Мета:
• ознайомити учнів з сутністю «нового курсу», його наслідками і значенням для США; ознайомити учнів з деякими віхами біографії Ф. Д. Рузвельта;
• розвивати навички самостійної роботи з картою, під¬ручником;
• виховувати доброзичли¬ве ставлення до людей, толерант¬ність, принциповість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: політична карта світу, підручник, портрет Ф. Д. Рузвельта.
Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради
Урок всесвітньої історії у 10 класі:
«НОВИЙ КУРС Ф. Д. РУЗВЕЛЬТА»
Криворізької загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів № 21
Черних Вадим Володимирович
м. Кривий Ріг
2020
Всесвітня історія, профіль
Тема: НОВИЙ КУРС Ф. Д. РУЗВЕЛЬТА
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: політична карта світу, підручник, портрет Ф. Д. Рузвельта.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація знань учнів
Термінологічна розминка
Дайте визначення поняттям: «проспериті»; «реконверсія»; «конвеєрне виробництво»; «сухий закон»; «Велика депресія»; «гувервіллі»; «інфляція».
Бесіда
- З класом: «Історичний диктант»:
Вчитель: Таким чином, ми вже знаємо, що США переживають кризу, основні ознаки якої у нас на дошці.
(аплікація на дошці «Основні прояви кризи в США»)
Прояви кризи.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель. Історія ніколи не стоїть на місці – одні події змінюють інші, змінюються правителі, уряди і все це залишається у пам’яті народів. Це називається «лінійністю історичного процесу». Але що змушує історію повертати у той чи інший бік? Є теорія, що історію творять особистості, які виникають у певний час на історичній арені і змінюють перебіг історичних подій.
Країни світу по-різному намагалися подолати кризу перевиробництва. Що ж стосується США, які були в епіцентрі цих подій, то вони з нетерпінням чекали приходу когось на кшталт месії, який шляхом державного регулювання економіки повернув би звичайний порядок речей пересічного американця.
Цією людиною стане обраний в 1932 році 32-й президент США Франклін Делано Рузвельт. Цей представник демократичної партії, громадська позиція якого варта подиву, волею долі стане найвизначнішим із американських політиків XX ст.
IV. Вивчення нового матеріалу
Прихід до влади демократичної адміністрації США
Вступне слово вчителя, який характеризує період президентства Г. Гувера (1929—1932), пояснює причини провалу республіканців на президентських виборах 1932 р.
У результаті цих виборів з колосальним відривом (23 млн голосів проти 16 млн голосів свого опонента) переміг представник демократичної партії Ф. Д. Рузвельт. Людина, яка до цього часу вже 12 років внаслідок тяжкої хвороби була прикута до інвалідного візка, взяла на себе відповідальність за співвітчизників. До речі, саме 32-й президент США Рузвельт ініціював у Конгресі прийняття поправки до Конституції США, і що передбачала надалі обов'язкову медичну перевірку кандидатів у президенти США.
Для того, щоб зрозуміти роль, яку відіграла особистість Рузвельта в історії США ми організуємо нашу роботу наступним чином: буде заповнюватися таблиця
Історична ситуація, що склалася у країні напередодні приходу особи до влади |
Характерні риси особистості |
Зміна історичної ситуації |
|
|
|
Діти заздалегідь були розбиті на групи, які мали презентувати певний етап життя Рузвельта у нестандартний спосіб
Таким чином, розглянувши біографічні відомості президента США ми переходимо до заповнення 2ї колонки нашої таблиці:
Історична ситуація, що склалася у країні напередодні приходу особи до влади |
Характерні риси особистості |
Зміна історичної ситуації |
|
|
|
Суть і особливості «нового курсу» Рузвельта
Новий президент отримав від свого попередника тяжку спадщину, але рішуче взявся за справу.
4 березня 1933 р. — Рузвельт обійняв і посаду президента.
6 березня 1933 р. — оголошено надзвичайний стан у країні.
9 березня 1933 р. — президент скликає надзвичайну сесію Конгресу, яка інтенсивно працювала впродовж перших «ста днів». Заходи адміністрації Рузвельта, спрямовані на подолання економічної кризи в США 1933-1939 рр., отримали назву «новий курс».
Ставши президентом, Рузвельт домігся прийняття Конгресом 70 законодавчих актів, спрямованих на оздоровлення промисловості, фермерства, торгівлі, кредитно-грошової системи.
Робота в зошиті
Заходи «нового курсу»
6 березня 1933 р. по всій країні було закрито банки (близько 6 тис), згодом відновили свою діяльність лише 12 федеральних банківських установ з правом відкривати філіали. Змін зазнала й податкова система — було запроваджено податок на надприбутки, спадщину, дарування.
16 липня 1933 р.— прийнято Закон про відновлення національної економіки (НІРА). Держава активно втручається в управління економікою, поділяючи американську промисловість на 17 промислових груп, зобов'язуючи власників заводів і фабрик прийняти «кодекс чесної конкуренції», який встановлював:обсяг виробництва; рівень заробітної плати; тривалість робочого дня; розподіл ринку збуту готової продукції; принципи взаємин роботодавця та робітника на основі колективного договору та у правовій площині.
Наслідки «нового курсу» для США
Заходи Рузвельта сприяли тому, що США вже у 1934 р. подолали наслідки Великої депресії. Рішучі дії президента США стали своєрідним прикладом для наступних поколінь реформаторів, а позитивний досвід боротьби США з кризою був використаний рядом інших країн (зокрема Англією, Францією).
Американці віддячили своєму рятівникові тим, що його президентство стало прецедентом в історії країни, адже нікого з американців обирали і на найвищу посаду чотири рази поспіль (у 1932, 1936, 1940, 1944 рр.).
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 8 підручника.
2. Скласти таблицю заходів адміністрації Рузвельта щодо виходу з кризи у(якщо не було зроблено у класі):
1