Урок, "Розвиток зв’язного мовлення. Написання листа."

Про матеріал

Ознайомити учнів з видами листів та основними правилами

листування, його будовою, правилами оформлення, вимогами до на-
писання адреси на поштовому конверті;
збагатити словниковий запас учнів новими словами;
познайомити учнів з історією листування;
розвивати пам'ять, увагу, зв'язне мовлення учнів;
виховувати мовленнєву культуру.


Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Українська мова

3 клас

 

 

 

 

                                                        Вчитель: Нікітенко І.В.

 

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Написання листа.


Мета. Ознайомити учнів з видами листів та основними правилами
            листування, його будовою, правилами оформлення, вимогами до на-
            писання адреси на поштовому конверті;
            збагатити словниковий запас учнів новими словами;
           познайомити учнів з історією листування;
            розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення учнів;
            виховувати мовленнєву культуру.


Обладнання. Тлумачні словники, мультимедійна презентація.


                                                    Хід уроку
І. Організація класу.


ІІ. Актуалізація знань учнів.


Формування груп.
― Сьогодні ми з вами знову працюємо у майстерні слова. Для роботи нам треба створити групи. Тому пригадаємо , про що ми вивчили на попередніх уроках.
― Що таке текст?
― Що можна дібрати до тексту?
― З яких частин складається текст?
― Які типи текстів ви знаєте?
― У цій корзинці карточки із різними текстами. Кожний учень вибирає собі карточку, читає текст, визначає його тип. (Додаток 1)
― Утворить групи «Розповідь», «Опис», «Міркування».


ІІІ. Повідомлення теми уроку.


― Сьогодні ми попрацюємо над складанням тексту. А що це буде за текст, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. (Слайд 1)


Без душі, без тіла,
за сто миль залетів.      Лист.
― Отже, сьогодні ми будемо складати лист. А гаслом нашого уроку будуть слова із вірша Ліни Костенко.(Слайд 2)
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
коли їх ждуть далекі адресати,
коли є час, коли нема часу,
і коли навіть ні про що писати.
Пишіть про те, що ви живі-здорові….


ІV. Робота над темою уроку.


1. Словникова робота.


― Як ви думаєте, що таке лист?
― Попрацюємо з тлумачним словником. Знайдемо пояснення значення слова «лист».(Слайд 3)
Лист  ( форма спілкування)- написаний чи надрукований на папері текст, звернений до певної особи.
Лист (поштове відправлення) поштове відправлення  у вигляді поштового конверта зі вкладенням  письмового повідомлення.
Лист орган рослин.
― Отже, слово «лист» - має кілька значень.
― Як ви думаєте, навіщо люди пишуть листи?
― Той, хто пише лист ,і той, хто отримує лист, мають свої назви. (Слайд 4)
Адресаттой, кому адресується лист.
Адресант -  той, хто адресує, надсилає листа.


2. Бесіда про лист та листування.(Слайд 5)


― Листи  люди почали писати давно. Колись писали на папірусі, пергаменті, глиняних дощечках, малювали на камінні. На Русі слово «лист» почали вживати у 18 ст. До цього використовували слово «Грамота».
   В наш час написання листів замінили мобільні телефони, комп’ютери. (Слайд 6).
Проте, я гадаю, що кожна людина повинна вміти писати листи.


3. Розгляд та аналіз будови листа. (Слайд 7)

Щоб написати лист, треба знати його будову.

 

Звертання

Любі мої дідусю і бабусю!
Дорога сестричко Іринко!
Шановний Петре Миколайовичу!

Початкова форма про
стан листування

Отримав(ла) Ваш лист… Давно не було листа…

Основний зміст листа

Я хочу розповісти Вам…
Розповім усе за порядком…

Запитання адресату

Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого
у тебе?

Подяка

Дякую за те, що…

Прохання написати
лист

Я прошу Вас написати мені…
Прошу тебе відповісти на лист…

Прощання

До побачення…
Міцно цілую і обнімаю…

Кінцівка та підпис
Дата та місце написання

Ваш внук (ваша внучка)… Твій друг (твоя подружка)…
20 травня 2016р. с. Старичі

 

4. Робота в групах. «Склади листа». (Додаток 2)


― Розташуйте в правильному порядку частини листа. Визначте тип листа (лист-привітання, лист-запрошення, лист-розповідь)
5. Фізкультхвилинка. Вправи для очей.
6. Практична робота. Складання листа.
― Я пропоную вам написати лист. Кожна група має пам’ятку «Як працювати над листом». (Додаток 3)
Групи отримують завдання і працюють над складанням відповідного типу листа.


Група «Розповідь»
Скласти лист-розповідь.


Група «Опис»
Скласти лист- подяку.


Група «Міркування»
Скласти лист-запрошення.


7. Заслуховування листів.


8. Підписування конвертів. (Слайд 8)


― Згідно вимог Укрпошти потрібно дотримуватися правил заповнення поштового конверта.


V. Підсумок уроку.


1. Вправа «Мікрофон».


― Продовж речення:
Я дізнався про…
Мені найбільше сподобалося …
Я не вмів, а тепер навчився…
Мені запам’яталося…


2. Поетична хвилинка.


Г.Бойко «Лист»
Писав із табора Василько:
«Нових у мене друзів стільки!
Я, мамо, добре відпочився!
І апельсині тут наївся.
І накупався, як ніколи…
Пеши. Вітаєм.  Я й Мекола».
А мама так йому писала:
«Без тебе дома скучно стало…
Але тобі на користь море.
І ми зустрінемося скоро…
Ти молодець, що «відпочився», ―
Коли б щей  грамоти навчився!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                               Додаток 1.
Визнач тип тексту.
І група.
      Нас оточує багато різних рослин : дерева, кущі, трави та квіти.  Я вважаю, що рослини треба берегти.
        По-перше, рослини дарують нам кисень. По-друге, вони здатні очищувати повітря. Придивіться скільки пилу та бруду осідає на їхніх тендітних листочках. По-третє, рослини є їжею для людей та тварин. Як радіємо ми зібраному врожаю. По-четверте, в спекотну погоду дерева та кущі створюють для нас тінь та затишок. По-п’яте, чудові квіти зачаровують нас своєю красою та ароматом.      
      Ось тому треба берегти рослини.
   
    У школі ніколи не буває сумно.
        На уроках ми вивчаємо цікаві предмети – математику, іноземну мову, малювання. Учителі розказують нам багато нового про природу та людей. Ми вчимося читати, правильно писати, малювати, рахувати, грати у спортивні ігри. А на перервах між уроками ми спілкуємося з однокласниками. У школі я познайомився з багатьма новими друзями, з якими ми зустрічаємося на вихідних, разом робимо домашнє завдання, гуляємо. Мені подобається, коли влаштовують шкільні свята, на яких співають, танцюють, а потім накривають солодкий стіл.
         Тому мені дуже подобається навчатися у школі!

        Без птахів важко уявити життя.
        Їх дзвінкий і радісний спів піднімає настрій, зачаровує. Крім того, вони приносять користь людині й природі: сприяють розповсюдженню насіння, поїдають значну кількість шкідливих комах і дрібних гризунів. Нерідко птахи самі стають їжею для інших тварин. Таким чином вони є важливою ланкою в ланцюгу живлення живих організмів .Щороку різні їх види зникають, багато занесені до Червоної книги.
      Тому, оберігаючи птахів, ми оберігаємо саму природу. 
 

      Ліс — наше багатство.
      Він дає нам деревину, ягоди, гриби, очищує повітря.Він є прихистком для багатьох тварин, птахів, комах. Ліс – чудове місце для відпочинку. Він – прекрасний натхненник для творчих людей.
       Берегти ліс — значить берегти країну.

   Відпочиваючи на природі , треба бути уважним та обережним.
  Особливо це стосується вогню. Ніщо не губить все живе так швидко і безжалісно, як вогонь. Від нього може легко початися лісова  пожежа. А її дуже важко погасити у лісі.
   Тому треба берегти природу від вогню.
 

ІІ група.
     З усіх наших гризунів вивірка, або білка, чи не наймоторніше, найнепосидючіше звірятко. Влітку вона перебуває в постійному русі – швидко спускається з ялинки на землю, враз злітає по стовбуру назад, чіпляючись за кору довгими й гострими кігтями, або плигає з гілки на гілку. Довгі задні лапки, ніби накручена пружина, дають такий поштовх її тілу, що звіринка перелітає на відстань до десяти метрів. Тим часом її пухнастий довгий хвіст, немов розкритий парашут, допомагає триматися в повітрі. Влітку шерсть вивірки має рудувате, як у соснової кори, забарвлення. Завдяки цьому її ледь помітно на дереві.

      У конвалії великі темно-зелені листки, як долоньки. Вони наче тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники, запашні й ніжні.

       На галявину вибіг лис. Його золотиста та пухнаста шерсть вилискувала на сонці. А на шиї у нього був ніби біленький комірець. Свій пухнастий хвіст лис ніс обережно. Він ніби усміхався, показуючи свої білі гострі зуби.
 

     Зацвіла у квітні сон-трава. Галявина стала схожа на святковий килим. Ніби весна-художниця розмалювала її фіолетовими барвами. Кожна рослина вбралась у м’який білий пух і стала схожа на щось надзвичайно чарівне та ніжне.


    На галявині серед яскравої зелені росла ромашка. Її яскрава жовта голівка з білими пелюстками кожного ранку зустрічала сонце. Висока і струнка, немов цариця, красувалася серед трав. Своїми зеленими листочками вона ніби загравала з метеликами і бабками.

ІІІ група
    Я йшов лісом і збирав різнокольорові листочки. Біля мене заворушилась листяна кулька. Я торкнув її ногою. Та це ж їжак! Він збирає осінні листочки. З них їжачок зробить м’яку постіль на зиму.

   Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку чи в озеро сміття, каміння. Не можна було бити по воді. Вважалося, що вода має велику цілющу силу. Вода миє та очищає.

   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Вона підняла знахідку й простягла його хлопчикові , який вдячно подивився їй в очі.

    Пізньої осені Оля і Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Дівчатка підійшли до великої яблуні. На гілці вони побачили велике червоне яблуко.

     Давно це було. На  українську землю нападали орди кочівників. Налетять, підпалять хати, заберуть у полон жінок. А малюків на згарищах залишали.  Це побачили лелеки. Стукотом дзьобів вони кликали козаків на допомогу. Козаки були  далеко, не почули лелек. Тоді птахи підхопили на крила малят, піднялися високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів. Лелеки кружляли, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали. З того часу лелекам в Україні завжди раді.  





 

 

 

 

 

 

 

 

 



                                                                                                                               Додаток 2
Розташуй частини листа у правильній послідовності.
Напиши, як ти проводиш свій вільний час, у яких гуртках займаєшся. Пиши. Чекаю з нетерпінням. Цілую.
Твого листа я одержала і дуже тобі вдячна, що пам’ятаєш про мене. Я рада, що в тебе все добре.
Твоя подруга Оля.
15 вересня 2016 р.
Добрий день, дорога Оленко.
У мене також все гаразд. Ходжу до школи, навчаюсь успішно. Після уроків займаюсь у гуртку рукоділля. Допомагаю батькам виконувати хатню роботу. А ще доглядаю свою черепашку. Ти пам’ятаєш її? Мені здається, що від літа вона трохи підросла.

Розташуй частини листа у правильній послідовності.
Листа від тебе одержав. Щиро дякую.
Твій брат  Петро.
11 вересня 2016р.                             

Доброго дня, дорогий братику!
А як справи у тебе? Дуже хочу тебе побачити. Тому запрошую на зимові канікули приїхати до нас у гості. Чекаю з нетерпінням.
Ти питаєш про мої шкільні справи. Успіхи в мене гарні. Вчуся добре. Нещодавно одержав «12» з української мови. Захоплююсь математикою, спортом, співаю у шкільному хорі.

Розташуй частини листа у правильній послідовності.
Прийми найкращі привітання з днем народження!
Цілую тебе. Твоя подруга Оленка.
18 вересня 2016 р.
Дорога моя подружко Іринко!
Бажаю тобі здоров’я, мирного неба, гарних успіхів і удачі у всьому.

 



 

 

 

                                                                                                                                 Додаток 3.
                                                               Пам’ятка
                       Як працювати над складанням листа
1. Продумай форму звертання і привітання.
2. Продумай і запиши вступну частину листа – одне-два речення, які пояснюють , що саме спонукало тебе написати листа.
3. Продумай і запиши основну частину листа.
4. Напиши кінцівку листа.
5. Не забудь про вживання етикетних форм.
6. Унизу праворуч постав розбірливий підпис.

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилейко Любовь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
17123
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку