Урок "Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками"

Про матеріал
Розробка містить матеріал для роботи над характеристикою героїв твору. Тут міститься асоціативний диктант, фразеологічна робота, евристична бесіда.
Перегляд файлу

 

Тема: Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками

Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст оповідання В. Винниченка «Федько - халамидник», вчити дітей характеризувати героїв; розвивати культуру зв’язного мовлення, висловлювати власні міркування щодо прочитаного; виховувати толерантне ставлення один до одного.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок

Обладнання: підручник, ілюстрації, таблиця, схема.

Хід уроку

Не одяг красить людину…

І. Мотиваційний етап уроку

1. Вступне слово вчителя

   Сьогодні ми будемо говорити про індивідуальність людини. Щоб усе було добре, поверніться один до одного і просто посміхніться. Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна. Ви неповторні? Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні? ( Я неповторна,бо маю гарний голос, гарно співаю. Я неповторний, бо я такий один. Таких, як я більше немає!)

- А герой твору, який ми вивчаємо, також неповторний?)(Так.)

-А хто автор? (Володимир Винниченко)

2. Актуалізація опорних знань

 На минулому уроці  ми ознайомилися   з біографією  Володимира Винниченка,  а вдома  ви повинні були  прочитати  оповідання. Підніміть руку, хто прочитав?  Молодці! А тим, хто не прочитав,є над чим працювати.

-  А зараз   перевіримо те,  що ви засвоїли.  Проведемо літературний диктант. 

а)Літературний  диктант

  1.              Батьківщиною для Винниченка є …. (Кіровоградщина).
  2.              Письменник навчався в гімназії… (місцева класична)
  3.              Потому вступив  на  юридичний   факультет…  (Київського університету )
  4.              Емігрував за кордон  у …(1921)
  5.              За кордоном проживав у … (Франції)
  6.              Винниченко  був не лише письменником, а й … (громадським діячем)
  7.              За радянських часів  творчість митця  була … (заборонена)
  8.              Федько є героєм оповідання… («Федько – халамидник»)
  9.              Батько карав  Федька  за провини, а потім  - давав… (гроші за правду)
  10.         Федько не любив … (товаришів видавати )

 (Обмін зошитами, взаємоперевірка)

б)Вправа «Ключове слово»(Відновити фразу за ключовим словом)

Діжка, пісок, соловей-розбійник, змій, ремінь, правда, квартира, річка, палиця, «папа», ножик.

 

 

  в). Словникова робота

  •         А хто нам нагадає, що ми  називаємо  оповіданням? (Невеликий за розміром розповідний художній твір про одну або кілька подій у житті людини або кількох людей).

3. Повідомлення теми і мети уроку

Тема нашого уроку Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками

Я хочу,щоб ви знали зміст прочитаного оповідання, основні риси характеру дійових осіб; вміли характеризувати життєві позиції героїв оповідання, визначали основні  риси дійових осіб твору та висловлювали особисте ставлення до зображуваного,проводили аналогію з сучасним життям.

     ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

  1.     Бесіда. 
  •         А що означає прочитати твір? ( Прочитати, пережити, уявити).
  •         Ви прочитали оповідання.  Скажіть, чи всі  слова зрозумілі  у назві твору, що означає слово «халамидник») -   (бешкетник, розбишака).
  •         А чому автор назвав твір не просто Федько, а Федько-халамидник?
  •         Як ви думаєте, чому? Невже він такий поганий – ми ж хочемо з’ясувати доброту хлопчика? (Твір названо так тому , що автор хотів розказати про справжнього хлопчика, який існує в дійсності. Він хоч і розбишака, але дитина що має велике  серце. Він живе справжнім життям).
  •         Скажіть, які враження викликав цей твір? (Обурився через те, що Толя виявився таким бездушним, черствим, егоїстичним хлопцем. Захоплююсь мужністю Федька,коли той рятував Толика).
  •         Чи обурилися, що уявили? ( Обурилися поведінкою Толика. Також тим,що батьки Федька не розібралися, що трапилося насправді і покарали хлопця. Обурилися  тим, що Толя не подав палиці Федькові на кризі. Уявили, як на обличчі Федька відобразилися здивування, обурення, нерозуміння поведінки Толика).
  •         Перекажіть стисло епізоди, які вам найбільше сподобалися. Чим саме?
  1.     Робота зі схемою с.79.Бесіда
  •         Хто  головний герой? ( Федько).
  •         А хто оточує Федька? (Батьки Федька, батьки Толі, Толик, його товариші: Стьопа, Спірка, Васько, Грицик).

 

 

                             батько Федька                              Толя                        батько Толі

                                                                              

 

                        мати Федька                                        ФЕДЬКО                          мати Толі

                                                                          

                         

                             Стьопа                                                                                    Грицик

 

                                                       Спірка                         Васько

 

Ми  отримали   схему  головних  та другорядних  героїв оповідання.  Федько   знаходиться в центрі розповіді,  його характер  розвивається  у стосунках  із другорядними героями.

Отже, Федько є головним героєм твору.

  1. Евристична бесіда.

-Хто є Федько? ( Син “типографщика” і  домогосподарки).

-А хто – Толя? (Син хазяїна будинку, де жив Федько).

- Що їх різнить, а що об’єднує? (Приналежність до різних соціальних станів, але живуть в одному дворі, люблять пригоди).

-Знайдіть  у творі портретну  характеристику Федька. (« … розбишака – халамидник», «наче біс який сидів у хлопцеві», « сибіряка» і « люципер».

 « … Чуб йому стирчаком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», « руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»).

-  А  як  описано зовнішність  Толика?  («Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Ходив завжди чистенький, чепурненький, на двір він виходив боязко,ніколи не розбишакував», «… штанці на ньому бархатові, оченята не то чудні, не то винуваті, не то злякані», «випещені ніжки»).

(Діти відповідають, зачитуючи уривки).

4.Асоціативний диктант. В 2 стовпчики записати слова, які асоціюють-ся з Федьком і з Толею. Перевірка з доведеннями, опираючись на текст.

непосидючий          

« … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;

сильний («…перший по силі на всю вулицю»);

відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»);

правдолюб ( « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»);

спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»).

 Доброта

  •     «… він вертається й віддає змія. Навіть принесе ще своїх ниток і дасть…»).

Впертий «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»).

  •     У зв’язку з чим Федько повсякчас отримував тумаки від батька? (« За те, що водишся з благородними дітьми. Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не кумпанія вони тобі»).
  •     Як ви думаєте, чому Толя дружить із Федьком? ( Бо Федько сильний, сміливий, спритний, правдивий»).
  •     Як відносяться хлопці до Федька? ( Бояться його і поважають, бо – не любить також Федько товаришів видавати).
  •     Які риси характеру притаманні Толі і яка поведінка героя?( Тендітний «…чистенький, ніжний,з щічками, як проскура»; богобоязливий «… тихень-ко хреститься й блідніє…»; самоповажний  «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»; брехливий « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв  і пхнув мене на кригу. Я не винен!»; підступний «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»).

(Діти відповідають, зачитуючи уривки).

  •     На вашу думку, на чиєму боці автор твору? ( На боці Федька, бо він з любов’ю пише про нього. Автор на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати на бік правди й справедливості).
  •     А, може, ви хочете мене щось запитати стосовно твору? ( Хто із героїв вам сподобався і чому? Ваше ставлення до героїв? Що ви відчули після прочитання твору).
  •     Пригадайте епізод, коли Федько зняв Толю з крижини і як повівся Толя у цій ситуації?(Не подав палицю Федькові, не допоміг вибратися на крижину).
  •     Як би повівся кожен з вас на місці Федька після зізнань Толі?     (Обурився. Перестав спілкуватися з ним. Не хотів би мати такого друга).

– То який же Федько насправді? 

  •     (Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник.  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим.   Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика.  Натура  Федька  повна  суперечностей і протиріч, у яких загартовується людське Я.  Такі люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного. )
  •     На противагу ньому у творі дається образ Толика. Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком «типографчиком» та змученою знервованою матір’ю.  А з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.
  •     Характери хлопців – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх.

      5.Словникова робота.

  •    Такий художній  засіб у творі називається контраст.
  •    Контраст = антитеза = протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.

(запис у зошитах)

IV. Підсумок.

1.Фразеологічна робота.

Про кого ці прислів’я?

У тихому болоті чорти водяться. (Толя)

Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)

Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)

У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)

2. Розвязання проблеми «Хто винен?»

3.Статистичні дані про насилля в сім’ї.

4.Які права дитини ви знаєте? А які права були порушені в оповіданні?

V. Домашнє завдання: За вибором

 Написати лист улюбленому герою.

 Уявити щасливу розв’язку твору. Записати її .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад «Харківська загальноосвітня І – ІІ ступенів             школа-інтернат № 14» Харківської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             План-конспект уроку

                                                                                           української літератури,

                                                                                           проведеного у 7 класі

                                                                                                  Яковенком В.В.

 

 

 

 

 

 

 

2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
2394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку