Урок "Вплив музики на емоційне сприйняття творів кіномистецтва"

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі на тему: "Вплив музики на емоційне сприйняття творів кіномистецтва"
Перегляд файлу

Управління освіти і науки Тернопільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку на тему:

Вплив музики на емоційне сприйняття творів кіномистецтва

Урок музичного мистецтва для 5 класу

 

 

 

 

 

Виконав вчитель музичного мистецтва

Тернопільської загальноосвітньої

школи I-III ст. №4

Регіщук В.І.

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

- дати поняття про історію виникнення кіно як виду мистецтва, акцентувати увагу на музичних фільмах;

- показати роль музики у створенні кінематографічного образу;

- вчити розрізняти емоційні стани героїв і співвідносити їх з музичними творами;

- удосконалювати вміння порівнювати, інтерпретувати музичні твори, розвивати творчі здібності, вокально-хорові навички учнів;

- виховувати естетичний смак, інтерес до кіномистецтва, найкращі моральні якості учнів.

Музичний матеріал: Р. Роджерс Пісня «До-ре-мі» із кінофільму «Звуки музики» (розучування); музичний супровід до фільму «Рапунцель».

Відеоряд: фрагменти із кінофільмів «Звуки музики», «День виплати», «Вихід працівників з фабрики», «Прибуття поїзда».

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: музичні інструменти, проектор, ноутбук, презентація.

 

Хід уроку

1. Організація учнів до уроку

Привітання. Перевірка готовності до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

Запитання до учнів.

Зверніть увагу на екран. Кого ви бачите? (зображення людей з різними емоціями).

- Чим, на вашу думку, вони відрізняються?

- Назвіть ці емоції.

 

А тепер прослухайте музичні уривки і спробуємо зрозуміти, які емоції вона передає (музичні твори з різним емоційним забарвленням).

 

3. Оголошення теми уроку

Завдяки цій вправі ми з вами побачили, як музика може передавати різні емоційні стани людей. Сьогодні на уроці ми спробуємо з вами переконатися у силі музики на реальних прикладах у такому виді мистецтва, як кіно. Отже, тема нашого уроку «Вплив музики на емоційне сприйняття творів кіномистецтва».

4. Історія кіно

В наш час кіно стало одним із найулюбленіших видів мистецтва. А за що ж ми так його любимо? Мабуть, за те, що ми опиняємося в новій історії, бачимо яскравих героїв, хвилюємося за їх долю.

- Як ви гадаєте, як давно існує кіно як вид мистецтва?

Ви помиляєтеся/Ви абсолютно праві, кіно є наймолодшим з видів мистецтва. Його виникнення безпосередньо пов'язане з розвитком науково-технічного прогресу. Слово кіно походить від грецького слова kineo — рухаю.

  • Що необхідно, щоб фільм получився дійсно вдалим?

- Давайте підсумуємо сказане. Отже кіно складається з...(починаю перелічувати).

Сценарій як елемент літератури, музичний супровід, гра акторів як елемент театру, їх пластика як елемент хореографії і спецефекти, без яких важко уявити сучасне кіно.

Саме завдяки поєднанні усіх цих елементів, кіно має потужний вплив на всі наші емоційні сфери.

На відміну від інших видів мистецтва, дату народження кінематографа можна назвати абсолютно точно - 28 грудня 1895 р. Саме в цей день у Парижі брати Люм'єр продемонстрували свою першу кінопрограму, що містила коротенькі документальні замальовки: «Вихід робітників з фабрики», «Прибуття поїзда» та ін. Метою було виключно зафіксувати реальні події (демонстрація уривків).

Демонстрація першого уривку (фіксується факт виходу робітників з фабрики, тут немає сюжету, гри акторів, дивом вважалося вже те, що картинка рухається).

Демонстрація другого уривку (ось тут потрібно віддати належне оператору, який обрав вдалий ракурс, поїзд проїжджає не повз глядача, а на нього. Це справляло вражаючий ефект, глядачі ухилялися і відходили, боячись його справжньої появи).

 

- Чого вам не вистачало для повного сприйняття обох сюжетів? (не вистачає шуму людей, розмов, звуку працюючого обладнання, гуркоту коліс потягу).

Тому наступним етапом стало вдосконалення технології запису і відтворення звуку.

Але нам із вами буде дуже приємно дізнатися, що за два роки до братів Люм'єр першу кінострічку продемонстрував на своєму кінескопі український винахідник одесит Йосип Тимченко, який на жаль не запатентував свій винахід і світова слава дісталася французам.

Ще до винайдення звукового кінематографа фільми супроводжувалися звучанням музики у виконанні піаніста. Найкращим актором німого кіно початку 20 століття вважали Чарлі Чапліна.

Чарлі Чаплін (повне ім'я сер Чарлз Спенсер Чаплін). Народився (16 квітня 1889 - 25 грудня 1977) — англійський та американський кіноактор і кінорежисер 1-ої половини 20-го століття. Визнаний як один з найкращих коміків в історії світового кіно, тричі нагороджений премією «Оскар».

Він грав ролі, писав сценарії, продюсував власні фільми.

Перегляньте уривок з його фільму «День отримання зарплати». Зверніть увагу, як музика посилює виразність сюжету. (перегляд фільму)

- Чи змінювався характер музики протягом уривку?

- З якою метою, на вашу думку, режисер це зробив?

Славу Чапліну принесло німе кіно, і хоча звук з'явився у фільмах вже в 1927 році, Чарлі залишається прихильником німого кіно ще ціле десятиліття.

Ми знаємо, що будь-який рух у природі породжує звук. Тому німі фільми викликали подив і навіть страх. От і виникла потреба у відтворенні звуків.

А у нас виникла потреба відпочити і порухатись.

Фізкультхвилинка

Давайте уявимо, що ми опинилися на знімальному майданчику. Що ми бачимо? Вчитель демонструє рухи:

1. Оператор знімає.

2. Режисер керує.

3. Чарлі Чаплін вітається з акторами (знімає капелюх).

4. Кінострічка рухається (хвилька).

5. Глядачі радіють (оплески).

 

5. Відомості про кінострічку „Звуки музики"

Існують фільми, де музика стає головним персонажем.

До таких музичних фільмів належить американський музичний фільм «Звуки музики».

Фільм був створений у 1965 році на основі одного із кращих Роберта Роджерса, події якого відбуваються в 1938 році в Австрії.

Мюзикл (від латин. – musicalis – музичний)  це музична  вистава, в якій поєднуються різноманітні виражальні можливості музичного, хореографічного та музичного мистецтва.

У фільмі «Звуки музики» розповідається про сімох веселих, але неслухняних і непосидючих дітей, з якими не міг упоратися жоден вихователь. Однак головна героїня фільму Марія, яка влаштувалась гувернанткою (приватна вчителька) в цю сім'ю, підкорила бешкетників музикою.

Саме музика є  «головною дійовою особою» цього кінофільму: завдяки музиці відбуваються найважливіші, інколи дуже тривожні події сюжету. Особливого шарму картині додає краса австрійської природи в поєднанні з музичним супроводом. Фільм по праву займає високе місце в числі світових шедеврів.

Весела дитяча пісенька «До-ре-мі» звучить так часто та яскраво, що стала майже справжньою дійовою особою. Послухаймо музику із цього кінофільму.

6. Слухання. Пісня „До, ре, мі" з фільму „Звуки музики"

Звичайно, що така мелодія не може залишити вас байдужими.

Користуючись запропонованими прикметниками, охарактеризуйте цей музичний твір (на фліпчарті карточки з надрукованими прикметниками).

- А чи знаєте ви, що існує український варіант цієї чудової пісні? Саме його ми і вивчимо сьогодні.

 

7. Розучування пісні „До, ре, мі"

Під час розучування добивайтесь чистого і красивого звучання вашого голосу; не співайте крикливим звуком і стежте за чистотою інтонації. Також при розучуванні слід у першу чергу  звернутись до нотного запису, акцентувати увагу на точності виконання ритмічного рисунка, мелодичних ходах.

Пісня „До, ре, мі"


ДО - горобчика гніздо,

РЕ - пташки серед дерев

МІ - так весело мені,

ФА - для пісеньки слова.

СОЛЬ - співає дітвора.

ЛЯ - розквітла вся земля.

СІ - зроби добро усім,

І вернемось знову в „ДО".


 

Для того, щоб ви остаточно переконалися у силі музики, ми проведемо невеличкий експеримент. Багатьом із вас знайома казка «Рапунцель». Вашій увазі пропонується невеличкий уривок у виконанні учнів вашого класу.

Цей уривок ми подивимося двічі: без музичного супроводу і з ним. Протягом перегляду підготуйте відповідь на наступні запитання:

- Порівняйте виразність цих уривків.

- Як вплинула музика на ваше сприйняття сюжету?

Отже, друзі, перенесімося у відому багатьом казку. Перед нами красуня - принцеса Рапунцель з довгим волоссям, яке має чарівні властивості, її коханий Людвіг, та зла і жадібна лиходійка, яка викрала принцесу, щоб завдяки її волоссю завжди залишатися молодою. Настає кульмінація - героїня готова йти на рішучі кроки, щоб врятувати свого коханого. Як завжди, для цього доведеться чимось пожертвувати. Але не будемо забігати наперед! Дивимося!

Інсценізація уривку мультфільму «Рапунцель» без музичного супроводу.

Інсценізація уривку мультфільму «Рапунцель» з музичним супроводом.

- Який уривок виразніший?

- Чи відповідала музика характеру сюжету?

- Чи може існувати кіномистецтво без музики?

 

 

8. Закріплення вивченого матеріалу

Давайте подивимось, наскільки уважними ви були сьогодні на уроці.

- Як перекладається з грецької слово «кінео»?

- Хто був зіркою німого кіно?

- 3 якою метою знімалися перші кінофільми? (зафіксувати якусь подію)

-  У якому році і ким були продемонстровані перші документальні стрічки?

-  У якому фільмі прозвучала вивчена нами пісня?

 

9. Підсумок уроку

Кожен із вас почерпнув для себе щось корисне і цікаве. А я сподіваюся, що ми всі сьогодні знову переконалися, що музика є невід'ємною частиною нашого життя. Сьогодні ми побачили, що ви дуже обдаровані діти, і хто знає, можливо серед вас є майбутні зірки українського і світового кіно. У нашому місті уже вкотре відбувається фестиваль «Кінохвилька». Тернопіль перетворюється на кінематографічне місто і це примножує ваші шанси здійснити свою мрію.

Оцінювання роботи учнів

Найбільш активним серед вас... та нашим акторам я ставлю... Чудово проявили себе на уроці також ....

10. Домашнє завдання

Скласти Топ - 10 саундтреків до улюблених фільмів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Сценарій інсценізованого уривку

Людвіг: Рапунцель, я боявся що вже не побачу тебе!

Мачуха: Ну що ти накоїла, Рапунцель? Та не бійся, люба, наш секрет помре разом з ним. А щодо нас, ми подамося туди, де ніхто більше тебе не знайде. Рапунцель, годі! Заспокойся! Що за дитя!!!

Рапунцель: Ні, не заспокоюся. Я боротимусь щохвилини до кінця свого життя. І весь час завжди намагатимусь утекти від тебе. Але дозоль його врятувати і я піду з тобою.

Людвіг: Ні, ні, Рапунцель!!

Рапунцель; Я не тікатиму, навіть не намагатимусь. Якщо даси зцілити, то ми будемо з тобою разом до віку, так як ти хочеш. І буде так, як було. Обіцяю тобі! Так, як ти хочеш! Дай допомогти йому!

Мачуха: Добре.              

(Людвіг стогне від болю, кашляє)

Рапунцель: Це нічого, зараз усе буде добре!

Людвіг: Ні, Рапунцель.

Рапунцель: Я знаю, про що я говорю!

Людвіг: Ні!

Рапунцель: Давай дихай!

Людвіг: Я не дозволю тобі...

Рапунцель: Я мушу тебе врятувати!

Людвіг: Але тоді ти… умреш!

Рапунцель: Чшшш...Усе буде гаразд!

Людвіг: Рапунцель, чекай! (Людвіг відрізає волосся).

Рапунцель: Людвіг, що ти накоїв!?

Мачуха: Ніііііі! Ні, ні, що ти зробив? Що ти зробив??? Нііі!

Рапунцель: Ні, ні, ні, ні, ні, Людвиг! Подивись, я з тобою, не помирай, Людвіг...Сяйво  лий,  своє  силу  віддавай,  рани  його  всі загояться нехай!

Людвіг: Рапунцель! Ти була моя мрія...

Рапунцель: А ти моя!

Тіло онови, смерте відступай, рани всі його загояться нехай! Живе нехай... (Плаче)

Рапунцель: Людвиг?

Людвіг: Рапунцель? Я не казав тобі, що не байдужий до брюнеток?

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку