Урок "Властивості живого"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 10 класу, рівень стандарт. Тема "Властивості живого"
Перегляд файлу

Тема: Фундаментальні властивості живого

Мета: дати сучасне визначення поняттю «життя»; з’ясувати основні критерії живого, формулювання сучасних світоглядних понять, виховання прагнення до пізнання, вміння аналізувати різноманітні поняття науки.

Обладнання й матеріали: фотографії, малюнки, таблиці, що ілюструють різні галузі біологічних знань.

Основні поняття й ключові терміни: життя, саморегуляція, самооновлення, самовідтворення.

Тип уроку: комбінований .

I. Організаційний етап. Вітання з учнями, перевірка  готовністі  до заняття, створення робочого настрою.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. (Фронтальне опитування).

  1. Дайте визначення  біології як науки, основні глобальні проблеми людства
  2. Взаємозв’язок біології та екології.
  3. Значення біологічних знань для людини.
  4. Рівні організації живих систем.
  5. Завдання Кріобіологія.
  6. Таблиця

 

Основні критерії  живого

 

  1. Клітинна структуравсі живі істоти побудовані з клітин за винятком вірусів, а віруси виявляють інші ознаки живого лише тоді, коли потрапляють у живу клітину.
  2. Хімічний склад - жива й нежива природа складається  з одних і самих елементів, але у різних співвідношеннях. В організмах переважають 4 елемента –  Оксиген (70%), Карбон (С) – 17%, Гідроген (Н) – 10%, Нітроген (N) – 3%. Їх називають органогенним елементами.На молекулярному рівні відмінність між живою та неживою природою суттєва – нуклеїнові кислоти та білки утворюються лише в живих об’єктах, забезпечуючи збереження спадкової інформації та її реалізацію
  3. Обмін речовин і енергії – всі живі системи відкриті системи  вони дихають, живляться та виділяють продукти обміну речовин. Процес обміну речовин називається метаболізм - це  здатність  поглинати з навколишнього середовища поживні речовин, необхідних для життєдіяльності,  енергію та виділяти неперетравлені рештки та продукти обміну реакцій.

Метаболізм і складається з двох протилежних процесів

  • Пластичний обмін або його синоніми асисміляція, анаболізм як приклад реакції фотосинтез, біосинтез
  • Енергетичний обмін або дисиміляція, катаболізм (приклади дихання, реакцій розщеплення, розпаду)

На землі існують основні типи живлення організмів

  • Автотрофи – джерело енергії сонячне світло
  • Гетеротрофи – енергія органічних речовин є основа для життєдіяльності
  • Міксотрофи – змішаного тип харчування (евглена зелена)

Без можливості обміну речовин життя припиняється.

  1. Саморегуляція (гомеостаз) – здатність організмів підтримувати постійність свого хімічного складу та інтенсивність фізіологічних процесів в змінних умовах середовища. Темперетура тіла є одним з показників гомеостазу.
  2. Подразливість – здатність сприймати подразники із зовнішнього середовища та реагувати на них. Так коли ми доторкаємося до гарячої пательні ми відсмикуємо руку а не залишаємо її смажитися. Здійснюється за рахунок рефлексів НС.
  3. Здатність до самовідтворення (тобто розмноження) фундаментальна властивість, оскільки забезпечує наступність життя на Землі

На молекулярному рівні самовідтворення відбувається на основі матричного синтезу ДНК, РНК й білків, клітини відтворюють собі подібних шляхом поділу, організми розмножуються нестатевим чи статевим способом, відтворення популяцій забезпечується розмноженням організмів та їхньою здатністю до розселення.

  1. Завдяки процесам самооновлення усі біосистеми здатні зберігати своє існування в межах певного кінцевого періоду

Процеси самооновлення спрямовані на утворення нових чи відновлення пошкоджених складників (компонентів).

Наприклад, пошкоджена ДНК може бути відновлена через механізми репарації, нові мітохондрії чи пластиди утворюються шляхом поділу, відновлення клітин чи органів забезпечує регенерація, оновлення організмів здійснюється за допомогою стовбурових клітин, а самооновлення екосистем — у результаті сукцесій (це процес поступової зміни складу, структури і функції екосистеми під впливом внутрішніх (автогенні сукцесії) або зовнішніх факторів)

 

  1. Ріст і розвиток

Ріст полягає у кількісних змінах тобто у зміні розміру.

Розвиток – це якісні зміни (наприклад поява нових органів або поява нових рис органів які вже були (так із насінини утворюється ціла  рослина хоча наприклад ніякої квітки у насінини не було).

  1. Спадковість та мінливість.

Саме живі істоти навчились кодувати інформацію про себе та передавати її нащадкам.

Спадковість – здатність зберігати генетичну інформацію та передавати її нащадкам. Тому ми з вами і схожі на своїх батьків, проте ми не ідентичні копії мами або тата 

Здатність набувати нових ознак та властивостей протягом життя – Мінливість. Завдяки мінливості на планеті виникають нові види.

 

  1. Здатність до адаптацій – змінюється середовище, змінюємося і ми. Живі істоти виживають завдяки адоптаціями. Багато тварин міняють хутро на зиму, що адаптуватися до низьких температур. Рослини змінюють пігментний склад листя в залежності від освітлення. Засмага в людини  це адаптація для захисту від ультрафіолету Сонця.

 

2.Структурно-функціональні ознаки живого

 

ЖИТТЯ — це принцип існування біологічних систем, які відрізняються від неживого складністю та високою структурною й функціональною впорядкованістю, що підтримується завдяки здатності поглинати, перетворювати та передавати енергію ззовні.

Біологічні системи — це відкриті впорядковані системи, здатні до саморегуляції, самовідтворення та самооновлення внаслідок постійного потоку речовин, енергії та інформації.

 

Ознаки живого

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level.files/image013.jpg

Організація біосистем пов'язана з внутрішньою впорядкованістю структури й процесів, для підтримання якої усі живі системи можуть вивільняти, перетворювати й використовувати енергію ззовні. Крім того, живе здатне не лише підтримувати, а й збільшувати свої енергетичні запаси.

Отже, живий організм -  є багаторівневою відкритою системою, в який обов’язково повинні потрапляти поживні речовини і кисень, а також інформація, енергія з навколишнього середовища.

 

ДІЯЛЬНІСТЬ

Самостійна робота з таблицею стор. 15

Визначте прояви життя, що їх вивчають за допомогою вказаних наук. Заповніть у робочому зошиті таблицю та зробіть висновок про значення інтегрованого підходу для пізнання суті життя.

Наука

Прояви життя

1

Хімія

 

2

Фізика

 

3

Географія

 

4

Кібернетика

 

5

Соціологія

 

6

Математика

 

 

Домашнє завдання вивчити конспект, опрацювати підручник §3 стор 12-15,  завдання на стор.15 письмово в зошиті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
8 вересня 2021
Переглядів
3426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку