Урок "Води суходолу Північної Америки"

Про матеріал

Урок "Води суходолу Північної Америки" - урок засвоєння нових знань. Учні навчаються за підручником В.Ю.Пестушко, Г. Ш. Уварова Географія 7 клас, видавництво "Генеза", 2016. На уроці використано сучасні форми і методи роботи: географічний крос, географічна мозаїка, асоціативний кущ, творча лабораторія, бортовий журнал та ін. Учні самостійно оцінюють свою роботу, а вчитель коригує їх діяльність.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку у 7 класі

Води суходолу Північної Америки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Біда Л. М.

                                                                                  вчитель географії

                                                                                         СЗШ № 54 м. Львова

 

 

 

7 клас

Тема. Води суходолу Північної Америки.                                                                       

Мета. Ознайомити із загальними рисами вод суходолу материка, розкрити залежність їх від клімату і рельєфу; охарактеризувати найголовніші системами річок і озер;                                                 Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння; удосконалювати навики роботи з картами та додатковими джерелами географічних знань. Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність природних компонентів природи; виховувати культуру спілкування, самостійність, зацікавленість у вивченні курсу географії.

Обладнання: підручники, атласи, контурні карти, фізична карта світу і Північної Америки, презентація теми, фрагмент фільму «Ніагарський водоспад»; картки самооцінки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розум людський має три ключі,                                                                                                                                                     які все відчиняють:                                                                                                                            знання, думка, уява – все у цьому. 

                                      В. Гюго                                                                                                            

1. Перевірка готовності учнів до уроку, організація уваги: « Лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість, кмітливість запросіть!»

2. Роздаю картки самооцінки.

Прізвище учня___________________       

 

Картка самооцінки

 

Вид роботи

Бал

 

Географічний крос

1

 

Географічна мозаїка

1

 

Асоціативний кущ

1

 

Обгрунтування твердження

2

 

Характеристика річки

3

 

Бортовий журнал

1

 

Творча лабораторія

1

 

 

Робив (ла) висновок

1

 

 

Доповнення

1

 

 

Сума балів

 

 

 

 

3. Створення позитивного емоційного настрою у класі.

Усім зичу доброго настрою, творчої праці, приємного спілкування. Посміхніться один одному, зберіться з думками, будьте уважні на уроці, активні, доброзичливі. Робіть висновки, порівнюйте, не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки. Пам’ятайте вислів «Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся».

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів (обґрунтування навчання)

  1. Прийом «Здивую всіх»

Перегляд фрагменту фільму «Ніагарський водоспад»

  • Які вам відомі водоспади на інших материках?
  • Чим вони знамениті?
  • Чому утворюються водоспади? ( Водоспад – це високий скелястий уступ у руслі річки, з якого падає вода)
  1. Оголошення теми уроку.

(Запис у зошиті теми уроку)

  • Як називається наука, що вивчає води? А професія людей, які займаються вивченням вод суходолу?

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  1. Прийом «Географічний крос»   - закінчіть речення.
  • Місце, де річка починається … (витік)
  • Зниження місцевості, по якій тече річка… (річкова долина)
  • Місце, куди впадає річка … (гирло)
  • Територія, з якої річка збирає свої води … (річковий басейн)
  • Межа, що відокремлює річкові басейни … (вододіл річки)
  • Головна річка з усіма своїми притоками утворює … (річкову систему)
  • Регулярну зміну рівня та витрат води називають … (режим річки)
  1. Прийом «Географічна мозаїка»

З наведених слів складіть речення:

  • Водний, зниженнями, потік, рельєфу, що, річка, тече, називається.

(Водний потік, що тече зниженнями рельєфу називається річка)

  • Заглибина, водою, природна, на, заповнена, суходолі, озеро)

( Природна заглибина на суходолі, заповнена водою  - озеро)

  •  Зволожена, суходолу, шаром, з, завтовшки, надмірно, болото, 30 см, ділянка, торфу)

(Надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу завтовшки 30 см – болото)

  • Нагромадження, на, багаторічного, льодовик, суходолі, льоду )

( Нагромадження багаторічного льоду на суходолі – льодовик)

  •  (Містяться, води, що, земної, верхніх, у, кори, шарах, води, підземні)

( Води, що містяться у верхніх шарах земної кори – підземні води)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Прийом «Асоціативний кущ»  Вибрати ключове слово із попереднього завдання «Географічна мозаїка» і вписати у схему «Внутрішні води»

 

  1. Проблемне питання.

Існує твердження «Водна мережа – це дзеркало його клімату та рельєфу.»  Чи це так?  Сьогодні на уроці, вивчаючи внутрішні води Південної Америки, ми з вами підтвердимо або спростуємо це твердження.

  1. Загальна характеристика річок Північної Америки (показ слайдів з презентації «Води Північної Америки»)

-   Визначіть за картою, до басейнів яких океанів належать річки Північної Америки. Назвіть річки кожного басейну.

-  Виділіть ці басейни на контурній карті у групах, підпишіть головні річки і їх притоки.

-  Чим зумовлений такий розподіл річок за басейнами? Який із цих басейнів найбільший? Чому?

-  Що є вододілом річок кожного басейну?  

-  Охарактеризуйте характер течії річок, від чого він залежить?

-  Яке живлення можуть мати річки Північної Америки?

- На яких територіях материка та з яких причин річкова сітка найгустіша?

-  На що ще впливає клімат?  ( режим річок)

- Як використовують річки у господарстві?

- Які екологічні проблеми пов’язані з річками?

4.  Характеристика найбільших річкових систем материка.

- Пригадайте визначення поняття «річка». Прочитайте план характеристики річки                  ( Додаток 1)

  • Прийом «Творча лабораторія»

Скласти  «Опис річки»

Користуючись картами атласу, додатковою інформацією, учні у групах описують річку (Додаток 2)

  • І група  «Огайо» - опис річки Міссісіпі
  • ІІ група  «Ліард» - опис річки Маккензі
  • ІІІ група«Сан Хуан» - опис річки Колорадо
  • ІVгрупа «Клондайк» - опис річки Юкон

 

  • Характеристика річок з використанням додаткової інформації з підручника і  додатока 2

 

  • Поміркуйте і зробіть висновок про річки

(Північна Америка багата на внутрішні води. Її річки належать до басейнів трьох океанів. Найбільшими з поміж них є Міссісіпі (з притоками Міссурі та Огайо), Маккензі,  Колорадо та Юкон)

  • Поясніть, будь ласка, назву своєї групи (Це назви приток річок, які ми характеризували)

 

  1.                Характеристика озер ( показ слайдів з презентації)

Вчитель  Північна Америка – материк великих озер. Першовідкривачі в Америці, які освоювали нові землі, полюбляли додавати до назви географічного об'єкту епітет «великий». Й не помилилися. Адже з 19 найбільших за площею озер світу 8 заходиться тут. Більшість озер зосереджена в північній частині материка. Це здебільшого тектонічні або льодовикові озера.

 Що таке озеро?
    Як утворюються тектонічні, реліктові, льодовикові та вулканічні озера. Які озера за походженням улоговин ви зустрічали на вивчених раніше материках.

Прийом «Бортовий журнал»  (Користуючись текстом підручника, ознайомитись з озерами материка і записати дані в таблицю)

№ п/п

Що мені відомо про озера

Північної Америки

Що нового я дізнався

 

 

 

 

(Учні аналізують здобуту інформацію)
   Доповнення вчителя.  Це найбільше в світі скупчення прісної води у рідкому стані. В цих озерах зосереджено близько 20 % прісної води планети. Верхнє – найбільше за площею прісне озеро світу. Його площа 84,2 тис. км2, глибина – до 393 м. Озеро Мічіган з’єднане з річкою Міссісіппі каналом.

    Пригадайте, як утворюються на річках водоспади.
    На яких річках ви пам’ятаєте водоспади в Африці та Південній Америці?

  •                  Поділіться своїми враженнями про відео «Ніагарський водоспад»


(Вчитель зачитує враження Марка Твена про водоспад)

А ось враження Марка Твена після відвідування Ніагарського водоспаду: « Ми вже були під суцільною водяною стіною, яка так люто кидалась з високості, що людський голос потопав у її страхітливому гуркоті.  Мій гід щез за сизою пеленою, і я плентав за ним. Оглухлий від гуркоту, гнаний скаженим вітром і підштрикуваний колючими бризками. Нас огорнула пітьма. Ніколи ще я не чув такого виття і реву розбурханої стихії, такого шаленого герцю вітру й води. Я скулився, бо здавалося мені – на голову ринув увесь Атлантичний океан. Ніби настав кінець світу! Я нічого не бачив, тільки суцільну зливу»

  1.                Прийом «Подорож у слово» - робота з підручником. Знайти пояснення, чому водоспад називають « Ніагарський»
  • Які ще води є на території материка? Як ви визначили?
  1.                Висновок. Обговорення проблемного запитання.

Чи згідні ви з таким твердженням? «Водна мережа – це дзеркало його клімату та рельєфу.» 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Прийом « Творча лабораторія»

Визначіть об’єкти за географічними координатами

290 пн. ш.  900 зх. д. – гирло річки Міссісіпі

440 пн.ш. 800 зх. д. – водоспад Ніагара

590 пн. ш.1320 зх. д.  – витік р. Юкон

320 пн. ш. 1150 зх. д. – гирло річки Колорадо

480 пн. ш. 880 зх. д. – оз. Верхнє

 

  1. Про які водні об’єкти іде мова?
  1. Покажіть на карті річку, що збирає води водночас з Кордильєр і Аппалачів (Міссісіппі)
  2. Завдяки якій відомій річці опади, що випали у Кордильєрах, можуть потрапити до Мексиканської затоки? (Міссурі)
  3. Які з великих річок материка на своєму шляху перетинають Північне полярне коло? (Маккензі, Юкон)
  4. До якої затоки впадає річка, що виробила у Кордильєрах велетенський каньйон?  (Каліфорнійської)

 

V.  Рефлексія

              Прийом  «Мікрофон»

  Зробіть висновки і доповніть речення:

Чого ви навчилися ?

 Які труднощі виникали?

Що сподобалось на уроці?

Що нового ви дізналися ?

 

 Виставлення і підрахунок балів, відзначення найактивніших учнів.

Учні здають картки самооцінки

VІ. Домашнє завдання.

Ś 38, підготувати додаткову інформацію про представників рослинного і , тваринного світу  Північної Америки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Характеристика річки Північної Америки

Назва річки, довжина ________________________________

У якій частині материка протікає

___________________________________________________________

 

Звідки річка витікає

___________________________________________________________

 

Куди впадає, де знаходиться гирло

___________________________________________________________

Загальний напрям течії

___________________________________________________________

Характер течії (швидка, повільна)

___________________________________________________________

____________________________________________

Живлення річки

___________________________________________________________

_________________________________________________________

Притоки річки

 

 

 

 Додатковий матеріал до уроку

Річки Північної Америки

Назва

Довжина, км

Притоки

Міссісіпі (з Міссурі)

6420

(карта)

Маккензі

2200

Ліві – Піл, Ліард; права - Велика Ведмежа,

Юкон

3700

ліва -  Танана, праві - Пеллі, Клондайк

Колорадо

2740

Ліві – Сан Хуан, Квола; права – Грін Рівер

Колумбія

2250

ліва – Снейк; праві – Каноі, Кетл

Святого Лаврентія

1200

ліва – Оттава, права - Рішельє

 

 

 

Додаткова інформація до уроку


       Озера Онтаріо і Ері сполучає невелика річка Ніагара, на якій знаходиться один з найвідоміших і найповноводніших в світі водоспадів — Ніагарський. Його води спадають з висоти 51 м., має форму підкови. Назва у перекладі з індіанського означає “земля навпіл”, тобто перепона території. Сам водоспад знаходиться на кордоні Канади та Сполучених Штатів Америки. Кордон проходить по острову посеред річки. Тому одна частина водоспаду належить Канаді (900 м) друга — США (300 м). Немало сміливців намагалися подолати це диво природи: у діжці, у гумовій кулі, у канаті над водоспадом. Одні гинули, інші ставали інвалідами. Водоспад освітлюється прожекторами, тому дуже красивий.
     Щоб організувати судноплавне сполучення з Великих озер до Атлантичного океану, було збудовано обхідний канал навколо Ніагарського водоспаду до р. Гудзон, а далі до Атлантичного океану. Загальний водний шлях системи Великих озер, що охоплює канали, водосховища, шлюзи, становить майже 3 тис. кілометрів. Великі запаси гідроенергії використовуються на численних електростанціях.

Лаврентійська височина, яка зазнала впливу давнього зледеніння, багата на озера льодовикового походження.
    Пригадайте, яку руйнівну геологічну роботу виконує льодовик?


     До льодовикових озер належать Велике Невільниче озеро, Велике Ведмеже озеро, Вінніпег та інші. Вони вирізняються кришталево чистою водою й є місцем відпочинку жителів Канади.
     В Кордильєрах є озера вулканічного та реліктового походження. Вони невеликі за площею. В районі Великого Басейну та Мексиканського нагір'я — озера безстічні, солоні. Найбільше з них — Велике Солоне озеро, що розміщено на висоті 1282 м над рівнем моря. Його улоговина має реліктове походження, тобто є залишком від давнього океану. Глибина озера невелика – 15 м. А солоність настільки значна (137-300‰), що можна лежати на воді й не потонути. Живих організмів в озері немає. З дна озера ведеться видобуток глауберової солі. На березі озера знаходиться курортне містечко Солт-Лейк-Сіті.

 

Найбільше озеро тектонічного походження – Нікарагуа. Воно лежить на півдні материка. Озеро утворилося на місці затоки, яка відокремилася від океану внаслідок підняття земної кори. Озеро цікаве тим, що в ньому живуть морські риби акули, меч-риба та ін.. Риба призвичаїлася до нових умов. В озері є понад 300 островів зі згаслими і діючими вулканами.

      Природні умови зумовили й назву центральноамериканської країни – Нікарагуа, що мовою місцевих індіанців означає «хазяї великих вод» або «місце біля великого скупчення води» У цій  країні, а також у Белізі й Пуерто-Рико повінь на річках часто загрожує затопленням житла. Тому для захисту від води будинки ставлять на палі.

  •                  Чому тут річки розливаються?  ( Тому, що ці країни розташовані в субекваторіальному поясі, де є два сезони:сухий і вологий)

         На півострові Флорида, у місцях виходу вапняків на поверхню виникли карстові озера. Найбільше з них – Окічобі.

        Пригадайте, що таке карст?
        Які необхідні умови для формування карстових озер?

         Уряди США та Канади багато роблять у справі збереження чистоти водних ресурсів своїх країн.  

Болота, підземні води, льодовики

(Коротка інформація вчителя з елементами бесіди)

  • Визначіть за фізичною картою, чи є болота в Північній Америці і де вони найбільше поширені?
  • Чому вони там утворилися? ( Болота утворюються в зниженнях рельєфу при перезволоженні суходолу при неглибокому заляганні підземних вод, а також у районах поширення багаторічної мерзлоти).
  • Північна Америка багата і на підземні води, оскільки територія складена  породами різного походження. Що таке підземні води?
  • Які породи легко розмиваються водою? (вапняки, гіпс, мергелі)
  • Що утворюється в тих місцях, де вимиваються гірські породи? ( воронки, шахти, колодязі, печери)
  • Найбільшою печерою в світі є Флінт-Мамонтова печера у вапняках, довжина 361 км. Вона знаходиться в США на південному сході Центральних рівнин.
  • Як утворюються гейзери? ( в районах, де на незначній глибині неостигла магма, вона своїм теплом нагріває підземні води. Через тріщини вони виливаються на поверхню).
  • У Скелястих горах Створено Єллоустонськиц національний парк – найстаріший парк світу (1872 р.), у якому зосереджено 200 гейзерів.


    Пригадайте, які потрібні умови для формування льодовиків?
    Що таке снігова лінія? Від чого залежить її висота над рівнем моря?
    Чим відрізняються гірські льодовики від покривних?

     Північна Америка разом з прилеглими до неї островами є найбільшим після Антарктиди зосередження покривних та гірських льодовиків. Сучасне зледеніння на материку є залишком льодовикового періоду. У покривних льодовиках Гренландії міститься 12% материкової криги світу. Льодовики також вкривають деякі острови Канадського арктичного архіпелагу. Сповзаючи в океан, вони утворюють айсберги, значно вищі, ніж антарктичні. Один з них призвів до аварії горезвісного «Титаніка» у  1912 р.
     Гірські льодовики поширені в Кордильєрах. Особливо їх багато на західних схилах гір, де випадає багато опадів, а гори  високі і тому їх вершини вище  снігової лінії. На Алясці існує льодовик Беринга, який вирізняється найдовшим в світі язиком – 170 км. А на межі США й Канади знаходиться найбільший в світі осередок гірських льодовиків. Тут на невеликій території їх налічується аж 60. Всі вони охороняються у природному національному парку Глетчер («льодовик»).    

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Подрушняк Любов
    Сучасно, актуально, творчо. Л. Подрушняк, м. Сміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подрушняк Любов
    Сучасно, актуально, творчо. Л. Подрушняк, м. Сміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Подрушняк Любов
    Сучасно, актуально, творчо. Л. Подрушняк, м. Сміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Подрушняк Любов
    Сучасно, актуально, творчо. Л. Подрушняк, м. Сміла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4763
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку