Інтелектуальна гра з хімії «Найрозумніший»
Мета заходу: розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, комунікативну та соціальну компетентності учнів; формувати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до вивчення предмета.
Форма проведення: інтелектуальна гра
Хід заходу
План проведення гри:
1.Представлення команд та журі.
2.Конкурс «Заморочки з бочки».
3.Конкурс «Як багато елементів».
4.Конкурс «Паспорт речовини».
5. Конкурс «Здійсни перетворення».
6. Конкурс «Ну а як же без задач?».
7. Конкурс «Поетичний».
8.Підбиття підсумків гри, нагородження переможців.
Учитель. Сьогодні ми проведемо інтелектуальну гру між командами хлопців та дівчат 9 класу, сьогодні ми визначимо, учні якої команди спритніші, уважніші та кмітливіші. Кожна команда названа іменем видатних вчених. Представляємо команду хлопців «Містер Резефорд» та дівчат «Мадам Кюрі». Та наших найчесніших членів журі. Тож починаймо.
Конкурс «Заморочки з бочки»
Учитель. Отже перший конкурс має назву «Заморочки з бочки», кожній команді дістанеться бланк із запитаннями, відповіді на які потрібно дати швико, а головне правильно. Конкурс оцінюється за кількістю правильних відповідей, бонус за швидкість виконання 3 бали (нараховується за умови, що всі відповіді вірні).
Бланк першої команди (хлопців)
1.Реакція обміну між кислотою та основою.
2.Умовний запис складу речовини.
3. Речовини, що прискорюють хімічні реакції, але самі в ній не використовуються.
4.Явища, у ході яких відбуваються перетворення одних речовин на інші.
5.Вид хімічного зв’язку у молекулі азоту.
6.Найменша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості.
7.Одиниця вимірювання кількості речовини.
8.Вода у твердому стані.
9.Формула нітратної кислоти.
10.Характер властивостей основи А1(ОН)3.
11.Валентність гідроксильної групи.
12.Найпоширеніший елемент на Землі.
13.Автор витискувального ряду металів.
14.Найактивніший неметал.
15. Реакції, внаслідок яких виділяється теплота.
16.Чому дорівнює відносна атомна маса Гідрогену?
17.Об’єм одного моль газу за нормальних умов.
18.Речовини, розчини і розплави яких проводять електричний струм.
19.Кількість груп у періодичній системі хімічних елементів.
20.Процес руйнування металів під впливом зовнішнього середовища.
Бланк другої команди (дівчат)
1.Реакції, внаслідок яких з однієї речовини утворюється декілька інших.
2.Явище, у результаті якого змінюється агрегатний стан речовини
3.Найлегший газ.
4.Оксид Гідрогену.
5.Реакції, внаслідок яких із кількох речовин утворюється одна
6.Солі сульфатної кислоти.
7.Одиниця вимірювання кількості речовини.
8.Речовини, що складаються з атомів одного хімічного елемента
9.Найменша електронейтральна частинка речовини.
10. Розчинні у воді основи
11.Валентність Оксигену.
12.Найпоширеніший елемент Космосу.
13.Автор періодичного закону.
14.Вид хімічного зв’язку між йонами.
15.Реакції, внаслідок яких поглинається тепло.
16.Валентність Гідрогену.
17.Яких хімічних елементів більше у періодичній системі?
18.Якого газу в повітрі більше?
19.Реакції, що відбуваються зі зміною ступеня окиснення.
20.Здатність атомів, приєднувати електрони інших елементів
Учитель. Наші команди справились із завданнями. Передаємо бланки відповідей членам журі. Зверніть увагу на дошку, всі разом перевіряємо правильність виконаних вами завдань.
Конкурс «Як багато елементів»
Учитель. Наступний конкурс «Як багато елементів». У цьому конкурсі учасникам потрібно на кожну літеру назви хімічного елемента знайти у Періодичні системі і записати у бланк назви інших мімічних елементів.
Елементи
НІТРОГЕН
АРГЕНТУМ
Учитель. Конкурс завершено, передаємо бланки відповідей членам журі. Підбиваємо підсумки
Конкурс «Паспорт речовини»
Учитель. Переходимо до завдань конкурсу «Паспорт речовини». У громадянина кожної країни є посвідчення особи. Це посвідчення зазвичай має свій унікальний номер чи код, за яким паспорт одного громадянина не можна сплутати ні з чиїм іншим. У даному конкурсі учасники команд повинні виписати із запропонованого переліку номери із характеристиками певної речовини та вписати ці номери у картку, таким чином формуючи спеціальний шифр, який сьогодні ми будемо називати «паспортом» речовин гідроксиду натрію та сульфатної кислоти.
Перелік характеристик:
15.У своєму складі містить групу —ОН. Під час нагрівання не розкладається
Шифр:
|
|
|
|
|
|
|
|
Учитель: Передавайте бланки журі, а в они перевірять правильність «паспортних даних» хімічних речовин.
Конкурс «Здійсни перетворення»
Учитель. Всі ви прекрасно знаєте, що наука хімія вивчає перетворення одних речовин на інші. Сьогодні ми будемо здійснювати не лабораторні перетворення, а словесні. Обом командам дано слова назва хімічного елемента Протактиній, з літер, які входять у цю назву потрібно скласти якомога більше назв інших хімічних елементів, на це у вас є 5 хвилин, час пішов.
Конкурс «Ну а як же без задач?»
Учитель. Переходимо до конкурсу «Ну а як же без задач?». В даному конкурсі вам потрібно якомога швидше розв’язати задачу. Задачі ідентичні, тому тут оцінюється як правильність, так і швидкість виконання.
Задача (відображено на слайді)
Потрібно приготувати розчин масою 320 г з масовою часткою хлориду калію 3%. Розрахуйте масу КСl і масу води, які необхідні для приготування розчину.
Конкурс «Поетичний»
Учитель. Дуже дивно чути назву останнього конкурсу на заході пов’язаному з вивченням хімії, проте хіміки справжні універсали, і тут ми пасти задніх не будемо. Суть конкурсу полягає у тому, що учасникам потрібно скласти акровірші. Як от такий, у основі якого лежить слово ХІМІЯ.
Хімія – складна наука,
І як предмет важлива штука,
Мамі кажем, що то мУка,
І хоч формули вчимо,
Як не знаєм – мовчимо.
Учасники складають акровірші із словами Натрій та Карбон.
Учитель. Шановні учасники зачитайте свої хімічні поезії.
Ми з вами виконали багато завдань, а зараз хочемо почути членів журі, які оголосять команду переможців.
Щиро дякуємо учасникам за участь, нагороджуємо подарунками та оплесками.
ДОДАТКИ ДО КОНКУРСІВ
Конкурс «Заморочки з бочки»
Команда 1
1.Реакція обміну між кислотою та основою.
2.Умовний запис складу речовини.
3. Речовини, що прискорюють хімічні реакції, але самі в ній не використовуються.
4.Явища, у ході яких відбуваються перетворення одних речовин на інші.
5.Вид хімічного зв’язку у молекулі азоту.
6.Найменша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості.
7.Одиниця вимірювання кількості речовини.
8.Вода у твердому стані.
9.Формула нітратної кислоти.
10.Характер властивостей основи А1(ОН)3.
11.Валентність гідроксильної групи.
12.Найпоширеніший елемент на Землі.
13.Автор витискувального ряду металів.
14.Найактивніший неметал.
15. Реакції, внаслідок яких виділяється теплота.
16.Чому дорівнює відносна атомна маса Гідрогену?
17.Об’єм одного моль газу за нормальних умов.
18.Речовини, розчини і розплави яких проводять електричний струм.
19.Кількість груп у періодичній системі хімічних елементів.
20.Процес руйнування металів під впливом зовнішнього середовища.
Відповіді:
1._______________________________
2._______________________________
3._______________________________
4._______________________________
5._______________________________
6._______________________________
7._______________________________
8._______________________________
9._______________________________
10._______________________________
11._______________________________
12._______________________________
13._______________________________
14._______________________________
15._______________________________
16._______________________________
17._______________________________
18._______________________________
19._______________________________
20._______________________________
Команда 2
1.Реакції, внаслідок яких з однієї речовини утворюється декілька інших.
2.Явище, у результаті якого змінюється агрегатний стан речовини
3.Найлегший газ.
4.Оксид Гідрогену.
5.Реакції, внаслідок яких із кількох речовин утворюється одна
6.Солі сульфатної кислоти.
7.Одиниця вимірювання кількості речовини.
8.Речовини, що складаються з атомів одного хімічного елемента
9.Найменша електронейтральна частинка речовини.
10. Розчинні у воді основи
11.Валентність Оксигену.
12.Найпоширеніший елемент Космосу.
13.Автор періодичного закону.
14.Вид хімічного зв’язку між йонами.
15.Реакції, внаслідок яких поглинається тепло.
16.Валентність Гідрогену.
17.Яких хімічних елементів більше у періодичній системі?
18.Якого газу в повітрі більше?
19.Реакції, що відбуваються зі зміною ступеня окиснення.
20.Здатність атомів, приєднувати електрони інших елементів
Відповіді:
1._______________________________
2._______________________________
3._______________________________
4._______________________________
5._______________________________
6._______________________________
7._______________________________
8._______________________________
9._______________________________
10._______________________________
11._______________________________
12._______________________________
13._______________________________
14._______________________________
15._______________________________
16._______________________________
17._______________________________
18._______________________________
19._______________________________
20._______________________________
Конкурс «Як багато елементів»
Н |
І |
Т |
Р |
О |
Г |
Е |
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
Р |
Г |
Е |
Н |
Т |
У |
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс «Паспорт речовини»
Команда 1 Речовина NaOH
|
|
|
|
|
|
|
|
Команда 2 Речовина H2SO4
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс «Здійсни перетворення».
П |
Р |
О |
Т |
А |
К |
Т |
И |
Н |
І |
Й |
1.______________
2.______________
3.______________
4.______________
5.______________
П |
Р |
О |
Т |
А |
К |
Т |
И |
Н |
І |
Й |
1.______________
2.______________
3.______________
4.______________
5.______________
Конкурс «Ну а як же без задач?»
Задача:
Дано: Розв’язання:
m(р-ну)=320г
w(KCl)=3%
m(H2O) – ?
m(KCl) – ?
Відповідь:
m(H2O) =
m(KCl) =
Конкурс «Поетичний»
АКРОВІРШ
Н_____________________________
А_____________________________
Т_____________________________
Р_____________________________
І_____________________________
Й_____________________________
АКРОВІРШ
К_____________________________
А_____________________________
Р_____________________________
Б_____________________________
О_____________________________
Н_____________________________
Бланк для журі
Назва конкурсу |
Максимальна кількість балів |
Команда 1 Мадам Кюрі |
Команда 2 Містер Резерфорд |
“Заморочки з бочки” |
20+3 |
|
|
“Як багато елементів” |
8 |
|
|
“Паспорт речовини” |
8 |
|
|
“Здійсни перетворення” |
Від кількості утворених слів |
|
|
“Ну а як же без задач?” |
10 |
|
|
“Поетичний” |
10 |
|
|
Підсумок: |
|
|
Бланк для журі
Назва конкурсу |
Максимальна кількість балів |
Команда 1 Мадам Кюрі |
Команда 2 Містер Резерфорд |
“Заморочки з бочки” |
20+3 |
|
|
“Як багато елементів” |
8 |
|
|
“Паспорт речовини” |
8 |
|
|
“Здійсни перетворення” |
Від кількості утворених слів |
|
|
“Ну а як же без задач?” |
10 |
|
|
“Поетичний” |
10 |
|
|
Підсумок: |
|
|
Бланк для журі
Назва конкурсу |
Максимальна кількість балів |
Команда 1 Мадам Кюрі |
Команда 2 Містер Резерфорд |
“Заморочки з бочки” |
20+3 |
|
|
“Як багато елементів” |
8 |
|
|
“Паспорт речовини” |
8 |
|
|
“Здійсни перетворення” |
Від кількості утворених слів |
|
|
“Ну а як же без задач?” |
10 |
|
|
“Поетичний” |
10 |
|
|
Підсумок: |
|
|