Урок "Все навкруги ніщо не вічно, і ми – лиш мить на цій Землі"

Про матеріал
Під час проведення години спілкуванні «Дітям про надзвичайні ситуації» звертається увага дітей на, що ми часто чуємо слова: «Земля – наш дім.» На ній є блакитні озера та ріки, моря та безмежні океани. Зелені ліси, безкраї пустелі, величезні льодові простори, мальовничі села та прекрасні міста. Живучи на цій чудовій планеті, люди не замислюючись роблять їй боляче, руйнуючи надра, втручаються в космічний простір, змінюють русла, забруднюють повітря і воду, знищують тварин і рослини. Що наша Земля дуже болісно реагує на погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» - стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з лиця Землі ліси, ріки і гори. Нажаль, часто це призводить до загибелі людей. Розкривається поняття , що такі явища називаються «Надзвичайні ситуації». Учні ознайомилися з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями; з порядком оповіщення населення і про можливі наслідки аварій, катастроф; та способами захисту населення. Цей захід збагачує знання учнів про Чорнобильську трагедію. Розвиває увагу, вдумливість, розсудливість бажання знати більше. Виховувує організованість, самодисципліну, відповідальне ставлення до своїх обов’язків; любов і повагу до українського народу.
Перегляд файлу

Все навкруги ніщо не вічно,

І ми – лиш мить на цій Землі.

(Дітям про надзвичайні  ситуації)

Мета: Ознайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями; пояснити порядок оповіщення населення і дати уявлення про можливі наслідки аварій, катастроф; ознайомити із способами захисту населення. Збагатити знання учнів про Чорнобильську трагедію. Розвивати увагу, вдумливість, розсудливість бажання знати більше. Виховувати організованість, самодисципліну, відповідальне ставлення до своїх обов’язків; любов і повагу до українського народу.

Обладнання: презентації дитячих творів, пам’ятки, свічки, мікрофон.

                                        Хід уроку

  1. Організація класу.

Увага! Увага!

Всім! Всім! Всім!

Завітав день надзвичайний

У наш шкільний веселий дім!

Бо цивільна оборона –

Це не жарти, діти!

Треба вам багато знати,

А ще більше вміти.

Тож без зайвої мороки

Запам’ятаємо девіз уроку:

Девіз уроку: Думати швидко – діяти чітко!

  1. Оголошення теми уроку.

Ми часто чуємо слова: «Земля – наш дім.» На ній є блакитні озера та ріки, моря та безмежні океани. Зелені ліси, безкраї пустелі, величезні льодові простори, мальовничі села та прекрасні міста. Живучи на цій чудовій планеті, люди не замислюючись роблять їй боляче, руйнуючи надра, втручаються в космічний простір, змінюють русла, забруднюють повітря і воду, знищують тварин і рослини.

Бездумно нищимо природу

Втрачаємось в незнану суть!

І так від роду і до роду,

Й ні як не можемо збагнуть:

Що навкруги ніщо не вічно,

І ми – лиш мить на цій Землі.

А після нас настане вічність

Така, яку збудуєм ми.

 

І прийдуть діти та онуки

На куряву від попелищ

Де вже течуть отруйні ріки,

Й Чорнобиля панує ніч.

Не переймаючись бідою

Ми за комфорту певну мить

Готові згубною ціною-

Життям нащадків заплатить.

Наша Земля дуже болісно реагує на погане до неї ставлення з боку людей і часто відповідає нам «взаємністю» - стихійними лихами, від яких руйнуються міста і села, зникають з лиця Землі ліси, ріки і гори. Нажаль, часто це призводить до загибелі людей. А називаються такі явища « надзвичайні ситуації». Саме про них піде мова на нашому уроці. Ми дізнаємося, які події називають «Надзвичайними ситуаціями», як від них застерігатися і як поводитися, коли вони виникнуть.

  1. Пояснення нового матеріалу.

Стихійні лиха – це явища природи, які виникають раптово і призводять порушення нормального життя, а іноді і до загибелі людей.

У нас на уроці працюють інформатори. Вони підготували цікаву інформацію про стихійні лиха, які трапляються на Землі.

Повідомлення інформаторів.

Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання. Про слабкий землетрус можна дізнатися за дзеньканням посуду, розгойдуванням люстр. Під час сильних – тріскаються стіни в будинках, обвалюються стелі. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвали в горах.

Повені – природне лихо, що виникає, коли вода виходить з берегів і затоплює все навколо. Найчастіше це буває після раптового танення снігу, під час сильної зливи.

Снігові замети. У наслідок тривалих снігопадів з’являються снігові замети. Вони викликають різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній радіопередач. При цьому трапляються випадки обмороження частин тіла або замерзання.

Засухи виникають, коли влітку тривалий час (більше місяця) не випадають дощі. Вони завдають значної шкоди сільському господарству.

Буря – вітер великої руйнівної сили, який дме тривалий час. Бурю ще називають буревієм. Великої шкоди завдає буревій людині й природі: знищує будівлі, руйнує споруди, вириває з корінням дерева, пошкоджує мости і дороги, спустошує поля, рве дроти, підіймає в повітря цеглу, уламки шиферу і скла.

Пожежа – це стихійне поширення вогню, що вийшов з-під контролю.

Інтервю журналіста.

  • А хто спричиняє стихійні лиха? (Природа)

Саме так, Матінка Природа. Вона має надзвичайно велику силу.

  • А чи може людина запобігти стихійним лихам?

Так, нажаль, людина безсила перед природою.

Людина навчилася керувати космічним кораблем, комп’ютером, літаком, але не в змозі зупинити вулкани чи землетрус. Ми можео лише правильно поводитися під час лиха і допомогти іншим.

Робота в групах          

Скласти пам’ятки.

1 група. Як діяти під час землетрусу?

2 група. Як діяти під час пожежі?

3 група. Як діяти під час буревію?

4 група. Як діяти під час повені?

(Діти зачитують складені ними пам’ятки.)

  • А які стихійні лиха можуть виникнути в нашій місцевості?

( Землетрус, буревій, повінь, пожежа.)

Крім стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні випадки через несправність техніки, через те, що деякі люди байдуже ставляться до своїх обов’язків. Це аварії.

Довідкове бюро.

Аварії – це порушення роботи певного механізму машини, що призводить до значних пошкоджень, ураження. Аварії бувають транспортні. Сумна статистика щоденних аварій на дорогах. Промислові аварії (на шахтах, заводах, електростанціях).

Аварії під час яких гинуть люди, називають катастрофами. Сьогодні не можна не згадати про велику біду в житті японського народу, пов’язану зі страшною аварією на АЕС в місті Фокусіма. Загинули тисячі людей, тисячі отримали величезну долю опромінення. Це справжня катастрофа нашого часу.

  1. Сторінками Чорнобильської трагедії.

Та найбільш масштабною та руйнівною катастрофою залишається аварія на Чорнобильській АЕС. Час плине

невпинно. Спливають роки, сплітаються у десятиліття. А чорний день Чорнобильської трагедії залишається найбільшим горем для нас українців. Кожен українець повинен знати про те, що сталося в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року.

Учень.

  • О 1 годині 23 хвилини над 4 реактором ЧАЕС пітьму зірвало полумя. З-під контролю людини вийшов здалося б мирний атом, він перетворив воду в отруту, родючий грунт – в мертву землю.
  • Забруднив територію більше 500 тисяч квадратних метрів. Забруднено 12 областей, 74 райони, всього 2294 населених пунктів, 32 мільйони чоловік постраждало в тому числі і1 мільйон дітей. Забруднив територію України, Білорусії, Росії.

Лихо чорним крилом накрило українську землю. На вустах кожної людини з’явилося слово

               Р    А    Д   І   А    Ц   І    Я

Що це таке нам розкажуть учні з довідкового бюро.

  • Це те, що рухається в просторі, як промінь світла, це політ дрібних частинок. Ці частинки такі малі, що не можна їх порівняти з пищинками, з пилинками. Радіація, якщо вона велика – дуже шкідлива для людей, тим більше страшно те, що ми не відчуваємо її за запахом, не бачимо її очима.
  • Це маленькі частинки, які пересуваються  у просторі і ніщо не може їх зупинити, вони проходять крізь вікна, двері, вбиваючи здоровя і життя людей. Величезну територію було обгорожено дротом колючим, а людей переселено в інші місця.

Не винен я, що все те сталось

Що розкололась неба твердь

Що золотом покриту галузь

Ми атому впустили смерть

Птахи складають гімн весні

Всміхаються до сонця квіти

А пам’ять жене в моторошні дні

Гудуть жорстокі дзвони квітня

За днями дні – другого немає

Нехай же лихо наше проминає

І в світі не повториться вовік.

  • Хай стане мир міцним у стократ

Хай над землею чисте небо буде

Чорнобиль попередження набат

Його уроків людство не забуде. 

За покликанням рідної землі, на захист свого народу, першими до палаючого реактора по тривозі прибули пожежні охоронці Чорнобильської АЕС. Тієї квітневої ночі вони не думали про себе. Вони працювали . Вони рятували  атомну, рятували Прип’ять, Чорнобиль, Київ. Шестеро з 20 чоловіків двох караулів невдовзі померли.

Герой Радянського Союзу, лейтенант Володимир Павлович Правик.

Герой Радянського Союзу, лейтенант Віктор Миколайович Кібенюк

Сержант Микола Васильович Ващук

Сержант Володимир Іванович Тищура 

Старший сержант Микола Іванович Тітенюк

Сержант Василь Іванович Ігнатенко.

 

(Запалюють свічки. Хвилина мовчання.)

Вони загинули, але будуть жити в нашій пам’яті.

  • Як грім, у сонячну пору,

Хмара смерті прокотилась

Увірвалась до людського двору,

В кожнім домі причаїлась.

  • Тут прийшла страшна війна,

Атомна, жорстока.

Села опустошила вона

В полі – не жито, лиш – трава висока.

  • Чорнобиль закутий колючим парканом

Чорнобиль … згадаємо знову і знову

Це місце окутане темним туманом

Це пустка одвічна – Чорнобильська зона.

  • Чорнобильська зона – нема там життя

Чорнобильська зона пливе в небуття.

Одне в нас завдання – не дати нікому

Створить ще на світі десь прокляту зону.

Вже 26 років не дають спати людській совісті дзвони Чорнобиля. Все в них сплелося: тяжкий біль втрат, щира вдячність героям ,які стали проти смерті, на захист життя, надія, що трагедія не повториться, віра в неодмінну перемогу людської  Волі та Розуму.

  Пісні співати про Чорнобиль- гріх

Лише молитва здатна передати

Всю глибину вселенської біди,

Що змусила всю землю застогнати…

Чорнобильська біда. Чорнобильська біда,

Коли отруєні ліси, повітря і вода,

Коли, щоб своїх діток врятувати,

Доводиться дім рідний залишати.

V. Сторінками ЦО

Щоб захистити населення під час НС створено спеціальний орган – штаб ЦО. Його завдання – своєчасно  попередити населення про небезпеку, яка насувається. Про всі катастрофи, великі аварії повідомляють по радіо, телебаченню і гудками сирени. Спеціальні служби спішать на допомогу людям.

Нам прийшов лист від штабу ЦО.

                                   Л И С Т

                                Дорогі , діти!

Штаб ЦО знайомить вас з « Правилами поведінки в умовах радіаційного випромінювання».

  1. Якщо в місті радіація треба ретельно мити дороги, тротуари,мости.
  2. Воду пити тільки кип’ячену.
  3. Не можна гратися іграшками після забруднення їх радіоактивним пилом.
  4. Не можна ходити під дощем, мити руки, волосся у дощовій воді.
  5. В забрудненій зоні не можна пити неочищену воду, збирати гриби, ягоди, перебувати довго на сонці.
  6. У разі небезпеки радіаційного зараження необхідно уживати таблетки йодистого калію. Якщо таких таблеток немає, то треба –на 1 склянку води капнути 3-5 крапель йоду.

        З повагою до вас штаб ЦО.

 

Давайте подякуємо штабові ЦО за поради.

Служба рятунку завжди поруч.

  1. Підсумок  уроку

         Людина – частина природи. Пам’ятай, щоб самому бути здоровим, потрібно дбати про здоров’я  природи, знати і виконувати її закони. У небезпечних ситуаціях, звичайно, потрібні мужність, терпіння і воля, але більше за все необхідні знання про те, як вести себе в критичній ситуації.

Пояснити прислів’я.

Не той пропав, хто в біду попав, а той, хто духом занепав.

Гра « Вибери своє».

  1. Будинок        коштовності         авто
  2. Цукерки       іграшки                 комп’ютер
  3. Життя          здоров’я.

Отже, якщо у людини є здоров’я то вона буде мати і все інше.

Діти, бережіть своє здоров’я. Наша планета – наш дім. І саме ми маємо дбати про неї.

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Изображение 070.jpgC:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Изображение 066.jpg

  • Природа рідна наша втіха,

Тож, хай вона не знає лиха,

Ми всі господарі природи

Тож, бережімо її вроду.

  • Діти, мені треба написати статтю в газету, щоб ви мені порекомендували записати в замітку. Як же треба поводитися в надзвичайних ситуаціях?

( Дякую. Я обовязково скористаюся вашими порадами).

А свою статтю мені б захотілося закінчити такими словами:

« Будьте добрими господарами своєї Землі. Ми частина планети – її доля в наших руках! Врятуймо Землю. Якщо кожен з нас врятує свою маленьку батьківщину- свій рідний край, то через десятки, сотні років він озветься в серцях вдячним, малиновим дзвоном. Нехай наша природа радує нас своєю красою, а ми будемо берегти її!

    

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку