Конспект уроку в 8 класі
Предмет- географія
Тема: КІЛЬКІСТЬ І ЗМІНА НАСЕЛЕННЯ В СВІТІ ТА УКРАЇНІ.
ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА КІЛЬКІСТЬ НАСЕЛЕННЯ.
ДОСЛІДЖЕННЯ П. ЧУБИНСЬКОГО
Мета уроку :
Знаннєвий компонент: формувати в учнів систему знань про кількість населення світу та України; навчити визначати показники народжуваності, смертності, природного руху населення та їх вплив на зміну чисельності; аналізувати демографічні процеси в різних регіонах світу та України.
Діяльнісний компонент: формувати вміння робити висновки щодо демографічної ситуації у країні; охарактеризувати зміну кількості населення протягом ХХ-ХХІ ст.; розвивати уміння працювати з картографічними, статистичними матеріалами, створювати та аналізувати графіки зміни кількості населення в часі. формувати уміння аналізувати статистичні дані; розвивати інтерес до предмета.
Ціннісний компонент:сприяти вихованню шанобливого ставлення до людського життя, виховувати свідомого громадянина України.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація, відеоролик, міні - конспекти учнів, політична карта світу, фізична карта України, атласи, карта населення світу, таблиці, графіки, карти, картки-завдання.
Основні поняття: демографія, природний рух населення, густота населення, відтворення населення, демографічна криза, депопуляція, демографічний вибух, демографічна політика.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Доброго дня шановні учні!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок я бажаю почати уривком вірша українського поета В.Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина.
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.
Ми починаємо знайомство з особливою складовою нашої планети людством. Населення… За цим простим, маловиразним словом криються долі багатьох мільйонів людей, що жили тисячі років тому, живуть зараз і будуть жити в майбутньому в Україні. Людина – найбільше багатство кожної країни, вона є творцем матеріальних і духовних благ суспільства, від її таланту, працьовитості, освіченості, професіоналізму залежить процвітання держави.Сьогодні ви дізнаєтесь про головні особливості народонаселення світу та України
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Тема нашого уроку «Кількість і зміна населення в світі та в Україні. Чинники,що впливають на кількість населення».
Метою нашого уроку є сформувати знання про кількість населення світу та України; визначати показники народжуваності, смертності, природного руху населення та їх вплив на зміну чисельності; проаналізувати демографічні процеси в різних регіонах світу та України.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демографія як наука (розповідь вчителя)
Розгадайте анаграму (ОЯДФАГМІРЕ)
-На дошці для вас запропонована слово, в якому переставлені букви. Це слово є назвою науки про населення. Давайте переставимо букви і вгадаємо назву цієї науки.
Так, це демографія - наука про закономірності відтворення населення; вивчає процеси народжуваності, смертності, шлюбності, освіченості, міграції, зайнятості, віковий та статевий склад населення.
Подивіться будь ласка в свої міні – конспекти і запишіть перед визначенням термін «демографія».
Інтерактивна вправа «Хто він?»
-Діти погляньте на портрет цього чоловіка. Це відома людина, яку знає більшість українців - Павло Платонович Чубинський. А що вам відомо про нього?
-А ще він відомий, тим що займався вивченням кількості населення України, був одним із засновників географічного народознавства. Очолив експедицію географічного товариства, яка вивчала етнографію та статистику України.
Населення України також вивчав український географ Михайло Птуха.
Саме він є засновником Інституту демографії Академії Наук України, демограф, статистик та економіст. Розробив схему вивчення демографічних процесів і запропонував методику її реалізації.
Метод «Шести капелюхів»
Населення світу дуже різноманітне, як і наші емблеми – капелюхи, які лежать у вас на партах. Кожен колір капелюха, визначає вашу приналежність до певної групи, якій необхідно буде в ході уроку виконати завдання.
Група «Білі капелюхи» - отримали випереджувальні завдання і працюють з конретними фактами.
Група « Чорні капелюхи» - будуть визначати причини демографічних ситуацій в світі та в Україні.
Група «Зелені капелюхи» - будуть оброблювати статистичні дані.
Група «Жовті капелюхи» - працюють з картами «Населення світу», «Населення України»
Група «Червоні капелюхи» - аналізують демографічну політику в різних країнах світу та в Україні зокрема. І розроблюють фото колаж «Щаслива родина».
Група «Сині капелюхи» - Роблять висновки про демографічну ситуацію в світі та в Україні і прогнозують як зміниться кількість населення в майбутньому.
Розповідь учителя.
1.Кількість населення на Землі
За оцінками ООН населення світу зараз становить близько 7,6 млрд. осіб.
І воно продовжує зростати. Але так було не завжди. Давайте подивимося цей фрагмент. (відео фрагмент № 1)
Завдання для групи «Зелені капелюхи»: Проаналізуйте відео фрагмент. Визначити як і на скільки змінилась кількість населення світу.(Причини збільшення)
Завдання для групи «Жовті капелюхи»:
А зараз я пропоную вам проглянути відео фрагмент № 2 і визначити країни – лідерів за кількістю населення та місце України серед країн світу по цьому показнику. ( відео фрагмент № 2)
Розповідь вчителя.
Населення України на початок 2020 р. становить 42,7 млн.осіб. За кількістю населення Україна посідає 32 місце у світі і шосте місце в Європі після Росії, Німеччини, Великої Британії, Італії, Франції.
Завдання для групи «Чорні капелюхи»:
Завдання для групи « Зелені капелюхи»:
Проаналізувати статистичні дані «Зміна кількості населення в Україні за останні 100 років» (Мал.1.)
Мал.1. Зміна кількості населення в Україні за останні 100 років
- А що впливає на кількість населення будь якої країни?
2. Природний рух населення.
Розповідь вчителя.
Населення світу росте за рахунок відтворення.
Відтворення, або природний рух населення — це сукупність процесів народжуваності і смертності, які визначають масштаби природного приросту.
(Формула П.п.=Н-С)
Перший тип відтворення — низька народжуваність, смертність. Характерний для більшості країн Європи, Північної Америки (показують на карті регіони для яких характерно другий тип відтворення).
Питання до класу
(пізні шлюби, не зареєстровані шлюби, велика кількість розлучень - в Росії 80%, Швеція 65%, США 50%. Сім'ї з початку влаштовують своє благополуччя: кар'єра, будинок, машини; тільки після діти)
Питання до класу
(державна політика створена так, що пенсіонери забезпечені матеріально, морально і т. п.)
Для другого типу характерне зменшення смертності,(в першу чергу дитячою, за рахунок використання досягнень медицини) при збереженні одночасно високої народжуваності. Це переважно країни Центральної і Східної Африки, Південної і Південно-Східної Азії.(показують на карті регіони для яких характерно другий тип відтворення)
Питання до учнів
Це країни які розвиваються і належать до категорії найбідніших в цих країнах характерні ранні браки(з 12 років дівчата, з 14 років хлопчики), багатоженство, великі сім'ї, релігійні погляди, заборона абортів, переважно сільське населення.
Питання до учнів
Низький рівень життя, низька якість медицини, вченості і т. п.
Отже, головними чинниками, що впливають на природний приріст населення, є кількість народжених і померлих.
На народжуваність впливають такі чинники:
(Учні записують до зошита чинники, що впливають на народжуваність).
Група « Чорні капелюхи» - будуть визначати причини демографічних ситуацій в світі та в Україні.
В Україні відзначається низький рівень народжуваності (нижче, ніж у середньому в Європі). За останній час він зменшився на 25,6%. Головні причини цього явища – соціальна криза, падіння рівня життя, дорожнеча утримання дітей, невпевненість у завтрашньому дні, екологічна ситуація, події в АТО.
Найнижчий рівень народжуваності у Донецькій, Чернігівській, Харківських областях, найвищий – у Закарпатській, Рівненській, Івано-Франківській (Показати на контурній карті України)
Депопуляція населення відбувається тоді, коли відсутнє заміщення поколінь, тобто відбувається інтенсивне зменшення кількості мешканців країни. Україна проводить демографічну політику на збільшення кількості народження. А, наприклад, Індія, Китай – на зменшення.
Завдання для групи «Червоні капелюхи» - проаналізуйте демографічну політику в різних країнах світу та в Україні зокрема.
Завдання для групи «Чорні капелюхи»- визначити причини демографічних ситуацій в світі та в Україні.
Демографічна ситуація, яка склалася в Україні, цілком обґрунтовано викликає стурбованість як владних структур, так і широких верств суспільства. Яка ж демографічна ситуація в Україні?
Це ознаки демографічної кризи в Україні.
Опрацювання схеми зображеної на дошці (Мал.2.)
Мал.2. Види руху населення
Механічний приріст населення.
Поняття «міграція», «імміграція». З допомогою вчителя назвати причини міграції.
Міграція – переміщення людей.
Міграція
Внутрішня зовнішня
еміграція імміграція
Причини міграції:політичні, релігійні, соціальні, економічні
3. Демографічна політика
Демографічна політика - це система адміністративних, економічних, пропагандистських і інших заходів, за допомогою яких держава впливає на природний рух населення(передусім на народжуваність) у бажаному для себе напрямі.
Група «Сині капелюхи» - Роблять висновки про демографічну ситуацію в світі та в Україні і прогнозують як зміниться кількість населення в майбутньому.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Практичне питання»
Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України.
Задача 1
У Дніпропетровській області станом на 1 січня 2017 р. проживало 3230000осіб. Коефіцієнтприродного приросту становив — 5‰. Визначте, на скільки зміниться чисельність населенняобласті за рахунок цього показника.
Розв’язок:
3230000 - 1000
X- 5
X = 3230000 х 5:1000 = 16150
Населення Дніпропетровської областізменшиться на 16150людини.
Задача 2
У місті Кривому Розі в період з 1січня по 1 серпня 2017 р. народилася 3623дитина, померло 7061 людей. Обчисліть коефіцієнт природного приросту населення в місті. Станом на 1 січня 2017 р. в місті проживали 654964 осіб.
Розв’язок:
1)7061 - 3623 = 3436
2)654964 - 1000
3436 - X
X = 3436 х 1000 : 654964 = 5,24‰.
Коефіцієнт природного приросту населення в Кривому Розі становить 5,24‰.
Методичний прийом «Проблемне питання»
- Який показник необхідно враховувати, обчислюючи зміну чисельності населення країни або регіону?
-Назвіть найбільш дієві, на вашу думку, заходи у проведенні демографічної політики в Україні.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Група «Жовті капелюхи»
1.Покажіть на політичній карті світу 5 країн з найбільшою кількістю жителів. 2.Покажіть на карті адміністративно-територіального устрою України 3 області з найбільшою кількістю жителів.
3.Покажіть на карті адміністративно-територіального устрою України регіони з найгіршою демографічною ситуацією.
Завдання для групи «Червоні капелюхи»: розробіть фото колаж «Щаслива родина».
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Позначити на контурній карті: десятку країн із найбільшою чисельністю населення у світі
Бойко В.М. Географія: Підруч. Для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. –Камянець-Подільський: Абетка, 2016. - §49.
Міні-конспект уроку
Дата_________
Тема: «Кількість і зміна населення в світі та в Україні. Чинники, що впливають на кількість населення».
_______________- наука про закономірності відтворення населення; вивчає процеси народжуваності, смертності, шлюбності, освіченості, міграції, зайнятості, віковий та статевий склад населення.
______________________ займався вивченням кількості населення України, був одним із засновників географічного народознавства. Очолив експедицію географічного товариства, яка вивчала етнографію та статистику України.
Населення світу____________
Країни-лідери____________________________________________________
________________________________________________________________
Населення України_______________________________________________
Причини, що впливають на кількість населення:
1._______________________________________________________________
2._______________________________________________________________
3._______________________________________________________________
4._______________________________________________________________
5._______________________________________________________________
Природний рух населення(відтворення)
Перший тип відтворення Другий тип відтворення __________________________ __________________________
__________________________ __________________________
__________________________ __________________________
__________________________ __________________________
__________________________ _________________________ __________________________ __________________________
Природний приріст
П.п.=Н-С
Міграція
Внутрішня Зовнішня
еміграція імміграція