"Все чи з доброго чи злого починається з малого"

Про матеріал
Продовжити з учнями вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Важко бути людиною», «Красиві слова і красиве діло». Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими і вдячними за доброту. Розвивати мислення, усне мовлення, творчі здібності. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність, швидкість. Формувати мовну, комунікативну, життєву компетенції.
Перегляд файлу

Тема: « Все із доброго чи злого починається з малого»      

Задачі уроку: продовжити вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Важко бути людиною», «Красиві слова і красиве діло». Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими і вдячними за доброту. Розвивати мислення, усне мовлення, творчі здібності. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність, швидкість. Формувати мовну, комунікативну, життєву компетенції. 
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, макет телефону, таблички з написами назв оповідань, малюнки рибок, роздатній матеріал у вигляді сонечо

                                                 Хід уроку: 
1. Оргмомент. 
В небі завжди сонце світить ясно, 
А в душі немає пустоти. 
Світ тобі всміхається прекрасний, 
Якщо є багато доброти. 
- Зараз у нас урок позакласного читання. Я бажаю вам працювати плідно, із задоволенням та отримати гарні оцінки. А допоможуть нам в цьому маленькі сонечка, які ви будете отримувати за кожну правильну відповідь. А в кінці уроку вони підкажуть вам оцінку. 
2. Повідомлення теми уроку. 
Гра «Телефон». 
Щоб дізнатися тему уроку вам треба подзвонити по телефону. Набрані цифри підкажуть назви букв, за якими ви і прочитаєте тему. 
Людина починається з добра 
- Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей) 
Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова Любові Забашти: 
Сказав мудрець: 
— Живи, добро звершай! 
Та нагород за це не вимагай. 
Лише в добро i вищу правду вiра 
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра. 
Хай оживає iстина стара 
Людина починається з добра. 
3. Робота над темою уроку 
Гра «Покупка добра». 
- Уявіть, що ви зайшли в супермаркет. Тут ви можете придбати тільки один предмет, це «щось», що асоціюється з добром. Що ви купили? Чому? 
(Відповіді дітей). 
Гра «Криголам». 
Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»: 
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий 
О – об’єктивний, оптимістичний 
Б – благородний, благодійний 
Р – ретельний, романтичний, різносторонній 
О – освічений 
Т – талановитий, тямущий 
А - активний 
- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет). 
- Хто це? (В.О.Сухомлинській). 
- Що вам відомо про нього? 
- Які оповідання ви пам’ятаєте? 
- Сьогодні ми познайомимося ще з двома оповіданнями В.О. Сухомлинського. 
4. Опрацювання оповідання «Важко бути людиною». 
Гра «Шифрувальник» 
Роз′єднайте слова і ви дізнаєтеся назву першого оповідання. 
Важкобутилюдиною 
Первинне читання вчителем. 
                           Важко бути людиною 
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала: 
— А ми ж не подякували жінці за воду. 
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати. 
— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю? 
— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе? 
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно. 
— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую... 
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися...
— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися... 
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі. 
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом. 
— Важко бути людиною... — сказав він. 
Аудіювання. 
1. Куди ходили діти? 
А) в далекий похід; 
Б) на рибалку; 
В) за грибами. 
2. Чого попросили діти у жінки? 

А) хліба; 
Б) води; 
В) молока. 
3. Хто перший згадав, що забули подякувати? 
А) Роман; 
Б) Марійка; 
В) всі діти. 
А) хліба; 
Б) води; 
В) молока. 
3. Хто перший згадав, що забули подякувати? 
А) Роман; 
Б) Марійка; 
В) всі діти. 
4. Чому діти повернулися? 
А) бо їм стало страшно; 
Б) вони щось там забули; 
В) бо вони люди. 
(Перевірка аудіювання). 
- Прочитайте останній рядок: «Важко бути людиною». 
Гра «Так чи ні» 
- Хто вважає, що важко бути людиною, станьте ліворуч, а хто вважає, що ні, станьте праворуч. 
- Доведіть свою думку. (Діти відповідають). 
- Хто змінив своє рішення, займіть інше місце. 
Гра «Засічка – кидок». 
Читання на швидкість за 1 хвилину (3 рази). 
Фізкультхвилинка. 
5. Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло». 
Передбачення. 
- Як ви думаєте, про що буде йти розмова в цьому оповіданні? 
Читання учнями частинами з передбаченням. 
                    Красиві слова і красиве діло 
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. 
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра. 
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду. 
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: 
…………………………………………………(передбачення)…………………………………………………… 
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе... 
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова: 
………………………………………………(передбачення)……………………………………………………… 
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі... 
А третій не сказав ні слова. 
…………………………………………………(передбачення)…………………………………………………… 
Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху. 
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла. 
Самостійне мовчазне читання «Бджілки». 
- Хто з героїв вам подобається? Чому? 
- Хто не подобається? Чому? 
- Доберіть інший заголовок до оповідання з одного слова. 
- Озаглавте текст питальним реченням. 
6. Просмотр відеофільму «Притча про добро». 
Обговорення побаченого. 
7. Підсумок уроку. 
- З якими оповіданнями ми познайомилися? 
- Хто автор цих творів? 
- Чому навчають ці твори, до чого закликають? 
Гра «Золота рибка». 
- У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання. Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море. 
( Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на дошку). 
Оцінювання. 
(Підрахуйте кількість сонечок, оголошення оцінок). 
Пісня про доброту.

docx
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
1231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку