Урок "Вода-розчинник. Значения води і водних розчинів у природі та житті людини. "

Про матеріал

Пояснювальна записка

Сьогодення потребує новизни реформ як у державі загалом, так і в освіті України. Ми живемо в епоху медіа, що вимагає від людини уміння мислити, а не накопичувати певну суму знань і поглядів; не вузьких знань, а загального підходу до вирішення питань; комунікабельності – уміння працювати у злагоді з іншими .

Саме тому необхідність застосування під час викладання природничих предметів таких форм і методів, які б збуджували творчість учнів, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, залучали позашкільні інтереси і захоплення дітей до навчального процесу.

При знайомстві з темою «Вода» продовжую формування ключових компетентностей при вивченні хімії.

Мета такого уроку:

  • -створення оптимальних умов для розвитку мислення учнів на основі інтеграції різних предметів (зв'язок з географією, біологією, літературою);
  • -подолання деяких протиріч процесу навчання;
  • -активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках.

Учні 7 класу Петрівської спеціалізованої школи №2 Станично-Луганського району Луганської області навчаються за програмою Нового державного стандарту. На уроках хімії вивчалася тема «Вода» .

Згідно цієї теми програми був спланований урок засвоєння нових знань із застосуванням інноваційних педагогічних технологій. Це дозволило здійснити глибоке занурення учнів у досліджуваний матеріал, забезпечити успіх кожного учня у розв'язанні завдань, підвищити рівень відповідальності кожного за результати роботи.

На уроці « Вода-розчинник. Значения води і водних розчинів у природі та житті людини» застосовувались словесні, наочні, практичні методи. Комплект мультимедійного обладнання дозволив у повному обсязі ефективно використовувати ІКТ-технологію, а також проектну, інтерактивну, особистісно орієнтовану, ТРВЗ-педагогіку.

Формуванню інформаційної, творчої, полікультурної компетентностей сприяли такі прийоми педагогічної техніки:

  • 1.Інформаційної – вміння вчитися, розкривати суть і значення води для живої і неживої природи, оперувати хімічними поняттями ( диполь, полярність, молекула та ін.), розуміти закономірність хімічних процесів;
  • 2.Громадянської – усвідомлення ролі людини у перетворенні навколишньої дійсності; виховувати патріотизм – гордість за свою Батьківщину (Солотвин. Українське мертве море);
  • 3.Полікультурної -- мінімум цілісних знань з хімії, який необхідний кожній людині для розумного використання речовин та дотримання безпеки життєдіяльності в сучасному світі;
  • 4.Компетентність ІКТ- оволодіння комунікативною культурою, систематизація навчальної інформації, використання комп'ютерних технологій ( робота з мультимедійною дошкою і презентацією);
  • 5.Соціальної – активне спілкування та співробітництво при застосуванні групової форми навчання (Прийом «Скарбничка» );
  • 6.Здоров´язберігаючої – дотримання правил безпеки при роботі з хімічними реактивами і матеріалами як у лабораторії, так і у професійній діяльності та побуті, вміння надавати першу допомогу.
  • 7.Комунікативної – активна робота на уроці, участь у дискусії, робота з глобусом, прийом «Роблю висновок» і т.д.
  • 8.Самоосвітньої – складання конспекту, прийом «Дерево рішень», «Дивуй»
  • 9.Творчої - намалювати плакати, малюнки, що закликають економити воду ( "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан"."Економно воду лий, дорожити водою вмій"), «ОЧІ ПЛАНЕТИ» ( театралізація – цариця Водиця), творча лабораторія
Перегляд файлу

Пояснювальна записка

Сьогодення потребує новизни реформ  як у державі загалом, так і в освіті України. Ми живемо в епоху медіа, що вимагає від людини уміння мислити, а не накопичувати певну суму знань і поглядів; не вузьких знань, а загального підходу до вирішення питань; комунікабельності – уміння працювати у злагоді з іншими .

Саме тому  необхідність застосування під час викладання природничих предметів таких форм і методів, які б  збуджували творчість учнів, створювали атмосферу розкутості, емоційного піднесення, залучали позашкільні інтереси і захоплення дітей до навчального процесу.

При знайомстві з темою «Вода»  продовжую формування ключових компетентностей при вивченні хімії.

Мета такого уроку:

  • створення оптимальних умов для розвитку мислення учнів на основі інтеграції різних предметів (зв'язок з географією, біологією, літературою);
  • подолання деяких протиріч процесу навчання;
  • активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках.

Учні 7 класу Петрівської спеціалізованої школи №2 Станично-Луганського району  Луганської області навчаються за програмою Нового державного стандарту. На уроках хімії вивчалася тема «Вода» .

Згідно цієї теми програми був спланований урок засвоєння нових знань із застосуванням інноваційних педагогічних технологій. Це дозволило здійснити глибоке занурення учнів у досліджуваний матеріал, забезпечити успіх кожного учня у розв’язанні завдань, підвищити рівень відповідальності кожного за результати роботи.

На уроці « Вода-розчинник. Значения води і водних розчинів у природі та житті людини» застосовувались словесні, наочні, практичні методи. Комплект  мультимедійного обладнання дозволив у повному обсязі ефективно використовувати  ІКТ-технологію, а також проектну, інтерактивну, особистісно орієнтовану, ТРВЗ-педагогіку.

Формуванню інформаційної, творчої, полікультурної компетентностей сприяли такі прийоми педагогічної техніки:

  1. Інформаційної – вміння вчитися, розкривати суть і значення води для живої і неживої природи, оперувати хімічними поняттями ( диполь, полярність, молекула та ін.), розуміти закономірність хімічних процесів;
  2. Громадянської – усвідомлення ролі людини у перетворенні навколишньої дійсності; виховувати патріотизм – гордість за свою Батьківщину (Солотвин. Українське мертве море);
  3. Полікультурної  -- мінімум цілісних знань з хімії, який необхідний кожній людині для розумного використання речовин та дотримання безпеки життєдіяльності в сучасному світі;
  4. Компетентність ІКТ- оволодіння комунікативною культурою, систематизація навчальної інформації, використання комп’ютерних технологій ( робота з мультимедійною дошкою і презентацією);
  5. Соціальної – активне спілкування та співробітництво при застосуванні групової форми навчання (Прийом «Скарбничка» );
  6. Здоров´язберігаючої – дотримання правил безпеки при роботі з хімічними реактивами і матеріалами як у лабораторії, так і у професійній діяльності та побуті, вміння надавати першу допомогу.
  7. Комунікативної – активна робота на уроці, участь у дискусії, робота з глобусом, прийом «Роблю висновок» і т.д.
  8. Самоосвітньої – складання конспекту, прийом «Дерево рішень», «Дивуй»
  9. Творчої - намалювати плакати, малюнки, що закликають економити воду ( "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан"."Економно воду лий, дорожити водою вмій"), «ОЧІ ПЛАНЕТИ» ( театралізація –  цариця Водиця), творча лабораторія

Тема. Вода-розчинник. Значения води і водних розчинів у природі та житті людини.

Петрівської спеціалізованої школи № 2

Станично-Луганського району

Луганської області

Філіпова Анна Василівна

Мета: 

  •           на основі будови молеку­ли води узагальнити знання  учнів про роль води як розчинника; показати значення процесу роз­чинення у природі; формувати вміння висловлювати свої дум­ки,
  •           виховувати культуру спілку­вання; формувати вміння вста­новлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивос­тями речовини; застосовувати знання в нестандартних ситуаці­ях;
  •           продовжити використовувати компетентністно – діяльністного підходу, розвивати асоціативне мис­лення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, презентація, медіа проектор, ноутбук, інтерактивна дошка, глобус, пробірки, кристалізатор, лід, вода, пробірко тримач.

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

Мобілізація уваги учнів, психологічна підготовка до навчальної діяльності.

Эпиграф урока:

«Воде была дана волшебная власть стать соком жизни на Земле»

Леонардо да Винчи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Прийом «Світлофор»
- Усі речовини добре розчиняються у воді.
- За збільшення температури розчинність речовин збільшується.
- Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді.
- Крейда, пісок у воді не розчиняються.
- Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
- Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
- Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
- Вода дуже добре стискується.
- Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
- Газоподібні речовини у воді не розчиняються.

III. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань.  Мотивація .

Розчин — це система з двох і більше компонентів і продуктів їх взаємо­дії. Одним із компонентів розчину є розчинник. Найчастіше розчинником є вода.

Прийом «Дивуй»
Значення води підкреслюють різними висловами:
 


«Вода — еліксир життя».
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера.
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А не було б її.
Життя все зникло б на Землі.


План

  1. Молекулярна формула води.
  2.  Роль води в житті людини, рослин і тварин.
  3. Роль води як розчинника у живій і неживій природі

ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу .

  1. Запишіть  молекулярну формулу води – Н2О;

Полярну молекулу води можна показати у вигляді еліпса, позначаючи заряди на полюсах «+» і «-». Таке зображення називають диполем: D:\Документы\Аня\УРОКИ\Users\90C5~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image4.jpeg

ХВИЛИНКА НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Солотвин. Українське мертве море

http://www.5travel.net/uploads/picalbums/00/00/02/2012/04/05/32ffc4dcf6.jpgЗакарпатське селище Солотвин примостилося на правому березі Тиси, між гірськими хребтами Салаван та Марупа. Перші письмові згадки про нього датовано 1360 роком  - дію води та грязей озер Солотвина називають чудом. Тутешні води дуже добре впливають на шкіру (концентрація солі в них майже 200 грамів на літр), а грязі за своїми властивостями не поступаються грязям курортів Мертвого моря.  Вода в озерах дуже тепла (25–27 градусів), а щільність така висока, що вас буквально виштовхує на поверхню. Треба лише стежити, щоб вода не потрапляла в ніс та очі та щоб, граючись у Мертве море, ви не занурилися часом із головою: сіль просто випікає очі. Озера виникли 1902 року, коли запустили соляну шахту в цьому районі. Однак шахта провалилася на 20 метрів, а утворений котлован залило водою. Новоспечене озеро назвали Кунігунда. За ним з’явилися інші озера. Майже сорок років тому Солотвин став відомим і як величезний центр спелеотерапії – тут, на глибині 200 метрів, лікують астму й туберкульоз. Товщина соляного шару, придатного для лікування, значна: в одній із шахт вона сягає 280 метрів. Тут 1976 року збудували Українську алергологічну лікарню.

На Херсонщині біля села Григорівка є унікальне рожеве озеро з ропою, яка надзвичайно корисна. У ній 35% солі, під ногами відчуваються її кристали. Хоча дістатися дна важко – через щільність вода одразу виштовхує нагору. Тож, відпочивальники і місцеві залюбки лежать на поверхні. Це не лише неймовірне задоволення, а ще й неабияка користь. Джерело: fakty.ictv.ua

  1. Роль води в житті людини, рослин і тварин.

Бесіда

https://www.nestle-purelife.ru/upload/vodnyj_balans.jpg- Яку роль вода відіграє в житті людини?

 Кров людини складається на 98% з води, м'язи людини - на 70% з води і взагалі організм людини, мозок, тканини тіла більше, ніж наполовину, складаються з води. Нестача води для людини небезпечніша, ніж голодування: без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води - лише кілька днів. Людина за добу споживає від 3 до 6 літрів води (залежно від клімату).

- Навіщо і чому вона необхідна?

Щоб виростити 1 кг картоплі, необхідно 300 л води.
Вгодована собака без їжі може прожити 100 днів, а без води - менше 10 днів.

- Як людина використовує воду?
- Який же висновок ми можемо зробити?
Висновок: Вода потрібна для живлення і охолодження всім рослинам, тваринам, людям. Без води не буде життя.
- Скільки води на планеті Земля? (Робота з глобусом)

http://remont.komimarket.ru/uploads/goods/normal_55589.jpgЯк ви думаєте, чи можна воду назвати корисною копалиною? Доведіть? (Знаходиться під землею, на землі, використовується в господарстві).
http://www.wellpromo.com/upload/upimg49/Replogle-Lapis-Jewel-Globe-116749.jpgВода - це рідка корисна копалина, мінерал.
Перед вами глобус - модель Землі. На ньому такі ж умовні позначення, як і на карті. Згадайте, що позначає синій і блакитний кольори? (Воду). Зелений і коричневий? (Рівнини і гори).
На глобусі - це материки або суша. Розкручую глобус навколо осі. Який
колір переважає? (синій). Що з цього випливає?
На Землі більшу частину займають водні простори (океани).
( На мультимедійній дошці плакат з діаграмою).
Три чверті Земної кулі зайнято водою.

  • Дбайливе ставлення до води.

Води на Землі багато, але ось чистої води стає все менше. Це не тому, що запаси води виснажуються. А чому? Над водою нависла загроза забруднення. Хто її забруднює?
Заводи, фабрики, ГЕС споживають велику кількість води і одночасно забруднюють її різними продуктами відходів. Зі стічними (використаними) водами підприємств у ріки й озера потрапляють різні отруйні речовини. У воді гине життя, риби, рослини, тварини. Загниваючі води отруюють повітря, стають джерелом важких захворювань. Річка "хворіє", її води не можуть бути використані людиною.
Воду треба берегти! Піклуючись про чистоту вод, ми піклуємося про своє здоров'я, красу навколишньої природи. У нашій країні прийнято низку законів, спрямованих на захист вод. За їх виконанням стежать органи державної влади, екологи.
- А як ви, учні, можете подбати про чистоту водойм? (Не кидати банки, пляшки, інше сміття. Економно витрачати воду).

http://nordicdesign.ru/wp-content/uploads/2015/09/DJI_0962.jpg-Вода в природі  (робота з підручником с. 152 – схема).
- Діти, де в природі ви зустрічали воду? (Річки, озера, моря, джерела, колодязі,калюжі, роса, дощ, туман, хмари, лід, сніг, град, іній).
Вірно. Все це холодна вода в природі. А от цікаво, чи існує така гаряча вода в природі, щоб вона нагрівалася сама, без допомоги людини? (розповідь дітей про гейзери, фотографія гейзера).
Гейзери - унікальне явище природи.

http://svitppt.com.ua/images/18/17547/960/img7.jpg- Три стани води.
От ви сказали, що хмара – це… (туман), роса, сніг – це…( вода). Але чим - то вона несхожа з росою, снігом, туманом. Чим не схожа? (Хмара, туман - це пар (вода у вигляді пари), роса - вода в рідкому вигляді, сніг - вода в твердому вигляді, кристали).

Подивіться на фізичне явище. Повторимо правила нагрівання пробірки.

 (Випаровування води, кристалізатор з льодом,  робота з хімічним посудом, нагрівання).
- Яка ж речовина вода: рідина, тверда чи пар?
Висновок. Вода - особливий мінерал, так як вона одночасно може перебувати в трьох станах.
( На мультимедійній дошці і в зошитах малюється схема.)

Фізкультхвилинка


А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.

Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!


  1. Роль води як розчинника у живій і неживій природі

Вода — найпоширеніша на Землі рідина й речовина. Щороку з поверхні Землі випаровується 511 тис. м3 води. Вода має позитивне й негативне значення у природі. (Клас ділиться на дві частини- групи, кожна з яких має висунути факти негативного або позитивного значення води.)

Негативне:

  1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.
  2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин, стає непридатною для використання: 97 % — солоні води океанів, морів, 3 % — прісна вода.
  3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів, руйнує міста й села.
  4. Разом із киснем повітря призводить до іржавіння заліза (руйнує корпуси кораблів, водопостачальні й каналізаційні труби, мости, гідроспоруди).

Позитивне:

  1. Міститься в організмах тварин і рослин, що забезпечує біохімічні процеси: в організмі ссавців міститься 70 % води, людини — 65 %; огірків — 90%.
  2. Ґрунтові води забезпечують ріст і живлення рослин.
  3. Забезпечує мікроклімат на планеті.
  4. Надихає художників, композиторів, письменників і поетів на створення нових творів.

5. Відіграє велике значення у практичній діяльності людини. Воду використовують у:


  • промисловості;
  • побуті;
  • медицині;
  • сільському господарстві;
  • рослинництві;
  • тваринництві.

За образним висловом, усі ми - "живі розчини".  Дійсно, практично всі процеси як в клітинах організму, так і в міжклітинному середовищі організму протікають саме у водних розчинах. Крім того, з властивістю води як розчинника прямо пов'язана транспортна функція внутрішніх рідин як у багатоклітинних тварин (кров, лімфа, Гемолімфа, целомічних рідина), так і у багатоклітинних рослин.
У хімії вода - розчинник; один з складових частин деяких хімічних реакцій; "транспортний засіб, тобто середовище, що дозволяє переміщати складові продукти реакції з одного технологічного апарату в іншій. У кінцевому підсумку, виведення в навколишнє середовище рідких відходів виробництва здійснюється теж у вигляді водних розчинів.

V. Первинне сприймання й осмислення нових знань

Прийом «Дерево рішень»

Завдання. На Землі є дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридатною для використання, та шляхи вирішення цих проблем.

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Для використання людиною придатна не будь-яка вода. Наприклад, морську воду не використовують для зрошення полів, бо в ній багато розчинених солей.

Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин.

Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров'я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води.

VІ. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу .

Прийом «Скарбничка»
Завдання. Складіть максимально повний перелік функцій води.
1 група — у процесах живої природи (рослин, тварин).
2 група — у процесах неживої природи.
3 група — у життєдіяльності людини.

VII. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»
- Вода — необхідна умова існування всіх живих істот на Землі.
- Вода — обов'язковий компонент живої клітини. Жоден з живих організмів не може обходитись без води.
- Вода — це середовище життя для деяких організмів.

VIII. Рефлексія.

ОЧІ ПЛАНЕТИ

( театралізація –  цариця Водиця)


Люди! Я вам потрібна,

Мій стан – рідка, легка, як подих, і тверда.

Чуда - Краплинка срібна,

Хто не впізнав мене? Знайомтесь! Я – ВОДА!

Водень і трохи кисню –

Для прохолоди, насолоди і пиття.

Згоден, з вас кожен, звісно,

Що Аш Два О – коштовна формула буття

Білі снігів замети – Це я, пухнаста і сипка, в зимовий час.

Хвилі морів планети

Для вас здіймаю на вітрах, лише для вас!

В росах між трав розлита,

Світанком неба в барви райдуги лечу,

В грозах палкого літа

Спадаю щастям життєдайного дощу.

В міру принад жадана,

В земному світі поряд з вами я живу.

В виру – стрімка, спонтанна,

Киплю, пульсую у джерелах, греблі рву!

Очі мої блакитні

Дивують всі безводні зоряні світи.

Хочу, земляни рідні,

Щоб ви любов мою зуміли зберегти.


Творча лабораторія:

Зараз кожен з вас отримає «крапельку води» від цариці Водиці, на якій необхідно буде написати, потрібна вода людям. Після чого ми відправимо всі ваші крапельки до пані Води, щоб вона змогла переконатися, як же вона важлива для нас.

VII. Домашнє завдання.

  1. Вивчити відповідний параграф підручника § 22 ( Хімія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Григорович. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015).
  2. Творче завдання: намалювати плакати, малюнки, що закликають економити воду. "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан".
    "Економно воду лий, дорожити водою вмій".


Література:

  1. Алексеев Л.С. Контроль качества воды: Учебник – М.:ИНФРА – М, 2004.
  2. Андрєєва В.М. та інші. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем – майстром. – Харків: Видавнича група «Основа», 2006.
  3. Блинов Л.Н. Химико-экологический словарь – справочник. С-П.: Лань, 2002.
  4. Вердіна С.В. Секрети педагогічної майстерності. - Харків: Видавнича група «Основа», 2008.
  5. Гін О. Прийоми педагогічної техніки. – Луганськ: СПД Рєзніков В.С, 2006.
  6. Падалка О.С., Несімчук А.М. та інші. Педагогічні технології. – Київ: «Українська енциклопедія», 1995.
  7. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – Київ: «Видавництво А.С.К.», 2004.
  8. Хімія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Григорович. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015.
  9. Хімія. 8-9 класи. Підручник / В.Є. Данильченко, Н.В. Фрадіна. -- X.: Країна мрій, 2002.

Інтернет ресурси:

  1.  fakty.ictv.ua
  2. http://testedu.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

Петрівська спеціалізована школа № 2  Філіпова Анна Василівна

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
2517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку