Урок Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури "Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками" (6 клас)
Перегляд файлу

Тема. Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками

Мета: ознайомити учнів із цікавими сторінками життя і творчості В. Винниченка, змістом твору «Федько-халамидник»; розвивати логічне мислення учнів,  увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, робити висновки; підвести учнів до усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  • Повторіть хором афірмацію: «Я на уроці літератури. Я радію цьому. Увага моя зростає. Пам'ять моя міцна, голова мислить ясно. Я хочу вчитися, я дуже хочу вчитися, я готовий до праці. Працюю!»

Актуалізація опорних знань учнів.

  • Які оповідання про дітей ви читали? Які з них вас найбільше вразили?
  • Чим твори про дітей близькі вам? Власні думки вмотивуйте.

Оголошення теми й мети уроку.

Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель. З любов’ю на повну силу свого таланту про дітей, про їхні чисті й високі мрії, добрі помисли писав український письменник Володимир Кирилович Винниченко.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\человечек.jpegПеревірка домашнього завдання. Розповідь учнів про життя Володимира Винниченка.

1-й учень. Володимир Винниченко народився 28 липня 1880 року в Єлисаветграді (колишня назва міста Кіровоград) в незаможній родині. Хлопець вирізнявся з-поміж своїх ровесників. Мав надзвичайно чіпку пам'ять. Рано самостійно навчився читати. Можливо, першим «букварем» були принесені братом Андрієм (робітником друкарні) афіші, з яких він вирізав літери, клеїв на стіну, питаючи в дорослих, що то за буква.

Спершу хлопчик учився в народній сільській школі, потім у єлисаветградській гімназії, однак через матеріальні нестатки не зміг її закінчити. Наймитував у поміщицьких маєтках і вчився самотужки. Екстерном блискуче склав іспити за гімназійний курс і став студентом юридичного факультету Київського університету.

Сповнене негараздів дитинство, заробітчанські мандри і праця на заможних хазяїв, мрії та віра у можливість справедливого суспільства спонукали юнака до активної революційної діяльності. Ще в 14 років Винниченко написав свій перший літературний твір. То була поема про Запорозьку Січ, за яку він, як сам згадував, «дістав перше політичне ув’язнення в гімназії (тиждень темного карцеру)». Як неблагонадійного, його виключили з першого курсу університету, а потім заарештували й віддали в солдати…

2-й учень. Арешти, солдатчина, переслідування, ув’язнення змусили Винниченка часто виїжджати за кордон.

Він жив у Австрії, Франції, Швейцарії, Італії, проводив підпільну революційну діяльність, писав нові літературні твори. Коли перемогла Лютнева революція 1917 року, очолив перший уряд Української Народної Республіки, був призначений генеральним секретарем Міністерства внутрішніх справ, де обстоював ідеї суверенності та незалежності України. Працювати доводилося до виснаження, бо, крім політичної та державної діяльності, його приваблювала літературна творчість.

Після падіння УНР, у вересні 1920 року, коли Україна була в розпалі громадянської війни, Володимир Кирилович із сім’єю назавжди виїжджає до Австрії. У 1934 році родина оселяється у Франції в невеличкому селі Мужен поблизу Канн, де письменник прожив до самої смерті.

3-й учень. На чужині Володимир Винниченко не пориває зв’язку з Україною, турбується її долею, плідно працює на літературній ниві. Та з 1933 року його ім’я згадувати було заборонено, а книжки вилучено з бібліотек.

Письменник тяжко переживав замовчування його творчості на Батьківщині. Після війни, на схилі років, він просив радянський уряд дати дозвіл на повернення в Україну, однак йому відмовили.

6 березня 1951 року Володимир Винниченко помер. Після проголошення незалежності України його твори було повернуто з небуття.

Творчий доробок автора становлять 14 романів, понад 100 повістей, 41 книжка щоденникових записів, а також 100 власних картин, портретів і акварелей. У 2001 році в Києві відбулося відкриття виставки «Краса і сила», на якій уперше в Україні було презентовано малярську спадщину видатного громадсько-політичного та культурного діяча. Його живописні твори передала в дарунок нашій державі Українська вільна академія наук (США), де згідно із заповітом зберігався архів Винниченка.

 Учитель. Про дітей і для дітей Винниченко написав книжку оповідань «Намисто». Вони – автобіографічні, бо тут автор змальовував і побут того часу, і єлисаветградські краєвиди, і річку Інгул. Його маленькі герої часто поводиться так, як і сам Винниченко в дитинстві. Усі вони – яскраві, сильні особистості, здатні на вчинок. Їм притаманна душевна щедрість, людяність, безмежна доброта, внутрішня гідність, що успішно поєднуються з відчайдушним викликом сталим нормам, нестримним прагненням виокремитися, стати лідером.

Оповідання «Федько-халамидник», роботу над яким ми розпочнемо на сьогоднішньому уроці, також можна вважати почасти автобіографічним.

Збереглися записані дружиною Винниченка спогади його матері, на деталі з яких натрапляємо в оповіданні. Наприклад, згадки про те, як Володимир тримав сусідських дітей «трохи в терорі». Федьків батько – працівник друкарні, а в родині Винниченків друкарем був старший брат Володимира. Та й довкілля, змальоване письменником, дуже нагадує Єлисаветград часів його дитинства. Проте найголовніше, мабуть, те, що свого героя автор наділив особистими рисами вдачі.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\кни ги-4.jpegСловникова робота. Опрацюйте за підручником слова, подані у виносках до тексту твору.

  «Досвідчений режисер». Уявіть себе режисерами. Розташуйте епізоди можливої кінострічки за мотивами поеми у відповідній послідовності.

А  Федько спритно переходить річку по крижинах.

Б  «Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька…»

В  «Халамидник» спокушає Толю на прогулянку під дощем.

Г  Федько рятує Толю з крижаної купелі.

Д  «Смерть поборола» хлопчика.

Е  «Толя одійшов од вікна, перекрутивсь на одній нозі і побіг гратись з чижиком».

Є  Льодохід на річці.

Ж  Панич вирішує повторити вчинок Федька.

З  Федько відбирає паперового змія в дітей.

І  Батьки карають Федька через події на річці.

Бесіда з вибірковим читанням.

  • Зверніть увагу: письменник не повідомив, скільки років хлопчикам. Якого віку були Федько і Толя, на вашу думку?
  • Зачитайте фрагмент твору (будівництво хаток із піску), в якому автор знайомить нас із Федьком. Чи сподобався вам хлопчик, який ображає своїх товаришів? А яка особистісна якість Федька заслуговує на повагу?
  • Як ви гадаєте, чому після прогулянки під дощем Толя захворів, а Федько – ні?
  • Поміркуйте, чому так важливо було для Федька перебігти крижинами повеневу річку. Відповідь аргументуйте.
  • Знайдіть і зачитайте той епізод, як Федько допоміг урятуватися Толі. Чому Толя не подав  своєму рятівникові палиці?
  • Які риси вдачі допомогли Федькові врятуватися? Як цьому посприяли друзі? Зачитайте цей уривок.
  • Як ви гадаєте, що думали і відчували Стьопка, Спірка і Толя, спостерігаючи, як Федько мужньо долає річку по кризі? Схарактеризуйте емоційний стан дітей.
  • Чому Толя все звалив на Федька? Як це його характеризує? Чи зрозумів він свою провину перед Федьком?
  • Федько вже не раз за зиму провалювався під лід і залишався живим. Чи міг він одужати й цього разу?
  • Що у вчинках Толі ми маємо право осуджувати, а що – ні?
  • Бешкет у вчинках Федька, на вашу думку, - це забаганка чи потреба душі?
  • Яким виросте Толя? Якою людиною міг би стати Федько, якби передчасно не загинув?
  • Федькова смерть – це наслідок застуди чи душевної черствості рідних батьків? Що треба було зробити, аби не допустити трагедії?
  • Як ви розумієте й оцінюєте дії дорослих у ставленні до Федька й Толі?
  • Прокоментуйте поведінку Толиного батька під час з’ясування обставин подій на річці. Чому він не розпитував дорослих свідків того, що сталося?
  • Як, на вашу думку, мали діяти герої, щоб запобігти трагедії?
  • Доведіть, що «Федько-халамидник» за жанром є оповідання?
  • Сформулюйте тему та основну думку оповідання.
  • Чого навчає твір?

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 06 Правопис займенників та числівників\Иллюстрации\знак вопроса-1.jpegІнтерактивна вправа «Щоденник подвійних нотаток». У першу колонку запишіть епізоди з твору, які вас найбільше вразили, у другу – власні міркування щодо кожного уривку, почуття, асоціації.

Епізод із тексту

Мої міркування

Федько теж ліпить. Але раптом встане, подивиться-подивиться і візьме та й повалить усе чисто – і своє, і чуже. Ще й регочеться.

Федько кривдить своїх товаришів не зі злості. Для нього руйнування хаток – частина гри.

-А кляте ж яке! А кляте! – сплескує руками мати. – Хоч би ж просило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибиряка якийсь…

Вибивши «сибіряку», батько вийма з кишені дві або три копійки й дає йому.

  • То тобі за те, а це за те, що правду говориш…

Федько терпляче зносить побиття, не видає товаришів. Батько навіть давав йому гроші, таким чином заохочуючи синову чесність і порядність.

Толя аж задихався, дивлячись, як Федько перебирається по крижинах. Оченята йому розгорілися, серце билось міцно й гаряче…

Толя заздрить Федькові. Він хоче бути в очах інших героєм. У нього виникло бажання й собі вийти на крижину.

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 06 Правопис займенників та числівників\Иллюстрации\перо и книга.jpgТворча робота. Складіть невеликий усний твір про те, що трапиться з героями оповідання далі: змалюйте картину гіркої самотності Федькових батьків; уявіть, як згадують померлого товариша хлопці, що разом із ним запускали змія і бігали по калюжах.

Оцінювання. Аргументація оцінок.

 Рефлексія. Підсумок уроку.

  • Запишіть дві найважливіші речі, які ви зрозуміли на уроці.

перо.jpgДомашнє завдання.

Загальне: Підготуватися до характеристики образів твору, виписати цитати.

Індивідуальне: Підготувати інсценізацію  уривку від слів «Він був на льоду?» до слів «Інакше очистіть мені квартиру». Написати твір-мініатюру «Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?». Написати  лист до Толі.

 

1

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку