Тема: Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст оповідання В. Винниченка «Федько - халамидник», вчити дітей характеризувати героїв; розвивати культуру зв’язного мовлення, висловлювати власні міркування щодо прочитаного; виховувати толерантне ставлення один до одного.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок
Обладнання: підручник, ілюстрації, таблиця, схема.
Хід уроку
Не одяг красить людину…
І. Мотиваційний етап уроку
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні ми будемо говорити про індивідуальність людини. Щоб усе було добре, поверніться один до одного і просто посміхніться. Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна. Ви неповторні? Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні? ( Я неповторна,бо маю гарний голос, гарно співаю. Я неповторний, бо я такий один. Таких, як я більше немає!)
- А герой твору, який ми вивчаємо, також неповторний?)(Так.)
-А хто автор? (Володимир Винниченко)
2. Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ми ознайомилися з біографією Володимира Винниченка, а вдома ви повинні були прочитати оповідання. Підніміть руку, хто прочитав? Молодці! А тим, хто не прочитав,є над чим працювати.
- А зараз перевіримо те, що ви засвоїли. Проведемо літературний диктант.
а)Літературний диктант
(Обмін зошитами, взаємоперевірка)
б)Вправа «Ключове слово»(Відновити фразу за ключовим словом)
Діжка, пісок, соловей-розбійник, змій, ремінь, правда, квартира, річка, палиця, «папа», ножик.
в). Словникова робота
3. Повідомлення теми і мети уроку
Тема нашого уроку Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
Я хочу,щоб ви знали зміст прочитаного оповідання, основні риси характеру дійових осіб; вміли характеризувати життєві позиції героїв оповідання, визначали основні риси дійових осіб твору та висловлювали особисте ставлення до зображуваного,проводили аналогію з сучасним життям.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу
батько Федька Толя батько Толі
мати Федька ФЕДЬКО мати Толі
Стьопа Грицик
Спірка Васько
Ми отримали схему головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями.
Отже, Федько є головним героєм твору.
-Хто є Федько? ( Син “типографщика” і домогосподарки).
-А хто – Толя? (Син хазяїна будинку, де жив Федько).
- Що їх різнить, а що об’єднує? (Приналежність до різних соціальних станів, але живуть в одному дворі, люблять пригоди).
-Знайдіть у творі портретну характеристику Федька. (« … розбишака – халамидник», «наче біс який сидів у хлопцеві», « сибіряка» і « люципер».
« … Чуб йому стирчаком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», « руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»).
- А як описано зовнішність Толика? («Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Ходив завжди чистенький, чепурненький, на двір він виходив боязко,ніколи не розбишакував», «… штанці на ньому бархатові, оченята не то чудні, не то винуваті, не то злякані», «випещені ніжки»).
(Діти відповідають, зачитуючи уривки).
4.Асоціативний диктант. В 2 стовпчики записати слова, які асоціюють-ся з Федьком і з Толею. Перевірка з доведеннями, опираючись на текст.
непосидючий
« … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;
сильний («…перший по силі на всю вулицю»);
відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»);
правдолюб ( « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»);
спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»).
Доброта
Впертий «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»).
(Діти відповідають, зачитуючи уривки).
– То який же Федько насправді?
5.Словникова робота.
(запис у зошитах)
IV. Підсумок.
1.Фразеологічна робота.
Про кого ці прислів’я?
У тихому болоті чорти водяться. (Толя)
Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)
Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)
У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)
2. Розвязання проблеми «Хто винен?»
3.Статистичні дані про насилля в сім’ї.
4.Які права дитини ви знаєте? А які права були порушені в оповіданні?
V. Домашнє завдання: За вибором
Написати лист улюбленому герою.
Уявити щасливу розв’язку твору. Записати її .
Комунальний заклад «Харківська загальноосвітня І – ІІ ступенів школа-інтернат № 14» Харківської міської ради
Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
План-конспект уроку
української літератури,
проведеного у 7 класі
Яковенком В.В.
2015