ВОДА — УНІКАЛЬНА РЕЧОВИНА. ТВЕРДІСТЬ ВОДИ ТА МЕТОДИ ЇЇ УСУНЕННЯ. Інтегрований урок з хімії , біології та основ здоров’я 9 клас
Цілі уроку: узагальнити знання учнів про воду як найпоширенішу речовину на Землі, її фізичні й хімічні властивості; закріпити знання учнів про роль води у природі; сформувати уявлення про твердість води, її види та методи усунення твердості води ;єдність живої й неживої природи, методи очищення стічних вод; розвивати вміння аналізувати й робити висновки про роль води в житті рослин, тварин, людини; розвивати комунікативну й соціальну компетенції в процесі роботи творчих груп; виховувати дбайливе й ощадливе ставлення до водних ресурсів, екологічну й валеологічну культуру учнів.
Обладнання: таблиця «Вміст води в живих організмах», «Використання води в промисловості», кулестрижнева модель молекули води, вислови вчених про воду,мультимедіа, таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, фільм «Велика таємниця води», очищена питна вода, набір хімічних реактивів, географічна карта.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Методи й форми роботи: пояснювально-ілюстративні (бесіда, розповідь); наочні (демонстрації); групові, репродуктивні, частково- пошукові, застосування комп'ютерних презентацій.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель біології. Здрастуйте, діти! У нашому житті, як казали давні, усе тече, усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров'я й потяг до пізнання! Час тече, як вода, тож не будемо губити ні те, ні інше й поговоримо сьогодні про найбільш унікальну речовину на Землі. А про яку, ви зараз спробуєте відгадати. (Слайд 1).
Отже, об’єктом дослідження сьогодні на уроці є – вода (Слайд 2) – найцінніший скарб планети Земля. Її значення важко оцінити . Джерелом життя назвав воду італійський художник Леонардо да Вінчі. На зорі виникнення нашої планети Земля – життя вперше зародилося у воді, у світовому океані. А життя людини? Ембріон людини розвивається також у навколоплідних водах, в утробі материнського організму. Тому вважають, що вода – це колиска життя.
Вчитель демонструє глобус: Глобус – це модель нашої планети, яку назвали Земля, хоча ¾ її площі зайняті світовим океаном. А якщо відкинути площі пустель, непрохідні ліси, високі гірські вершини, площу Антарктиди, то лишається зовсім невелика площа, на якій може існувати людина. Земля – це невеличкий острів, занурений в океан. Блакитний колір на глобусі – це вода: річки, озера, ставки, моря, океани.
А тема нашого уроку : «Вода – унікальна речовина. Твердість води та методи її усунення» (Слайд 3)
Епіграфом до нашого уроку я пропоную слова героя повісті видатного французького письменника Антуана де Сент – Екзюпері «Планета людей», який зазнавши катастрофи при перельоті над пустелею, переживши передсмертну агонію від зневоднення організму і відчувши радість спасіння, вигукнув: «Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєся, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися… Ти найбільше багатство у світі…»(Слайд 4)
Учитель хімії. А мета нашого уроку — узагальнити й запам'ятати всі властивості, якими володіє вода, уяснити що таке твердість води, її види, та які методи усунення твердості води існують, як впливає твердість води на використання цієї важливої речовини в побуті, промисловості та на здоров’я людини. (Слайд 5)
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель хімії. Перш ніж розпочати розгляд унікальних властивостей води, проведемо розминку й згадаємо те, що ви вже знаєте про воду з курсів фізики, географії, хімії й біології.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель біології. Що ж казали про воду філософи, вчені, письменники?
(Звертаюсь до висловів на дошці.)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Учитель біології. Давайте згадаємо, де перебуває вода в природі та як людина її використовує.
(Слайд 6, 7)
Вода — найпоширеніша речовина на поверхні нашої планети. Водна .оболонка .Землі — гідросфера — складає 71 % земної поверхні. Якщо воду океанів розподілити рівномірним шаром по всій земній кулі, то Світовий океан був би загальною глибиною 4 км.
У зв'язаному стані вода міститься й у земній корі — літосфері. )
Запаси води на Землі (у літосфері й гідросфері) становлять 2,7 млрд км3.
В атмосфері у вигляді цари міститься 13 тис. км3 води.
Вода входить до складу комет, великої кількості планет Сонячної системи, їх супутників, до складу мінералів, гірських порід.
Втрата організмом великої кількості води призводить до його загибелі, тому що жоден процес у живих організмах не відбувається без участі води. Життя існує лише у водних розчинах. Вода є основним середовищем, у якому відбуваються процеси обміну речовин та перетворення енергії. Вода утворює основу внутрішнього середовища живих організмів (крові, лімфи, міжклітинної речовини).
§ Скільки людина може прожити без їжі?
30-50 днів,
§ А скільки без води? 3 дні.
§ Згадайте, навіщо вода необхідна рослинам?
(Слайд 8)
З її допомогою відбувається всмоктування поживних речовин із ґрунту, пересування їх по судинах угору по рослині, для фотосинтезу; випаровування води листками оберігає їх від перегріву; деяким рослинам вона необхідна для запліднення, поширення плодів і насіння, для проростання насіння; вода — середовище існування для живих організмів.
§ Яку роль відіграє вода в житті тварин?
(Слайд 9)
Вода бере участь у процесах теплорегуляції (охолоджує тіло під час випаровування), є основою внутрішнього середовища організму.
(Слайд 10)
§ Яке значення для мешканців водойм має те, що густина твердої води (льоду) менше, ніж рідкої?
У водоймах узимку лід залишається на поверхні води й захищає її мешканців від низьких температур і промерзання.
Живі істоти на 2/3 складаються з води. Багато води в соковитих плодах, м'якоті листків, коріннях рослин. Так, в огірках і кавунах до 90 % води, яблуках — до 85 %, картоплі — 80 %. В організмах ссавців — до 70 % води, риб — 80 %, медуз — 97 %. Вода в організмі людини відіграє дуже важливу роль. Людина вмирає, якщо втратить усього лише 12% вологи свого організму. Наша кров містить 83 % води, серце й мозок близько 80 %, і навіть у кістках міститься від 15 до 20% води. Відомо, що склад плазми крові дуже близький до складу води морів і океанів.
З урахуванням усіх видів споживання кожна людина витрачає за рік майже 2500-3000 м3 води.
(Слайд 11)
Давайте виконаємо практичну роботу і підрахуєте скільки води міститься в організмі кожного з вас.
(Виконання практичної роботи з біології)
Учитель хімії. Ми поговорили про вміст та значення води для живих організмів. А зараз давайте поговоримо про хімічну сутність води.
Зі збільшенням населення Землі, розвитком промисловості, збільшенням потреб людей зростає й потреба у воді.(Слайд 13, 14)
На одержання 1 т сталі витрачається 150 т води, паперу — 250 т, синтетичних волокон — 4000 т. Багато хімічних процесів прискорюються в присутності води, тобто вода відіграє роль каталізатора. Також вона безпосередньо бере активну участь у реакціях, наприклад, під час одержання кислот, гасіння вапна, у процесах гідратації. Вода обов'язково потрібна для процесів схоплювання й затвердіння в'язких матеріалів — цементу, гіпсу, вапна.
Вода — найпоширеніший розчинник серед усіх існуючих у природі. Можна впевнено стверджувати, що вона є універсальним розчинником. Це не означає, що вона може розчиняти всі існуючі речовини, але серед усіх відомих розчинників розчиняє найбільшу кількість речовин. Така особливість води як розчинника обумовлена будовою молекули води й внутрішньою будовою рідкої води.
Вода — універсальний розчинник, вона добре розчиняє йонні сполуки й речовини, які складаються з полярних молекул.Головна властивість води – це можливість розчиняти тверді, рідкі та газоподібні речовини. Доведено, що 60 елементів в розчиненому стані містяться у воді. Розрахунки показали, що в океанічній воді міститься 8млн. т золота, 164 млн. т срібла, 80 млн т йоду та інших солей. Вже сьогодні з морської води добувають хлор, натрій, золото, уран. Її називають «живою рудою».
ВЧ. Хімії: Кожна речовина має свою будову, яка зумовлює її властивості. Я пропоную учням 10 класу пригадати будову молекули води і пояснити її всім.
Учень:
Будова молекули води (Слайд 14)
Молекула води складається із двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену, які перебувають один відносно одного під кутом 105°.(Слайд 15)
Аномальні властивості води – відслоєння від нормальних властивостей тіл – до кінця не з’ясовані й сьогодні, але головна їх причина відома – будова молекули води. Атоми Гідрогену приєднуються до атомів Оксигену не симетрично з боків, а зміщуються до одного боку. Вчені вважають, що , якби не ця несиметричність, то властивості води різко змінилися б. Наприклад, вода переходила б у твердий стан за 90˚ С, а кипіла б за – 70˚С
Вода – це речовина, в молекулі якої ковалентні полярні зв’язки. Тому молекула води є диполем.
Атом Оксигену більш електронегативний, тому спільні електронні пари відтягуються в його бік.
Молекули води сильно полярні, і завдяки цьому вони здатні утворювати між собою особливий тип хімічного зв'язку — водневий. (Слайд 16, 17) Дві сусідні молекули зазвичай взаємно притягуються за рахунок сил електростатичної взаємодії між негативним зарядом атома Оксигену однієї молекули та позитивним зарядом атома Гідрогену іншої. При цьому й виникає водневий зв’язок, який у 15-20 разів слабший за ковалентний. Це забезпечує рідкий агрегатний стан води, зумовлює плівку поверхневого натяжіння води. Коли вода перебуває в рідкому стані, її молекули безперервно рухаються і водневі зв’язки постійно то розриваються, то утворюються знову.Саме завдяки такій будові молекула води є універсальним розчинником.
Завдяки водневому зв'язку молекули води існують не поодиноко, а парами, трійками, квартетами, секстетами. Якби цього не було, вода за звичайних умов була б газом.
Вчитель фізики. Фізичні властивості води.
Чиста (дистильована) вода — безбарвна рідина, без запаху й смаку. Це єдина речовина, що існує на Землі в трьох агрегатних станах.(Слайд18) Температура кипіння — 100 °С. Температура кристалізації (плавлення) — 0°С. (Слайд 19)
Цікавим є такий факт: Земля обертається навколо Сонця на середній відстані 149,6 млн км. Якби шлях сонячного променя від Сонця до Землі становив менше 134 млн км, то вся вода океанів, морів і річок випарувалася б, а якщо збільшити його до 160 млн км, то вся вода перетворилася б на лід.
За законами фізики, вода має плавитися й кипіти за більш низьких температур, ніж це відбувається в дійсності. Причиною цього є водневий зв'язок, який збільшує взаємодію молекул води. Коли знижується температура, то густина речовин, як правило, збільшується. Для води це відбувається тільки до температури +4 °С. Під час охолодження від +4 до 0°С густина води зменшується. Ця аномальна поведінка води має велике значення. Восени, коли різко знижується температура повітря, охолоджується й вода у водоймах. Охолоджуючись, вода опускається вниз, поки температура всієї води не знизиться до +4 °С. Навіть коли поверхня водойми вкривається льодом, на його дні температура не опускається нижче +4 °С. А за такої температури ще можливе життя.
У XVIII столітті вода стала еталоном для вибору одиниці маси:
* Масі води об'ємом 1 см3 було приписане значення 1 г.
* Максимальна густина за +4 °С прийнята за 1 г/мл, усі інші речовини порівнюються за густиною й масою з водою.
* Густина льоду менше, ніж у рідкої води, що є аномальною властивістю води.
* Чиста вода не проводить електричний струм.
Вода має дуже велику теплоємність. Завдяки цій властивості води чудово пом'якшує клімат. Навесні й улітку вода повільно нагрівається, охолоджуючи повітря. Восени вона поступово остигає, зігріваючи повітря. Вода відіграє роль махового колеса природи й клімату. Без неї клімат був би несприятливим для життя.
Вчитель хімії. Хімічні властивості води. Згадаємо хімічні властивості води. Хімічні властивості води – це ті хімічні реакції, в яких вона є досить активним реагентом.
1. З металами. (Слайд 20)
а) Дуже активні метали внаслідок узаємодії з водою утворюють гідроксид натрію і водень:
2Nа + 2Н2O = 2NaОН+Н2
(Дослід «Розчинення натрію у воді»)
В результаті реакції виділяється велика кількість тепла, тому Натрій з безформенного шматочка перетворюється на розплав і ми бачимо крапельку, яку примушує бігати по поверхні води виділення водню та закипання води. Крім того, водень від тепла може загорітися ( тому цю реакцію треба проводити дуже обережно, беручи маленькі шматочки металу). (реакція з індикатором)
2К + 2Н2O = 2КОН + Н2
Са + 2Н2O= Са(ОН)2 + Н2
б) Середні за активністю метали внаслідок узаємодії з водою під час нагрівання утворюють оксид металу й водень: (Слайд 21)
Zn + Н20 = ZnО + Н2
в) Малоактивні метали з водою не реагують.
2. З оксидами. (Слайд 22)
а) Оксиди металів унаслідок узаємодії з водою утворюють гідроксиди:
СаO + Н2O=Са(0Н)2 — гідроксид кальцію
б) Оксиди неметалів унаслідок узаємодії з водою утворюють кислоти:
S03+Н20 = Н2S04 — сульфатна кислота
Розкладання (електроліз). (Слайд 23)
2Н2O = 2Н2 + О2
Кристалогідрати (Слайд 24) Кристалізаційна вода міститься в кристалічних гратках речовин. Кристалогідрати – нестійкі сполуки і можуть втрачати воду.
Твердість води, її види і методи усунення.
Науковець (учень 11 класу): Так, склад і смак природної води в різних куточках нашої країни різний. Це залежить від хімічного складу грунту і порід через які проходить вода. Природні води містять хлориди,
2+
сульфати, гідрокарбонати кальцію, магнію та інші домішки. Вода, що містить йони Са і
2+
Мg, називається твердою. (Слайд 25, 26, 27) Чим вищий їх вміст в природній воді, тим більша її твердість. Вода в якій немає цих йонів або зовсім мало називається м’якою.
Технолог (учень 11 класу): (Слайд 28. 29) Тверда вода непридатна для застосування в техніці та побуті. Внаслідок використання твердої води у парових котлах їх стінки вкриваються шаром накипу, що містить кальцій та магній карбонати, а також їхні солі. Накип уповільнює нагрівання води, призводить до збільшення витрат палива, прискорює зношування стінок котлів. У твердій воді мило погано милиться, не дає піни, тому що солі магнію і кальцію утворюють з милом нерозчинні сполуки, погано розварюються м'ясо, овочі крупи, заварюється чай. (Дослід)
Синтетичні мийні засоби (СМЗ), на відміну від мила, є солями іншої хімічної природи - це натрієві солі кислих естерів і сульфатної кислоти, й у твердій воді не утворюють нерозчинних сполук. Тому зараз усе ширше розвивається виробництво СМЗ.
Еколог. Я, як еколог, вношу таку пропозицію: оскільки мийні засоби в процесі їх використання не руйнуються і забруднюють навколишнє середовище, а також спостерігається його істотний вплив на здоров’я людини, стан усього живого на Землі, обов’язковою екологічною вимогою до них є можливість біологічного руйнування у природі деякими видами мікроорганізмів. Щоб стічні води очистити від СМЗ, їх треба піддавати тривалому біологічному і хімічному руйнуванню на нешкідливі речовини, що не забруднюють стоки.
Лаборант (учень 11 класу): (Слайд 30, 31, 32. 33) Розрізняють тимчасову (карбонатну), постійну, кальцієву, магнієву і загальну твердість води.
(Слайд 34) Твердість води, обумовлену наявністю магній і кальцій гідрокарбонатів, називають тимчасовою, а наявністю кальцій і магній сульфатів і хлоридів – постійною.
Кальцієва твердість води обумовлена наявністю у воді солей кальцію, а магнієва – солей магнію.
Сумарну кальцієву і магнієву твердість води називають загальною.
Технолог: (Слайд 35. ) Для пом’якшення води використовують дистиляцію, а також хімічні методи, які забезпечують виведення йонів кальцію та магнію з води у вигляді нерозчинних солей. А от, наприклад, на Зеленодольській ТЕЦ при подачі води на турбіну та парові котли в хімічному цеху тимчасову твердість усувають додаванням вапняної води Са(ОН)2.
Са(НСО3)2 +Са(ОН)2=2СаСО3+2Н2О
Під час цієї реакції йони кальцію виводяться з розчину у вигляді нерозчинного кальцій карбонату.
Для подальшого пом’якшення води використовують катіонний обмін. Катіони – це тверді речовини, нерозчинні у воді. До складу яких входять рухливі катіони натрію. Що можуть обмінюватися з катіонами зовнішнього середовища (наприклад кальцію або магнію). Під час пропускання води через колонку з катіонами йони кальцію і магнію затримуються в ньому, а йони натрію переходять у воду:
2+ +
NaR + Ca = CaR + 2Na
Науковець. (Слайд 35) Тимчасову твердість води можна усунути також кип’ ятінням, додаванням натрій гіроксиду або натрій карбонату.
(Слайд 36) А постійну твердість – додаванням натрій фосфату або натрій карбонату.
Кухар. Все це добре, але на стінках побутового посуду утворюється накип. Як бути з ним?
Лаборант. За хімічним складом накип, в основному, є сумішшю продуктів термічного розкладу розчинених у воді кальцій, магній, ферум гідрокарбонатів і сульфатів. До складу суміші можуть входити також силікати, фосфати, гідроксиди Fe2+ , Fe3+. Останні утворюються внаслідок гідролізу солей феруму і окиснення його сполук. Саме вони надають накипу забарвлення. Проведемо дослідження на наявність карбонатів у накипі.
Учитель хімії. Пригадайте, яких правил техніки безпеки треба дотримуватись під час роботи з кислотами, щоб уникнути хімічного опіку? Що треба зробити під час випадкового потрапляння кислоти на шкіру?
Дослід «Наявність карбонатів у складі накипу»
Зішкребти накип з внутрішніх стінок чайника і насипати у пробірку стільки, щоб покрилось дно. Долити розчину оцтової кислоти або розчину хлороводню 1мл й одразу ж закрити пробірку газовідвідною трубкою, кінець якої опустити у пробірку з вапняною водою. Що спостерігаєте? За допомогою яких реактивів можна довести, що до складу накипу входять карбонати?
Науковець. Взаємодія солей карбонатної кислоти із сильнішою мінеральною чи карбоновою кислотою лежить в основі видалення накипу.
Психолог. Діти! Готуючись до уроку, ви подивилися фільм «Велика таємниця води». Які моменти, факти, кадри вас вразили найбільше?
Можливі відповіді учнів
А також ви всі проводили дослід з рисом . Поділіться своїми враженнями та продемонструйте одержане.
1. Найбільше мене вразив експеримент із зернами рису, які залили водою в трьох колбах і потім протягом певного часу першій колбі говорили гарні слова, другий — погані, а третю просто ігнорували. У результаті зерна в першій колбі ожили й стали виділяти приємний запах, у другій — почорніли, а в третій — покрилися цвіллю. Я зрозумів, що все живе для росту й розвитку має потребу в позитивних емоціях, добрих словах, турботі й увазі. А ще те, що вода має пам'ять, може зберігати й передавати інформацію.
2. Мене вразив досвід японських учених з вивчення швидкозамороженої води під мікроскопом, де видно її структурованість. Я зробила фото цих кадрів фільму (показує фото): от вода, що тече по трубах у системі водопостачання міст і часто проходить кути в 90°, а от вода, що стояла біля мобільного телефона, мікрохвильової печі. Воді давали «послухати» музику, і от що побачили (так вона сприймає музику Моцарта, Баха, Бетховена, а так — важкий рок). Потім воді говорили різні слова й побачили, що навіть імена Мати Тереза й Ґітлер вода сприймає по-різному. Потім були слова «ти мені неприємний», «дурень», а от так запам'ятала вода слова «вибач», «спасибі», «душа», «любов». Шляхом експериментів з'ясували, що найсприятливіше для води словосполучення — «любов і подяка». Дякую за увагу й усіх вас дуже люблю — це мій висновок!
Учитель основ здоров’я. Спасибі, діти! А зараз я пропоную вам поповнити сили, підсилити активність мозку й зарядитися позитивними емоціями, випивши водички, яка стоїть у вас на партах. Але спочатку нехай кожен, наливши води до склянки, скаже щось гарне їй сам, а всі разом ми підсилимо оздоровчий ефект тим, що скажемо хором: «Ура, вода! Ми любимо тебе! Здоров'я дала — спасибі, вода!»
Учитель хімії. Сподіваюся, у вас додалися сили. Вас завчасно було розділено на три групи. Кожній групі було запропоноване завдання для розв’язання проблеми, ви провели пошукову роботу і результати пропоную презентувати класу. ( Групи: «Екологи», «Гігієністи», «Економісти»).. Потім заслуховуються виступи кожної групи. (Додотки)
Група екологів (Слайд 37)
Здається води багато. І все ж її катастрофічно мало.
Втручання людини в природу змінює якісний склад води, причина цього — забруднення водойм промисловими й комунальними відходами, добривами, отрутохімікатами. Найпоширенішими речовинами, які забруднюють воду, зокрема Світовий океан, є компоненти нафтопродуктів, феноли, солі важких металів, синтетичні поверхнево-активні речовини, мінеральні добрива. З 1986 року до оцінювання якісного складу забруднень, крім хімічного, фізичного й біологічного, додалося ще й радіоактивне.
Якісна вода стає предметом експорту: населення Гонконгу одержує її спеціальним трубопроводом з Китаю; на привізній воді живе й країна Алжир. Навіть на Україні в багатьох областях ми відчуваємо нестачу прісної води. Якісна вода стає предметом комерції.Таким чином, ціна води стає дуже високою. Вода найдорожча сировина, замінити яку неможливо. А чи дбайливо ми відносимось до води – безцінного багатства землі? Природна вода має можливість самоочищатись, завдяки деяким бактеріям та водоростям. Але, при сильному забрудненні природного самоочищення води не досить. В таких випадках необхідна спеціальна очистка води.
(Слайд 38)
Важлива роль в охороні гідроресурсів від забруднення належить очисним спорудам, які бувають різних типів залежно від основного способу знешкодження нечистот. Вони повинні бути на кожному великому підприємстві, але вони є не скрізь. І ці споруди не можуть в повній мірі вирішити проблему очистки води. Не можна використовувати водойму як резервуар для відходів підприємств.
* механічним способом очищення нерозчинні домішки видаляються з допомогою системи відстійників і різних пасток (відстоювання, фільтрація);
* суть хімічного методу полягає у внесенні хімічного реагента, який вступає в реакцію з розчинними й нерозчинними речовинами, що забруднюють воду, і сприяє їх випаданню в осад у відстійниках, звідки вони видаляються механічним шляхом;
* фізичний метод — це кип'ятіння води, обробка ультрафіолетовими променями, використання ультрафіолетових хвиль і гаммавипромінювання;
* найпоширенішими методами знешкодження води на водоочисних станціях дотепер залишаються хлорування й озонува для очищення побутових стоків найкращі результати дає біологічний метод: для мінералізації органічних забруднень використовуються процеси життєдіяльності мікроорганізмів;
* для очищення промислових стоків використовують електролітичний метод: пропускають електричний струм, що призводить до випадання більшості речовин в осад.
(слайди № 39)
Шкільні краєзнавці провели пошукову роботу і ось про що дізналися.
Є особлива, багата по своєму складу вода, яку ми можемо брати з природних джерел – це мінеральна вода.
Мінеральну воду можна пити необмеженими кількостями кожного дня дорослим, дітям і стареньким. На ній можна готувати, заварювати смачний чай. А косметологи радять такою водою вмиватися. Шкіра стає оксамитовою. Така вода має і цілющі властивості – покращує роботу шлунка, кишечника, позитивно впливає на обмін речовин. А головне – вона дійсно чиста. Мінеральних вод є багато, вони мають різний склад і властивості. (Характеристика етикеток та що на них вказують стр. 29-30 )
( Демонстрація плакату різних мінеральних вод)
Особливу увагу хочеться звернути на те, що наш регіон не є вийнятком, таке джерело є і в нас.
Хіба думав колись проживаючий на нашій землі у своїх володіннях граф Воронцов, що тут, в його степах, у надрах землі заховане багатство.
Наші сучасники теж не передбачали, що в степах, на глибині 150 метрів знаходиться цілюще джерело, яке накрите товстим шаром водонепроникної глини. Шукали звичайну воду, а потрапили на мінеральну, як говориться у казці: «Знайшли її не просту, а золоту». Одеський НДІ визначив, що вона позитивно впливає на шлунково – кишковий тракт, печінку, і є однією з кращих вод цього типу. Дослідження підтвердили позитивний вплив її на лікування багатьох хронічних хвороб. Мінеральна Воронцовська вода володіє дизинфікуючими властивостями, тому вживати її можуть всі. Але, на жаль, останнім часом призупинено добування та вживання цієї води.
Економісти
Проблема очистки і охорони води постає з кожним днем все гостріше, а вирішити її не легко. Можливо, хтось із вас в майбутньому стане безпосереднім учасником у вирішенні цієї проблеми. Ви можете обрати собі такі професії: еколог, гігієніст, економіст, а можливо хтось із вас стане директором великого підприємства та буде брати на себе відповідальність за вирішення тих чи інших виробничих проблем, що пов’язано зі станом навколишнього середовища. А зараз уявіть себе на цьому місці і вирішіть декілька проблемних задач складених з урахуванням можливих екологічних ситуацій.
Задача 1.
Один із шляхів захисту біосфери – очистка стічних вод на виробничих підприємствах. Будучи директором заводу і маючи у своєму розпорядженні значну сумугрошей, як ви поступите:
а) покладите гроші в банк для виплати штрафу за забруднення навколишнього середовища;
б) вкладите гроші в будівництво очисних споруд;
в) частину грошей вкладите в розширення виробництва, а частину – використаєте для підвищення заробітної плати працівникам.
Задача 2.
Ви, майбутні економісти, обчисліть об'єм чистої води, яка витікає струмком з нещільно закритого крана за 1 годину й 1 добу, якщо відомо, що за 1 хвилину втрачається склянка чистої води, тобто 250 мл.
(За 1 годину – 15 л, за добу – 360л)
Задача 3.
Біля річки стоїть брудна машина, яку водій збирається мити. Ваші дії? Чому ви так поведетесь?
Гігієністи
(Слайд 41)
Гігієнічна оцінка питної води складається з таких параметрів:
1. Відношення бактеріологічних показників води, що визначається ступенем загального бактеріального забруднення й умістом бактерій групи кишкової палички; загальна кількість бактерій в 1 мл води має становити не більше 100, а кількість бактерій групи кишкової палички від води — не більше 3.Отже, питна вода не повинна містити мікробів, яєць і личинок глистів.
2. Визначення показників хімічного складу води, які характеризуються гранично припустимими нормами для речовин, що трапляються в природних водах, і додаються в результаті промислового й сільськогосподарського забруднень. Отже, її хімічний склад повинен бути не шкідливий.
3. Визначення органолептичних показників питної води.
(Слайд 42)
4. Вода повинна бути приємною на смак, чистою, прозорою, без кольору, без запаху і присмаку.
Вч. Осн. Здор. Давайте поговоримо про біологічне значення води. В деяких казках згадувалося про живу і мертву воду, що робить головного героя красивим, дає йому сили та повертає до життя мертвого. Казка здійснилась: води багатьох джерел мають цілющі властивості, наприклад, сірководнева вода є цінною для організму, створюючи позитивну біологічну дію на нього. В середньому за добу людина набуває і втрачає близько 2,5л води.
Давайте послухаємо медсестру, що вона нам розповість про значення води для організму людини.
Медсестра: Вода – це середовище, де відбуваються всі хімічні реакції в організмі. Без неї в кров не потрапляють поживні речовини. У вигляді водних розчинів вони постачаються до органів та видаляють з них шлаки. Але, чиста дистильована вода шкідлива, як отрута. Рідке внутрішнє середовище організму – це розчин постійного складу. Якщо в організмі води не вистачає, людина відчуває спрагу, м’язову втому, головний біль, роздратованість, задуху, сонливість, запаморочення, втрату апетиту. Шкіра стає надмірно сухою, з’являється подразливість, втомлюваність, дзвін у вухах. Все це пов’язане з обезводненням м’язів, тканин мозку. Якщо людина в спеку вживає багато води – організм переповнюється водою – водне отруєння. Температура тіла падає, виникає слиновиділення, нудота, блювота, судоми, порушується координація рухів. У особливо тяжких випадках настає смерть. Тому, для підтримання здоров’я, нормальної роботи організму треба уникати, як нестачі, так і переповнення рідини.
Вч. Біол. Так коли ж і скільки краще за все пити воду?
Гігієністи:
Ми підготували для всіх «Правила вживання води»
1. Прокинувшись уранці, необхідно випити одну- дві склянки води, щоби компенсувати втрату води організмом за ніч.
2. Уранці, удень і ввечері через 1-1,5 години після їжі необхідно випити склянку води.
3. Під час їжі води пити не слід, оскільки це порушує процес травлення.
Значення їй надає і температура. З гігієнічної точки зору необхідно пити кип’ячену воду у всіх випадках, після 5 – 10 хв. кипіння. Довго зберігати кипячену воду не можна – вона швидко забруднюється та стає добрим середовищем для розмноження мікроорганізмів. Воду з відкритих джерел не можна використовувати також для миття посуду та фруктів.
4.Не слід уживати напої «Пепсі», «Кола», «Фанта», «Спрайт», які містять фосфор, що виснажує запаси кальцію в організмі. Пам'ятайте! Тільки чиста вода не містить калорій, не вимагає перетравлювання, не шкодить організму. Вона, як внутрішній душ, обмиває травний канал і готує організм до роботи. Вода — речовина досконала, пийте її в достатній кількості! Ще давні греки говорили: «У воді - здоров’я». В багатьох народів омовіння тіла увійшло в побут і релігію. А вода в народних казках, легендах, переказах часто називається «живою водою».
(Роздають пам’ятки)
Вч. Біол. В мене виникло запитання до медсестри: чи є різниця в тому, що пити, якщо всі напої містять воду?
Медсестра:
Без сумніву, організм використовує воду в будь-якій формі, але, багато напоїв містять цукор. Хімічні сполуки – смакові добавки, барвники, консерванти – пошкоджують слизову оболонку травного тракту, печінки, шлунку, нирок, сповільнюють травлення, сприяють відкладенням жиру, збільшенню рівня цукру у крові. Молоко – виключається, тому що в шлунку воно перетворюється нанапівтверду речовину. Соки – теж їжа, їх краще пити на початку прийому їжі. А напої типу «Пепсі», «Кока-кола», «Фанта» - містять фосфор, який зменшує запаси кальцію в організмі. До того ж вони містять кофеїн – це психостимулятор. Він викликає такі захворювання, як: гіпертонія і стенокардія. Чиста вода допомагає уникнути всіх цих проблем.
Висновки
Ви сьогодні добре попрацювали і одержите оцінки зразу з декількох предметів. А зараз, давайте назвемо основні висновки нашого уроку:
1. Вода — безцінний природний дарунок, необхідний для всього живого на Землі.
2. Запаси прісної води на Землі обмежені (приблизно 3% від загальної маси).
3. На підприємствах необхідно будувати очисні спорудження й упроваджувати маловідходні технології й замкнуті системи водокористування, передбачати зменшення шкідливих викидів в атмосферу, водойми, відкриті ділянки ґрунту.
4. Не можна використовувати стічні води промислових підприємств, суспільних їдалень, туалетів, хімчисток і т. п., а також побутові стічні води для поливу рослин або з метою внесення добрив у ґрунт.
5. Не можна зливати неочищені стічні води промислових підприємств і тваринницьких ферм у закриті водойми.
Запаси води залишаються незмінними протягом мільярдів років, тому що вода здійснює постійний кругообіг (Слайд 43, 44),тобто вода весь час перебуває у русі. Кругообіг води важливий процес, який забезпечує суходіл прісною водою, є природною фабрикою дистиляції. Основним джерелом атмосферної вологи є повехневе лоно водойм, вологий грунт, випаровування води рослинами, дихання тварин. Вода у природі існує в трьох агрегатних станах, завдяки чому здійснюється її кругообіг. Під дією сонця вода нагрівається і випаровується з поверхні водойм, повітряні течії переносять водяну пару, яка конденсується і проливається у вигляді дощу, снігу.
6. За порушення правил водокористування передбачена відповідна адміністративна й кримінальна відповідальність.
Отже, (Слайд 45)
Сьогодні на уроці ми розглянули низку питань, які стосувалися такої унікальної речовини, як вода. Неможливо за час уроку дізнатися про воду все. Але ми з вами спробували це зробити. Будь ласка, закрийте очі. Мільярди краплинок падають на землю, воду, рослини. Кожна виконує своє призначення. Я бажаю вам не тільки вдивлятися в оточуючий світ, але й бачити його, розуміти його мову, брати активну участь в його перетворенні. І тоді природа – наша колиска – віддячить вам і вашим нащадкам. Дякую вам за активну роботу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Хімія §
Написати міні-твір на тему «Вода в нашому житті», скласти кросворд на тему «Вода».