Ірина Жиленко. «Підкова», «Гном у буфеті». Світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій у поезіях. Виразне читання і коментування змісту, вміння виокремлювати й пояснювати художні засоби. Ігор Калинець. Збірка «Дивосвіт». «Стежечка», «Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим». Талановитий український поет, автор віршів для дітей. Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ.
Гном у буфеті Ти знаєш, у нашому домі, в старому буфеті, давно живе мій добрий знайомий – старенький буфетний гном.
Він знав ще дідуся хлоп’ям, а маму — малим дівчатком, гукав пустунам: «Ай-яй!», Слухняним давав шоколадки.
Замкнувши буфет на гачок, золотить на свята сервізи. Багріє його ковпачок за склом серед вазочок різних.
Він любить какао пить, смоктати м’ятні гостинці. Так довго і солодко спить в старій музикальній скриньці.
Навчився він чемних манер в одної маркізи з фарфору. Сказала маркіза: — Тепер дружити із вами не сором.
Ви просто — франтом, хоча втягніть у петлицю троянду. І прошу до мене на чай
Разом з цвіркуном-музикантом;
Століття, і друге, і третє, — прислухайся! — чуєш? – завжди клопочеться гном у буфеті, бормоче, зітха, шарудить.
І тупа, і плямка в куточку, і дзвонить в буфетні шибки. І в довгі засніжені ночі нашіптує дітям казки.
Жанр – вірш
Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.
Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії. Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки». Художні засоби “Гном у буфеті”
епітет: буфетний гном; м’ятні гостинці, добрий знайомий, чемні манери, засніжені ночі метафора: золотить сервізи, багріє його ковпачок; старий буфет, старенький буфетний гном, стара скринька, солодко спить, цвіркуном-музикантом риторичні оклики: «Ая-як!», «.. прислухайся!»
персоніфікація: гном живе, любить какао пить та смоктати цукерки, він знав дідуся, давав шоколадки, довго і солодко спить, клопочеться, бормоче, зітха, шарудить, тупа, плямка, нашіптує
перелічення: «бормоче, зітха, шарудить»
Анафора: І тупа, і плямка в куточку, і дзвонить в буфетні шибки, І в довгі засніжені ночі...
Характеристика образу гнома “Гном у буфеті” Гном – давній мешканець людського будинку.
Обов’язки гнома:
гукав пустунам: «Ая-яй»; слухняним давав шоколадки; золотить на свята сервізи; нашіптує дітям казки. Риси характеру гнома а) чемний;
б) працьовитий;
в) відповідальний;
г) вихований;
д) вміє підтримувати дружні стосунки;
е) полюбляє смачно поїсти і солодко поспати.
Жанр – вірш
Тема “Підкова”: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії. Ідея “Підкова” : кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю. Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда
Мороза, щасливу підкову.
Підкова
Провідний мотив – не можна бути щасливим Була зима. Ішов зелений сніг.
за рахунок інших. За ним — рожевий. Потім — фіалковий.
І раптом протрюхикав на коні метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз Дідусь Мороз. І загубив підкову. протрюхикав», «розгубились в небі літаки»,
«літали, кричали, крильцями дрижали»,
Та не просту. А золоту. Таким,
сніг світився, кінь протрюхикав , «зійшлися і на місяць схожим, серпиком лежала, — роззявили роти сімсот роззяв», аж розгубились в небі літаки, підкова лежала серпиком, літаки крильцями кричали: «Мама!» —
дрижали; Й крильцями дрижали.
епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий»,
«золота підкова».
А я знайшла. Сказала їй: — Світи
риторичні оклики: «Мама!», «Щоб все мені тут, на вікні. Щоб все мені збулося! —
збулося!».
Зійшлися і роззявили роти персоніфікація – розгубились в небі літаки, сімсот роззяв. Стоять вони і досі… кричали: «Мама!»; порівняння – на місяць схожим
Круг них світився то зелений сніг,
серпиком підкова лежала. то голубий, то ніжно-фіалковий.
Вони стояли вперто, день при дні, —
Ліричною героїнею твору є дівчина (можливо, зачарувала їх моя підкова. сама поетеса в дитинстві). Дівчина знайшла дивовижну (золоту) підкову, яку загубив кінь
Що ж, покладу підкову в чемодан,
Діда Мороза. Ця чарівна річ всіх здивувала, куплю я шубу. А тоді поїду навіть «розгубились в небі літаки», «зійшлися в Лапландію. Хоч трішки і шкода,
… сімсот роззяв». Героїня звертається до вже так і буть — віддам підкову Діду.
підкови, щоб та допомогла їй у здійсненні мрій і бажань. Але враховуючи те, що підкова Оце і все. А сніг звичайним став. не її, а коня Діда Мороза, дівчина вирішує
Легкий і рівний, пада, пада, пада… купити шубу і поїхати до нього в Лапландію, Роти закрили всі сімсот роззяв. щоб повернути загублену річ. І розійшлись… І полягали спати.
Хатеристика героїні твору.
Лірична героїня вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, порядна, відповідальна.
Сплю глибоко-глибоко. А ще глибше — мати моя підземна.
Я їй про зорі розповідаю, а вона — про коріння дуба.
Я їй про хмаринку, а вона студеним молоком мене поїть.
Я їй про метелика, а вона з водяного царства русалку приводить.
А оце весняна калина не хоче забрати з мене свою подобу.
Тільки сонце п'є та п'є
калинову воду через золоті соломинки.
Ходім зі мною, стежечко. Обережно, не зачепися за камінець, переступи соломку і під спориш не ховайся,— все одно бачу.
А там, за городом, ого як ти виросла! Сама біжиш, через струмок перескакуєш, батіжком по пилюці цвьохаєш, за суницею збочуєш, топчеш горох при дорозі.
Коли б глянути, стежко, он з тої гори на всенький світ!
Тільки не поспішай: така верчена ти, як дзига. Але ж світ красний — голова крутиться... надягла веселка стрічок-стрічок, як у свято.
Взяла коромисло і пішла до річки.
Дорогою перестрів її князенко соняшник із золотим черевичком у руці.
Поміряла веселка — якраз на ніжку!
От вони й побралися.