Урок "Води суходолу Північної Америки" - урок засвоєння нових знань. Учні навчаються за підручником В.Ю.Пестушко, Г. Ш. Уварова Географія 7 клас, видавництво "Генеза", 2016. На уроці використано сучасні форми і методи роботи: географічний крос, географічна мозаїка, асоціативний кущ, творча лабораторія, бортовий журнал та ін. Учні самостійно оцінюють свою роботу, а вчитель коригує їх діяльність.
Тема уроку у 7 класі
Води суходолу Північної Америки
Біда Л. М.
вчитель географії
СЗШ № 54 м. Львова
7 клас
Тема. Води суходолу Північної Америки.
Мета. Ознайомити із загальними рисами вод суходолу материка, розкрити залежність їх від клімату і рельєфу; охарактеризувати найголовніші системами річок і озер; Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння; удосконалювати навики роботи з картами та додатковими джерелами географічних знань. Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність природних компонентів природи; виховувати культуру спілкування, самостійність, зацікавленість у вивченні курсу географії.
Обладнання: підручники, атласи, контурні карти, фізична карта світу і Північної Америки, презентація теми, фрагмент фільму «Ніагарський водоспад»; картки самооцінки.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все у цьому.
В. Гюго
1. Перевірка готовності учнів до уроку, організація уваги: « Лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість, кмітливість запросіть!»
2. Роздаю картки самооцінки.
Прізвище учня___________________
Картка самооцінки |
|
||
Вид роботи |
Бал |
|
|
Географічний крос |
1 |
|
|
Географічна мозаїка |
1 |
|
|
Асоціативний кущ |
1 |
|
|
Обгрунтування твердження |
2 |
|
|
Характеристика річки |
3 |
|
|
Бортовий журнал |
1 |
|
|
Творча лабораторія |
1 |
|
|
Робив (ла) висновок |
1 |
|
|
Доповнення |
1 |
|
|
Сума балів |
|
|
|
3. Створення позитивного емоційного настрою у класі.
Усім зичу доброго настрою, творчої праці, приємного спілкування. Посміхніться один одному, зберіться з думками, будьте уважні на уроці, активні, доброзичливі. Робіть висновки, порівнюйте, не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки. Пам’ятайте вислів «Не бійся, що не знаєш, бійся, що не навчишся».
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів (обґрунтування навчання)
Перегляд фрагменту фільму «Ніагарський водоспад»
(Запис у зошиті теми уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
З наведених слів складіть речення:
(Водний потік, що тече зниженнями рельєфу називається річка)
( Природна заглибина на суходолі, заповнена водою - озеро)
(Надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу завтовшки 30 см – болото)
( Нагромадження багаторічного льоду на суходолі – льодовик)
( Води, що містяться у верхніх шарах земної кори – підземні води)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Існує твердження «Водна мережа – це дзеркало його клімату та рельєфу.» Чи це так? Сьогодні на уроці, вивчаючи внутрішні води Південної Америки, ми з вами підтвердимо або спростуємо це твердження.
- Визначіть за картою, до басейнів яких океанів належать річки Північної Америки. Назвіть річки кожного басейну.
- Виділіть ці басейни на контурній карті у групах, підпишіть головні річки і їх притоки.
- Чим зумовлений такий розподіл річок за басейнами? Який із цих басейнів найбільший? Чому?
- Що є вододілом річок кожного басейну?
- Охарактеризуйте характер течії річок, від чого він залежить?
- Яке живлення можуть мати річки Північної Америки?
- На яких територіях материка та з яких причин річкова сітка найгустіша?
- На що ще впливає клімат? ( режим річок)
- Як використовують річки у господарстві?
- Які екологічні проблеми пов’язані з річками?
4. Характеристика найбільших річкових систем материка.
- Пригадайте визначення поняття «річка». Прочитайте план характеристики річки ( Додаток 1)
Скласти «Опис річки»
Користуючись картами атласу, додатковою інформацією, учні у групах описують річку (Додаток 2)
(Північна Америка багата на внутрішні води. Її річки належать до басейнів трьох океанів. Найбільшими з поміж них є Міссісіпі (з притоками Міссурі та Огайо), Маккензі, Колорадо та Юкон)
Вчитель Північна Америка – материк великих озер. Першовідкривачі в Америці, які освоювали нові землі, полюбляли додавати до назви географічного об'єкту епітет «великий». Й не помилилися. Адже з 19 найбільших за площею озер світу 8 заходиться тут. Більшість озер зосереджена в північній частині материка. Це здебільшого тектонічні або льодовикові озера.
• Що таке озеро?
• Як утворюються тектонічні, реліктові, льодовикові та вулканічні озера. Які озера за походженням улоговин ви зустрічали на вивчених раніше материках.
Прийом «Бортовий журнал» (Користуючись текстом підручника, ознайомитись з озерами материка і записати дані в таблицю)
№ п/п |
Що мені відомо про озера Північної Америки |
Що нового я дізнався |
|
|
|
(Учні аналізують здобуту інформацію)
Доповнення вчителя. Це найбільше в світі скупчення прісної води у рідкому стані. В цих озерах зосереджено близько 20 % прісної води планети. Верхнє – найбільше за площею прісне озеро світу. Його площа 84,2 тис. км2, глибина – до 393 м. Озеро Мічіган з’єднане з річкою Міссісіппі каналом.
• Пригадайте, як утворюються на річках водоспади.
• На яких річках ви пам’ятаєте водоспади в Африці та Південній Америці?
(Вчитель зачитує враження Марка Твена про водоспад)
А ось враження Марка Твена після відвідування Ніагарського водоспаду: « Ми вже були під суцільною водяною стіною, яка так люто кидалась з високості, що людський голос потопав у її страхітливому гуркоті. Мій гід щез за сизою пеленою, і я плентав за ним. Оглухлий від гуркоту, гнаний скаженим вітром і підштрикуваний колючими бризками. Нас огорнула пітьма. Ніколи ще я не чув такого виття і реву розбурханої стихії, такого шаленого герцю вітру й води. Я скулився, бо здавалося мені – на голову ринув увесь Атлантичний океан. Ніби настав кінець світу! Я нічого не бачив, тільки суцільну зливу»
Чи згідні ви з таким твердженням? «Водна мережа – це дзеркало його клімату та рельєфу.»
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Визначіть об’єкти за географічними координатами
290 пн. ш. 900 зх. д. – гирло річки Міссісіпі
440 пн.ш. 800 зх. д. – водоспад Ніагара
590 пн. ш.1320 зх. д. – витік р. Юкон
320 пн. ш. 1150 зх. д. – гирло річки Колорадо
480 пн. ш. 880 зх. д. – оз. Верхнє
V. Рефлексія
Прийом «Мікрофон»
Зробіть висновки і доповніть речення:
Чого ви навчилися ?
Які труднощі виникали?
Що сподобалось на уроці?
Що нового ви дізналися ?
Виставлення і підрахунок балів, відзначення найактивніших учнів.
Учні здають картки самооцінки
VІ. Домашнє завдання.
Ś 38, підготувати додаткову інформацію про представників рослинного і , тваринного світу Північної Америки
Додаток 1.
Характеристика річки Північної Америки
Назва річки, довжина ________________________________
У якій частині материка протікає |
___________________________________________________________
|
Звідки річка витікає |
___________________________________________________________
|
Куди впадає, де знаходиться гирло |
___________________________________________________________ |
Загальний напрям течії |
___________________________________________________________ |
Характер течії (швидка, повільна) |
___________________________________________________________ ____________________________________________ |
Живлення річки |
___________________________________________________________ _________________________________________________________ |
Притоки річки |
|
Додатковий матеріал до уроку
Річки Північної Америки
Назва |
Довжина, км |
Притоки |
Міссісіпі (з Міссурі) |
6420 |
(карта) |
Маккензі |
2200 |
Ліві – Піл, Ліард; права - Велика Ведмежа, |
Юкон |
3700 |
ліва - Танана, праві - Пеллі, Клондайк |
Колорадо |
2740 |
Ліві – Сан Хуан, Квола; права – Грін Рівер |
Колумбія |
2250 |
ліва – Снейк; праві – Каноі, Кетл |
Святого Лаврентія |
1200 |
ліва – Оттава, права - Рішельє |
Додаткова інформація до уроку
Озера Онтаріо і Ері сполучає невелика річка Ніагара, на якій знаходиться один з найвідоміших і найповноводніших в світі водоспадів — Ніагарський. Його води спадають з висоти 51 м., має форму підкови. Назва у перекладі з індіанського означає “земля навпіл”, тобто перепона території. Сам водоспад знаходиться на кордоні Канади та Сполучених Штатів Америки. Кордон проходить по острову посеред річки. Тому одна частина водоспаду належить Канаді (900 м) друга — США (300 м). Немало сміливців намагалися подолати це диво природи: у діжці, у гумовій кулі, у канаті над водоспадом. Одні гинули, інші ставали інвалідами. Водоспад освітлюється прожекторами, тому дуже красивий.
Щоб організувати судноплавне сполучення з Великих озер до Атлантичного океану, було збудовано обхідний канал навколо Ніагарського водоспаду до р. Гудзон, а далі до Атлантичного океану. Загальний водний шлях системи Великих озер, що охоплює канали, водосховища, шлюзи, становить майже 3 тис. кілометрів. Великі запаси гідроенергії використовуються на численних електростанціях.
Лаврентійська височина, яка зазнала впливу давнього зледеніння, багата на озера льодовикового походження.
• Пригадайте, яку руйнівну геологічну роботу виконує льодовик?
До льодовикових озер належать Велике Невільниче озеро, Велике Ведмеже озеро, Вінніпег та інші. Вони вирізняються кришталево чистою водою й є місцем відпочинку жителів Канади.
В Кордильєрах є озера вулканічного та реліктового походження. Вони невеликі за площею. В районі Великого Басейну та Мексиканського нагір'я — озера безстічні, солоні. Найбільше з них — Велике Солоне озеро, що розміщено на висоті 1282 м над рівнем моря. Його улоговина має реліктове походження, тобто є залишком від давнього океану. Глибина озера невелика – 15 м. А солоність настільки значна (137-300‰), що можна лежати на воді й не потонути. Живих організмів в озері немає. З дна озера ведеться видобуток глауберової солі. На березі озера знаходиться курортне містечко Солт-Лейк-Сіті.
Найбільше озеро тектонічного походження – Нікарагуа. Воно лежить на півдні материка. Озеро утворилося на місці затоки, яка відокремилася від океану внаслідок підняття земної кори. Озеро цікаве тим, що в ньому живуть морські риби акули, меч-риба та ін.. Риба призвичаїлася до нових умов. В озері є понад 300 островів зі згаслими і діючими вулканами.
Природні умови зумовили й назву центральноамериканської країни – Нікарагуа, що мовою місцевих індіанців означає «хазяї великих вод» або «місце біля великого скупчення води» У цій країні, а також у Белізі й Пуерто-Рико повінь на річках часто загрожує затопленням житла. Тому для захисту від води будинки ставлять на палі.
Болота, підземні води, льодовики
(Коротка інформація вчителя з елементами бесіди)
• Пригадайте, які потрібні умови для формування льодовиків?
• Що таке снігова лінія? Від чого залежить її висота над рівнем моря?
• Чим відрізняються гірські льодовики від покривних?
Північна Америка разом з прилеглими до неї островами є найбільшим після Антарктиди зосередження покривних та гірських льодовиків. Сучасне зледеніння на материку є залишком льодовикового періоду. У покривних льодовиках Гренландії міститься 12% материкової криги світу. Льодовики також вкривають деякі острови Канадського арктичного архіпелагу. Сповзаючи в океан, вони утворюють айсберги, значно вищі, ніж антарктичні. Один з них призвів до аварії горезвісного «Титаніка» у 1912 р.
Гірські льодовики поширені в Кордильєрах. Особливо їх багато на західних схилах гір, де випадає багато опадів, а гори високі і тому їх вершини вище снігової лінії. На Алясці існує льодовик Беринга, який вирізняється найдовшим в світі язиком – 170 км. А на межі США й Канади знаходиться найбільший в світі осередок гірських льодовиків. Тут на невеликій території їх налічується аж 60. Всі вони охороняються у природному національному парку Глетчер («льодовик»).