В. О. Сухомлинський
«Восени пахне яблуками»
Урок з позакласного читання
для учнів 4 класу
Тема: В.О. Сухомлинський « Восени пахне яблуками.»
Мета:Збагачувати знання дітей про творчість В.О. Сухомлинського; формувати уміння аналізувати прозові твори; вчити учнів захоплюватися красою природи; розвивати уяву, фантазію, зв`язне мовлення; виховувати любов до природи, до рідного краю.
Обладнання: ІКТ, наочність до вправ: «Очікування», «Зоряна година», «Сенкан», «Незакінчене речення», лепбуки, портрет В.О. Сухомлинського, «Довідкове бюро», репродукція картини К. Білокур «Богданівські яблука», скоромовка, чистомовка, «Чарівна скринька».
Тип уроку. Комбінований урок
Епіграф: « Я проведу вас, діти,
в гарну країну… »
В.О. Сухомлинський
Хід урок
І. Організація класу. Привітання.
зичимо добра!
Вчитель. - Доброго дня!
- Сьогодні 11 грудня, вівторок, на вулиці зима, а в нашій школі
тепло і затишно, тож розпочинаємо урок літературного читання.
Правила. - А які правила уроку ми повинні пам`ятати?
Піднятої руки, регламент, бути толерартними, вимкнути мобільні
телефони, уміння слухати і чути…
- А навіщо нам правила?
- Тож починаємо!
ІІ. Актуалізація опорних знань
а) Вправи на розвиток дихання:
«Задми свічку»
«Понюхай квіточку»
«Пий чай з блюдця»
«Подми на кульбабку»
«Насос»
«Годинник»
б) Робота над чистомовкою
Ок – ок – ок – тихо падає сніжок.
Ло – ло – ло – все подвір`я замело.
Оз – оз – оз – дуже сильний в нас мороз.
Иво – иво – иво – це зимове диво.
в) Робота над скоромовкою
«Хмарки - пуховинки,
химерні - волохаті,
Вмостились на хвилинку
У хлопчика на хаті.»
г) Вправа «Зоряна година»
С К О Р О М О В КА
( Скоро, мова, корова, сорока, рак, мак, комара, сом, кора, кома, морква, кокос, морока, сова… )
«хмаринка – пуховинка»
з нашої скоромовки.
що ви очікуєте від сьогоднішнього кроку.
А якщо ваші очікування справдяться, то з хмаринки піде сніг.
«Ім`я – країна – транспорт» (на першу літеру вашого імені)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Оссінній сонцне
яблуука воссени
замовкх сьік
поомітили цвіркукн
земмля нічниому
впалло йяблука
течие
а) Учитель, Віталик, Петрик, кінь, малюнок.
«Кінь утік»
б) Вчителька, учні, голубе небо, Валя.
«Я хочу сказати своє слово»
в) Вчитель, директор, діти, клас.
«Горбатенька дівчинка»
г) Квітка, Сергійко, друзі.
«Сергійкова квітка»
- Це яблуко? (Так)
ІV. Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками.»
Вчитель. - « Я проведу вас діти в гарну країну » - так часто говорив
В. Сухомлинський своїм учням.
3. Робота з підручником.
- От і ми підемо в гарну країну «читання»
а) Читання вчителем.
б) Словникова робота
«Довідкове бюро»
Обліпили (обсіли)
сполоханий (зляканий)
спалахнула (засвітилась)
в) Читання мовчки
г) Читання вголос «ланцюжком»
д) Вибіркове читання
- У яку пору року автор описав яблуневий сад?
- Що помітили джмелі? Що вони зробили з яблуками?
- Чому замовк цвіркун? Що могло сполохати птаха?
- Чим на думку автора, пахнуть яблука?
ж) Гра «Розвідники»
- Скільки разів в оповіданні зустрічаються форми слова «яблука»? (6)
4. Робота в парах.
Вправа «Лепбук»
Об`єднання в групи «Зима» - «Осінь»
І група – Ознаки яблука, вжиті в тексті, написати на «яблуках» і покласти в
кошик. (Солодке, сонячне, запашне.)
ІІ група - Знайти спільнокореневі слова, до слова «яблуко», вжиті в тексті і
«повісити на дереві.» (Яблуневий, яблуні, яблука.)
V.Фізкульхвилинка
Гра «Іподром» (музичний супровід)
- Перегони
- Бар`єр
- Перешкода зліва
- Перешкода справа
- Мама на трибуні («Мама, привіт!»)
VI. Розвиток зв`язного мовлення
Опис картини К. Білокур «Богданівські яблука».
- Захопилася красою і щедрістю наших дарунків і відома українська художниця К. Білокур свої почуття вклала у картину «Богданівські яблука»
2. Презентація про К. Білокур.
3.Розгляд картини. Обговорення.
- Що зображено на ній?
- Які яблука за кольором, формою?
- На чому лежать яблука?
- Опишіть хустку?
- Що зображено на задньому плані?
- Які почуття викликала картина у вас?
- Чи схожі між собою картина і оповідання?
- Які рядки оповідання могли б дати назву картині?
VII.Підсумок уроку.
- Тож в яку гарну країну нас водив В. Сухомлинський?
(В країну добра, природи і краси)
- Яблука
- смачні, солодкі
- висять, пахнуть, спіють
- У нашому саду поспіли яблука
- фрукти.
- Діти, ви гарно працювали, тож давайте згадаємо, про нашу «хмаринку-пуховинку» і перевіремо, чи справдились ваші очікування?
5. Вправа «Незакінчене речення»
- Сьогодні ми вивчали…
- Я дізнався…
- Найбільше мені сподобалося…
Вправа «Кошик побажань»
Вчитель вносить кошик з «яблуками побажань» і пригощає присутніх.