УРОКИ ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ
2 КЛАС. Правильне харчування
Урок №3. Вода – джерело життя. Питний режим.
(Розробник(и): Заступ Т. С., учитель початкових класів Семенівської ЗОШ І-ІІІ ст. Липоводолинської селищної ради Сумської обл.; Дубина Н.І. Кролевецький НВК № 6 "ЗОШ І-ІІІ ст. Кролевецької міської ради, Сумської обл.., Семеняка В. М. Буринська СШ№2 ім.Ю.М. Лавошника, Буринської міської ради, Сумської обл..)
Мета: формувати уявлення про воду як найважливішу рідину на Землі; вдосконалювати навички здорового харчування; пояснити учням необхідність вживання достатньої кількості води: розвивати мислення, пізнавальний інтерес; виховувати бережливе ставлення до води, піклування про своє здоров’я.
Очікувані результати навчання
наприкінці заняття учні (учениці);
пояснюють значення води для людського організму;
засвоюють норму питного режиму;
називають правила бережного ставлення до води.
Поняття, які вводяться вперше
Питний режим. Норма питного режиму.
Обладнання і матеріали.
Комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор.
Класна магнітна дошка, магніти або клейка стрічка.
Лабораторний набір для дослідів, стіл для дослідів.
Що підготувати заздалегідь.
Роздрукувати додатки 1-4, картки для роботи в групах.
Орієнтовний план уроку
1 |
Ранкове коло |
5хв |
2. |
Інформаційне повідомлення вчителя |
8 хв |
3. |
Практична робота |
20хв |
4. |
Групова робота |
5 хв |
5. |
Підсумкове завдання |
2хв |
|
|
40хв |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
І. Вступна частина
1.Ранкове коло
Промовимо разом девіз нашого уроку:
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували,
Дружно і плідно працювали.
Стан неба, опади, температура повітря.
Пісня Капітошки.
(відповідь дітей)
ІІ. Основна частина
- Вода – не просто джерело життя, вона – саме життя. Вода є скрізь: у весняному дощі, у візерунках на зимовому склі, у квітах, вода є у нас самих.
- Без води людина не проживе й 5-ти днів, тоді як без їжі може обійтися 5 тижнів, але за умови, що щодня питиме воду. Вона входить до складу будь-якого живого організму, причому становить більше половини маси. Втрата 1/5 частини води призводить до гибелі більшості живих організмів.
-У багатьох країнах відбувається нестача прісної води. Це не означає, що води на землі мало, справа в тому, що ми не навчилися раціонально використовувати воду.
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учнів.
Хід вправи. Діти стають у коло. Вчитель запитує: "Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні".
– В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
– Починається справжня злива (плескання по стегнах).
– А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
– Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
– Тихий шелест вітру (потирання долонь).
– Ура! Сонце! (руки догори).
- Одним із компонентов організації харчування є питний режим. Вода, яку ми вживаємо, має бути якісною і добре очищеною. Адже вживання неякісної води (неочищеної водопровідної або колодязної) є однією з причин порушень діяльності шлунково-кишкового тракту .
- Нестачу води організм відчуває дуже швидко. Виникає відчуття спраги, що характеризується неприємною сухістю у роті, спричиненою втратою води зі слизової оболонки ясен, язика, щік. При сильному зневодненні знижується кількість або повністю припиняється виділення сечі. Потреба у воді виникає при підвищенні температури повітря і зростанні фізичного навантаження.
-У нас є свій механізм регуляції водного балансу – спрага. І я пропоную нам провести експеримент – тестового ковтка.
Він полягає ось у чому: тримайте біля себе пляшку. Якщо ви раптом відчули спрагу (або вам здалося, що це спрага), то відпиваєте один ковток і зупиніться. Якщо ви відчули задоволення, і спрага стала більш вираженою, то п'єте досхочу, поки відчувається спрага. Якщо перший ковток «не йде», то слід відставляти пляшку і повертатися до неї пізніше. Найголовніше – відчути емоцію після першого ковтка.
- А тепер ознайомимося з пам’ятками, які ви знайдете у себе на партах
« Режим дня дитини 5-10років з урахуванням питного режиму» Додаток 2.
- Ми дізналися багато цікавого про воду, а тепер поговоримо про її властивості. Для цього проведемо досліди.
Дослід 1. Подорож води.
Для досліду слід поставити на різних рівнях ємкості з водою, в які можна додати різнокольорову харчові барвники. Суміжні склянки поєднують між собою за допомогою смужок тканини. З часом забарвлена вода почне перебиратися з однієї ємкості до іншої.
Висновок: вода рухається.
Дослід 2.Очищуємо воду
В одну ємкість наливаємо чисту воду, у другу — воду з сіллю, у третю — із крейдою, у четверту — з піском. Також готуємо фільтри для очищення води: клаптик тканини, паперовий фільтр, фільтр-глечик для питної води, широкий бинт та ватний спонж. Кожну воду очищуємо за допомогою різного фільтра — кладемо його в лійку та проціджуємо воду.
Висновок : вода очистилась, осад залишився на фільтрі.
Дослід 3.Вода, як розчинник.
У різних ємкостях змішуємо з водою сіль, цукор, крохмаль, крупи. Спостерігаємо.
Висновок :одні речовини розчинились у воді, інші – осіли на дно.
Дослід 4. Де швидше?
У дві склянки наливаємо холодну воду, а ще у дві — теплу. У дві склянки — з холодною і теплою водою — кладемо по столовій ложці солі і розмішуємо. Спостерігаємо, як вона розчиняється. В інші склянки кладемо по столовій ложці цукру, розмішуємо. Спостерігаємо.
Висновок: сіль і цукор швидше розчиняються в гарячій(теплій) воді.
Дослід 5. Рослини п’ють воду. (готується заздалегідь)
Що знадобиться для досліду:
Які рослини обрати? Ті, які швидко та у великій кількості поглинають воду та дадуть можливість успішно провести дослід.
Продемонструвати, що рослини завжди поглинають воду нижніми частинами – це корінь. У зрізаних рослин цю функцію виконають стебла. Вода завжди буде поглинатися знизу, а потім розноситися в усі частини рослинки.
Підготуйте таку кількість ємностей, скільки ви маєте харчових барвників. Важливо обрати якнайбільшу кількість.
У кожну ємність наберіть чисту воду та додайте ложками різні харчові барвники. Не шкодуйте пігментів – вода повинна бути дуже концентрованою та насиченою за кольором. Чим більше барвників ви насипте у воду, тим ефектніше буде результат вашого природничого експерименту.
У кожен стаканчик чи баночку опустіть по стеблині однакової рослини. Квіти чи стебла повинні простояти тривалий період. Найкраще залишити їх на цілу ніч. Або провести дослід вранці, а вже в кінці шкільного дня побачити результат.
Висновок: вода потрібна рослинкам для життя. Вони разом з нею поглинають усі корисні речовини, розчинені в воді. У нашому випадку це були барвники. Поглинаючи воду з ґрунту за допомогою коріння, рослина піднімає її вгору по стеблу – до листя, квітів, плодів. Це добре видно, адже забарвилися усі частини рослини. У пекінській капусті добре видно, що найяскравіші виявилися жилки – по них і рухається вода з розчиненими фарбами.
- А зараз, дітки, я пропоную вам трішки розслабитись. Сідайте зручно за парти, ручки покладіть на коліна, закрийте очі і послухайте чарівну мелодію, яку подарував нам сьогоднішній гість уроку.
- Діти, розкажіть які напої, крім води, вживаєте ви і у вашій родині?
(розповіді дітей)
Необхідно підготувати різнокольорові жетони з фрешів (червоні, жовті, зелені) за кількістю учасників. Додаток 3 Перед початком занять перемішати жетончики і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде розділити групу, потрібно просто повідомити учасникам, що один колір жетончиків-це перша команда, а другий колір-друга і т.д.
Червоний колір - напої яких не можна вживати (кава, енергетик, солодкі газовані напої, соки з цукром)
Жовтий колір – напої, які потрібно вживати час від часу ( солодкий чай, гарячий шоколад, солодкі молочні коктелі)
Зелений колір – напої, які потрібно вживати щодня (питна вода, свіжо вижаті соки, компот, молоко)
Кожна група має пояснити значення цих напоїв. Яка їхня роль.
ІІІ. Заключна частина
Після того як діти прикріпили капельки, учитель дістає із-за хмаринки Капітошку. Додаток 4 (або можна використовувати м’яку іграшку)
Запропонувати учням стати в коло та беручись за руки промовити «Ми обираємо здоров’я, ми – молодці!»
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Картки для роботи в групах
1-ша група
2- га група
3-тя група