Тема: Фундаментальні властивості живого
Мета: дати сучасне визначення поняттю «життя»; з’ясувати основні критерії живого, формулювання сучасних світоглядних понять, виховання прагнення до пізнання, вміння аналізувати різноманітні поняття науки.
Обладнання й матеріали: фотографії, малюнки, таблиці, що ілюструють різні галузі біологічних знань.
Основні поняття й ключові терміни: життя, саморегуляція, самооновлення, самовідтворення.
Тип уроку: комбінований .
I. Організаційний етап. Вітання з учнями, перевірка готовністі до заняття, створення робочого настрою.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. (Фронтальне опитування).
Основні критерії живого
Метаболізм і складається з двох протилежних процесів
На землі існують основні типи живлення організмів
Без можливості обміну речовин життя припиняється.
На молекулярному рівні самовідтворення відбувається на основі матричного синтезу ДНК, РНК й білків, клітини відтворюють собі подібних шляхом поділу, організми розмножуються нестатевим чи статевим способом, відтворення популяцій забезпечується розмноженням організмів та їхньою здатністю до розселення.
Процеси самооновлення спрямовані на утворення нових чи відновлення пошкоджених складників (компонентів).
Наприклад, пошкоджена ДНК може бути відновлена через механізми репарації, нові мітохондрії чи пластиди утворюються шляхом поділу, відновлення клітин чи органів забезпечує регенерація, оновлення організмів здійснюється за допомогою стовбурових клітин, а самооновлення екосистем — у результаті сукцесій (це процес поступової зміни складу, структури і функції екосистеми під впливом внутрішніх (автогенні сукцесії) або зовнішніх факторів)
Ріст полягає у кількісних змінах тобто у зміні розміру.
Розвиток – це якісні зміни (наприклад поява нових органів або поява нових рис органів які вже були (так із насінини утворюється ціла рослина хоча наприклад ніякої квітки у насінини не було).
Саме живі істоти навчились кодувати інформацію про себе та передавати її нащадкам.
Спадковість – здатність зберігати генетичну інформацію та передавати її нащадкам. Тому ми з вами і схожі на своїх батьків, проте ми не ідентичні копії мами або тата
Здатність набувати нових ознак та властивостей протягом життя – Мінливість. Завдяки мінливості на планеті виникають нові види.
2.Структурно-функціональні ознаки живого
ЖИТТЯ — це принцип існування біологічних систем, які відрізняються від неживого складністю та високою структурною й функціональною впорядкованістю, що підтримується завдяки здатності поглинати, перетворювати та передавати енергію ззовні.
Біологічні системи — це відкриті впорядковані системи, здатні до саморегуляції, самовідтворення та самооновлення внаслідок постійного потоку речовин, енергії та інформації.
Ознаки живого
Організація біосистем пов'язана з внутрішньою впорядкованістю структури й процесів, для підтримання якої усі живі системи можуть вивільняти, перетворювати й використовувати енергію ззовні. Крім того, живе здатне не лише підтримувати, а й збільшувати свої енергетичні запаси.
Отже, живий організм - є багаторівневою відкритою системою, в який обов’язково повинні потрапляти поживні речовини і кисень, а також інформація, енергія з навколишнього середовища.
ДІЯЛЬНІСТЬ
Самостійна робота з таблицею стор. 15
Визначте прояви життя, що їх вивчають за допомогою вказаних наук. Заповніть у робочому зошиті таблицю та зробіть висновок про значення інтегрованого підходу для пізнання суті життя.
№ |
Наука |
Прояви життя |
1 |
Хімія |
|
2 |
Фізика |
|
3 |
Географія |
|
4 |
Кібернетика |
|
5 |
Соціологія |
|
6 |
Математика |
|
Домашнє завдання вивчити конспект, опрацювати підручник §3 стор 12-15, завдання на стор.15 письмово в зошиті