Урок "Володимир Мономах та історична доля Київської Русі"

Про матеріал

Конспект уроку розроблений відповідно до чинної навчальної програми з історії України для 7 класу. Може використовуватися вчителем історії та студентом педагогічних навчальних закладів. Дає можливість запозичити й урізноманітнити методи навчання. Методична розробка уроку містить матеріали, що охоплюють період історії Київської Русі за правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава, період політичної роздробленості держави. Структура уроку включає інноваційні форми і методи навчання: групову роботу, ігрову діяльність, випереджувальні завдання, мультимедійні засоби - презентацію.

Перегляд файлу

Слайд  № 1

Тема уроку: "Володимир Мономах та                   історична доля    Київської      Русі"

Мета: ознайомити з подіями, що відбувалися в Київській Русі за часів правління Володимира Мономаха і його сина Мстислава, з’ясувати значення їх діяльності для розвитку  давньоруської держави та головні причини її роздробленості. Вчити учнів самостійно здобувати знання, розвивати вміння працювати з документами та іншими джерелами інформації, аналізувати їх, робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати вміння учнів давати характеристику історичному діячу, визначати його роль в історичному процесі; працювати з картою.  Виховувати почуття патріотизму, людяності, доброти, повагу до минулого України.                                                                                                                              Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.                                            Обладнання: карта “Київська Русь ІХ – ХІ ст.”,  атлас " Історія України "  стор. 11, 14, портрет Володимира Мономаха,  Мстислава Володимировича, малюнок  “шапки Мономаха”, презентація

Рекомендована література: Ю.Свідерський, Т.Ладиченко, Н.Романишин "Історія України" (ст. 109-215), Р.Лях “Історія України”, Д.Дорошенко “Історія України” (ст. 44 – 48), І.Коляда “Історія України”, О.Субтельний “Нариси з історії України” (ст. 19 - 22), І. Крип’якевич “Історія України” (ст. 61 – 64).                                  

        Очікувані результати.  Після цього уроку учні :

  1. Набудуть навичок самостійної роботи з  історичними джерелами, історичними картами.
  2. Вдосконалять вміння аналізувати події,  давати характеристику історичному діячу,  висловлювати власну думку.
  3. Зможуть застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни.
  4. Набудуть навичок  роботи в  групах.

Основні поняття і терміни: статут,  "шапка Мономаха", феодальна роздробленість, федеративна монархія.

Основні дати: 1113р. – повстання в Києві,  1113-1125 рр. – князювання в Києві Володимира Мономаха;                                                                                              1125-1132рр. - князювання в Києві Мстислава Володимировича, 1169р. – руйнування Києва Андрієм Боголюбським;  друга третина ХІІ-середина ХІІІст. – доба феодальної роздробленості Київської Русі.

                                Структура уроку                                                                                                                                                    

І. Організаційний момент                                                                                                                         ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.                                                                                 ІІІ. Мотивація.                                                                                                                                    ІV. Вивчення нового матеріалу.

                                               План.

  1. Володимир Мономах – людина і політик.
  2. Правління  Мстислава  Володимировича.
  3. Роздробленість Русі.

V. Закріплення нових знань учнів.                                                                                                   VІ. Підсумки уроку.                                                                                                                         VІІ. Домашнє завдання.

                                          ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Учитель оголошує тему, мету уроку, порядок  його проведення

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Індивідуально, на картках.

 Історична вікторина " Як ти знаєш історію Русі?"

- У якому столітті виникла Київська Русь?                                                                                -Назвіть перших київських князів.                                                                                   - Кому належить вислів "Хай буде Київ матір’ю городам руським..." ?                         - Найвищої могутності досягла Київська Русь за правління ...(продовжіть речення) –Тріумвірат – це політичний союз...                                                                                                            - Коли відбувся Любецький з’їзд?    Яка  була його мета? (припинення міжусобиць)  - Що таке "міжусобиці"?                                                                                                              - Хто був ініціатором скликання Любецького з’їзду? (Святополк і В.Мономах )                                                                                                

ІІІ. Мотивація.     

Репродуктивно-аналітична бесіда:

- Пригадайте, що вам вже відомо про Володимира Мономаха.

- Чи була у нього можливість зайняти київський престол після смерті свого батька у 1093 році? (Так)

- Що означав принцип старшинства? (Поступився своїм двоюрідним братам по старшинству: Святополку Ізяславовичу - Києвом, Олегу  Святославовичу – Черніговом )        - У які землі перебрався княжити В.Мономах? (Переяславські ).

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Володимир Мономах – людина і політик.                                                   Епіграф                      Ю. Шкрумеляк

 Добрий, чесний ти й розумний                                                                                                                                                         Справедливо став судити                                                                                    Ти сильнішим не дозволив                                                                                                        Слабких кривдити й гнобити.


Проблемне завдання.  Аналізуючи історичну долю держави, визначте              як особа Володимира Мономаха вплинула на становище Київської Русі?"

Вступне слово вчителя. Володимира Мономаха вважають великим патріотом держави і активним захисником Русі від половців. Спробуйте уявити цю людину за описом його портрету.                                                                             Виступ учня:  "Історичний портрет Володимира Мономаха"

     СЛАЙД  № 2    Видатний історик Василь Татіщев так описав зовнішній вигляд князя: " Він ( Володимир Мономах ) був гарним обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний  "

Запитання - Які, на вашу думку, риси характеру притаманні князеві як державцю, полководцю, дипломату?

  Слайд № 3  Володимир Мономах


                                      


Запитання - Які, на вашу думку, риси характеру притаманні князеві як державнику, полководцю, дипломату?

 

Розповідь учителя про утвердження  В.Мономаха на київському столі. У 1113  р. київське віче на князівський стіл запросило Володимира Всеволодовича Мономаха Став він великим князем київським у 60 років.                                                                        

Робота з картиною ( підручник ст.109) "Повстання киян"  Картина художника І.Їжакевича, написана в 1941році. Як свідчить літопис, Мономах спершу відмовлявся від Києва, проте, коли повстанці почали погрожувати масштабним свавіллям, мудрий князь погодився.і недопустив кровопролиття.   Київ зустрів Володимира Мономаха як свого князя 20 квітня 1113 р. «з честю великою».
Запитання    - Чому кияни запросили на княжіння Володимира Мономаха?

 Орієнтовна відповідь. Найактивнішим учасником боротьби проти половців залишався  переяславський князь Володимир Мономах. Своїми блискучими перемогами він зажив слави оборонця руської землі

  Робота в групах   Клас ділиться на  групи. Кожна із груп повинна самостійно зробити в зошиті короткі записи-узагальнення з опрацьованого матеріалу:                                                                                               1) внутрішня політика  В.Мономаха;                                                                                                                                               2) зовнішня політика В.Мономаха.     У підсумку ми складемо схему:                                          "Історичне значення діяльності Володимира Мономаха " .

Учитель Після того, як Мономах став князем, представники вищої феодальної знаті у с.Берестові під Києвом прийняли Статут– закони київського великого князя Володимира Мономаха, вміщені в розширеній редакції “Руської Правди”.. Складається з 69 статей, що регулюють правові відносини .Статут, що з’явився після Київського повстання 1113 р., робив деякі поступки міським низам.                                                                                                                             Робота з термінами    СТАТУТ – збірник законів, що врегулював правове становище населення (селян, купців, лихварів, бояр), доповнення до "Руської правди" та "Правди Ярославичів".                                                                       Робота з  історичними джерелами                                                                           Слайд № 4          З  "Статуту"  Володимира Мономаха 1113р.,  постанови, що обмежила свавілля лихварів в здобутті боргових відсотків                                                                "Бояри, що дали кому-небудь в борг, не мають права перетворювати боржника, що не сплатив борг, у раба…                                                                                                                Лихварі не мають права брати великі рзи (відсотки) за борги.                                                                            Податі (податки) городян зменшуються…”

Спробуйте закінчити речення:  "Нові закони сприяли ......                                                ( економічному розвитку Руської держави )         

Учитель Відомо,що Володимир Мономах сприяв розвиткові літописання. Він автор "Повчання  дітям", яке написане 1117 р. Потрапило до нас випадково, в єдиному примірнику: виявилось вписаним до Лаврентіївського списку "Повісті минулих літ", що датується 1377 р.                                                                                                                          "Повчання дітям " виконане у формі літопису-автобіографії. За змістом поділяється на дві частини: власне повчання і книгу шляхів Мономаха —короткий, літопис його князівських переміщень і перемог.

  Робота з  історичними джерелами                                                                                 З " Повчання дітям " Володимира Мономаха

“…А всіх походів я зробив вісімдесят і три великих, а решти не пам’ятаю. І мирів учинив я з половецькими князями без одного двадцять…”                                                                                                Запитання: - Яка мета походів?   - Про що він дбав як державний діяч?         -   (Захистив кордони Київської Русі, зміцнив  її авторитет). Володимир Мономах був єдиним серед давньоруських князів кінця XI - початку XII ст., який не зазнав від половців жодної поразки. Перевага над ворогом пояснюється блискучим знанням військової справи (руська дружина завжди нападала на ворогів зненацька, вдаючись до обхідних рейдів).

  Слайд № 5   З " Повчання дітям " Володимира Мономаха

"...Бо як цього не поправимо, то настане в нас ще гірше лихо. Й почне заколювати брат брата й погибне наша земля..."

Запитання - Про що він дбав як державний діяч? (Припинив братовбивчу війну)

  Слайд № 6     З " Повчання дітям " Володимира Мономаха

“Понад усе майте страх Божий...                                                                Не лінуйтеся...                                                                                     Шануйте старого чоловіка, як батька, а молодих, як братів...                                                                               Ні на кого не покладайтеся у домі своїм...                                                Лжі бережіться... і блуду...                                                                   ...Убогих не забувайте, але наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті...                                                                                     Не забувайте того, що знаєте. А чого не знаєте – научайтеся" 

Запитання. -  До чого закликає своїх нащадків князь? Проти чого застерігає? Орієнтовна відповідь  "Повчання" містить сформовані на основі християнської моралі та кодексів честі життєві правила та закони співжиття тогочасного суспільства, закликає князів утриматися від усобиць і чвар заради спокою і миру.        

Робота з атласом      (ст.11) Подивіться уважно і назвіть, які землі руські контролював князь.

   Слайд № 7   Робота з текстом підручника (ст.111. "...З київською Руссю, що відновила свою могутність...)                                                                                                 Запитання . -З якими країнами В.Мономах  розширив міжнародні зв’язки ?                                                

   Слайд № 8                                   В.Мономах

 Англія Швеція Угорщина Візантія Норвегія Данія Німеччина половецький хан 

 Робота з текстом (ст.110) В. Мономах опікувався розбудовою Києва. Доба Володимира Мономаха була часом розквіту культури в Русі. У Києві та в інших містах один за одним виростали кам’яні храми. Зокрема, в той час було збудовано і прикрашено Михайлівський Золотоверхий і Видубицький монастирі у Києві, а також чудову церкву на річці Альті, на місці загибелі князя Бориса.
       Наприкінці князювання Володимир спробував передати власний досвід правління нащадкам.. Помер у 1125 році на 73-му році життя. Похований в Києві у соборі Святої С                                                                     Перевірка роботи груп. -Які записи зробили учні першої (другої) групи?                                                                                                                                1)  внутрішньополітичні заходи В.Мономаха;                                                                                                                                                           2) зовнішньополітичні заходи В.Мономаха.

Слайд №9            Історичне значення правління Володимира Мономаха”.                    Проблемне питання   " Як особа Володимира Мономаха вплинула на становище Київської Русі?"

    Це був період розквіту Київської Русі після тривалих міжусобиць       

    2.  Правління Мстислава Володимировича.    Учитель

    Слайд №10 Учитель. Двадцятилітнім юнаком батько направив свого сина Мстислава управляти Новгородом. Наслідування Мстиславом київського столу не викликало ніяких заперечень з боку дворянства, бо він вже був однією з найважливіших постатей у житті Київської держави                                Мстислав Володимирович - Великий Київський князь 1125 — 1132рр. (нар.1 червня 1076). Мініатюра із Царського Титулярника.1672р.                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. На київському столі Мстислав продовжував політику батька:                                       - зміцнював свою владу, приборкував непокірних князів;                                                                   - багато будував: Андріївська церква Янчинного монастиря – 1131р., Успенська церква;                                                                                                                                                                                         - розширив міжнародні зв’язки (зятями Мстислава були: імператор візантійський, принц норвезький, принц датський та королевич угорський; сам князь був одружений зі шведською королівною Христиною, потім брав шлюб з дочкою половецького хана Тугоркана).

Підсумок учнів  . Обидва припинили усобиці, встановили одноосібну владу. В обох були сильні династичні зв’язки з правителями європейських держав. Час правління обох – час миру, внутрішніх гараздів і розквіту

 

3. Роздробленість Русі.

 Учитель. Усвідомлюючи себе громадянами держави, нам не байдужа доля Київської Русі. Що ж відбулось після правління Мстислава?  Смерть Мстислава 15 квітня 1132 року поклала край могутності династії Мономаховичів.  У середині ХІІ ст. за київський стіл розпочали боротись їх спадкоємці.  Слайд №11,  мелодія з кінофільму "Високий перевал"   У 1169 р. володимиро-суздальський князь Андрій Боголюбський вчинив страшний розгром Києва та його розорення, спаливши місто та знищивши велику кількість населення. З цього моменту Київ втратив своє значення як центр руських земель. З 2-ої половини ХІІ ст. розпочинається новий період в історії Руської землі – існування удільних самостійних князівств. На зміну централізованій приходить федеративна монархія.                                                                                       Робота з термінами Федеративна монархія - сукупність самостійних чи напівсамостійних князівств, земель, що проводять самостійну політику. Запитання.  Як ви думаєте,  чому така велика держава, як  Київська Русь розпалась на окремі князівства?                                                                                   Робота в парах. Прочитати у підручнику причини феодальної роздробленості  Київської Русі (с. 114). Вибрати, на ваш погляд, дві найважливіші причини (Питання виноситься для обговорення всім класом. Це є своєрідний підсумок уроку).Учні мають визначити такі причини:                                                                                 


  - Перетворення земельного володіння у спадкове ( Любецький з’їзд 1097р.)  Економічне та військово-політичне зміцнення удільних князівств.                                               Поява нових економічних та політичних центрів, ріст суперництва між  ними та Києвом      - Багатоетнічний склад населення ( процес розвитку народностей:  української,  російської,  білоруської)                                                 Слайд №12   Робота з картою (атлас с. 14)  Д/з На контурній карті відмітити  кордони й столиці самостійних князівств та земель.

     V. Закріплення нових знань учнів.       Слайд №13  

Учитель. Усвідомлюючи себе громадянами держави, нам не байдужа доля Київської Русі. Адже пройшла вона складний шлях від племінного союзу до могутньої східноєвропейської держави   Поміркуйте, чи переживали процес роздробленості інші держави чи тільки К.Русь? (Так. Франкська імперія 800-843 за Верденською угодою –поділ імперії)

 

.     .Порівняльна схема                                                                                                             Система управління Київської держави                          

Період розквіту                                 Період політичної                                                            Київської держави                           роздробленості

 Великий князь                                  Зїзд князів                                                             Дружина                                            Удільний зїзд                                         Боярська рада                                    Дружина                                            Намісники князя                                 Бояри                                                                              

                           віче (органи народоправ’я)                                                              Історична гра "Міцний ланцюжок": учитель говорить по-черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо ученьне знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.                                                                                 Князь Володимир:                                                                                                            Припинив ...  ............................................       (міжусобиці)                                       Переміг......... .....  ..........................                 (половців)                                                                                                 Об’єднав  .........    ................  .............            (3/4 території руських земель)    Упорядкував...........................................        (державні закони)                              Зміцнив  ...................................................       (централізовану владу)                           Побудував .....................................................  (Михайлівський собор)                          Доповнив  ..............................................("Руську Правду" і "Правду Ярославичів")  Написав  ...........................................................("Повчання дітям")

                                                                                                                                                                                                                                                                      VІ. Підсумки уроку. Оцінювання діяльності учнів.

 Слайд №14    Рефлексія                                                                                                                                                           Ти зрозумів нову тему?                                                                                                                             Що найкраще запам’яталось?                                                                                                                             Твій настрій...     Посміхнись                                                                                                         VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал параграфа 11,  виконати завдання в контурній карті на ст.10;  (завдання № 6, ст.115,  усно)  

 

Історична гра "Міцний ланцюжок". Учитель говорить по-черзі учням дієслово, яке характеризує діяльність Володимира, а учні доповнюють їх. Якщо учень не знаходить що сказати – встає, тобто перериває ланцюжок.                                                                                

Князь Володимир Мономах:     

                                                                                                       Припинив ......................        (міжусобиці)

Упорядкував..............            (державні закони)

 

 Переміг......................              (половців)

 

Об’єднав  ...............              (3/4 території руських земель)

 

Зміцнив  ...............                  (централізовану владу)

 

 Побудував ................             (Михайлівський собор)

 

Доповнив  .................("Руську Правду" і "Правду Ярославичів")

  Написав  .......................          ("Повчання дітям")

 

Додаток № 1   Історична гра "Міцний ланцюжок":

Князь Володимир Мономах:     

                                                                                                       Припинив ...  .................          

 Переміг......... .....                                         Об’єднав і контролював .....................     Упорядкував......................       

Зміцнив  ..................        

Побудував ................ 

Доповнив   ................................................                                                                           Написав  ............................                           Встановив  ............................

 

 Запам’ятай: Київська Русь

роздробилась  .....    (др. третина ХІІ ст. – серед. ХІІІст.);

нові терміни:    

 "Статут Володимира Мономаха"-

 феодальна роздробленість-

 федеративна монархія-

Додаток № 2

“Шапка Мономаха”

 

Цікаво знати.З ім’ям князя пов’язують “шапку Мономаха”, отриману ним від візантійського імператора, якою коронували всіх московських князів. Шапка Мономаха є експонатом Оружейної палати Московського Кремля. Півкулястий золотий верх її оздоблений тонким золотим мереживом, перлами, великими дорогоцінними каменями. Опушка виготовлена з хутра рідкісного сибірського чорного соболя. Це державна корона, якою з кінця XV ст. вінчали на царство спочатку великих князів московських, а потім і всіх російських аж до Миколи II

 

 

 

Додаток № 3

 

 

 

 

Відпочинок великого князя Володимира Мономаха після полювання. В. Васнєцов. 1848 рік.

 

 

 

                                             Передмова

Конспект уроку розроблений відповідно до чинної навчальної програми з історії України для 7 класу. Може використовуватися вчителем історії та  студентом  педагогічних навчальних закладів. Дає можливість запозичити й урізноманітнити методи навчання.                                                                               Методична розробка містить матеріали, що охоплюють період історії Київської Русі за  правління Володимира Мономаха та його сина Мстислава, період політичної роздробленості держави.  Структура уроку включає інноваційні форми і методи навчання: групову роботу, ігрову діяльність, випереджувальні завдання,  мультимедійні засоби - презентації.

              Головна мета даної інновації полягає у створенні цілісної взаємодії  учня та вчителя, розвитку особистості та різноманітних форм мислення кожного учня, створенні і вирішенні проблемних завдань, самостійному осмисленні учнем певних історичних подій, можливості робити висновки і застосовувати свої знання на практиці.

 

             Викладаючи історію в учнів 7 класів,  акцентую увагу на виборі методичних прийомів і засобів, наочного матеріалу та використання аудіовізуальних засобів. При цьому одним з найбільш вагомих пріоритетів стає формування творчого і критичного мислення учнів, орієнтування на засвоєння ними досвіду самостійної роботи. Очевидно, що одним із засобів розвитку особистості учня в цьому напрямі, а також активізації пізнавальної мотивації учня на уроках історії є учбово-дослідницька діяльність, яка має включати в себе постановку творчих, дослідницьких завдань і наукове, поетапне їх вирішення. Формування дослідницьких вмінь на уроках історії можливе в процесі поєднання інтерактивних, аудіовізуальних і мультимедійних технологій.

 

 

 

 

 

 

 

                           Використані джерела

 

1. Ю.Свідерський, Т.Ладиченко, Н.Романишин. Підручник. “Історія України”.     7 кл.     К.: Грамота, 2007, с. 109-215

2. Р.Лях, Н Темірова "Історія України." Підручник для 7-го класу.  К.: Генеза, 2003.

3.  Д.Дорошенко “Історія України”, www.ostriv.in.ua (с. 44 – 48),

4.   І.Коляда “Історія України”, www. ostriv.in.ua

5. О.Субтельний “Нариси з історії України”, www. histori 2009.ucoz.ru. (с.19-22),

6. І. Крип’якевич “Історія України”,  navigator.rv.ua/index.php?option. (с. 61–64). 

7. Л. Іванченко "Історія України". Повний курс. Х.: Країна мрій, 2008, с.14.                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Зміст

  1. Передмова.
  2. Методична розробка уроку  "Володимир Мономах та історична доля  Київської Русі".
  3. Додаток №1.  Історична гра "Міцний ланцюжок".
  4. Додаток №2.  Додаткова інформація до уроку  "Шапка Мономаха".
  5. Додаток №3.  Додаткова інформація до уроку. В. Васнєцов, 1848р. "Відпочинок великого князя Володимира Мономаха після полювання".
  6. Презентація.
  7.  Використані джерела.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Оксенюк Віка
    Цікава інформація.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каращук Фаїна Іванівна
    Цікаво.Оригінально.Повчально.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
6580
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку