Тема: « Все із доброго чи злого починається з малого»
Задачі уроку: продовжити вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Важко бути людиною», «Красиві слова і красиве діло». Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими і вдячними за доброту. Розвивати мислення, усне мовлення, творчі здібності. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність, швидкість. Формувати мовну, комунікативну, життєву компетенції.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, макет телефону, таблички з написами назв оповідань, малюнки рибок, роздатній матеріал у вигляді сонечо
Хід уроку:
1. Оргмомент.
В небі завжди сонце світить ясно,
А в душі немає пустоти.
Світ тобі всміхається прекрасний,
Якщо є багато доброти.
- Зараз у нас урок позакласного читання. Я бажаю вам працювати плідно, із задоволенням та отримати гарні оцінки. А допоможуть нам в цьому маленькі сонечка, які ви будете отримувати за кожну правильну відповідь. А в кінці уроку вони підкажуть вам оцінку.
2. Повідомлення теми уроку.
Гра «Телефон».
Щоб дізнатися тему уроку вам треба подзвонити по телефону. Набрані цифри підкажуть назви букв, за якими ви і прочитаєте тему.
Людина починається з добра
- Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді дітей)
Епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова Любові Забашти:
Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.
Хай оживає iстина стара
Людина починається з добра.
3. Робота над темою уроку
Гра «Покупка добра».
- Уявіть, що ви зайшли в супермаркет. Тут ви можете придбати тільки один предмет, це «щось», що асоціюється з добром. Що ви купили? Чому?
(Відповіді дітей).
Гра «Криголам».
Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений
Т – талановитий, тямущий
А - активний
- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет).
- Хто це? (В.О.Сухомлинській).
- Що вам відомо про нього?
- Які оповідання ви пам’ятаєте?
- Сьогодні ми познайомимося ще з двома оповіданнями В.О. Сухомлинського.
4. Опрацювання оповідання «Важко бути людиною».
Гра «Шифрувальник»
Роз′єднайте слова і ви дізнаєтеся назву першого оповідання.
Важкобутилюдиною
Первинне читання вчителем.
Важко бути людиною
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:
— А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.
— Що ж... — каже Роман, — це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
— Варто, — наполягає Марійка. — Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
— Ви як хочете, — каже Марійка, — а я повернуся й подякую...
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.., — Адже ми так потомилися...
— Бо ми люди... Якби ми були телята, можна було б і не вертатися...
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
— Важко бути людиною... — сказав він.
Аудіювання.
1. Куди ходили діти?
А) в далекий похід;
Б) на рибалку;
В) за грибами.
2. Чого попросили діти у жінки?
А) хліба;
Б) води;
В) молока.
3. Хто перший згадав, що забули подякувати?
А) Роман;
Б) Марійка;
В) всі діти.
А) хліба;
Б) води;
В) молока.
3. Хто перший згадав, що забули подякувати?
А) Роман;
Б) Марійка;
В) всі діти.
4. Чому діти повернулися?
А) бо їм стало страшно;
Б) вони щось там забули;
В) бо вони люди.
(Перевірка аудіювання).
- Прочитайте останній рядок: «Важко бути людиною».
Гра «Так чи ні»
- Хто вважає, що важко бути людиною, станьте ліворуч, а хто вважає, що ні, станьте праворуч.
- Доведіть свою думку. (Діти відповідають).
- Хто змінив своє рішення, займіть інше місце.
Гра «Засічка – кидок».
Читання на швидкість за 1 хвилину (3 рази).
Фізкультхвилинка.
5. Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».
Передбачення.
- Як ви думаєте, про що буде йти розмова в цьому оповіданні?
Читання учнями частинами з передбаченням.
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
………………………………………………(передбачення)………………………………………………………
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова.
…………………………………………………(передбачення)……………………………………………………
Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
Самостійне мовчазне читання «Бджілки».
- Хто з героїв вам подобається? Чому?
- Хто не подобається? Чому?
- Доберіть інший заголовок до оповідання з одного слова.
- Озаглавте текст питальним реченням.
6. Просмотр відеофільму «Притча про добро».
Обговорення побаченого.
7. Підсумок уроку.
- З якими оповіданнями ми познайомилися?
- Хто автор цих творів?
- Чому навчають ці твори, до чого закликають?
Гра «Золота рибка».
- У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання. Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море.
( Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на дошку).
Оцінювання.
(Підрахуйте кількість сонечок, оголошення оцінок).
Пісня про доброту.