Урок "Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі".

Про матеріал
Які внутрішні процеси впливають на формування рельєфу? Саме цій темі присвячений конспект мого уроку. Дякую за увагу.
Перегляд файлу

Одеська загальноосвітня школа № 48

І - ІІІ ступенів Одеської міської ради

Одеської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі

та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.

 

                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              

                                                                                    Вчитель Шевельова О. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 - 2020 н. р.

 

 

Урок № 21.

 

Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі

та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.

 

 

Навчальна мета: ознайомити з рухами земної кори та наслідками від внутрішніх процесів Землі, формувати знання про зміни, які відбуваються в земній корі.

Розвивальна мета: розвивати картографічну, пізнавальну  компетентності; логічне й аналітичне мислення, вміння аналізувати й прогнозувати наслідки до яких призводять внутрішні процеси, комунікативні навички.

Виховна мета: екологічне виховання учнів, виховання бережливого ставлення до ресурсів планети, виховувати культуру спілкування.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

   ІІ.1. Прийом «Проблемне питання»

     Ми вже дізнались про рухи літосферних плит. Проведемо простий експеримент. Як мають сидіти учні і це корисно для здоров’я й зору? Так, сядемо рівненько. Покладіть руки на парту і уявіть,  що це – літосферні плити. Коли ви розводите  лікті, займаючи більше парти, між руками утворюється …своєрідний глибинний розлом; коли  одна долонь накриває іншу, а раптом ви бажаєте дати відповідь й не дуже впевнені, та починаєте дуже повільно піднімати руку – так на стику літосферних плит виникають гори. А чи можуть літосферні плити не рухатись?

   ІІ. 2. Прийом «Географічна рухавка з елементами географічної розминки»

    Вчитель викликає 8 учнів: 3 формують мале коло, а 5 інших оточують їх більшим колом. А зо всіма іншими учнями вчитель починає коротку географічну розминку з картою. Вчитель завідома знає, хто з учнів не може просто стояти, не рухатись, не намагатись подивитись, який об’єкт показує вчитель на карті. Робимо висновок: так і літосферні плити не можуть бути зовсім нерухомими. Тільки добре, що більшість рухів ми не відчуваємо, навіть в дуже активних районах, а саме по лінії зіткнення літосферних плит.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

  ІІІ. 1. «Географічний диктант – закінчить речення».

  • Найгарячіша й найщільніша частина Землі……..ядро
  • З грецької покривало, плащ це………мантія.
  • Верхня розріджена частина мантії називається …астеносфера
  • Тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору й верхню частину мантії називається………………….літосфера
  • Більшою потужністю відрізняється земна кора…..материкова (під горами, на суходолі)
  • Океанічна  земна кора складається з шарів: …..осадового та базальтового.
  • Астеносфера є частиною…….мантії
  • Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є …(внутрішнє тепло Землі)

         2. Конкурс проблемних питань

     Учні оголошують питання з домашнього аналізу тексту, обговорюють відповіді, визначають найцікавіші.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

    Мій словник.

    Тектоніка – наука, що вивчає особливості будови земної кори та рухи літосферних

                           плит.

    Внутрішні  (ендогенні)  процеси – хімічні й фізичні  процеси,  що  відбуваються

                          всередині Землі.  Ендогенні процеси проявляються у вигляді  різних

                          тектонічних рухів, процесів магматизму, землетрусів.

                                      Види руху літосферних плит

                      

  1. Повільний горизонтальний
  2. Повільний вертикальний
  3. Швидкі розривні рухи – землетруси

       За горизонтальних рухів літосферні плити здатні зближуватися, розсуватися або зміщуватися одна відносно одної. За зближенням на поверхні утворюються гори. Наприклад, на стику плит Індо-Австралійської плити і Євразійської виникли гори Гімалаї. Якщо ж стикаються материкова й океанічна плити, біля узбережжя материків формуються глибоководні жолоби. У разі розходження плит утворюються розломи.

  Учням пропонується намалювати схематичні малюнки щодо видів руху літосферних плит.

Наслідки руху літосферних плит

   Згідно із сучасними уявленнями, сотні мільйонів років тому на Землі утворився один велетенський материк, який учені назвали Панґея, й один океан  Панталлас. Унаслідок тектонічних рухів Панґея майже 150 -220 млн. років тому розкололося на два великих материки – Лавразію та Гондвану. Між ними виник океан Тетіс. Пізніше розкол цих праматериків обумовив появу сучасних. Рухи материків відбуваються й зараз. Опускається прибережна територія Нідерландів, піднімається південна частина Східноєвропейської рівнини зі швидкістю до 10 мм на рік; опускається італійське місто Венеція, а гірські райони, навпаки піднімаються. Наприклад, Гімалаї, Анди ростуть зі швидкістю до кількох сантиметрів на рік. У разі вікових рухів земної кори на поверхні Землі сухопутні умови можуть змінитися морськими й навпаки.

V. Закріплення вивчених знань

   Практикум.

Отримали сигнал  «SOS»: внаслідок підводних товчків зірвало човен з науковим обладнанням з точки з координатами 10º Пн. ш,140ºСх.д.. Човен рухається за азимутом 270º. Допоможіть зберегти цінне обладнання.  Для цього необхідно нанести  на карту точку, де велись дослідження. Назвати причини, внаслідок яких така подія мала би бути. Де шукати човен з обладнанням?

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  До внутрішніх  процесів Землі належать рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм. Головна причина рухів земної кори – переміщення речовини мантії, зумовлене внутрішньою енергією планети. Потрібно вести постійних моніторинг за рухами земної кори з метою попередження про можливі землетруси, іншу сейсмічну та вулканічну активність.

VІІ. Домашнє завданя

 Опрацювати пар.19, зробити «аналіз тексту»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку