Урок "Вода.Якою буває вода? Що може вода?"

Про матеріал

Урок природознавства для учнів 2класу. Використовуючи матеріал вчитель зможе сформувати в учнів уявлення про воду, про зміни станів води, дослідницький підхід до пізнання властивостей води.Цікаві форми роботи, активні методи роботи допоможуть вчителю цікаво провести урок.

Перегляд файлу

Тема уроку: Вода. Якою вода буває? Що  вода може.

Мета уроку: Формувати в учнів уявлення про воду, про зміни станів води. Розвивати  дослідницький підхід до пізнання властивостей води. Уточнити й розширити уявлення про взаємозв’язки води з об’єктами неживої та живої природи. Розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, наукове світорозуміння. Виховувати бережне ставлення до води.

  Обладнання. Склянки з водою, цукор, сіль, пісок, камінці,  мультфільм „ Капітошка ”,  краплинки, слайди, карта півкуль, ілюстрації, таблиця «Хочу все знати» .

 Хід уроку

1. Організація класу.

Станемо ми всі рівненько,

Усміхнемось веселенько,

 Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Настанова на урок.

На уроці будь уважний,

Добре думай, не спіши.

Знай, що вчитись завжди важко,

Легше буде у житті!

2.Хвилинка спостережень. Фенологічні спостереження.

Хто вночі у лісі, полі

побілив усе довкола?

Хто смереку і ялину

вбрав у сніжну кожушину? (Зима).

 Вчитель вивішує на дошку ілюстрації, на яких зображені зимові картини.

  • Яка пора року  зараз у природі? Доведіть.
  • Який зараз місяць?
  • Яка сьогодні погода? (Чи є сонце? Як гріє сонце сьогодні? Яка температура повітря? Чи є вітер? Який стан неба? ).

Запис результатів спостережень в зошитах ( с. 46) та в класному календарі спостережень.

3.Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми уроку.

До нас на урок завітав незвичайний герой із мультфільму. Послухайте пісеньку і впізнайте його.( Звучить пісня із мультфільму про  Капітошку.)  Хто це? А з чого він утворився?

Капітошка приніс вам цікаві завдання на урок. Учням, які будуть активними на уроці,  Капітошка подарує  чарівну краплинку.

3.1.Ребус (вода)

 

 

- Капітошка приніс на урок вам ребус. Попробуйте його розгадати.  Погляньте, що знаходиться в О?  ( В о да). Молодці, ви швидко справились із завданням. За це Капітошка вам дарує загадку. Відгадайте її.

3.2. Відгадування загадки.

 Що таке: пливе і ллється.

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звірі й птахи помирають. (Вода)

  • До якої частини природи належить вода?

— Чи багато її на Землі?

Без води неможливе життя. З усіх планет Сонячної системи лише планета Земля має такі запаси води. Народна мудрість каже: „ Водиця – усьому – цариця”. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою, але в морях і океанах вода солона. Вода - найпоширеніша в природі речовина, без якої неможливе життя на Землі.

Ось погляньте на карту. Тут ви бачите багато синього кольору. Це і є вода.

 Ви вже здогадалися, що  тема нашого уроку „ Вода.  Якою вода буває? Що вода може”(Тема уроку записана на хмаринці). Сьогодні на уроці ми дізнаємося, кому потрібна вода, які властивості вона має,  що вода може,  про значення води в природі.

4.Побудова знань.

4.1.Метод «Коло ідей».

- Діти, висловіть свою думку з питання:

- Як ви вважаєте, де знаходиться вода  в природі? ( Учні по черзі висловлюють свої думки, а вчитель прикріплює на дошці відповідні ілюстрації. Цей метод допомагає вчителю залучити до роботи всіх учнів класу до обговорення проблеми).

Наприкінці роботи на дошці може бути такий запис ( Вчитель може вивісити на  дошці ілюстрації або показати  слайди):

Вода – дощ, сніг.

Вода – річки, озера, моря, океани, джерело, струмочок ( водойми).

Вода – хмари.

Вода – льодовики.

Вода є всюди — у повітрі, в рослинах, у живих організмах. Навіть звичайний камінь у дрібних тріщинах містить малесеньку  кількість води. Без води немає життя.

Капітошка склав такий вірш:

Я маленька краплинка,

Моя домівка – хмаринка.

  • Про яку домівку краплинки йдеться у вірші. Які ще домівки краплини ви знаєте?

( роса, дощ, сльоза, пара…).

4.2.Гра «Для чого нам потрібна вода».

       Вчитель пропонує дітям, які народилися взимку, утворити коло. Одна дитина — Фея, інші  — крапельки з криниці, яка напоїла Фею в пустелі. Фея  по черзі запитує кожну краплинку: «Для чого нам потрібна вода?» Крапельки повинні відповідати так, щоб їх відповіді не повторювалися. Наприклад: «Вода потрібна, щоб умивати людину, поливати  квіти, варити  їжу,  прати одяг, мити посуд, у воді живуть рибки  тощо». Якщо крапелька не може відповісти на питання Феї, вона «випаровується з криниці» — залишає гру. Перемагає крапелька, яка найдовше залишиться в колі. Після цього Фея  розповідає про все, що вона дізналася від краплинок.

4.3. Досліджуємо властивості  води.

Щоб дізнатися про властивості води, проведемо такі досліди:

 Дослід 1.Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Чому це так швидко вдалося зробити? (Тому що вода рідка.)

Висновок. Вода буває рідкою.( Діти проводять досліди разом з вчителем).

Дослід 2. Якщо налити воду у тарілочку і поставити у морозильну камеру, що трапиться з водою? (Вона перетворюється на лід).

Висновок. Вода буває твердою.

Дослід 3. Коли в чайнику кипить вода, що виходить із його носика? (Пара).

Чи доводилось вам спостерігати, як з носика чайника виходить пара. Ось у мене в чайнику кипяток. До носика я підношу дзеркальце. Що ви помітили?Чи  можете ви пояснити, чому так буває?

             Висновок. Вода буває газоподібною.

 Робота з підручником.

Учні розглядають малюнки на с.54 підручника.

  • Якою є вода у склянці? Яка вода падає з хмар на землю влітку? А взимку?

Яка вода виходить із носика чайника, що знаходиться на вогні? Якою ж буває вода? У яких трьох станах буває вода?

Розгляньте, як рухається краплинка в природі?

Бесіда за слайдом «Хочу все знати». Вчитель у цікавій  розповіді розповідає про подорож краплинки.

Відгадування загадок (С. 54).

Робота у зошиті з друкованою основою (С. 42, завдання 1, 2).

Учні складають речення за малюнком, розповідають про стани води і розмірковують:

  • Чому взимку йде сніг?
  • Як довести, що сніг і лід — це замерзла вода?
  • Що відбувається з бурульками в теплий сонячний день?
  • Чому не можна смоктати бурульки і сніг?

Продовжуємо досліджувати воду. Зараз ми проведемо з вами такі досліди:

Дослід 4. Учитель в одну склянку з водою кидає грудочку цукру, а в другу – ложечку солі. Робите разом зі мною. Діти І варіанту всипте ложечку цукру, а ІІ варіанту – ложечку солі. Ложечкою розмішайте цукор чи сіль у воді.

Що відбулося з цукром і сіллю? (Вони розчинилися).

 Як у цьому переконатися? ( Пробують воду).

Дослід 5. А тепер дослід проведу я, а ви уважно спостерігайте за мною. Знову беремо дві склянки. В одну насипаємо пісок, а в другу – кидаємо кілька камінчиків та цвяшок .

– Чи розчинилися пісок, камінчики, цвяшок ? (Вони осіли на дно).

Висновок: вода – розчинник. Ви переконалися, що одні речовини розчиняються у воді, а інші – не розчиняються.

  • Де ще ви зустрічалися з водою розчинником? (Мама варить їсти і солить або даємо цукор в чай.)

Капітошка  приніс нам  мінеральну воду.( Вчитель наливає кожному учневі в одноразовий стаканчик.  Яка вона на смак? Чи здогадалися ви чому вода має такий смак? (Це природна мінеральна вода, яка розчинила мінеральні солі).

  • Яка мінеральна вода продається у наших магазинах?  Чи корисно пити мінеральну воду?
  • Чому після дощу вода у струмках, озерах і річках біля берегів стає каламутною?
  • Чому через деякий час вода стає чистою?

Демонструю склянку з відстояною водою.

Фізкультхвилинка

Ось пливе товста хмаринка,

А везе вона сніжинки,

Їм набридло так сидіти,

Закортіло полетіти. (рух по колу)

Почали вони кружляти,

Ніби танець танцювати.

Вітерець із ними грав,

Сніжну віхолу підняв.

Та сніжинки покрутились

І на землю опустились. (присідають)

Можна використати музичну фізхвилинку

 4. 4. Гра “Закінчи речення”

– Вода розчинник, бо ...

  • Вода розчиняє поживні речовини в ґрунті і ...
  • Мінеральна вода – це вода ...
  • Вода може бути у трьох станах…

4.5.Бесіда за малюнком с.55.

       Яке значення має вода для рослин, тварин та людини? Розповісти про значення води для рослин, тварин та людини допоможуть малюнки (С. 55). Учні складають речення, розповідають, навіщо потрібна вода, наводять власні приклади. Такі приклади також наведені у зошиті з друкованою основою (С. 43, завдання 4). Вода необхідна всім живим істотам.

  •  Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине. Для деяких тварин, наприклад, риб,раків, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.

Висновок. Вода потрібна людям, тваринам, рослинам для життя.

4.6.Робота з прислів’ями, приказками та прикметами про воду. Робота в групах .

 Складіть прислів’я, приказки про воду.( Вчитель роздає конверти, у яких записані прислівя  - кожне слово на окремій смужці. Учні в групі складають прислів’я  з слів і пояснюють їх зміст).

  •     Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
  •     Річка – колиска життя.
  •     Хліб – батько, а вода – мати.
  •     Закрий міцніше кран, щоб не витік океан.
  • У нього стільки правди, як у решеті води.
  • Не плюй у криницю, знадобиться напитися.
  1. Рефлексія.
    1. Підсумкова бесіда.
  • Що ви знаєте цікаве про воду? Цікаві факти:

 Людина помре, якщо втратить п’яту частину води, яка міститься в її організмі. Дорослій людині потрібно випивати в день два з половиною літри води. Один літр рідини надходить до організму із продуктами, що вживаються в їжу. Ще один літр ми випиваємо протягом дня.   Для організму людини вода має дуже важливе значення. Без їжі ми можемо прожити кілька місяців, а без води не можемо прожити й кількох днів.

       Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану? реба економно використовувати воду. Не засмічувати водойми, вивозити сміття на спеціально відведені місця. Забруднену воду використовувати не можна. Треба уникати обробки полів отрутохімікатами. Необхідно будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду, а також попереджувати витік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію, насаджувати ліси). Можна переглянути слайди про воду.

  • А що можете зробити ви для збереження та економії води? ( Берегти кожну краплинку. Із крана, з якого капає вода, за урок  може витекти 1 літрова банка води.( демонструю). Цією водою можна полити квіти в класі, а можна закип’ятити і зробити чай).

5.2.Цікаві загадки.

  • Яку воду можна носити у решеті? (Сніг).
  • Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град).
  •  «Що це? Що це? — всі кричать, — Білі мухи он летять». (Сніг).
  • Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим).
  • В яку бочку не можна налити воду? (У повну).

5.3.Складання вірша-сенкану про воду:

Вода

Чиста, корисна.

Очищає, лікує, милує.

Без води не було б життя на Землі.

       Життя. (Чарівниця).

5.4 Дискусія.

Вода –  друг людини? ( Так. Бо вода - це: врожай на городах, полях, в садках; свіже повітря  після дощу, мінеральні води лікують людей; по воді пливуть кораблі; вода-домівка для рослин і тварин; на воді будують гідроелектростанції; воду ми використовуємо кожний день в побуті).

  • А чи може вода бути ворогом? ( Так. У воді можна потонути. Коли дуже багато води - можуть загинути люди, тварини, рослини. Кип`ятком можна ошпаритись).

Цю незвичайну краплинку дарує вам Капітошка, прикріпіть її у ванній кімнаті. Нехай вона нагадує вам про те, що воду треба берегти кожного дня.

                                       Ти вранці личко умиваєш,

                                              У синій хвилі риба грає.

                                               Йде дощ і шелестить трава –

                                               Жива, жива, жива, жива,

                                              Запам'ятай же назавжди:

                                               І я з води і ти з води,

                                               Запам'ятай на майбуття:

                                               Земна вода Землі життя.

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
7614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку