Урок "Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори"

Про матеріал
Форми і методи навчання, застосовані на уроці, допоможуть учням закріпити і систематизувати знання про літосферу шляхом вивчення видів руху земної кори; розкрити причини руху літосферних плит, з’ясувати наслідки цих рухів; формувати вміння учнів працювати з картою літосферних плит, поглибити вміння учнів робити логічні висновки на основі отриманої інформації.
Перегляд файлу

6 клас                                          Географія                         

Урок №23

Тема уроку: Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної  кулі. Рухи земної кори.

Мета уроку: закріпити і систематизувати знання учнів про літосферу шляхом вивчення видів руху земної кори; розкрити причини руху літосферних плит, з’ясувати наслідки цих рухів; продовжити формувати вміння учнів працювати з картою літосферних плит, поглибити вміння учнів робити логічні висновки на основі отриманої інформації.

Обладнання: атласи, фізична карта світу, малюнки, відео землетрусу, підручники.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учень розкриває причини руху літосферних плит, з`ясовує наслідки цих рухів.

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
  3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Закріплення нових знань та умінь учнів
  6. Підсумок уроку
  7. Домашнє завдання

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Рефлексія (налаштування учнів на позитивні результати)

Епіграф уроку: Успіх приходить до того, хто його прагне.

                                                                                  Г.Сковорода

Учні працюють з «Хмарою слів»

 

  1. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
  1. Гра «Знайди зайве слово»
  1. граніт – базальт – гнейс – пемза
  2. пісковик – мармур – торф – кам’яна сіль
  3. графіт – вулканічний туф – кварцит  – мармур
  1. Допишіть логічний ланцюжок, продовживши ряд і назвавши групу корисних копалин

 

 

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Запитання:

     1. Що називають літосферними плитами?

2. Що таке земна кора?

3. Чим мінерали відрізняються від гірських порід?

4. На які групи за походженням поділяються мінерали та гірські породи?

5. Наведіть 6 прикладів гірських порід осадового походження.

6. Що таке корисні копалини?

 

  1. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

 Проблемне питання.

Людина завжди прагнула до зірок. Але чи означає це, що її не цікавило, як влаштована Земля? З давніх – давен, намагаючись пояснити влаштування світу, людство прагнуло дізнатися про внутрішню будову Землі. Давні греки «Оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни Вулкана.

 

Учені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. А відомий французький письменник Жуль Верн відправив своїх героїв до центра Землі, і їх мандрівка була для читачів не менш захоплюючою, ніж подорож навколо світу або на Місяць. Що ж керувало людьми в їх прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки пуста цікавість. А чи певна мета? Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?

 

Розповідь учителя

Багато явищ природи можуть і сьогодні здаватися незвичайними і загадковими. Я гадаю, що кожен із вас хоча би один раз задавав запитання «А чому з під землі б’є фонтан гарячої води?», «Чому з вершини гори вгору викидається чорний дим і стовп вогню з розжареним камінням?», «Чому земля раптово починає рухатися?» і саме на ці запитання ми сьогодні зможемо дати відповідь.

Тема нашого уроку «Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної  кулі»

Сьогодні на уроці ми з вами почнемо знайомитися з тими внутрішніми процесами, які впливають на зміни в земній корі та на поверхню земної кулі.

Очікувані результати учнів

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1.  Бесіда.

Питання з використанням схеми « Внутрішня будова Землі» в атласі та тексті підручника:

* з яких основних шарів складається наша планета?

* чим відрізняються ці шари між собою?

* які головні особливості ядра?, мантії?, земної кори ?.

* що називають літосферою?

 

В Ч И Т Е Л Ь: В який спосіб учені вивчають надра землі? На допомогу їм приходять надглибокі свердловини. Однак навіть найглибші з них ще не досягли 15 км. Та під час їх буріння виникає багато труднощів: з’ясовано, що на кожні 33 метри вглиб Землі температура підвищується на 1 градус С, збільшується також тиск, складно виймати з надр зразки гірських порід. Ймовірно, що ще довго довелося б ученим будувати гіпотези щодо підземних багатств Плутона, якби їм не допомогла наука геофізика. За її допомогою можна прослуховувати нашу планету спеціальними приладами – сейсмографами. Сейсмічні хвилі поширюються в глибинах Землі з неоднаковою швидкістю, що свідчить про неоднорідність земних шарів. Завдяки геофізичним дослідженням з’ясовано будову першого від поверхні шару – земної кори. Розглянемо схему будови земної кори.

 

2. Бесіда за запитаннями.

* як називається перший шар від поверхні Землі до глибини 5 – 80 км?

* під верхнім шаром до глибини 2000км залягає більш щільна, але пластична речовина. Як називається цей шар?

* над мантією Землі розташований шар підвищеної в’язкості . що це за шар?

* земна кора разом з верхньою частиною мантії (астеносферою) утворює тверду оболонку Землі – літосферу. Використовуючи схему визначення: «ПОНЯТТЯ = визначальне слово + ознаки», скажіть, що таке літосфера.

В Ч И Т Е Л Ь : вчені виявили, що на глибині 2900 – 3000км відбувається різкий стрибок швидкості поширення хвиль. І визначили що там знаходиться ядро Землі. Воно складається з речовини. Яка поводиться як рідка чи газоподібна.

Поверхня земної кулі що створює континенти і ложе океанів поділяється на три основних шари: перший складається з осадових порід; другий близький за складом до граніту, тому називається гранітним;третій шар – базальтовий. У ложі океанів гранітний шар відсутній. А осадовий менш потужній. Отже , усього шарів земної кори є три: осадовий, гранітний і базальтовий

ЗАВДАННЯ

1. Замалювати схему в зошиті.

2. Бесіда за запитаннями.

- від чого залежить товщина осадових порід?

- від чого залежить товщина всієї земної кори?

- чим відрізняється будова земної кори на материках і під океаном?

Розповідь учителя

Глибинні шари Землі мають дуже високу температуру та перебувають під величезним тиском шарів, що лежать вище. Температура і тиск дуже впливають складні процеси, що проходять у літосфері. Під їх впливом відбуваються такі явища, як рухи літосфери та магматизм - ендогенні процеси, які і називають внутрішніми процесами.

Ендогенні процеси проявляються у вигляді різних тектонічних рухів, процесів магматизму.

З метою повторення теоретичного матеріалу з теми «Літосферні плити»  пропоную пограти в гру «Квітка-семицвітка»

3. Гра «Квітка – семицвітка»

  1. Що таке літосфера? (Тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору, верхній шар мантії)
  2. З чого складаються літосферні плити? (літосферна плита складається як із материкової, так і океанічної земної кори. Виняток Тихий океан, який складається тільки із океанічної кори)
  3. Чи є літосфера суцільною оболонкою? (Літосфера не є суцільною)
  4. Що таке літосферні плити? (Літосферні плити – це величезні блоки, на які розбита глибокими тріщинами літосфера)
  5. Яка товщина літосферних плит (від 50 до 250 км)
  6. Назви найбільші материкові літосферні плити (Африканська, Євразійська, Північноамериканська, Південноамериканська, Антарктична)
  7. Назви найбільшу океанічну літосферну плиту? (Тихоокеанська)

Відповідь учнів

4. Інтерактивна вправа «Літосферні плити»

(Учні називають і показують літосферні плити на карті в підручнику ст. 75.)

Вчитель: Літосферні плити дуже повільно повзають по в’язкому шарові мантії – астеносфері. Літосферні плити можуть рухатися один щодо одного в різних напрямках: розсуватися чи зсуватися. Такі рухи оку не помітні їх можна визначити лише за допомогою точних приладів. Тому такі рухи й називають повільними горизонтальними рухами літосферних плит.

 

  • Знайдіть на карті назви плит і умовні знаки, що вказують на переміщення плит.
  • В якому напрямку переміщуються плити і з якою швидкістю? (Південно-Американська – пн..-зх. - 2,2-2,3 см/рік; Африканська – на пн..-сх. До Євразії – 1,9 см/рік)
  • Що ж відбувається з Атлантичним океаном (Розширюється).
  • З якою швидкістю? (2,2 см/рік + 1,9 см/рік = 4,1 см/рік)

 

5,Робота з підручником

Дайте відповідь на запитання:

Коли і як утворюються гори? Наведіть приклади.

  • При горизонтальному розходженні плит відбувається розрив земної кори: породи мантії під тиском просуваються вверх, утворюючи, наприклад, Серединно-Атлантичний хребет, і туди проходить зона землетрусів.
  • Південно-Американська плита стикається на заході з Тихоокеанською. Тихоокеанська є товшою (5-10 км), а Південно-Американська насувається на Тихоокеанську, утворюючи гори Анди. Тихоокеанська занурюється в мантію і розплавляється. Тут же утворений Перуанський жолоб-западина, проходить зона землетрусів і діючих вулканів.
  • Півострів Індостан насувається на Євразійську плиту зі швидкістю 5см/рік. У місці стикання плит краї зім’яті в складки – гори Гімалаї, Тибет.
  • Висновок: Якщо плити рухаються назустріч одна одній, то при їх зіткненні краї   мнуться в складки і утворюють гори. Так виникли Карпати, Кримські гори, Гімалаї. Такі вікові горизонтальні рухи літосферних плит називають складкоутворюючими.
  •  Висновок: Якщо плити розсуваються, то утворюються розломи. Найбільше їх виникає на дні океанів, де земна кора тонша. Через розломи розплавлена речовина мантії піднімається з надр. Розштовхуючи краї плит магма виливається, застигає. У місцях  розривів (рифтах) нагромаджуються магматичні породи, які утворюють величезні підводні гірські споруди -  серединно-океанічні хребти. (Вчитель наводить приклади і показує на карті серединно-океанічні хребти).

 

6,Прийом « розв’яжи задачу»

Проаналізуйте рух Африканської та Північноамериканської  літосферних плит

 (дані плити розсуваються зі швидкістю  28 мм( 2.8см) за рік). На скільки зблизяться (розсунуться) ці плити за 100, 1000 років?

 100*2.8 =280 см = 2.8 м – за 100 років

1000*2.8=2800 см= 28 м –за 1000 років

Плити розсунуться на 2.8 м та 28 м.

7,Робота в групах

1 група. На прибережних схилах гір Скандинавського півострова на висоті понад 150 м над рівнем моря виявлені залізні кільця, до яких більш як 100 років тому на березі прив’язували човни. Про що це свідчить? (Це свідчить про те, що ця територія колись була берегом, а потім піднялася на таку висоту).

2 група. В Криму залишки давньогрецького міста Херсонес наполовину затоплені водами Чорного моря. Чому? (Узбережжя Кримського півострова (регіон Севастополя) опускається)

3 група. Жителі Нідерландів вздовж узбережжя споруджують високі замки й греблі. Як ви гадаєте чому? (Так вірно, узбережжя Нідерландів опускається).

8,Упереджувальне завдання (повідомлення учня про вертикальні рухи літосфери).

Вертикальні рухи відбуваються і дуже повільно, але повсюди і постійно. Але ці рухи також не можна пояснити, оскільки вони відбуваються протягом століть.

 Ділянки земної кори піднімаються, потім, опускаються і навпаки. Тому вертикальні рухи називають – коливальними рухами земної кори.

У разі розриву шарів гірських порід одні ділянки опускаються інші – піднімаються, виникають скиди. Якщо скиди відбуваються обабіч ділянки, яка піднімається, утворюється горст. Якщо між двома розломами місцевість опускається, утвориться  грабен (Байкал, Чорне море)

Вчитель: Отже, крім горизонтальних рухів, плити мають і вертикальні рухи. Вони прогинаються або піднімаються повільно. Наприклад, Гімалаї піднімаються зі швидкістю 9 см/рік; Анди – 6 см/рік; Карпати і Кримські гори – 4 см/рік; Скандинавський півострів – 1 см/рік. Центр Східно-Європейської рівнини повільно опускається (2-4 мм/рік), Північно-Західної Європи – 3 мм/рік(Нідерланди).             

          Та іноді внутрішні сили Землі виявляють свою силу в раптових катастрофічних руйнуваннях. Глибокі тріщини розколюють земну поверхню. Внаслідок підземних поштовхів руйнуються будинки в містах і селах, під уламками яких гинуть тисячі людей. І все це відбувається за лічені секунди (відео).

 Такі явища називають землетрусами. Але про землетруси ми вивчимо на наступному уроці.

  1. Закріплення нових знань та умінь учнів

1. «Мікрофон»

Учитель пропонує одне із вивчених на уроці понять. Учні передаючи мікрофон називають ознаки пов’язані з ним. Наприклад «Літосфера»………………

 

2. «Географічний крос»

* Літосфера включає…..

* Ймовірно, ядро складається з ….

* Астеносфера відрізняється від мантії…..

* Материкова земна кора складається з…..

* В океанічній земній корі відсутній шар…

3. Взаємоперевірка виконання «Географічного кросу»

 

  1. Метод «Гронування»

 

 

 

 

 

 

 

  1.  «Міні – практикум»

Завдання. За картою літосферних плит в атласі визначте:

а) які літосферні плити рухаються з найбільшою швидкістю?

б) як відносно літосферних плит розташовані епіцентри катастрофічних землетрусів?

5.  «Експрес – тести»

1. Блоки, з яких складається літосфера називаються:

А) підземними блоками;

Б) літосферними плитами;

В) материками.

   2. Швидкі розривні рухи літосферних плит – це:

Б) землетруси;

В) дрейф континентів.

   3. Унаслідок зіткнення літосферних плит на суходолі виникають:
    А) моря;

Б) западини;

В) гори.

4.  Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

А) в епіцентрі;

Б) у вогнищі землетрусу;

В) у мантії.

   5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
    А) на півночі;

Б) на сході;

В) у Карпатах.

6.  «Взаємоперевірка»

 

  1. Підсумок уроку

Чи збулися ваші очікування? Відповіді учнів

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів
  2. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 21, відповісти на запитання в кінці параграфа (7* запитання письмово), підготувати повідомлення про землетруси*.

 

doc
Додано
2 січня 2022
Переглядів
1725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку