6 клас Географія
Урок №23
Тема уроку: Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.
Мета уроку: закріпити і систематизувати знання учнів про літосферу шляхом вивчення видів руху земної кори; розкрити причини руху літосферних плит, з’ясувати наслідки цих рухів; продовжити формувати вміння учнів працювати з картою літосферних плит, поглибити вміння учнів робити логічні висновки на основі отриманої інформації.
Обладнання: атласи, фізична карта світу, малюнки, відео землетрусу, підручники.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учень розкриває причини руху літосферних плит, з`ясовує наслідки цих рухів.
Структура уроку
Хід уроку
Рефлексія (налаштування учнів на позитивні результати)
Епіграф уроку: Успіх приходить до того, хто його прагне.
Г.Сковорода
Учні працюють з «Хмарою слів»
|
|
|
Запитання:
1. Що називають літосферними плитами?
2. Що таке земна кора?
3. Чим мінерали відрізняються від гірських порід?
4. На які групи за походженням поділяються мінерали та гірські породи?
5. Наведіть 6 прикладів гірських порід осадового походження.
6. Що таке корисні копалини?
Проблемне питання.
Людина завжди прагнула до зірок. Але чи означає це, що її не цікавило, як влаштована Земля? З давніх – давен, намагаючись пояснити влаштування світу, людство прагнуло дізнатися про внутрішню будову Землі. Давні греки «Оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни Вулкана.
Учені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. А відомий французький письменник Жуль Верн відправив своїх героїв до центра Землі, і їх мандрівка була для читачів не менш захоплюючою, ніж подорож навколо світу або на Місяць. Що ж керувало людьми в їх прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки пуста цікавість. А чи певна мета? Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?
Розповідь учителя
Багато явищ природи можуть і сьогодні здаватися незвичайними і загадковими. Я гадаю, що кожен із вас хоча би один раз задавав запитання «А чому з під землі б’є фонтан гарячої води?», «Чому з вершини гори вгору викидається чорний дим і стовп вогню з розжареним камінням?», «Чому земля раптово починає рухатися?» і саме на ці запитання ми сьогодні зможемо дати відповідь.
Тема нашого уроку «Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі»
Сьогодні на уроці ми з вами почнемо знайомитися з тими внутрішніми процесами, які впливають на зміни в земній корі та на поверхню земної кулі.
Очікувані результати учнів
Питання з використанням схеми « Внутрішня будова Землі» в атласі та тексті підручника:
* з яких основних шарів складається наша планета?
* чим відрізняються ці шари між собою?
* які головні особливості ядра?, мантії?, земної кори ?.
* що називають літосферою?
В Ч И Т Е Л Ь: В який спосіб учені вивчають надра землі? На допомогу їм приходять надглибокі свердловини. Однак навіть найглибші з них ще не досягли 15 км. Та під час їх буріння виникає багато труднощів: з’ясовано, що на кожні 33 метри вглиб Землі температура підвищується на 1 градус С, збільшується також тиск, складно виймати з надр зразки гірських порід. Ймовірно, що ще довго довелося б ученим будувати гіпотези щодо підземних багатств Плутона, якби їм не допомогла наука геофізика. За її допомогою можна прослуховувати нашу планету спеціальними приладами – сейсмографами. Сейсмічні хвилі поширюються в глибинах Землі з неоднаковою швидкістю, що свідчить про неоднорідність земних шарів. Завдяки геофізичним дослідженням з’ясовано будову першого від поверхні шару – земної кори. Розглянемо схему будови земної кори.
2. Бесіда за запитаннями.
* як називається перший шар від поверхні Землі до глибини 5 – 80 км?
* під верхнім шаром до глибини 2000км залягає більш щільна, але пластична речовина. Як називається цей шар?
* над мантією Землі розташований шар підвищеної в’язкості . що це за шар?
* земна кора разом з верхньою частиною мантії (астеносферою) утворює тверду оболонку Землі – літосферу. Використовуючи схему визначення: «ПОНЯТТЯ = визначальне слово + ознаки», скажіть, що таке літосфера.
В Ч И Т Е Л Ь : вчені виявили, що на глибині 2900 – 3000км відбувається різкий стрибок швидкості поширення хвиль. І визначили що там знаходиться ядро Землі. Воно складається з речовини. Яка поводиться як рідка чи газоподібна.
Поверхня земної кулі що створює континенти і ложе океанів поділяється на три основних шари: перший складається з осадових порід; другий близький за складом до граніту, тому називається гранітним;третій шар – базальтовий. У ложі океанів гранітний шар відсутній. А осадовий менш потужній. Отже , усього шарів земної кори є три: осадовий, гранітний і базальтовий
ЗАВДАННЯ
1. Замалювати схему в зошиті.
2. Бесіда за запитаннями.
- від чого залежить товщина осадових порід?
- від чого залежить товщина всієї земної кори?
- чим відрізняється будова земної кори на материках і під океаном?
Розповідь учителя
Глибинні шари Землі мають дуже високу температуру та перебувають під величезним тиском шарів, що лежать вище. Температура і тиск дуже впливають складні процеси, що проходять у літосфері. Під їх впливом відбуваються такі явища, як рухи літосфери та магматизм - ендогенні процеси, які і називають внутрішніми процесами.
Ендогенні процеси проявляються у вигляді різних тектонічних рухів, процесів магматизму.
З метою повторення теоретичного матеріалу з теми «Літосферні плити» пропоную пограти в гру «Квітка-семицвітка»
3. Гра «Квітка – семицвітка»
Відповідь учнів
4. Інтерактивна вправа «Літосферні плити»
(Учні називають і показують літосферні плити на карті в підручнику ст. 75.)
Вчитель: Літосферні плити дуже повільно повзають по в’язкому шарові мантії – астеносфері. Літосферні плити можуть рухатися один щодо одного в різних напрямках: розсуватися чи зсуватися. Такі рухи оку не помітні їх можна визначити лише за допомогою точних приладів. Тому такі рухи й називають повільними горизонтальними рухами літосферних плит.
5,Робота з підручником
Дайте відповідь на запитання:
Коли і як утворюються гори? Наведіть приклади.
6,Прийом « розв’яжи задачу»
Проаналізуйте рух Африканської та Північноамериканської літосферних плит
(дані плити розсуваються зі швидкістю 28 мм( 2.8см) за рік). На скільки зблизяться (розсунуться) ці плити за 100, 1000 років?
100*2.8 =280 см = 2.8 м – за 100 років
1000*2.8=2800 см= 28 м –за 1000 років
Плити розсунуться на 2.8 м та 28 м.
7,Робота в групах
1 група. На прибережних схилах гір Скандинавського півострова на висоті понад 150 м над рівнем моря виявлені залізні кільця, до яких більш як 100 років тому на березі прив’язували човни. Про що це свідчить? (Це свідчить про те, що ця територія колись була берегом, а потім піднялася на таку висоту).
2 група. В Криму залишки давньогрецького міста Херсонес наполовину затоплені водами Чорного моря. Чому? (Узбережжя Кримського півострова (регіон Севастополя) опускається)
3 група. Жителі Нідерландів вздовж узбережжя споруджують високі замки й греблі. Як ви гадаєте чому? (Так вірно, узбережжя Нідерландів опускається).
8,Упереджувальне завдання (повідомлення учня про вертикальні рухи літосфери).
Вертикальні рухи відбуваються і дуже повільно, але повсюди і постійно. Але ці рухи також не можна пояснити, оскільки вони відбуваються протягом століть.
Ділянки земної кори піднімаються, потім, опускаються і навпаки. Тому вертикальні рухи називають – коливальними рухами земної кори.
У разі розриву шарів гірських порід одні ділянки опускаються інші – піднімаються, виникають скиди. Якщо скиди відбуваються обабіч ділянки, яка піднімається, утворюється горст. Якщо між двома розломами місцевість опускається, утвориться грабен (Байкал, Чорне море)
Вчитель: Отже, крім горизонтальних рухів, плити мають і вертикальні рухи. Вони прогинаються або піднімаються повільно. Наприклад, Гімалаї піднімаються зі швидкістю 9 см/рік; Анди – 6 см/рік; Карпати і Кримські гори – 4 см/рік; Скандинавський півострів – 1 см/рік. Центр Східно-Європейської рівнини повільно опускається (2-4 мм/рік), Північно-Західної Європи – 3 мм/рік(Нідерланди).
Та іноді внутрішні сили Землі виявляють свою силу в раптових катастрофічних руйнуваннях. Глибокі тріщини розколюють земну поверхню. Внаслідок підземних поштовхів руйнуються будинки в містах і селах, під уламками яких гинуть тисячі людей. І все це відбувається за лічені секунди (відео).
Такі явища називають землетрусами. Але про землетруси ми вивчимо на наступному уроці.
1. «Мікрофон»
Учитель пропонує одне із вивчених на уроці понять. Учні передаючи мікрофон називають ознаки пов’язані з ним. Наприклад «Літосфера»………………
2. «Географічний крос»
* Літосфера включає…..
* Ймовірно, ядро складається з ….
* Астеносфера відрізняється від мантії…..
* Материкова земна кора складається з…..
* В океанічній земній корі відсутній шар…
3. Взаємоперевірка виконання «Географічного кросу»
Завдання. За картою літосферних плит в атласі визначте:
а) які літосферні плити рухаються з найбільшою швидкістю?
б) як відносно літосферних плит розташовані епіцентри катастрофічних землетрусів?
5. «Експрес – тести»
1. Блоки, з яких складається літосфера називаються:
А) підземними блоками;
Б) літосферними плитами;
В) материками.
2. Швидкі розривні рухи літосферних плит – це:
Б) землетруси;
В) дрейф континентів.
3. Унаслідок зіткнення літосферних плит на суходолі виникають:
А) моря;
Б) западини;
В) гори.
4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:
А) в епіцентрі;
Б) у вогнищі землетрусу;
В) у мантії.
5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
А) на півночі;
Б) на сході;
В) у Карпатах.
6. «Взаємоперевірка»
Чи збулися ваші очікування? Відповіді учнів
Опрацювати параграф 21, відповісти на запитання в кінці параграфа (7* запитання письмово), підготувати повідомлення про землетруси*.