Урок "Внутрішня будова листка"

Про матеріал
Урок допоможе учням сформувати знання про особливості внутрішньої будови листка ,формувати навички самостійної роботи з підручником, пізнання навколишнього світу, використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;виховувати культуру розумової праці, сприяти екологічному вихованню
Перегляд файлу

 

 Конспект  уроку «Внутрішня будова листка», 6 клас

 Мартиненко С.В., учитель біології
Первомайської гімназії №2                      Первомайської   міської ради

     Миколаївської області

      спеціаліст вищої категорії, 

                                                                            старший вчитель

 

Мета:  сформувати знання про особливості внутрішньої будови листка у зв’язку з виконуваними функціями,   

 - розвивати творчі здібності щодо створення власного освітнього продукту на основі набутих знань, навчально-пізнавальну компетентність, логічне мислення, соціальну компетентність , формувати навички самостійної роботи з  підручником, пізнання навколишнього світу, використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;.  

- виховувати культуру розумової праці (уміння читати, слухати, усно викладати свої думки,  працювати з книгою, контролювати і оцінювати себе)  формувати позитивне ставлення до самостійного отримання знань, виховання творчої відповідальної особистості;сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.

Тип уроку – урок засвоєння нових знань

Педагогічний інструментарій:

  • технології: продуктивного навчання, інтерактивні, інформаційно-комунікаційні,     проблемного навчання;
  • методи та прийоми: випереджальне завдання, «Біологічний диктант», «Пригадаймо», «Мозковий штурм», самостійна робота, робота   групах, само- та взаємоперевірка, само-та взаємооцінювання, пояснювально-ілюстративний;
  • індивідуалізація, диференціація.

Хід уроку

І Організаційний етап

 Вправа «Подаруй посмішку»

       У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання

      А я  впевнена що на сьогоднішній урок ви прийшли з  певним багажем знань.   Пропоную вам невеличкі вправи, які допоможуть пригадати матеріал, який ви вивчили  раніше.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (мультимедійний супровід)

1.

 

 

 

 

 

2.Біологічний диктант 

1.Листок – це ( бічна частина пагона )

2.З яких частин складається листок? ( черешок, листкова пластинка )

3.Залежно від числа листкових пластинок, листки поділяють на ( прості   і складні )

4. Жилкування у листків буває ( лінійне. сітчасте, дугове )

5. Листки розміщуються на стеблі (супротивно, почергово, мутовчасто )

6. За формою листкової пластинки листки бувають ( овальні, яйцеподібні,

     округлі, серцеподібні, стрілоподібні, ланцетоподібні

                                                                      Самоперевірка учнями

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Прийом  «Пригадаймо»

  1. Листок – це прикраса , чи важливий орган рослини? Які функції виконує листок?   (фотосинтез, повітряне живлення, випаровування води)

Дійсно, листок-дуже важливий орган рослини. Доказом цього є робота нашої творчої групи

2. Презентація роботи творчої групи «Фотосинтез» (випереджальне завдання) Учні презентують результат класичного досліду, що доводить перебіг фотосинтезу в рослині та утворення крохмалю

Дослід

Будь-яку кімнатну рослину необхідно витримати 3-4 доби в темному місці, щоб вичерпалися запаси крохмалю в її листках. Потім закрити листок з обох боків смужкою непроникного для світла паперу з вирізаними літерами. Виставити рослину на яскраве світло на кілька годин. Зрізати дослідний листок, опустити його на 2-3 хв. В окріп, а потім у гарячий спирт. Промити листок водою й обробити слабким розчином йоду. Забарвленою виявиться лише частина листка навпроти вирізів на папері, а затінена частина залишиться безбарвною. Таке забарвлення пояснюється наявністю в листку органічної речовини – крохмалю, що утворився в освітленому листку: від йоду ця сполука синіє

IV Повідомлення теми мети та завдань уроку.

    Я пропоную сьогодні розкрити таємницю листка і тема нашого уроку «Внутрішня будова листка».

Очікуваний результат

Ознайомитися з ……….внутрішньою будовою листка

Визначити ……взаємоз’язки  будови та  функції листка    

      Інформування про спосіб фіксації та оцінювання результатів навчальної праці.

    Результатом нашої співпраці на уроці повинні стати власні продукти, створені вами на основі набутих нових знань –  організована самостійна чи групова робота з підручником і роздатковим матеріалом, вміння дослухатися та поважати думку  однокласника, правильно виконані практичні вправи та викладені думки, об’єктивно   оцінювання себе та один одного.

V. Вивчення нового матеріалу(мультимедійний супровід  )

1.Прийом «Мозковий штурм»

  Які необхідні умови, для здійснення  фотосинтезу в листку? 

очікувана відповідь учнів (світло, вуглекислий газ, вода--хлоропласти)

2.Проблемне питання :Чи можемо ми пояснити та дати відповіді на такі питання?

1. Умова -світло :

  • через що проникає світло у листок?
  • якою має бути шкірка?
  • де здійснюється фотосинтез?
  • де мають бути розташовані хлоропласти, щоб отримати більше світла?

2. Умова -вуглекислий газ (кисень)

  • як проникає вуглекислий газ у листок?
  • чи суцільна шкірка?
  • де доцільніше розташування «отворів»-продихів?

3. Умова- вода

  • звідки листок бере воду?
  • як вона туди потрапляє?
  • куди прямують синтезовані листком речовини?

 

3.Робота в групах

 Щоб вирішити ці питання  запрошую вас до  віртуальної подорожі в середину листка. В цьому  допоможе відеофрагмент та додатковий текст.

 https://www.youtube.com/watch?v=Xj2NVn5zvmQ (початок 1.5-хв) т 

                                            Завдання

Ознайомтеся із запропонованим текстом, відео. Обговоріть його в групі. Підготуйте опорний конспект, презентуйте інформацію однокласникам. Зробіть висновок.

Текст для 1-ї групи

Між верхньою і нижньою шкірочками листкової пластинки розміщена м’якоть листка. Під верхньою шкірочкою є один або кілька шарів великих прямокутних клітин, які мають хлоропласти. Це стовпчаста паренхіма – основна фотосинтезуюча тканина. Суть фотосинтезу полягає у тому, що зелені рослини поглинають сонячну енергію і з вуглекислого газу і води створюють складні органічні сполуки. В атмосферу виділяється кисень.

Текст для 2-ї групи

Під стовпчастою тканиною листка міститься кілька шарів клітин неправильної форми з великими міжклітинниками. Ці шари утворюють губчасту основну тканину. У ній міститься менше хлоропластів, ніж у стовпчастій основній тканині. Вони виконують функцію випаровування води, газообміну. Запасання поживних речовин.

Текст для 3-ї групи

М’якоть листка пронизана густою сіткою жилок, судинно-волокнистих пучків, які здійснюють постачання листка водою та розчиненими в ній речовинами, а також виведення продуктів життєдіяльності. Крім того, жилки виконують механічну роль. Вони є продовженням структур стебла, але оскільки у листка вони тонші, то в них спостерігається зменшення судин та ситоподібних трубок

Звіти учнів, аналіз та коригування відповідей

 Цікава інформація (повідомлення учня)

Особливістю клітин продихів є те, що вони можуть змінювати свою форму. У переважної більшості рослин продихи розташовані на нижньому боці листка, і прямі сонячні промені на них не потрапляють, що сприяє кращому збереженню води в рослині. Але якщо листки розміщені вертикально (півники), чи належать рослинам, поширеним в умовах високої зволоженості (капуста), то продихи є з обох боків листкової пластинки. Плаваючі листки водяних рослин (латаття) мають продихи лише на верхній частині листкової пластинки, а повністю занурені у воду листки (елодея) продихів не мають. Кількість продихів може сягати кількох тисяч на 1 см2 поверхні листка

4.Для узагальнення нових знань   - робота у парах, заповненняя таблиці «Особливості внутрішньої будови листка, зумовлені його функціями

 

Структура листка

Особливості будови

Функції

1.Кутикула

 

 

2.Шкірка

 

 

3.Стовпчасті клітини

 

 

4.Губчасті клітини

 

 

4.Міжклітинники

 

 

5.Продих  

 

 

6.Жилка

 

 

Перевіряється виконання даної практичної вправи через організацію  фронтальної бесіди з учнями за підтримки мультимедійного супроводу.

4. Механізм газообміну та випаровування води

 Учитель на основі тексту підручника (ст. 129-130),використовуючи схему будови продихів, роз’яснює механізм газообміну та випаровування води, що відбуваються через листок, їх регуляцію  :

-зв’язок продихів із навколишнім середовищем і міжклітинним простором листка;

- роль замикаючих клітинах у регуляції газообміну та випаровування води (продихова щілина відкривається вдень завдяки процесу фотосинтезу у замикаючих клітинах, який зумовлює надходження до них води; вночі – навпаки, продихова щілина закривається, що уповільнює чи припиняє процеси газообміну та випаровування води рослиною);

-виділення рослиною кисню та поглинання вуглекислого газу під час фотосинтезу (на світлі);

-значення випаровування води рослиною для регуляції температури (випаровуючи воду, рослина знижує свою температуру) та кореневого живлення (чим інтенсивніше випаровування, тим інтенсивніше поглинання розчину солей коренем із ґрунту).

Учитель разом із учнями встановлюють висновок, що внутрішня будова листка зумовлена його функціями

VI. Узагальнення і систематизація знань

Робота з  картками 1)  На малюнку показано поперечний зріз листка під мікроскопом.  Позначте основні структури внутрішньої будови листка 

 

Перевірка здійснюється шляхом співставлення учнями особистого результату, що зафіксований у зошиті, та запропонованим варіантом правильного виконання (слайди).

 

2) Виконати експрес-тест

1. Основними функціями листка є:

а)захисна, б)фотосинтезуюча, в) дихання,г)транспірація

2.Клітини шкірочки листка:

а)зелені, б)прозорі,в)одношарові,г)багатошарові

3. Продихи звичайно розташовані:

а )на нижньому боці листка, б)по обидва боки листка, в) на верхній поверхні листка.

4.Продихові клітини: а) великі, б)дрібні,в) зелені, г)безбарвні

5. В яких клітинах листка  найактивніше відбувається фотосинтез?

а)стовпчастих, б)губчастих, в)епідермісу,г)кутикулі.

6.По ситоподібним трубкам рухаються від листка до всіх органів:

а)вода з мінеральними речовинами, б) органічні речовини, в) вода з органічними речовинами, г ) органічні та неорганічні речовини

Після виконання завдань   учні проводять взаємоперевірку    

Отож, повертаючись з уявної подорожі ви дізналися багато нових термінів, (   пригадайте –кутикула, шкірочка листка, продих, продихова щілина, стовпчаста та губчаста тканини, жилка листка), що вони означають,та отримали відповіді на поставлені запитання на початку уроку.

 (за бажанням учні відповідають на питання початку уроку)

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання результатів роботи

Рефлексія досягається шляхом постановки запитань у фронтальній бесіді з учнями:

  • Що нового дізналися?
  • З якими труднощами зустрілися?
  • Які отримані знання та уміння і як саме ви зможете використати у житті?
  • Яку оцінку ви дасте роботі своєї групи, особистому внеску у результат роботи групи?

VІІІ. Домашнє завдання

1.Опрацюйте матеріал підручника параграф 29

2.Здійснити самоперевірку набутих знань за завданнями підручника  питання 1-4 , сторінка 132

3. За бажанням виконайте вправу за посиланням https://learningapps.org/display?v=ppuy4nnkn22

 4. Творче завдання . Створити макет «Внутрішня будова листка»

 

 

 

 

 

Конец формы

Конец формы

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
1426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку