Урок Всесвітньої історії на тему "Правління династії Романових. Петро І"

Про матеріал
Традиційний урок із всесвітньої історії для восьмого класу, який сприяє формуванню історичної компетентності.
Перегляд файлу

Тема: Правління  династії Романових. Петро І

Мета:

  1. сформувати в учнів уявлення про Росію початку ХVII-першої половини ХVIII століття;
  2. сприяти формуванню вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в процесі аналізу особливостей внутрішньої і зовнішньої політики Петра І;
  3. формувати зацікавленість до вивчення історії

Поняття: абсолютизм, реформи патріарха Никона, реформи Петра І

Дати й події:

1613 рікпочаток правління династії Романових

1682 – 1725 рр. – роки правління Петра І

Персоналії: Михайло Федорович Романов, Олексій Михайлович, патріарх Никон, Петро І.

Підручник: Гісем О. В., Мартинюк О. О. Всесвітня історія : підручн. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів. Харків : Вид-во «Ранок», 2016. 256 с.

Використані джерела:

  1. Вистороп Т. В. Поява Російської імперії : розробка уроку для 8 класу. URL : https://naurok.com.ua/urok-z-vsesvitno-istori-dlya-8-go-klasu-na-temu-poyava-rosiysko-imperi-23897.html (дата звернення : 14.02.2019).
  2. Гісем О. В., Мартинюк О. О. Всесвітня історія. Новий час (ХV– XVIII ст.). Розробки уроків. Харків : Вид-во «Ранок», 2008. 352 с.
  3. Тарасенко Н. В. Початок правління династії Романових : розробка уроку для 8 класу. URL : https://naurok.com.ua/rozrobka-uroku-z-vsesvitno-istori-na-temu-pochatok-pravlinnya-dinasti-romanovih-petro-i-4324.html (дата звернення : 14.02.2019).
  4. Цікаві факти про Петра І. Цікаві факти. URL : http://cikavo.net/cikavi-fakti-pro-petra-1/ (дата звернення : 14.02.2019).

Перебіг уроку

1. Мозковий штурм (дати правильну швидку та стислу відповідь на запитання) (5 хв.)

  • Із ким доводилося боротися царям Московської держави? (з боярами)
  • Назвіть роки правління Івана IV. (1533–1588 рр.)
  •    Коли селянам дозволялося переходити від одного господаря до іншого? (у Юріїв день)
  •    Які органи управління виникли за часів Івана IV? (прикази)
  •    Що таке Земський собор? (дорадчий орган при царі, до якого входили представники всіх станів, окрім селянства)
  •    Яка основна причина Лівонської війни? (боротьба за вихід до Балтійського моря)
  •    Що таке опричнина? (система заходів за царя Івана IV, спрямована на зміцнення влади)
  •    Хто посів престол після Івана IV? (його син Федір)
  •    Що є причиною династичної кризи? (відсутність спадкоємців у царя Федора, сина Івана IV) [1]

2. Вступне слово вчителя (1 хв.)

  •    У січні 1613 року Москві зібрався Земський собор. Собор одразу виніс рішення – ніяких претендентів на московський престол не обирати. Найбільш прийнятною для всіх кандидатурою став 16-річний Михайло Федорович Романов. Так розпочалося в Московській державі правління династії Романових, яке тривало 300 років [2, с. 176].

3. Повідомлення теми й мети уроку (1 хв.)

  •    Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якою була Росія початку ХVII-першої половини ХVIII століття, проаналізуєте особливості внутрішньої і зовнішньої політики Петра І.

4.1. Робота з підручником. Формування вміння визначати головне (8 хв.)

  •    Розгорніть підручник на с. 161. Прочитайте статтю «Початок правління династії Романових. Формування абсолютизму царя Олексія».
  •    На основі прочитаного зробіть висновок, на що була спрямована діяльність Михайла Федоровича Романова й Олексія Михайловича Романова. 1-2 речення (про кожного царя).
  •    Свої висновки запишіть у зошит.

4.2. Зачитування учнями своїх тверджень (3 хв.) (опитати 2-х учнів)

Орієнтовний зразок відповіді:

Першочерговим завданням Михайло Федорович уважав припинення війн із сусідами й відновлення розореної країни.

Олексій Михайлович юридично закріпив засади абсолютизму в прийнятному в 1649 році збірнику законів – Соборному уложенні. Уложення остаточно перетворило селян на кріпаків.

4.3. Робота над формуванням наукового поняття (3 хв.)

  •    Що таке абсолютизм? Прочитайте визначення поняття «абсолютизм» у словнику підручника на с. 248.
  •    Які факти свідчать про формування абсолютизму царя Олексія Михайловича?
  •    Чим можна пояснити, що в другій половині ХVII століття в Московській державі сталася найбільша за її історію кількість повстань селян і міщан?

5. Розповідь учителя (5 хв.)

  •    Чому, на вашу думку, за Смутних часів авторитет церкви значно зменшився?
  •    Представники духовенства розуміли, що проведення церковної реформи є необхідним.

Реформу розпочав обраний після смерті патріарха Йосипа в 1652 році Никон.

Цар був зацікавлений у проведенні церковної реформи. Він у майбутньому розраховував об'єднати під своєю владою Україну, інші православні народи Східної Європи й Балкан. А для цього необхідна була релігійна єдність.

Московські релігійні обряди різнилися від обрядів, поширених у християнському світі. Никон дійшов висновку, що Московській церкві слід повчитись у більш освічених київських і грецьких ченців.

За наказом патріарха розпочали виправлення богослужебних книг за грецькими оригіналами, а згодом внесли зміни й до обрядів. Було наказано всім віруючим хреститися трьома перстами замість того, щоб хреститися трьома.

Усе це викликало незадоволення й опір. Прихильників старих обрядів очолив протопіп Авакум. Авакума було відправлено в заслання, а згодом спалено на вогнищі.

У розпалі боротьби патріарх Никон почав претендувати на те, щоб духовна влада була вищою, а світська влада мала їй коритися.

Звичайно, це не могло сподобатися владолюбному Олексію Михайловичу. Протистояння між царем і патріархом тривало вісім років. У підсумку Никона позбавили сану патріарха, відправили простим ченцем до Ферапонтового монастиря, усім супротивників реформи піддано анафемі й віддано під суд. Царя Олексія Михайловича було проголошено головним захисником церковної реформи.

  •    Скажіть, що показала боротьба між світською й духовною владою? Запишемо цей висновок у зошит: Боротьба, що розгорнулася між світською й духовною владою в Московській державі в другій половині XVII століття засвідчила абсолютний характер царської влади.

6. Загадка «Чий це портрет?» (1 хв.)

  •    Прослухайте опис зовнішності царя з династії Романових і спробуйте здогадатися, хто це.

«… був велетень, без малого трьох аршин на зріст, на голову вищий за будь-який натовп, серед якого йому доводилося стояти. Христосаючись на Великдень, він постійно повинен був нагинатися, так що боліло в спині. Від природи був силач; постійне поводження із сокирою й молотком ще більше розвинуло його м’язову силу та вправність. Він міг не тільки згорнути в трубку срібну тарілку, але й порізати ножем шматок сукна на льоту» (Ключевський В. О. Історичні портрети).

7. Розповідь учителя (5 хв.)

  •    Петро І посів престол у часи, коли Московська держава значно відставала в розвитку від європейських країн, а внутрішньополітичне життя відзначалося боротьбою природних угруповань за владу.
  •    Петро І не отримав гідної освіти в дитинстві, але навчався все життя. У 1697 році цар спорядив «Велике посольство» у Європу й сам приєднався до нього під ім’ям Петра Михайлова.

У Прусії цар навчався артилерійській справі й одержав атестат вогнепального майстра. У Голландії Петро І вивчав кораблебудування. Усього він досконало володів 14-ма ремеслами.

Подорожуючи європейськими країнами, він слухав лекції в університетах.

Петро І негативно ставився до пияцтва. У 1714 році він придумав, як боротися з ним. Він наказав завзятим алкоголікам вішати на шию медаль. А медаль була з чавуну й без ланцюгів важила близько 7 кілограмів. Цю медаль п’яничці чіпляли в поліцейському відділку, закріплювали, щоб не зняв, і він повинен був її носити цілий тиждень [4].

Солдати тих часів не вміли розрізняти, де право, а де ліво. Петро І наказав примотувати на ліву ногу сіно, а на праву – солому. Фельдфебель на заняттях стройовою підготовкою віддавав команду «сіно – солома, сіно – солома» [4].

Петро І був непересічною, допитливою й цілеспрямованою людиною.

Молодий цар поставив за мету – зробити з Росії цивілізовану державу. А для цього потрібні були реформи.

8. Створення узагальнювальної таблиці «Реформи Петра І» (10 хв.)

  •    Петро І провів низку адміністративних, церковних, економічних, військових реформ, а також реформи в галузі культури й освіти.
  •    Створімо узагальнювальну таблицю «Реформи Петра І». Я розповідаю, а ви робите потрібні нотатки в таблиці.
  •    Накресліть табличку з двома вертикальними й шістьма горизонтальними стовпцями.
  •    Назва першого стовпчика  – «Реформа». Назва другого стовпчика – «Зміст».
  •    Спочатку розглянемо, що зробив Петро І у галузі управління.
  •    Петро І усе рідше звертався до Боярської думи. І врешті-решт у 1711 році замінив її на Сенат. Систему приказів було замінено дванадцятьма колегіями. Колегії відали певними ділянками державного управління й поширювали свою діяльність на всю територію країни.
  •    Отже, що ви внесли в таблицю?

(Замінив Боярську думу Сенатом, прикази – колегіями).

  • Якими ж були реформи в галузі церковного життя?
  •    Після смерті патріарха Андріана цар не дозволив обирати нового, тобто ліквідував патріаршество. У 1721 році було створено Синод на чолі зі світською особою. Тож, церква стала підпорядковуватися державі, перетворилася на частину державного апарату.
  •    Які записи ви зробите в таблиці?

(Ліквідував патріаршество, утворив Синод).

  •    Економічні реформи. Було збільшено розмір податків, уведено подушний податок, який зобов’язані були сплачувати всі без винятку, навіть кріпаки.
  •    Петро І приділяв значну увагу армії. Армія стала регулярною, побудованою за європейським зразком. Створюється воєнно-морський флот.
  •    Багато змін відбулося в галузі освіти й науки. У 1703 році було засновано місто Санкт-Петербург. Дворянських підлітків стали відправляти на навчання за кордон для отримання власних спеціалістів. У першій чверті XVIII століття почали виникати світські навчальні заклади, організовані коштом державної скарбниці. Відкривалися друкарні. Запрацювали перші публічні бібліотеки. У 1714 році було створено перший природничий музей у Росії – Кунсткамеру.

Реформа

Зміст

Державне управління

Замінив Боярську думу Сенатом, прикази – колегіями.

Церква

Ліквідував патріаршество, утворив Синод зі світською особою на чолі.

Військова галузь

Армія стала регулярною Створено військово-морський флот.

Економіка

Збільшено розмір податку. Уведено подушний податок.

Освіта, наука, культура

Побудовано Санкт-Петербург. Відкрито світські навчальні заклади. Створено перший природничий музей.

 

(При упорядкуванні таблиці використано матеріали роботи [3]).

9. Підведення підсумків. Формування висновків (2 хв.)

  • Чи досяг Петро І своєї мети – побудувати цивілізовану державу?
  • Чи зуміла Росія подолати свою відсталість завдяки реформам Петра І?
  •    Чи можна стверджувати, що реформи Петра І мали тільки позитивні наслідки для Московської держави? Поясніть свою думку.

10. Домашнє завдання: самостійно опрацювати с. 169–172.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Венгер Лариса Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
3715
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку