Урок "Вправи на визначення роду і числа прикметників. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Використання їх у зв’язних висловлюваннях"

Про матеріал

Метою уроку є закріплювати знання та вміння практично виконувати вправи на визначення роду і числа прикметників; вчити учнів уживати прикметники у мовленні; формувати вміння добирати сино­німи і антоніми; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мов­лення; образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Використання їх у зв’язних висловлюваннях

Мета: закріплювати знання та вміння практично виконувати вправи на визначення роду і числа прикметників; вчити учнів уживати прикметники у мовленні; формувати вміння добирати сино­німи і антоніми; збагачувати словниковий запас;                                                                                                                               розвивати зв’язне мов­лення; образне мислення;                                                                       виховувати любов до прекрасного.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Ось дзвінок нам дав сигнал –                                                                                                                      Працювати час настав.                                                                                                                                              Тож і ми часу не гаймо,                                                                                                                                              Урок мови починаймо.

– Як ви гадаєте, яким буде наш урок?

- цікавим                                                                                                                                                                        - веселим                                                                                                                                                                       - пізнавальним                                                                                                                                                               - науковим                                                                                                                                                                                 - творчим

– А ви на уроці якими повинні бути?

- дисциплінованими                                                                                                                                                 - уважними                                                                                                                                                                        - активними                                                                                                                                                                        - зібраними                                                                                                                                                                      - творчими

II. Актуалізація опорних знань

1. Каліграфічна хвилинка. Гра «Ланцюжок слів»

Продовжити ланцюжок слів від першого. Кінцева буква слова є початком наступного.

Зупинка,…( океан, автобус, намет,  свято).    (Колективно)                                                                                            (Зупинка, автобус, свято, океан, намет).

 2. Зоровий диктант «Читай – пиши»

Сиплеться іній з беріз в пору чудову ранкову.     Яке це речення за метою висловлювання?

Творче завдання: підкреслити граматичну основу.

3. Інтерактивний метод «Мозковий штурм» 

— Яку частину мови ми зараз вивчаємо?

— Що таке прикметник? Назвіть приклади.

— На які питання відповідає прикметник?

— З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні?

— Від яких слів у словосполученні ставимо питання?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

- Сьогодні  ми продовжуємо мандрувати країною Прикметник. Але для того, щоб потрапити до цієї країни треба знайти ключ до брами, щоб відчинити її.                                                                                 -  Ключем буде правильно розгадана загадка:

1. Послухайте і відгадайте загадку.

Все у нас із ним невлад:

Він білявий, я — чорнявий.

Я меткий, а брат мій млявий.

Я високий і тонкий,

Брат товстенький і низький.

З братом я живу у парі,

Та не в злагоді — у сварі.

Робимо усе ми залюбки,

Тільки завжди навпаки.

— Про яких братів йдеться в загадці? (Про слова, протилежні за зна­ченням,— антоніми)

- Що таке антоніми?

- Доберіть антоніми до прикметників холодний - гарячий, великий - малий, темний - світлий.

- А як називаються слова, близькі за значенням?

- Доберіть синоніми до прикметників  вродлива - гарна, боязкий – лякливий.

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати слова, близькі і протилежні за значенням. Ми знайшли ключ до воріт, потрапляємо у країну Прикметник. І ось тема нашого уроку: «Вправи на визначення роду і числа прикметників. Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Використання їх у зв’язних висловлюваннях»

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота з підручником. Фронтальна робота (вправа 360, с. 148)

Перед виконанням завдання, дайте відповідь на питання.

— За чим змінюються прикметники? (За числами, за родами).

— А коли прикметники змінюються за родами? (Лише в однині)

Прочитайте завдання до вправи 360.

— Поставте сполучення прикметників з іменниками в однині. Запишіть, позначте закінчення, визначте рід. Кілька словосполучень, які знаходяться в множині ми разом усно поставимо в однині. Визначимо закінчення та рід. Решту словосполучень ( 3 останніх) запишіть у зошити самостійно (один учень біля дошки).

— Які закінчення мають прикметники чоловічого роду? жіночого? серед­нього?

Самоперевірка за зразком на дошці.

2.  Вправа «За зразком» (усно)

До поданих словосполучень доберіть прикметники-антоніми.

Стара жінка - …, старе плаття - …,  стара газета - … .

До поданих словосполучень доберіть прикметники-синоніми.

Добрий борщ -…, добре слово - …, добрі успіхи - … .

Висновок: антоніми та синоніми до одного й того ж слова можуть бути різними, залежно від того з яким іменником зв’язаний прикметник.

3. Вибірковий диктант.  (Один учень на дошці)

Я читатиму прислів’я, а ви спробуйте визначити в них антоніми.

На чорній землі білий хліб родить. З великої хмари малий дощ. Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.

4. Збагачуємо словниковий запас. Робота з підручником (вправа 363, с. 149)

— Доберіть антонімічну пару. Наведіть свої приклади.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Творче завдання «Побудуй речення»

Скласти і записати речення зі слів, підкреслити антоніми.

  1. Діжка, а, легка, важка, банка.
  2. Любить, Маринка, сунички, порічки, і, солодкі, кислі.
  3. Взимку, короткі, довгі, а, ночі, дні.

2. Гра «Хто швидше згрупує прикметники, близькі за значенням?» (рядами)

Згрупувати синонімічні ряди: 1 ряд – ароматний, 2 ряд – гарний, 3 ряд – сором’язливий.

Ароматний, гарний, добрий, запашний, вічний, прекрасний, привітний, пахучий, довгочасний, довголітній, хороший, чуйний.

3. Творча вправа «Редактор»

— Прочитайте. Які слова, на вашу думку, потрібно замінити? Чому?

— Спишіть, добираючи для заміни слова з довідки.

Повіяв теплий вітер. Світить тепле сонечко. День став по-весняному теплим. Повертаються з теплих країв перелітні птахи.

Слова для довідки: лагідний, весняний, ласкавий, гарний, приємний, легенький, далекий.

(За можливості – визначити граматичну основу речення, вказати словосполучення іменника з прикметником).

 

4. Самостійна різнорівнева робота.

4.1. Робота з картками

1. Підібрати та записати антоніми до прикметників.

Дорогий (дешевий)    веселий (сумний)

 високий (низький)   широкий (вузький) 

2. Підібрати та записати антоніми до прикметників.

Порожній (повний)  темний (світлий)

черствий (свіжий)  товстий (тонкий)

2. До поданих слів добери антоніми.

Швидкий - …, білий - …, малий - …, старий - …, сумний - …, твердий - …, добрий - …, гіркий - … .

3. До поданих словосполучень добери прикметники-антоніми.

Холодний борщ -  ... борщ, глибока річка - … річка, брудний костюм - … костюм, весела дівчинка - … дівчинка.

4.2.  Вправа «Збери прислів’я»

Мала праця краща      а повний — донизу гнеться.

Рідна хата краща      за велике безділля.

Пустий колос догори пнеться,    від чужих палаців.

 

— Як ви розумієте ці прислів’я? Поясніть.

— Запишіть прислів’я, підкресліть прикметники.

5. Вправа «Влучна ознака» (За можливістю)

— Доберіть найбільш влучні прикметники.

 

ПРОЛІСОК                                                                                                                                                       Ось він стоїть (легкий, тонкий, ніжний, тендітний) переді мною. Його (ніжна, велика, маленька,запашна, біла) голівка схилилася донизу. А поряд ростуть такі ж (сумні, веселі, білі, тонкі, ніжні,скромні) провісники весни. Це означає, що настала (радісна, сонячна, справжня) весна.

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Гра «Скажи навпаки»

Малий — ...     Білий — ...

Товстий — ...    Хворий — ...

Лівий — ...    Молодий — ...

  1. Вправа “Знайди зайве””.

Вічний, довгочасний, маленький, довголітній.

Вродлива, гарна, прекрасна, знаменита.

Духмяний, великий, запашний, ароматний.

  1. Асоціативний кущ «Прикметник»
  2. «Мікрофон»

— Що нового дізналися на уроці?

  • Які вправи найбільше сподобалися?

— Які завдання було виконувати складно?

 

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 364, с. 149.

 

 

 

docx
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
2722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку