Конспект уроку з хімії 7 класу з теми "Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості". Мета : ознайомити учнів зі складом молекули води, її фізичними властивостями та поширенням у природі , ознайомити із властивістю води розчиняти
сприяти розвитку навичок роботи у групах; розвивати вміння характеризувати фізичні властивості речовин;
виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, комунікативні навички, уважність і спостережливість.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Очікувані результати : учні знають склад води, називають її фізичні властивості, розуміють роль води у природі, характеризують властивості води як розчинника.
7 клас Урок № 42.
Тема : Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.
Мета : ознайомити учнів зі складом молекули води, її фізичними властивостями та поширенням у природі , ознайомити із властивістю води розчиняти
сприяти розвитку навичок роботи у групах; розвивати вміння характеризувати фізичні властивості речовин;
виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, комунікативні навички, уважність і спостережливість.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Очікувані результати : учні знають склад води, називають її фізичні властивості, розуміють роль води у природі, характеризують властивості води як розчинника.
Хід уроку
Повідомлення теми та мети уроку.
«Асоціативний кущ» З чим у вас асоціюється вода?
Антуан де Сент-Екзюпері – видатний французький письменник прожив складне життя повне випробувань. Це дало йому право висловити свій погляд на цю речовину «У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насалоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти- саме життя!»
1)Вода – предмет вивчення багатьох наук. Не менш важливою є вода для хімії як речовина. Склад її молекули та формулу вам відомі ще із курсу природознавства. Давайте ще раз розглянемо ці дані.
Робота з підручником Підручник «Хімія 7 кл» П.П.Попель, 2015 §25 с.148
Запишіть до зошиту формулу води. Яким є якісний – елементний склад її молекули, та кількісний склад молекули води?
У завданнях ЗНО 2008 року було наступне №4
Визначте правильне твердження щодо молекули води :
А. Містить два атоми Оксигену та два атоми Гідрогену
Б. складається з одного атома Гідрогену і двох атомів Оксигену
В. складається з двох атомів Гідрогену та одного атома Оксигену
Г. складається з двох атомів одного хімічного елемента
2) Вчені довели, що життя виникло і розвинулося у воді. Воду вивчають фізики, біологи, географи. З давніх-давен люди розуміли, що без води не може існувати жоден живий організм. Однак сила води лякала людей. Це спонукало мислителів вивчати природу та її багатства. Спробуйте скласти тексти про воду, які можна розмістити у підручниках з географії, фізики, біології.
Робота в групах. Учні читають тексти, складають повідомлення, презентують їх.
3) Проблемна ситуація. Обговорення казки.
Два віслюки йшли однією дорогою, кожний ніс свою поклажу. Одного було нав’ючено сіллю, а іншого — ватою. Перший віслючок йшов дуже-дуже повільно, ледь переплітаючи ноги — такою важкою була його ноша. Інший віслюк був дуже веселий, йшов легко та радіючи.
Невдовзі віслюки підійшли до річки, яку їм слід було подолати. Тварина, що була нав’ючена сіллю, зупинилась у воді й стала викупуватись — віслюк то лягав у воду, то знову піднімався на ноги, плескався як хотів. Коли віслючок вийшов із річки, його поклажа стала набагато легше. Другий віслюк, поглянувши на першого, також почав купатись. Проте, на відміну від першого, чим довше він купався, тим важче ставала його поклажа — вата, що була нав’ючена на нього.
— Чому ж так сталося?
— Що відбулось із поклажею першого віслюка?
— Чому поклажа другого віслюка стала важчою?
Учитель підводить учнів до розуміння того, що сіль розчинилась у воді й частка її просто вимилась із поклажі. Тобто сіль є розчинною речовиною. А вата, навпаки, увібрала в себе воду, тому стала важчою. Отже, вата є нерозчинною.
Розчинні та нерозчинні речовини можуть приносити як користь, так і бути шкідливими. Тому, чим більше ми знаємо про розчинні речовини, тим легше нам буде в житті.
Дослідницький практикум: вивчення розчинності речовин . Робота в парах.
Кожна пара отримує інструктивну картку із завданням та таблицю, яку вони мають заповнити. (Роздавальний матеріал.) Учні заносять туди позначки про результати досліджень.
Повторення правил безпеки. Робота в парах.
Дослід 1. Розчинення кухонної солі у воді
Дослід 2. Розчинність цукру
Дослід 3. Розчинення крейди у воді
Дослід 4. Розчинення піску у воді
Дослід 5. Розчинність олії у воді
Дослід 6. Розчинність спирту у воді
Заповнення таблиці
№ |
Розчин |
Очікуваний результат |
Результат досліду |
1 |
Кухонна сіль + вода NaCl |
|
|
2 |
Цукор + вода C12H22O11 |
|
|
3 |
Крейда+ вода CaCO3 |
|
|
4 |
Пісок+ вода SiO2 |
|
|
5 |
Олія+ вода |
|
|
6 |
Спирт + вода C2H5OH |
|
|
Р- розчинна речовина, н- нерозчинна речовина
Виконання тесту із взаємоперевіркою
Що нового ви дізналися на уроці? Чи сподобалося вам працювати у групах? Які знання вам знадобляться у побуті?
Аналізуємо «асоціативний кущ»
Опрацювати §25,26 с.151 з.187 обчислити масові частки елементів у воді с. 153 вправа 189 визначити компоненти розчину