Людина і світ
Тема: Вода як середовище існування організмів
Мета: охарактеризувати водне середовище життя організмів, навчитися наводити приклади мешканців водного середовища життя і приклади пристосувань організмів до життя у водному середовищі; вчити наводити аргументи, аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння складати опорні схеми та працювати з ними , комунікативні та творчі здібності, удосконалювати вміння користуватися додатковою літературою; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, бережне ставлення до природи.
Обладнання: плакати, аудіо файли, відео файли, ілюстрації до уроку за НПП «Інтелект України», таблиця «ЗХД» («Знаємо», «Хочемо дізнатися», «Дізналися»)
I Організація класу
Емоційне налаштування
-Урок розпочнемо із побажань. На кожний пальчик долоньки в парах учнів промовляємо слова і торкаємось:
Великий: Бажаємо
Вказівний: Великого
Середній: Успіху
Безіменний: Завжди
Мізинець: У всьому і завжди.
II Оголошення теми
На уроках Людина і світ ми подорожуємо разом із Центавриком. Він написав нам листа. Прочитаємо цей лист. (Частина 6, урок 8 с. 50, завд.1)
-Отже, тема уроку: Вода як середовище існування організмів. Ми дізнаємося,
Чому на глибині не живуть навіть водорості?
Як пов’язані між собою освітленість та температура шарів в морях та океанах?
Чому глибоководних риб уважають унікальними істотами? (Таблиця «Хочемо дізнатися»)
III Планування уроку
Сплануємо наш урок.
1.Повторюю
2.Вивчаю нове
3.Осмислюю
4.Аналізую
5.Підсумовую
IV Актуалізація опорних знань
-Але спочатку повторимо, що вже знаємо про воду як речовину. (Таблиця «Знаємо»)
-Що таке кругообіг води в природі? (Завд.2)
-Центаврик передав світлини. Розгляньте і підпишіть агрегатні стани води. (Завд.3)
Хвилинка здоров’я. Вправи для очей. (Планування:повторюю)
V Вивчення нового матеріалу
1.Вправа «Повітряні кульки»
-Нашу розмову підслухали наші друзі. Допоможемо їм спуститися на повітряних кульках. (Завд.4)
-Чи є слова, значення яких вам невідомо? Якою довідковою літературою можна скористатися при необхідності?
2.Робота з інформацією від бортового комп’ютера Адаптера. (Завд.5) Планування: вивчаю нове)
-Перевіримо, чи зрозуміли нову інформацію.(Планування: осмислюю)
-Чому вода гірше пропускає світло? (Вона менш прозора, ніж повітря)
-Чому верхній шар водойм має різноманітний рослинний і тваринний світ?(Світла достатньо, а під дією світла рослини виробляють з повітря і води для себе «їжу», а якщо є рослини, то і тваринам є чим поживитися) (Заповнюємо таблицю «Дізналися»)
-Чому на глибині виживають тільки водорості?(Бо вони здатні сприйати дуже слабке світло)
-Які тварини мешкають на глибині? (Ті, що харчуються іншими тваринами або рештками організмів) Таблиця кальмари
-Чому глибоководних риб уважають унікальними?(Є органи, що випромінюють світло)
-Яким чином таке пристосування допомагає рибам? (В умовах темряви допомагає рибам орієнтуватися, приваблювати здобич або уникати ворогів)
3.Вправа «Завдання від Питайлика»
-Для кращого запам’ятовування, проаналізуємо. (Завд.6)
1.Укажи ознаку водного середовища.
2.Чому на великій глибині не живуть водорості?
-Укажи, чим живляться глибоководні риби.
4.Вправа «Фотоапарат»
-Для закріплення та розвитку зорової пам’яті виконаємо вправу.
5.Релакс
6.Завдання від Знайка
-Знайко просить розібратися, як пов’язані між собою освітленість і температура шарів води в морях та океанах. Допиши речення (Завд.8) Таблиця «ЗХД»
7.Підсумок отриманих знань
-Отже, підсумуємо. Ми отримали відповіді на питання, які ставили перед собою на початку уроку. Ми дізналися…
8.Знання у житті
-Як на вашу думку, як використаємо ці знання у житті?
VI Підсумок уроку
1.Зоряні перегони
-Сподіваюсь, з успіхом виконаєте Зоряні перегони.
2.Самоперевірка
3.Рефлексія
-Що з уроку вас найбільше здивувало?
-З якою інформацією ви поділитеся із друзями, батьками?
-Хто з вас може себе похвалити?
-Кого з вас зацікавила тема уроку? Якою літературою можна скористатися, щоб дізнатися більше?
-Сподіваюсь, цей урок переконав у тому, що пізнавати, вивчати світ дуже корисно і цікаво, адже наша планета має стільки таємниць, які ви зможете пізнати у майбутньому!
4.Робота з картою
-Назвіть моря України. Позначте на карті держави, з якими Україна межує і на суходолі, і на морі.
-Наша країна прагне миру і дружніх стосунків з усіма державами світу, на всіх материках нашої голубої планети.
5.Емоційне завершення уроку
Пісенька «Материки»