ТЕМА: ВОДА, ЇЇ ФІЗИКО-ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ.
Мета:
а) навчальна: ознайомити учнів з фізико-хімічними властивостями води; розглянути значення води для організму людини;
б) виховна: продовжити формувати науковий світогляд, здійснювати санітарно-гігієнічне виховання учнів;
в) розвиваюча: розвивати вміння учнів логічно мислити, аналізувати і порівнювати, розвивати креативне і критичне мислення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: словесні (розповідь з елементами бесіди, пояснення), наочні (метод ілюстрації).
Обладнання: опорний конспект, мультимедійна презентація.
Використана література:
1. Біохімія. Курс лекцій: Навч. посібник/ О.Б. Столяр. – Тернопіль.: Вид-во Карп’юка, 2001. – 247с.
2. Зубар Н.М. Основи фізіології та гігієни харчування: підручник для вузів. – К. : Центр учбової літератури, 2010. - 336 с.
3. Олійник О.М. Основи фізіології, санітарії та гігієни харчування. – Львів: Оріяна-Нова, 1998. – 124с.
4. Пивоваренко В.Г. Основи біоорганічної хімії. – к.: Освіта, 1995. – 144с.
5. Харчова хімія. Євлаш В.В., Торяник О.І., Коваленко В.О., Аксьонова О.Ф., Отрошко Н.О., Кузнецова Т.О., Павлоцька Л.Ф., Торяник Д.О.: Навчальний посібник. – Х.: Світ книг, 2019. – 504 с.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Дати відповіді на запитання:
1. Що таке харчові речовини?
2. Що Вам відомо про воду?
3. Які функції води в живих організмах?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке!
Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя. Ти найбільше багатство на світі. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими відчуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися
(Антуан де Сент-екзюпері)
ІV. Повідомлення теми уроку.
Тема: Вода, її фізико-хімічні властивості.
План
1. Загальна характеристика води.
2. Функції води.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Загальна характеристика води.
На воду припадає близько 65% маси людини. Між різними органами і тканинами людини вода розподілена нерівномірно: найбільше її в крові та нирках – 82–83 %, головному мозку – до 80 %, печінці – 75 %, м’язах – 70–76 %, у жировій тканині – близько 30 %, кістках – близько 20 %. Вміст води залежить і від віку: у новонароджених він становить близько 75–80 %, у період завершення росту – 65–70 %, а в людей похилого віку – лише 55–60%.
Властивості води:
1. Вода – найкращий розчинник з відомих рідин.
2. Вода має високу теплопровідність.
3. Вода має високу температуру кипіння.
4. Воді властива велика теплота випаровування.
5. Вода має максимальну густину при 4°С.
6. Вода має великий поверхневий натяг.
За добу людина втрачає 2,5 л води. Ці витрати поповнюються за рахунок випитої води, води, яка міститься у харчових продуктах, а також рідини, яка утворюється в організмах і тканинах під час окиснення різних речовин.
Продукти харчування місять різну кількість води: овочі та фрукти – 65-85%, м'ясо – 58-74%, риба – 62-84%, молоко – 30-87%, крупи, макаронні вироби, сушені плоди та овочі – 12-17%, цукор – 0,14-0,4%.
Харчові продукти, що містять велику кількість води швидко псуються, оскільки високий вміст вологи сприяє активному розвитку у них мікроорганізмів.
Вміст води є важливим показником якості продуктів. Зменшення або збільшення вмісту води проти визначеної норми погіршує якість продукту.
Питна вода повинна бути прозорою, безбарвною, без запаху, сторонніх присмаків та шкідливих мікроорганізмів.
Для приготування страв необхідно використовувати воду пониженої твердості, оскільки у твердій воді погано розм'якшуються бобові, овочі, м'ясо; така вода погіршує смак і колір чаю.
2. Функції води.
Функції води:
1. Механічна (Підтримання тургору окремої клітини, тканини, організму загалом можливе завдяки силам зчеплення).
2. Транспортна (Завдяки текучості та розчинності води речовини переміщуються як через клітинні мембрани, так і організмом у цілому. Проникнення речовин у клітину та виведення їх із неї відбувається в розчиненому стані).
3. Метаболічна (Вода є універсальним розчинником і середовищем для перебігу хімічних реакцій, адже більшість їх відбувається саме в розчині).
4. Терморегуляторна (У разі випаровування живий організм сильно і швидко охолоджується, не втрачаючи при цьому великої кількості води завдяки її високої теплоємності, яка також надає організму термостабільності, зменшуючи вплив температури навколишнього середовища. Завдяки високій теплопровідності вода забезпечує рівномірний розподіл тепла в організмі).
5. Захисна (Вода в організмі – складник змащувальних рідин, входить до складу жовчі, слини, слизів, що полегшують пересування речовин кишечником, створюють вологе середовище на слизових оболонках дихальних шляхів).
VІ. Закріплення знань.
Вправа «ВІРЮ-НЕ ВІРЮ»
1. На воду припадає близько 65% маси людини. (Так)
2. Між різними органами і тканинами людини вода розподілена рівномірно. (Ні)
3. Вміст води залежить від віку. (Так)
4. Вода – найкращий розчинник з відомих рідин. (Так)
5. За добу людина втрачає 25 л води. (Ні)
6. Витрати поповнюються лише за рахунок випитої води. (Ні)
7. Всі продукти харчування місять однакову кількість води. (Ні)
8. Харчові продукти, що містять велику кількість води швидко псуються, оскільки високий вміст вологи сприяє активному розвитку у них мікроорганізмів. (Так)
9. Вміст води є важливим показником якості продуктів. (Так)
10. Питна вода повинна бути прозорою, безбарвною, без запаху, сторонніх присмаків та шкідливих мікроорганізмів. (Так)
VІІ. Підсумок уроку і домашнє завдання.
1. Вивчити конспект.
ВОДА, ЇЇ ФІЗИКО-ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ.
1. Загальна характеристика води.
На воду припадає близько 65% маси людини. Між різними органами і тканинами людини вода розподілена нерівномірно: найбільше її в крові та нирках – 82–83 %, головному мозку – до 80 %, печінці – 75 %, м’язах – 70–76 %, у жировій тканині – близько 30 %, кістках – близько 20 %. Вміст води залежить і від віку: у новонароджених він становить близько 75–80 %, у період завершення росту – 65–70 %, а в людей похилого віку – лише 55–60%.
Властивості води:
1. Вода – найкращий розчинник з відомих рідин.
2. Вода має високу теплопровідність.
3. Вода має високу температуру кипіння.
4. Воді властива велика теплота випаровування.
5. Вода має максимальну густину при 4°С.
6. Вода має великий поверхневий натяг.
За добу людина втрачає 2,5 л води. Ці витрати поповнюються за рахунок випитої води, води, яка міститься у харчових продуктах, а також рідини, яка утворюється в організмах і тканинах під час окиснення різних речовин.
Продукти харчування місять різну кількість води: овочі та фрукти – 65-85%, м'ясо – 58-74%, риба – 62-84%, молоко – 30-87%, крупи, макаронні вироби, сушені плоди та овочі – 12-17%, цукор – 0,14-0,4%.
Харчові продукти, що містять велику кількість води швидко псуються, оскільки високий вміст вологи сприяє активному розвитку у них мікроорганізмів.
Вміст води є важливим показником якості продуктів. Зменшення або збільшення вмісту води проти визначеної норми погіршує якість продукту.
Питна вода повинна бути прозорою, безбарвною, без запаху, сторонніх присмаків та шкідливих мікроорганізмів.
Для приготування страв необхідно використовувати воду пониженої твердості, оскільки у твердій воді погано розм'якшуються бобові, овочі, м'ясо; така вода погіршує смак і колір чаю.
2. Функції води.
Функції води:
1. Механічна.
2. Транспортна.
3. Метаболічна.
4. Терморегуляторна.
5. Захисна.
ВПРАВА «ВІРЮ-НЕ ВІРЮ»
1. На воду припадає близько 65% маси людини.
2. Між різними органами і тканинами людини вода розподілена рівномірно.
3. Вміст води залежить від віку.
4. Вода – найкращий розчинник з відомих рідин.
5. За добу людина втрачає 25 л води.
6. Витрати поповнюються лише за рахунок випитої води.
7. Всі продукти харчування місять однакову кількість води.
8. Харчові продукти, що містять велику кількість води швидко псуються, оскільки високий вміст вологи сприяє активному розвитку у них мікроорганізмів.
9. Вміст води є важливим показником якості продуктів.
10. Питна вода повинна бути прозорою, безбарвною, без запаху, сторонніх присмаків та шкідливих мікроорганізмів.