж 5.
Вода постійно випаровується з людського організму через піт, з повітрям, яке ми видихаємо. Тому, щоб добре почуватися, людина повинна за добу вживати 1,5–2 літри води у складі їжі та різних напоїв.
Звідки ж береться вода? Роздивіться глобус, більша частина нашої планети вкрита водою. Це моря, океани, річки. Та чи вся вона придатна до вживання? В океанах і морях — солона вода, яку ми не можемо пити. І лише невелику частину води на планеті складає придатна до використання прісна вода.
4.2. Дослідницька діяльність.
Дослід 1. Дітям пропонують налити воду в склянку. Понюхати її, спробувати на смак. Опустити у воду монетку.
Висновок: вода — прозора рідина без кольору, запаху і смаку.
Дослід 2. Воду по черзі наливають у вузьку склянку, у широку, у блюдце.
Висновок: вода не має форми.
Дослід 3. Насипати у воду цукор або сіль, розмішати.
Висновок: вода може розчиняти деякі речовини.
4.3. Відгадування загадок.
Коли нема — мене чекають,
Коли ж я йду — усі тікають. (Дощ.)
Надворі горою,
А в хаті водою. (Сніг.)
Прозорий, як скло,
Та не вставиш у вікно. (Лід.)
Як можна назвати всі ці відгадки одним словом? (Вода.)
4.4. Дослідницька діяльність.
Дослід 1. Шматочок льоду на деякий час залишають у склянці.
Висновок: лід — це вода у твердому стані.
Дослід 2. Учитель відкриває термос з гарячою водою. З нього йде пара. Над парою тримають шматочок скла або дзеркальце. На ньому з’являються краплі води.
Висновок: пара — це вода у газоподібному стані.
5. Руханка «Краплинки і хмаринки»
На підлозі розкладені обручі. Це хмаринки. Всі діти – це краплинки. Поки звучить музика, діти вільно переміщуються по класу. Як тільки музика зупиниться, кожна «крапелька» повинна зайняти будь-яку «хмаринку». «Краплинка», якій не вистачило «Хмарки» або вона не встигла знайти місце у хмаринці, «випаровується» (вибуває з гри). Гра проводиться 2-3 рази.
6. Узагальнення та закріплення знань
6.1. Бесіда.
— Назвіть, де в природі вода перебуває в рідкому стані.
— У твердому?
— У газоподібному?
6.2. Гра «Я краплинка — ти краплинка».
Мета: закріпити знання про необхідність води в природі.
Один з учнів називається краплинкою і говорить про свою користь у природі. Вибирає іншого. Той також має розповісти про використання води. Учні, які відповіли, стають у середину кола. Той, хто не зміг нічого сказати, вибуває з гри.
Наприклад. Перший: «Я краплинка — я напуваю квіточку. І ти краплинка…»
Другий: «Я краплинка — я мию всім ручки. І ти краплинка…»
6.3. Бесіда про необхідність економно використовувати воду й оберігати водні ресурси.
7. Підбиття підсумків уроку. Прийом «Мікрофон»
— Що ви дізнались про воду?