Урок. Всесвітня історія. 6 клас. "Практичне заняття. Як здійснюють відлік часу в історії Стародавнього світу"

Про матеріал
Розвивати хронологічні компетенції учнів, пояснювати і доречно вживати поняття ера, століття, тисячоліття, визначати тривалість і послідовність історичних подій, рахувати роки з переходом через еру, висловлювати міркування про значення лічби часу в історії. Після цього уроку учні зможуть: - співвідносити рік — століття — тисячоліття, визначає тривалість і послідовність історичних подій; - застосовувати і пояснювати на прикладах нові поняття і терміни; - розв'язувати історичні задачі.
Перегляд файлу

Тема: Практичне заняття. Як здійснюють відлік часу в історії Стародавнього світу

Мета: Розвивати хронологічні компетенції учнів, пояснювати і доречно вживати поняття ера, століття, тисячоліття, визначати тривалість і послідовність історичних подій, рахувати роки з переходом через еру,  висловлювати міркування про значення лічби часу в історії.

Обладнання: Підручник «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс)» підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти . Щупак, І. Я.; Піскарьова, І. О.; Бурлака ...

Основні терміни та поняття: лінія часу, наша ера, до нашої ери.

Тип уроку:  урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • співвідносити рік — століття — тисячоліття, визначає тривалість і послідовність історичних подій;
  • застосовувати і пояснювати на прикладах нові поняття і терміни.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

  • Уявіть, що ви археолог. Проводячи розкопки давнього поселення, ви знайшли багато кісток диких тварин і дуже мало кісток свійських тварин. Якими були заняття мешканців цього поселення? (полювання і початок скотарства)
  • Під час розкопок міста Ніневія ви знайшли бібліотеку. Які висновки ви зробите?
  • На вашу думку, яке з поселень, знайдених вами існувало раніше? Чому ви зробили такий висновок?
  • Що таке хронологія?
  • Якими є хронологічні межі історії стародавнього світу як періоду всесвітньої історії?
  •  Уважно розгляньте наш яскравий годинник та визначте, які поняття в ньому закодовано. (с 14 або додаток 1)
  • Навіщо в історії використовують наведені поняття?
  • Пригадайте, які проміжки часу позначають ці поняття.
  • Як ви розумієте значення понять «дата», «століття», «тисячоліття», «ера»?

Пригадаємо. Як розв’язувати історичні задачі. 2 учня – на дошці, решта – в зошитах

  • І в. – Скільки років тривало правління Ярослава Мудрого, якщо він посів престол у 1019 році, а помер у 1054 році? (1054-1019=35)
  • ІІ в. – У якому році збудовано Софію Київську, якщо у 2016 році їй виповнилося 980 років? (2016-980=1036 р.)
  • Яка з подій відбулася раніше?

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

  • Чи вважаєте ви важливим, вивчаючи історію, називати рік, коли відбулася подія, визначати, яка подія була раніше, а яка пізніше? Чому?
  • Чому історику необхідно орієнтуватися в часі?
  • Яку роль відіграє вміння визначати тривалість і послідовність історичних подій у дослідженні минулого?
  • У 6 класі нас чекає захоплююча подорож у глибину віків. Але наскільки глибоко ми зануримося? (Учні стають у шеренгу.) Один учень символізує одне покоління людей з подіями, які відбулися у їхньому житті. 33 учні дають нам можливість здійснити подорож на одне тисячоліття. У який рік ми потрапимо?(Це були часи розквіту Київської Русі – великої і могутньої держави середньовічної Європи.)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

- Обговоріть у парах: чому історію називають «наукою про людей у просторі й часі»? Поділіться своїми думками з однокласниками.

- Як вам відомо, простір в історії зображується на історичних картах. Перегорніть сторінки підручника, знайдіть історичні карти і зробіть висновки про те, у якому просторі розгортається історія Стародавнього світу.

- Поясніть, спираючись на ілюстрації, як заняття людей, особливості їхнього житла, одягу, харчування, навіть традиції і звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості (тобто в якому просторі) вони мешкали.

- Пригадайте, які одиниці вимірювання часу ви знаєте.

 

- Ви знаєте, що в році 365 днів і 4 пори року. Сотні тисяч років тому лди цього не уявляли. Але коли виникло землеробство, вони зацікавилися зміною пір року. Чому? (підготуватися до сільгоспробіт)

- Люди рахують час роками і починають відлік від якоїсь події. Єгиптяни – рахували час від початку правління кожного царя, а римляни – від заснування міста Рим. Яка система зручніша?

- Від якої події ми рахуємо час? (народження І.Х.)

- Це був 753 рік від заснування Риму. Яка подія відбулася раніше? На скільки років?

- Як називають час до народження І.Х.? (до н.е.)

- Як називають час від народження І.Х.? (н.е.)

- Висловіть судження. Чому саме народження І.Х. обрано для позначення початку ери?

(Відлік часу в історії, прийнятий у країнах, де головною релігією є християнство, ведеться від Різдва Христового. Усі події, які сталися після Різдва Христового (після Р.Х.), називають подіями нашої ери. Усе, що сталося до народження Ісуса Христа, вважається подіями до нашої ери й записується скорочено — до Р. Х. або до н.е. Таким чином, у науковій літературі та підручниках з історії Стародавнього світу можна зустріти обидва варіанти написання літочислення: до Р.Х. і до н.е.

 Ера (від латинського — вихідне число) — літочислення, лічба років від певної події; новий період розвитку, що починається визначною подією.)

- Опрацювати с. 14. Майже кожен із давніх народів створював свою систему відліку років історії від якогось певного моменту, за своєю ерою (епохою)

Які ще системи літочислення існували в історії?

- Зобразити на лінії часу.

ПРАЦЮЄМО ІЗ СТРІЧКОЮ ЧАСУ. (звертаємо увагу учнів, що на стрічці часу є Р.Х, але немає «0», після 1 р. до н.е. – 1 р. н.е.) + текст підручника  – с.16)

Існують певні правила нанесення на лінію часу дат, подій історії Стародавнього світу. Праворуч позначають події, що відбулися після Різдва Христового (тобто за нашої ери), ліворуч — до Р. Х., тобто до н.е. Рік напередодні народження Ісуса Христа називають першим роком до н.е., а перед цим були другій, третій та інші роки до н.е. Тобто відлік років іде немовби у зворотньому порядку.

 Як лічити роки в історії Стародавнього світу

1. Тисячоліття, століття, роки до нашої ери йдуть від більшого до меншого, якщо розглядати лінію часу, то зліва направо. Так, спочатку минає дев’яте тисячоліття до н.е., потім восьме тисячоліття до н.е., потім сьоме та ін.

2  Отже, чим раніше до нашої ери сталася подія, тим більша кількість років віддаляє її від нашої ери. Чим пізніше сталася подія, тим ближче вона до сьогодення і, відповідно, тим меншу кількість років до нашої ери ми зазначаємо. Зверніть увагу, що події, які відбувалися в першій половині століть до н.е., відбувалися раніше, ніж ті, які мали місце у другій.

3. Якщо подія відбулася до нашої ери і необхідно визначити, скільки століть тому це сталося, то до кількості століть до нашої ери додається відповідна кількість століть нашої ери.

4. Слід пам’ятати, що нульового року в історії взагалі немає. Це потрібно враховувати, коли, наприклад, треба визначити вік людини, яка народилася до нашої ери, а померла після її початку. Складаючи загальну суму років, потрібно від результату відняти один рік.

Як визначати століття до н.е. за роками?

Тисячоліття

Століття

Початок століття

Кінець століття

II до н.е.

XII до н.е.

1200 р. до н.е.

1101 р. до н.е.

II до н.е.

XI до н.е.

1100 р. до н.е.

1001 р. до н.е.

І до н.е.

VII до н.е.

700 р. до н.е.

601 р. до н.е.

І до н.е.

II до н.е.

200 р. до н.е.

101 р. до н.е.

 

  • як позначити роки до н.е.
  • Як визначити половину століття до н.е.
  • Який рік є початком і кінцем століття до н.е.
  • Як позначити століття римськими цифрами

 

  • Які особливості лічби років до н.е. або до Р.Х.,
  • як обчислювати тривалість подій з переходом через еру
  •                   як використовувати лінію часу для розв’язання хронологічних задач?
  •                   Війна відбулася 400 років тому і війна відбулася близько 400 року до н.е. Чи можемо стверджувати, що мова йде про один проміжок часу? Позначте їх на лінії часу.

Вправи з «історичної математики». Дайте відповіді на запитання:

  • Відомо, що мідь почали виплавляти близько 9 тисяч років тому. У якому тисячолітті до н.е. це сталося?
  • Що відбувалося раніше: правління вавилонського царя Хаммурапі (1792-1750 pp. до н.е.) чи правління княгині Ольги в Києві (945- 964 рр.)?

В. ХРОНОЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ.

1. Яке століття раніше:  а) ІІ ст. чи V ст.;  б) ІІ ст. до н.е. чи V ст. до н.е.

2. Скільки років жив Александр Македонський, якщо він народився у 356 р. до н.е. , а помер у 323 р. до н.е . (356-323=33 р)

3. Скільки років жив Овідій, якщо він народився у 43 р. до н.е., а помер у 18 р. (43+18-1=60 р) -1- т.щ. з 43 р. до н.е до 1 р. до н.е. він прожив 42, а не 43 роки

Г. РОБОТА В ПАРАХ – с. 11 (верх) про палац царя

- 612+1854-1 =2465

2.Практикум.

А. САМОСТІЙНА РОБОТА.

Розв’яжіть хронологічні задачі, позначивши необхідні дати на лінії часу

1. Яка з дат відбулася раніше:

а) 10 р. чи 10 р. до н.е.     б) 40 р чи 45 р. до н.е.

в) 100 р до н.е. чи 45 р. до н.е.

2. Який рік: а ) передує 476 р. до н.е.;   б) наступний після 476 р. до н.е.

3. Скільки років Константин був імператором, якщо розпочав своє правління у 337 р. до н.е. , а закінчив у 306 р. до н.е.?

4. Скільки років правив Октавіан Август, якщо став імператором у 27 р. до н.е., а закінчив своє правління у 14 р.?

ВІДПОВІДІ:  -  за кожне завдання

  • А) 10 р. до н.е.  б) 45 р. до н.е.  в) 100 р. до н.е. – по 1 б.
  • А) 477 до н.е.  б) 475 р. до н.е.  – по 1 б.
  • 337-306=31- 3 б.
  • 27+14-1=40 - 3 б.
  •  

V.  Закріплення знань учнів

 Продовжіть речення:

«Сьогодні я дізнався (дізналася)навчився (навчилася)я думаю, що...»

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал § 3


Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Любимська Лариса Анатоліївна
    Урок відповідає темі, цікавий. Дякую.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 червня 2019
Переглядів
38077
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку